Modern mat, är det så här illa

Jag kan dock hålla med om att jag börjat tröttna på att man byter ut ord på svenska mot engelska "bara för att". Har känslan av att det går inflation i att säga exempelvis citronzest istället för citronskal/rivet citronskal/liknande i olika matlagningsprogram på tv.
Självfallet är jag medveten om att språk utvecklas och att det kommer in nya ord, men att få det att låta exklusivt (eller vad nu anledningen är) känns lite udda. :)

Var tvungen att googla på citronzest + meny, de första sidorna gav mest receptsidor/bloggar, några restauranger - och så en drinkmeny från - tadaa, Luleå. :rofl: Deras Dry Martini specificeras med "Tanqueray gin, noilly prat, oliver / citron zest.". Ouch.
 
Jag kan dock hålla med om att jag börjat tröttna på att man byter ut ord på svenska mot engelska "bara för att". Har känslan av att det går inflation i att säga exempelvis citronzest istället för citronskal/rivet citronskal/liknande i olika matlagningsprogram på tv.
Självfallet är jag medveten om att språk utvecklas och att det kommer in nya ord, men att få det att låta exklusivt (eller vad nu anledningen är) känns lite udda. :)
För mig är citronskal och citronzest två olika saker, det sistnämnda en bak/matlagningsterm (vilket det första också kan vara). Zest är enbart det yttre skalet, dvs utan det vita.

I övrigt håller jag med dig i sak, hade det stått "lemon peel" eller "lemon zest" i menyn så hade jag irriterat mig på det.
 
Efter att jag titta på menyerna på några lite finare menyer i Luleå så tror jag att jag förstår problemet. :idea:
Klart man inte förstår när folk blandar in engelska ord i menyn när man är van vid franska! Pistou, tonfisk ”fuille de brick”, Espagnole-sås, fänkålscrudité...
 
För mig är citronskal och citronzest två olika saker, det sistnämnda en bak/matlagningsterm (vilket det första också kan vara). Zest är enbart det yttre skalet, dvs utan det vita.

I övrigt håller jag med dig i sak, hade det stått "lemon peel" eller "lemon zest" i menyn så hade jag irriterat mig på det.
River jag skal från citrusfrukter så river jag alltid enbart det gula (oranga). Är det någon som river det vita på citrusfrukter också?
 
För mig är citronskal och citronzest två olika saker

Det är dock exakt samma sak.

Zest = strimlor av det yttersta skalet från citrusfrukter.
Rivet skal från lime/citron/apelsin = strimlor av det yttersta skalet på dessa citrusfrukter.

Finns ju ingen som använder det vita, innersta lagret och river/strimlar/skalar det för att använda.

Zest = smaksättare (eg krydda) och man använder rivet citrusskal just som smaksättare.

Lemonzest = citronskal.
 
River jag skal från citrusfrukter så river jag alltid enbart det gula (oranga). Är det någon som river det vita på citrusfrukter också?

I vissa grytor skall hela skalet vara med fast i långa strimlor så att säga, då kallas det skal. Eller om man gör inlagd citron/lime i lag.
Men man tar ju ändå bara det yttersta innan man kommer in i det vita beska :)

Zest blir det av att man river det på ett zestjärn och det blir då "smuligt" som en ren krydda och inget dekorativt.
 
Efter att jag titta på menyerna på några lite finare menyer i Luleå så tror jag att jag förstår problemet. :idea:
Klart man inte förstår när folk blandar in engelska ord i menyn när man är van vid franska! Pistou, tonfisk ”fuille de brick”, Espagnole-sås, fänkålscrudité...
Men kolla det här stället då. Allt är på engelska. Visst pratar Marcus Samuelsson fortfarande även svenska?

http://www.kitchenandtable.se/restaurants/lulea/
 
Men kolla det här stället då. Allt är på engelska. Visst pratar Marcus Samuelsson fortfarande även svenska?

http://www.kitchenandtable.se/restaurants/lulea/

Fast menyn var på svengelska. Titlar på engelska och innehåll för norrlandsallergiker.
NORTHERN GOLD FROM BOTHNIAN BAY
Löjrom, vispad smetana , Västerbottensost, rödlök, citron, dill

ARCTIC CHAR LOVES RHUBARB
Röding, stekta rabarber, smörsås, gulbeta, sticklök, färskpotatis

STRAWBERRY SWEDISH SUMMER
Rostad jordgubbssorbet, maränger, citronkaka, mynta, torkade jordgubbar

Nu har jag valt min 3-rätters, hur beställer man hemkörning ?
 
Fast menyn var på svengelska. Titlar på engelska och innehåll för norrlandsallergiker.
NORTHERN GOLD FROM BOTHNIAN BAY
Löjrom, vispad smetana , Västerbottensost, rödlök, citron, dill

ARCTIC CHAR LOVES RHUBARB
Röding, stekta rabarber, smörsås, gulbeta, sticklök, färskpotatis

STRAWBERRY SWEDISH SUMMER
Rostad jordgubbssorbet, maränger, citronkaka, mynta, torkade jordgubbar

Nu har jag valt min 3-rätters, hur beställer man hemkörning ?
Fast det var inte menyn jag menade, utan hela sajten.

(Men jag tittade på menyn, den lät helt underbar)
 
Fast menyn var på svengelska. Titlar på engelska och innehåll för norrlandsallergiker.
NORTHERN GOLD FROM BOTHNIAN BAY
Löjrom, vispad smetana , Västerbottensost, rödlök, citron, dill

ARCTIC CHAR LOVES RHUBARB
Röding, stekta rabarber, smörsås, gulbeta, sticklök, färskpotatis

STRAWBERRY SWEDISH SUMMER
Rostad jordgubbssorbet, maränger, citronkaka, mynta, torkade jordgubbar

Nu har jag valt min 3-rätters, hur beställer man hemkörning ?
Din beställning är noterad. Om det ska åka från Umeå till Linköping ???? Kommer det imorgon...
 
Placerade tråden i övrigt då jag int vet vart den passar.

Hur som helst ska jag börj med att presentera mig. Mitt namn är Nikodemus och jag är en glad prick från trakterna utanför Lule (eller Luleå som det så omdömeslöst benämns av söderlänningar och allsköns patrask).

I alla fall så var jag nyligen ner i Stockholm med jobbet och i denna åbäkesresa ingick ett besök på en "finare restaurang". Eftersom jag är väldigt glad i mat, och i synnerhet trumpetkossa (älg), så såg jag fram emot detta besök enormt. Hann knappt öppn menyn in besvikelsen var ett faktum. Bara massa konstiga engelska namn och int nå riktig mat. "potejto mash", menar skriv potatismos istället så man fatt då för helvete. Sen fanns de int nå norrlandsgea heller, åååhhh, även om de ska ha cred för att de hade pripps blå, vilket i alla fall är riktig öl. I övrigt bara massa trams, men tydligen kör ungdomarna upp ölen i näsan nuförtiden och låtsas känn en mass lökt som int finns.

Åt till sist nån stek med en massa fjantiga grönsaker, kändes som jag var på bantningsdiet. Efter maten var magen helt omskakad och till råge på eländet var man omringad av en massa jävla växter som höll på att väx upp i arslet på en när man var mitt i maten..

Är det så här illa i resten av Sverige, eller kom vi bara till en ovanligt dålig restaurang? (ska tilläggas att den skulle vara bra enligt folk).. Snälla säg att det int är så här i hel landet, då kan man ju lik gärna prött sönder böxorna :(
Så illa är det, här har vi inte ens Hillbilly-haket (Max) utan får hålla tillgodo med White-trash-syltan (Mac Donalds) eller Galna kossan (Burger King) där burgarna smakar sågspån ibland. :wtf:

Sen finns det ju några ställen som benämns pizzerior men säger man "jag skulle gärna vilja veta vad pizzan innehåller" kommer svaret blixtsnabbt "nej det vill du INTE veta". :crazy:

Likadant med korvmojjen, på frågan om innehåll i korv eller burgare så får man höra "du minns dom där överkörda grävlingarna efter 1+2 - vägen" och sen sa han inget mera. :crazy:

Apropå växter ja, ibland försvinner dom i planteringarna och då brukar salladen ändra smak på pizzerian ett tag men ersättas med andra, ehum, plantor. När dom försvunnit brukar restaurangägarna vara lite frånvarande och kan servera vad som helst oavsett vad man beställt. :laugh:
 
Fast menyn var på svengelska. Titlar på engelska och innehåll för norrlandsallergiker.
NORTHERN GOLD FROM BOTHNIAN BAY
Löjrom, vispad smetana , Västerbottensost, rödlök, citron, dill

ARCTIC CHAR LOVES RHUBARB
Röding, stekta rabarber, smörsås, gulbeta, sticklök, färskpotatis

STRAWBERRY SWEDISH SUMMER
Rostad jordgubbssorbet, maränger, citronkaka, mynta, torkade jordgubbar

Nu har jag valt min 3-rätters, hur beställer man hemkörning ?

Är det nu jag ska säga att jag är underimponerad efter att ha ätit på hans konceptrestaurang på Clarion i Östersund? Inte dåligt men det mesta har varit ganska smaklöst. Beskrivningarna låter bättre än vad det smakar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp