Modern mat, är det så här illa

Vad smakar ren? Jag har något minne av att jag ätit torkar renkött någon gång?
Är ren gott? Hur ska det tillagas?

Ren är fantastiskt gott! Det smakar mycket och har en ganska tydlig viltsmak. Renfilén blir enormt god om den tillagas väl. Bryn den snabbt i riktigt varm stekpanna så att den får lite färg. Sen kan du tex köra den på låg värme i ugn eller steka varsamt på lägre temperatur tex under lock och ös lite med smör. Obs att den ska vara röd i mitten (som allt annat bra kött) men det är extra viktigt på sånt här fint kött.
Är fantastiskt gott med kantareller till, kanske en rödvinssky och gärna en puré på rotsaker som ger lite mer smak än potatis. Passar mkt bra till renköttet!

Bilden visar en måltid på ren som jag åt runt midsommar. Helt klart en av de bättre middagarna detta år!

19429338_143967609506703_2364924742546227200_n.jpg


Jag tycker att det är nästan att förstöra ett riktigt bra kött att röka det hårt. Men jag är inte så jätteförtjust i just hårdrökt kött rent allmänt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ren har en märklig, halvpäcklig söt arom när den tillagas och som slår igenom i köttet om man inte vet precis vad man gör. Håller helt och hållet med om att den bäst serveras torkad eller hårdrökt! ^^
Får man tag på en riktigt fin filé och kör med lingon och peppar och enbär kan det också fungera. Men det är jättesvårt kött tycker jag!
Särskilt lukten. Glurg...
 
Jag kan tillägga att jag blivit kallad "stosch" (oklar stavning) en gång. Det var i Jämtland när jag blev spontaninbjuden på lunch med Mats O Sundqvist och kocken blev förvånad när det var en till som kom ("Vem är stoschen?") :rofl:
 
@Lobelia och @Gnist i de flesta recept jag läst så brukar det stå att man använder citronskal utan att ta med den vita hinnan under. I ordet zest så innebär det per automatik "skal utan det vita".

Sen skulle jag bli besviken om jag beställde något med zest och inte kan se det på tallriken, beställer jag en rätt/efterrätt med citronskal så kan det vara rivet på finaste sidan på rivjärnet= går inte att se att det finns på tallriken.
 
i de flesta recept jag läst så brukar det stå att man använder citronskal utan att ta med den vita hinnan under. I ordet zest så innebär det per automatik "skal utan det vita".

Det där är som potater - potäter. Samma sak ;)

Zest är modernt att använda numera och det får man ju göra hur mycket man vill, men det är exakt samma sak som rivet citronskal.
 
Det där är som potater - potäter. Samma sak ;)

Zest är modernt att använda numera och det får man ju göra hur mycket man vill, men det är exakt samma sak som rivet citronskal.
@Lobelia och @Gnist i de flesta recept jag läst så brukar det stå att man använder citronskal utan att ta med den vita hinnan under. I ordet zest så innebär det per automatik "skal utan det vita".

Sen skulle jag bli besviken om jag beställde något med zest och inte kan se det på tallriken, beställer jag en rätt/efterrätt med citronskal så kan det vara rivet på finaste sidan på rivjärnet= går inte att se att det finns på tallriken.
Som sagt Zest är modernt, för ett antal år sedan användes inte zest alls. Det skulle då vara omöjligt att få en rätt med finrivet synligt citronskal, före år 2000 eller om det var 1990 om begreppet inte fanns ;) och jag har starka minnen av att jag både serverat det och ätit det.

Jag gjorde för övrigt en snabb googling och de 4 första recepten jag hittade med rivet citronskal nämnde inte hur man skulle riva och jag har inget minne av att jag sett det särskilt ofta.
 
Är det nu jag ska säga att jag är underimponerad efter att ha ätit på hans konceptrestaurang på Clarion i Östersund? Inte dåligt men det mesta har varit ganska smaklöst. Beskrivningarna låter bättre än vad det smakar.

Jag blir sa besviken :crazy:

@Lobelia och @Gnist i de flesta recept jag läst så brukar det stå att man använder citronskal utan att ta med den vita hinnan under. I ordet zest så innebär det per automatik "skal utan det vita".

Sen skulle jag bli besviken om jag beställde något med zest och inte kan se det på tallriken, beställer jag en rätt/efterrätt med citronskal så kan det vara rivet på finaste sidan på rivjärnet= går inte att se att det finns på tallriken.

Pa Engelska anvands ordet zest som "krydda" ungefar. Man kan ha en "zest for life" eller "humor adds zest to the speech". Lemon (lime/orange/whatever) zest ar vanligast finrivet skal, men kan ocksa vara lite langre "tradar" som decoration.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp