Bukefalos 28 år!

monster att sko

Sv: monster att sko

Är det bara med ena frambenet?
Om så kan det bero på att den blivit sömtryckt tidigare.
ÄR den varm /ohalt?
 
Sv: monster att sko

Är det bara med ena frambenet?
Om så kan det bero på att den blivit sömtryckt tidigare.
ÄR den varm /ohalt?

han har varit lite lite varm faktiskt men inte så att jag tänkte på det då. Ohalt är han i alla fall
 
Sv: monster att sko

Jag respekterar att du vill vara anonym, men om du finns i mina trakter och vill ha ett handtag kan du ju skicka mig ett pm istället.
 
Sv: monster att sko

Jag respekterar att du vill vara anonym, men om du finns i mina trakter och vill ha ett handtag kan du ju skicka mig ett pm istället.

Nej det är faktiskt riktigt riktigt långt. Men tack så jättemycket ändå :)
 
Sv: monster att sko

Jag tror att han kommer ihåg obehag.

Träna varje dag o banka lite.

Låter iallafall som om den har ont där:eek:
 
Sv: monster att sko

Jag har haft liknande problem. När min kille kom till mig för ca 7 månader sedan kunde jag knappt kratsa hovarna på honom. När hovis kom första gången tog det 2 timmar att sko hans framhovar och då vart det inte bra gjort. Han kastade sig, reste sig och sen vart han helt stel. Det gick inte att få upp hovarna.
Vi upptäckte att ifall han stod i boxen kunde vi kratsa hovarna ganska lätt. Han stod då och åt och lät oss håla på.
Tänkte jag skulle testa det när Hovis kom nästa gång. Han fick stå och äta på gången och jag hade bara grimmskaft. Det funkade. Har testat med honom fastspänd efter detta och det går fortfarande inte. Så han får helt enkelt stå och äta sitt hö och jag får snällt stå brevid och hålla. Det funkar för oss iaf.
 
Sv: monster att sko

Ja det är väl något sånt. jag får börja om helt att träna på att lyfta hovarna.

Någon som har ett tips på hur man på bästa sätt tränar att lyfta på hovarna då hästen i fråga står som fastvuxen?
 
Sv: monster att sko

Jag har haft liknande problem. När min kille kom till mig för ca 7 månader sedan kunde jag knappt kratsa hovarna på honom. När hovis kom första gången tog det 2 timmar att sko hans framhovar och då vart det inte bra gjort. Han kastade sig, reste sig och sen vart han helt stel. Det gick inte att få upp hovarna.
Vi upptäckte att ifall han stod i boxen kunde vi kratsa hovarna ganska lätt. Han stod då och åt och lät oss håla på.
Tänkte jag skulle testa det när Hovis kom nästa gång. Han fick stå och äta på gången och jag hade bara grimmskaft. Det funkade. Har testat med honom fastspänd efter detta och det går fortfarande inte. Så han får helt enkelt stå och äta sitt hö och jag får snällt stå brevid och hålla. Det funkar för oss iaf.

Ja jag får prova det! Måste bara få stallägaren att fixa belysningen då han just nu står i en jättemörk box..
 
Sv: monster att sko

Jag tror inte ett skit på att hästen varit svårskodd förr, säljaren har garanterat talat osanning.
det är därför det är så viktigt att vara med i olika situationer innan man köper en häst för att verkligen försäkra sig om att den är normalhanterbar.
 
Sv: monster att sko

Jag tror inte ett skit på att hästen varit svårskodd förr, säljaren har garanterat talat osanning.
det är därför det är så viktigt att vara med i olika situationer innan man köper en häst för att verkligen försäkra sig om att den är normalhanterbar.

Det är precis det jag tror också men det är ju lite svårt att bevisa..
 
Sv: monster att sko

Ta honom i farten:smirk:
Be någon leda fram honom o ta då benet.
Beröm jättemycket. Du vet inte vad den har varit med om:crazy:

Om den gick att böja vid besiktningen, kan det vara ngt som har hänt nu.

Prata med förra ägaren igen- för hästens skull.
 
Sv: monster att sko

jag har en häst här som har varit knepig att sko förr men sen han kom hit är det inga problem. Hästar kan ju ändra beteénde när dom byter miljö, både till det bättre och sämre, likaså med hundar mm. Anyway, det låter ju som att han upplever stort obehag eftersom han reagerar så kraftigt.. Har han inte ont så är det övning som gäller. Lycka till :)
 
Sv: monster att sko

Ett annat tips är att få totto att lyfta benet o hålla det uppe genom att knacka på det med t ex ett spö. Detta fick jag göra på min pålla. Hon var farlig... Men efter ett års jobb skor vi henne nästan som en vanlig häst.

Jag lade ut en matta på stallgolvet när jag tränade henne bara för att veta var hon skulle stå, hon hade grimskaftet över manken när vi tränade hovvård. Skulle aldrig klara av att hålla fast en häst på 600kg...

Vi provade att mata henne... Detta blev en ytterligare stress för henne och hovis klappar henne bara nu mera.
 
Sv: monster att sko

han menade att hon ramlat omkull i samband med att någon lyfte vä bak... därav ville hon inte lyfta den, men nu går det! :) håller på cuttys tips om konsekvent träning! om han är en häst med mkt energi så kan det vara smart att ta honom när han har jobbat och är lite trött.. har ni provat att typ ha någon beredd med en sopkvast bakom honom när han kastar sig? en stor del av problemet löser sig ju om han kommer på att det inte lönar sig/går att kasta sig bakåt...
 
Sv: monster att sko

Det låter bra!

Håll oss updaterade :)

Nu har jag longerat han på lägdan i snö två dagar i rad och efter det tränat på att lyfta hovarna. Vänster fram gick klockrent idag, han stod han försökte inte ens sätta ner den :D och höger fram krånglade han med men han lyfte den 4 gånger och två ggr fick jag hålla kvar den någon sekund längre än annars ;) Så det går framåt, sakta men säkert!
 
Sv: monster att sko

liknande var det med syrrans häst. då hon hade köpt honom.
För d första skulle han va nyskodd när han hämtades emn det var han inte. så då fick hon ta ut en hovslagare knappt en vecka efter köpet.

O han var helt tokig.!!!.
Han blev som galen har allri sett en häst så "arg" tidigare. o möjligen rädd.
Hovslagaren fick skära av 2 grimmskafft som vi hade som uppbindning pga att han fick sådan panik. Att brämsa var absolut till ingen hjälp då han blev värre. mat ja inget sådant funkade.
Han gjorde så att hovslagarens arm hoppade ur led. men även om dne gjorde det så fortsatte han att sko klart hästen o efter detta så går han att sko näst intill felfritt.
Hovslagaren säjjer alltid det är denna hästen jag har med mig i sängen. :P
Än idag skor han honom.
Dock fick han efter d första besöket operara sig, armen. :S
 
Sv: monster att sko

*kl*
Till TS
Om du vill behålla din hovis kan du ev ta ut vet samtidigt och ge lugnande. Lyssna m hovis om h*n tycker det är OK att komma igen. Har förståelse för att ingen vill utsätta sig för vad som helst , tex en tokig kuse men om hästen är drogad står den i alla fall still. En del hästar ger med sig efter några gånger så. Om hästen har smärtminne är det än viktigare att den är stilla vid skoning så den inte blir stucken eller dyl igen.
 
Sv: monster att sko

Jag undrar bara om en häst kan bli ett monster att sko bara för att den flyttar. Han var enligt förra ägaren jättesnäll att sko men nu måste jag plegga honom för att ens kunna lyfta högerfram ordentligt, lyckas vi lyfta hoven så kastar han sig direkt bakåt med all kraft han har. De andra hovarna är okej men han bråkar även där. Jag har haft han lite drygt 1 månad och han har vilat hela månaden och vad jag vet så har det inte hänt något som skulle ha orsakat en skada sedan veterinärbesiktningen i slutet av december.

Sedan undrar jag, vad krävs egentligen för att häva ett köp? Räcker det med att han inte går att sko, hovslagaren vägrar att sko han igen :/

Ställ rumpen mot en vägg. Nej, jag tror inte att hästen blir besvärlig att sko av att flytta. Däremot kan hästen givetvis läsa av folk runt sig och kanske inse att den kan komma undan med det och då göra det. Frågan är bara varför den inte vill få sin hf skodd.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp