Bukefalos 28 år!

Mocka hagen.

D

Dragonfruit_

I dag när jag skulle gå ut och hämta dom små ponnyerna såg jag hur mkt skit det igentligen är i hagen, det hade regnat så snön är smält. Så jag passade på att mocka bort lite, 2 skottkärror = 200 ton. Det såg fräscht ut. Men det finns kvar en hel det, hagen är ju rätt liten så den kan man ju mocka lite i. Brukar ni göra det?
 
Vi försöker göra det,men just under vintern är det ju inte så lätt när skiten fryser fast och snöas över.
Det ser ju lagom fräscht ut nu när snön börjar töa bort, huuuaa :crazy:
Jag körde ett race i helgen, men efter X antal skottkärror orkade jag inte mer,och det SYNTES knappt ens :devil:
Ska fortsätta en annan dag, det blir ju en hel del skit när de går ute 12-14 timmar/dygn liksom :crazy:
 
jag har tänkt ta bort lite nu när det tinat upp. hagen är ganska stor men på ett ställe är det mycket bajs. problemet är att det är en brant upppförsbacke till gödselstacken från hagen :crazy:
 
Ja det blir massor, det var lite som var fastfryset men det mesta har tinat loss och låg ovanpå isen. Tänkte passa på innan detr blir nertrampat i leran som kommer. Det väger ju massor så nu har jag ont i ryggen igen.. Suck. Jag ska nog ta ut resten nån dag.
 
Hej
Min vinterhage är inte så stor så jag tar varje dag.
Sommarhagen är mycket störra och även där tar jag varje dag. Har ej och för sig inte mer än tre hästar (islänningar).
M vH Mannis
 
Jag har deras stora toallet fläck kvar, mycket skit. Sen så är det rätt frächst.
 
Vi mockar hagen ungefär en gång i veckan; vintertid när väder och vind så tillåter. Det är ju inte bara för att det skall se fräscht ut - det är ju också en betydande insats för att hämma parasiterna.

Kolla aftonbladet under ridsport och artikeln "grepen är bästa avmaskningsmedlet"!
 
Håller med! Det är så tungt att mocka i hagen på våren. Har mockat hela vintern, varje dag. Eftersom utestallet ligger precis vid ingången till hagen så blir det naturligt att mocka just de 40 m2runt om. Men nu är det hur äckligt som helst i alla fall. I helgen tar jag traktorn och skottar.... brukar fungera bra eftersom underlaget är hårt och vi har grusat på med makadam.

Fattar inte att 3 hästar kan skita så mycket? Fast inte heller att det kan gå åt så mycket foder... :bump:
 
Min hage är alldeles för stor att mocka så den mockas inte. Tyvärr har den blivit nedsmittad med blodmask av någon inackorderingshäst, så NÅT måste göras, men mocka för hand är tyvärr omöjligt (den är stor, den är kuperad och de har inget direkt toalettställe).

Så dte blir nog att jag släpper på grannens får där i sommar. (Det är en vinterhage vi talar om alltså)
 
Mockade åxå ur hagen efter vintern..ovh i hagen går EN liten ponny,men två kärror...som vägde typ 200ton blev de...brukar vara duktig och mocka minst en gång i veckan på sommaren...men vintern är de ju så kallt och blött och hemskt :angel: :crazy:...får väl skärpa sig :D
 
Jag försöker mocka så ofta som möjligt. Jag mockar direkt ner i säckar och om någon behöver gödsel till rabatter är det bara att hämta.
 
Vi hade en liten hage i anslutning till boxen, och mockade den varje dag. Den stora hagen mockades nån enstaka gång.

Tips för små hagar: istället för att kämpa med skottkärran i hagen hade vi en stor plastbunke och en liten plastkratta. Enkelt att bara lägga bunken på marken mot bajshögen och hålla i med ena handen, och kratta in bajset med andra handen. Sedan tömde jag bunken i skottkärran när det behövdes. Mycket praktiskt för att snabbt mocka bort enstaka högar i boxen också (hade spån).
 
Vi mockar i våra hagar några gånger i veckan under vintern. Detta bara så att det inte ska bli så mycket sen till våren att mocka. Vi mockar framförallt den stora hagen där det går 4 hästar för där blir det mest skit. När man har mockat där en dag och kommer dit igen dagen efter så syns det knappt att det har blivit mockat där. Framförallt nu när snön smälter bort.
 
Hej!!

I början var vi jätte duktiga på att mocka hagen, men nu hinner man inte med, när det blivet tidigt mörkt..men på helgerna tar jag hästarna i en annan hage och kör vår trädgårdtraktor, bak hängande en pall och så racer jag runt i hage och kör över skithögarna..ibland tar jag hästen och spänner för och då får hon dra pall i hagen...bra motion och så gör hon lite nytta :smirk:

Sam
 
På vintern mockar jag nästan aldrig :o men eftersom det fryser och snöar över så är det nästan omöjligt.

På våren har vi alltid en städdag då vi mockar ur alla hagar, sen brukar jag försöka mocka ur nån gång då och då.

Nu när det börjat töa börjar jag undra hur många osynliga vänner min häst har. Det är HUR mycket skit som helst i hagen. Så i helgen om värmen håller i sig blir det till att släpa ut skottkärra och grep och ge sig på några av högarna. Kan säg att där kommer inte 2 kärror räcka... :crazy:
Men sen äter han som en galning oxå så det måste ju komma ut nånstans :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 543
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 475
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp