Mockningen av hagarna har lönat sig.

axel

Trådstartare
Tack för hjälpen Madick:bow:

Min märr har nu nollat i 2 år på all mask. Fick svar igår. Det lilla fölet har då stora förutsättningar att kanske slippa få mammans kolikbesvär som grundades på att hon kom med både blod o bandmask o dessutom så underskattades vikten.
Att bandmasken inte syntes utan speciell analys upplyste inte labbet mig om förrän hon hade mkt. Förvisso för många år sedan, men även min andra drabbades.
Var gång som vi var på klinik så var vågen ur funktion.

Tänker inte begå samma misstag o ska fortsätta med min pedantiska mockning.

Jag vet att vissa menar att en viss maskmängd är OK, men jag väljer efter att ha haft stora problem att lyssna till den som sett mkt skador i mage o tarmar av även mindre mängd.

Vad är det som säger att man om 10-20 år säger att man inte ska avmaska på <200 o beräknat på EN skithög av 10000? Felmarginalen borde vara enorm.
Hur resonerar ni?
 
Tack för hjälpen Madick:bow:

Min märr har nu nollat i 2 år på all mask. Fick svar igår. Det lilla fölet har då stora förutsättningar att kanske slippa få mammans kolikbesvär som grundades på att hon kom med både blod o bandmask o dessutom så underskattades vikten.
Att bandmasken inte syntes utan speciell analys upplyste inte labbet mig om förrän hon hade mkt. Förvisso för många år sedan, men även min andra drabbades.
Var gång som vi var på klinik så var vågen ur funktion.

Tänker inte begå samma misstag o ska fortsätta med min pedantiska mockning.

Jag vet att vissa menar att en viss maskmängd är OK, men jag väljer efter att ha haft stora problem att lyssna till den som sett mkt skador i mage o tarmar av även mindre mängd.

Vad är det som säger att man om 10-20 år säger att man inte ska avmaska på <200 o beräknat på EN skithög av 10000? Felmarginalen borde vara enorm.
Hur resonerar ni?


Vi mockar våra regelbundet. Nollar alla år :)

De enda som har är hästar som kommit från andra stall, dvs nyinflyttade..där man inte mockat hagen på flera år.

Vi är helt övertygade om att det gör enormt mycket. Även sommarhagar sköts bra med betesputs etc.
 
Mockar oxå och nollar!! Tyvärr resonerar inte de i mitt stall likadant, utan mer "de där testerna kan man inte lite på, jag avmaskat ändå" :(
 
Mockar oxå och nollar!! Tyvärr resonerar inte de i mitt stall likadant, utan mer "de där testerna kan man inte lite på, jag avmaskat ändå" :(

Går inte sånt att anmäla? (Bara en rolig fundering iom att det fortfarande finns de som skiter i rekommendationerna)...Typ olovlig, överanvändning av läkemedel?? En skyldig veterinär måste finnas i bilden i alla fall.
 
mockar aldrig hagarna om det inte är sjukhage, men vi har alltid, oavsett vart jag stått eller haft hästar, haft stora hagar, begränsad läs väldigt lite lera och aldrig fodrat i lera öht eller att hästarna står och drar i sig mat där träck ligger osv, och aldrig ngnsin haft blodmask varken stor eller liten pga minutiös avmaskning och avmaskningsprogram, läs träckprov senare år enligt reglementet.

Blodmask blir ju en helt annan grej om man har det. Då räcker ju inte ens mockning för att få bort utan hagarna måste vara i träda alternativt plöjas upp och sen vila från hästar öht en tid.

KL
bortsett från problemen att det tydligen finns okunniga veterinärer fortfarande ang. maskmedel osv, så skulle jag ändå vilja påstå att okunskapen hos hästägare är det största problemet. Folk har fattat att de måste ta träckprov enligt reglerande veterinärer osv, men sen när de har mask utifrån träckprovet så har de noll kunskap eller skiter i veterinärens råd, och drar avmaskningen direkt de fått svaren för "vill bli av med maskarna". De tror att masken bajsas ut och sen är det klart. Har helt missat vikten av att avmaska vår och höst innan byte av hage osv, om man vill bli av med sin hästs masknivåer. Det ser jag som det största problemet att det fortfarande är så, och att veterinärerna inte nått fram till alla utbildningsmässigt. Det vore verkligen enligt mig, grunden nu med att vi har träckprovskrav, att veterinärerna sen följer upp det med direktiv exakt hur de som sen ska avmaska SKA gå tillväga.
 
Senast ändrad:
mockar aldrig hagarna om det inte är sjukhage, men vi har alltid, oavsett vart jag stått eller haft hästar, haft stora hagar, begränsad läs väldigt lite lera och aldrig fodrat i lera öht eller att hästarna står och drar i sig mat där träck ligger osv, och aldrig ngnsin haft blodmask varken stor eller liten pga minutiös avmaskning och avmaskningsprogram, läs träckprov senare år enligt reglementet.

Blodmask blir ju en helt annan grej om man har det. Då räcker ju inte ens mockning för att få bort utan hagarna måste vara i träda alternativt plöjas upp och sen vila från hästar öht en tid.

KL
bortsett från problemen att det tydligen finns okunniga veterinärer fortfarande ang. maskmedel osv, så skulle jag ändå vilja påstå att okunskapen hos hästägare är det största problemet. Folk har fattat att de måste ta träckprov enligt reglerande veterinärer osv, men sen när de har mask utifrån träckprovet så har de noll kunskap eller skiter i veterinärens råd, och drar avmaskningen direkt de fått svaren för "vill bli av med maskarna". De tror att masken bajsas ut och sen är det klart. Har helt missat vikten av att avmaska vår och höst innan byte av hage osv, om man vill bli av med sin hästs masknivåer. Det ser jag som det största problemet att det fortfarande är så, och att veterinärerna inte nått fram till alla utbildningsmässigt. Det vore verkligen enligt mig, grunden nu med att vi har träckprovskrav, att veterinärerna sen följer upp det med direktiv exakt hur de som sen ska avmaska SKA gå tillväga.

Håller med i sistnämnda. Hagskötsel, foderhantering etc är ju också mycket viktigt och något som ingår i ett välupprättat maskbekämpningsprogram.

Står hästarna på hårt smittade marker som inte får vila kan det likväl kvitta hur mycket skit man plockar..
 
Tack för hjälpen Madick:bow:

Min märr har nu nollat i 2 år på all mask. Fick svar igår. Det lilla fölet har då stora förutsättningar att kanske slippa få mammans kolikbesvär som grundades på att hon kom med både blod o bandmask o dessutom så underskattades vikten.
Att bandmasken inte syntes utan speciell analys upplyste inte labbet mig om förrän hon hade mkt. Förvisso för många år sedan, men även min andra drabbades.
Var gång som vi var på klinik så var vågen ur funktion.

Tänker inte begå samma misstag o ska fortsätta med min pedantiska mockning.

Jag vet att vissa menar att en viss maskmängd är OK, men jag väljer efter att ha haft stora problem att lyssna till den som sett mkt skador i mage o tarmar av även mindre mängd.

Vad är det som säger att man om 10-20 år säger att man inte ska avmaska på <200 o beräknat på EN skithög av 10000? Felmarginalen borde vara enorm.
Hur resonerar ni?
Vad kul!

Vad gäller din sista fråga så är det så att blodmasken och spolmasken lägger ägg konstant från det de blir könsmogna tills de dör, dygnet runt. Det finns bevisad korrelation mellan EPG och antalet vuxna maskar i tarmen. Viss felmarginal finns men det handlar om 100-200 EPG.
 
Vad är det som säger att man om 10-20 år säger att man inte ska avmaska på <200 o beräknat på EN skithög av 10000? Felmarginalen borde vara enorm.
Hur resonerar ni?

Vi är anslutna till SVAs parasitprogram och skickar in prover vår och höst. Intressant att få svar och uppföljning över flera år, det jämnar ut felmarginalen som du nämner.

Liksom för flera andra i tråden nollar vanligtvis de hästar som bott i stallet länge medan nykomlingar ofta behöver ett par år för att nå dit. Alla våra rasthagar mockas flera dagar i veckan, det poängterar SVA är mycket viktigt för att hålla parasittrycket nere (och dessutom A och O tycker jag för hygien och markförhållanden om man inte har väldigt stora hagar).
Det lönar sig att vara noggrann minsann :up:
 
Vi har upplevt det motsatta i år... Efter att i flera år stått på ett ställe där det inte mockades i hagarna, hästarna fodrades på marken osv, och då hade islandskorsningen alltid 0 epg, nu när vi(sedan i våras) står på nytt stall där vi mockar fint i hagen så har de plötsligt flera hundra epg... Visserligen mockas inte sommarhagen, ska bli intressant att se hur det ser ut till våren :)
 
Vi har upplevt det motsatta i år... Efter att i flera år stått på ett ställe där det inte mockades i hagarna, hästarna fodrades på marken osv, och då hade islandskorsningen alltid 0 epg, nu när vi(sedan i våras) står på nytt stall där vi mockar fint i hagen så har de plötsligt flera hundra epg... Visserligen mockas inte sommarhagen, ska bli intressant att se hur det ser ut till våren :)
När man byter stall är det normalt att nollade eller lågvisande hästar får högre värden eftersom dels blir det en stress så immunförsvaret tillfälligt sänks, dels är det en ny mix av arter av lilla blodmasken, som att det finns olika förkylningsvirus i olika förskolegrupper/skolor, det tar en stund innan immunförsvaret lärt sig känna igen det nya och bekämpar det som tidigare.
 
När man byter stall är det normalt att nollade eller lågvisande hästar får högre värden eftersom dels blir det en stress så immunförsvaret tillfälligt sänks, dels är det en ny mix av arter av lilla blodmasken, som att det finns olika förkylningsvirus i olika förskolegrupper/skolor, det tar en stund innan immunförsvaret lärt sig känna igen det nya och bekämpar det som tidigare.

Bra förklarat!

Knapplån
Som jag var inne på tidigare så verkar tyvärr väldigt många tro att 0 EPG verkligen betyder noll mask. Det gör det ju inte öht, utan precis alla hästar har mask, men 0 epg eller låga värden på EPG visar att hästens immunförsvar ligger i symbios med maskarna och det finns en hälsosam "harmoni" utifrån det. Inte att hästen har noll mask, eller exakt 100 EPG maskar heller för den delen, som exempel. Det är anledningen att man bara avmaskar intravenöst vid grava skador eller relaterade anledningar sjukdomsmässigt på häst - för intravenöst så sveper man ut exakt hela maskbeståndet, och då rubbas hela symbiosen så hästen blir jättekänslig i sitt immunförsvar utifrån det. Intravenös avmaskning kör man därmed bara i fall det anses vara akut utifrån relevant situation/sjukdom och då vill man att hästen står kvar på uppsikt på klinik, just för att den blir så känslig och utsatt.

Samma symbios är även en anledning till varför man inte ska avmaska under tider på året som maskarna i hästen gått i dvala. Då riskerar man att väcka upp maskarna i vila som kan reagera onormalt utifrån symbiosen med hästen och därmed orsaka störningar i hästen.
 
Så ni menar att om hästen nollar i flera år trots flera traumatiska stress händelser har den mask?
Jag vet bara att man var förvånad på Strömsholm förra våren ( slutet av April) över noll ägg o då hade hästen utsatts för stor stress, mådde mkt dåligt, åt inget på flera dagar o skickades hem.

Om hästen har blodmask borde väl de som då finns producera ägg .:crazy:

Man får lära om hela tiden.....
 
Så ni menar att om hästen nollar i flera år trots flera traumatiska stress händelser har den mask?
Jag vet bara att man var förvånad på Strömsholm förra våren ( slutet av April) över noll ägg o då hade hästen utsatts för stor stress, mådde mkt dåligt, åt inget på flera dagar o skickades hem.

Om hästen har blodmask borde väl de som då finns producera ägg .:crazy:

Man får lära om hela tiden.....
Det KAN bli så men måste inte. Hästarna är individer och reagerar olika.
 
mockar aldrig hagarna om det inte är sjukhage, men vi har alltid, oavsett vart jag stått eller haft hästar, haft stora hagar, begränsad läs väldigt lite lera och aldrig fodrat i lera öht eller att hästarna står och drar i sig mat där träck ligger osv, och aldrig ngnsin haft blodmask varken stor eller liten pga minutiös avmaskning och avmaskningsprogram, läs träckprov senare år enligt reglementet.

Blodmask blir ju en helt annan grej om man har det. Då räcker ju inte ens mockning för att få bort utan hagarna måste vara i träda alternativt plöjas upp och sen vila från hästar öht en tid.

KL
bortsett från problemen att det tydligen finns okunniga veterinärer fortfarande ang. maskmedel osv, så skulle jag ändå vilja påstå att okunskapen hos hästägare är det största problemet. Folk har fattat att de måste ta träckprov enligt reglerande veterinärer osv, men sen när de har mask utifrån träckprovet så har de noll kunskap eller skiter i veterinärens råd, och drar avmaskningen direkt de fått svaren för "vill bli av med maskarna". De tror att masken bajsas ut och sen är det klart. Har helt missat vikten av att avmaska vår och höst innan byte av hage osv, om man vill bli av med sin hästs masknivåer. Det ser jag som det största problemet att det fortfarande är så, och att veterinärerna inte nått fram till alla utbildningsmässigt. Det vore verkligen enligt mig, grunden nu med att vi har träckprovskrav, att veterinärerna sen följer upp det med direktiv exakt hur de som sen ska avmaska SKA gå tillväga.

men vi har alltid, oavsett vart jag stått eller haft hästar, haft stora hagar,

det är väl det fundamentala vid all djurhållning, + att hagarna får vila så att parasiterna dör svältdöden...

man kan ju bli mörkrädd när man ser under vilka förhållanden vissa individer tillåter sig att hålla hästar år efter år
obs bilden har inget personligt med inlägget att göra
IMG_6393(1)_350.jpg
 
Så ni menar att om hästen nollar i flera år trots flera traumatiska stress händelser har den mask? .

Om du frågar om hästar har mask trots nollsvar på träckprovet så är svaret ja. Se mitt tidigare inlägg. Det är naturligt och inget problem över huvud taget, om hästens immunförsvar är i balans med parasiterna, därför helt naturligt att de alltid har lite mask som sagt. Symbiosen när det finns balans är ju tillochmed så pass, vilket jag skrev om, att sveper man ut totalt hela den symbiosen tex via intravenös avmaskning via blodet, så blir hästens balans och immunförsvar allmänt väldigt rubbat, därav anledningen att den då brukar få stå på klinik för uppsikt i samband med en sån åtgärd några dagar.
 
Senast ändrad:
men vi har alltid, oavsett vart jag stått eller haft hästar, haft stora hagar,

det är väl det fundamentala vid all djurhållning, + att hagarna får vila så att parasiterna dör svältdöden...

man kan ju bli mörkrädd när man ser under vilka förhållanden vissa individer tillåter sig att hålla hästar år efter år
obs bilden har inget personligt med inlägget att göra
IMG_6393(1)_350.jpg


Sant, så är det ju, och därför även ett större problem med mask pga hur man håller häst i många fall numera.
Utifrån träckprovsregeln sen många år tillbaka nu, samt problemet med resistens som föranleder träckprovsregeln, så tycker jag, som jag varit inne på tidigare i tråden, att det verkligen är ett ansvar som borde tillfalla veterinärerna att UTTALAT ge avmaskningsdirektiv på de hästar som ska avmaskas utifrån träckprov. Jag tycker det är oerhört märkligt att så inte sker över huvud taget, med tanke på problemet som föranleder de nogsamma träckproven osv. Att då sen skriva ut ett recept och lycka till, utan ngn info eller handledning över huvud taget, är för mig en gåta att det är så det fungerar, men krasst sett gör det ju exakt så. Det är märkligt.
 
Om du frågar om hästar har mask trots nollsvar på träckprovet så är svaret ja. Se mitt tidigare inlägg. Det är naturligt och inget problem över huvud taget, om hästens immunförsvar är i balans med parasiterna, därför helt naturligt att de alltid har lite mask som sagt. Symbiosen när det finns balans är ju tillochmed så pass, vilket jag skrev om, att sveper man ut totalt hela den symbiosen tex via intravenös avmaskning via blodet, så blir hästens balans och immunförsvar allmänt väldigt rubbat, därav anledningen att den då brukar få stå på klinik för uppsikt i samband med en sån åtgärd några dagar.
Jag köper inte att hästen har blodmask om den nollar i flera år iom att de konstant avger ägg under den varma årstiden.
O nej. Jag har inte ens hört talas om avmaskning iv.

Att det inte är skadligt med ett lågt antal som lever i "symbios"med värddjuret är ngt annat.
 
Jag köper inte att hästen har blodmask om den nollar i flera år iom att de konstant avger ägg under den varma årstiden.
O nej. Jag har inte ens hört talas om avmaskning iv.

Att det inte är skadligt med ett lågt antal som lever i "symbios"med värddjuret är ngt annat.

jag har inte skrivit om ngn blodmask öht?
Intravenös avmaskning är som sagt ett stort ingrepp som görs om hästarna är rejält sjuka, inkl pga stora maskangrepp.

ja det är ngt annat ang. symbios som sagt, precis det jag skrivit om?
 
Jag köper inte att hästen har blodmask om den nollar i flera år iom att de konstant avger ägg under den varma årstiden.
O nej. Jag har inte ens hört talas om avmaskning iv.

Att det inte är skadligt med ett lågt antal som lever i "symbios"med värddjuret är ngt annat.
Lilla blodmasken har ett stadie inkapslad i tarmslemhinnan, där kan den ligga i många många år, hela hästens liv, utan att störa eller vakna till om inte något händer som triggar den. Det är de vuxna som lägger ägg konstant men för att bli vuxna måste de först vakna ur det inkapslade stadiet.

Det är pga det stadiet, som inte går att avmaska bort, som just lilla blodmasken är den som snabbast utvecklar resistens mot de olika medlen. Vi dödar inte maskarna men de känner av medlet för varje avmaskning.
 
Lilla blodmasken har ett stadie inkapslad i tarmslemhinnan, där kan den ligga i många många år, hela hästens liv, utan att störa eller vakna till om inte något händer som triggar den. Det är de vuxna som lägger ägg konstant men för att bli vuxna måste de först vakna ur det inkapslade stadiet.

Det är pga det stadiet, som inte går att avmaska bort, som just lilla blodmasken är den som snabbast utvecklar resistens mot de olika medlen. Vi dödar inte maskarna men de känner av medlet för varje avmaskning.

och utifrån tråden kanske vi ska förtydliga vilken blodmask det handlar om osv, som du nu gjort. tack!

KL
Blodmasken som kommentar i frågor osv är inte så produktivt, och orsakar förvirring. Lilla vs stora blodmasken är det ganska stor skillnad på i sammanhangen.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp