Bukefalos 28 år!

Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

En gång när jag skulle hämta min häst från hagen vägrade han komma in. Så istället för att springa efter honom jagade jag iväg honom, men han sprang inte ifrån mig, fastän hagen går på 3 hektar! utan han sprang runt mig, på en volt med örona riktade mot mig hela tiden. När jag slutat driva sprang han en stund till för att sedan sakta av, stanna, titta på mig och sedan komma fram till mig.

Det där har jag också varit med om, men med en stallkompis häst. Jag gjorde ingen medveten join up, utan hästen var svår att ta in om kvällarna, för alla i stallet, och då jag drev honom med kroppsspråket istället för att försöka fånga in honom sprang han runt mig på en volt tills jag vände sidan mot honom och bjöd in honom. Bra mycket mindre frustrerande än att jaga honom tyckte jag.
I hagen hade han också betydligt större plats än volten att ge sig av på om han hade velat, men han höll sig runt mig. Sprang så länge jag riktade mig mot honom.
Jag vet inte ännu idag varför han inte ville in om kvällarna, flyttade till nytt stall i den vevan, men jag har hört att de inte har det problemet längre. Skönt för dem.
 
Sv: Monty Roberts

NH är en bra grej, men i sverige har vi gjort om NH till någon sorts lekstuga för att göra det tillåtet att skämma bort sin hästar till ren odräglighet.

Jag är för NH, Men helt emot den omgjorda svenska modellen.

Monty använder för det första hästarnas eget språk vilket svenska Nh utövare inte gör..

hur tycker du den svenska modellen nh ser ut då?
 
Sv: Monty Roberts

K N A P P L Å N!

SVAR TILL ALLA SOM SKRIVIT TILL MIG: (orkade inte skriva tusen olika inlägg) ;)

flera mil? jösses...
Jag svarade på Seabaz inlägg när jag skrev detta. Tänkte inte på att det inte var samma skribent. Det var hon som skrev ”flera mil” så ta det uttalandet med henne.

”vada knäcka hästarna? dom hästarna som kommer till honom är går knappst att knäcka mer än vad dom redan är.”
Min åsikt är att ”knäckt” innebär att hästen kapitulerar, ger upp. Man knäcker den mentalt så mkt att den slutar göra motstånd och överlämnr sig till fienden. Det kallas också att kuva hästen. Den lyder av rädsla/brist på hopp.

”ta reda på vad en join up är innan du har så konstiga åsikter om de..”
Vad det ÄR eller vad det utges för att vara? Jag antar att jag enl dig inte vet vad det är förrän jag har samma åsikt som du om det. ;)
Jag har min åsikt och den är baserad på vad jag har sett av MR, inget annat. Jag kan aldrig påstå att jag har mer rätt än ngn annan, och jag är öppen för att övertygas om motsatsen, men ännu har inge lyckats. Minst av allt Monty själv. *rysa*

”Tycker inte man knäcker en häst i join up, va det första jag gjorde på min häst, och brukar göra en liten innan vi arbetar, förstår inte hur du tycker man knäcker en häst genom att driva på den, då borde dom ju inte palla tex longering.”
Hur det knäcker hästen har jag redan beskrivit. Longering på lina är inte heller ngt jag förstår mig på, det finns inget syfte med det. Däremot är det skillnad på arbete på volt och join-up. Iaf om jag jämför med det jag har sett av en join-up. Hempfling tex. Jobbar också på voltspår ibland, i picadero tom som liknar corallen, men han använder inte EN metod och han driver inte en häst i en cirkel som ännu inte har hand förtroende. Hempfling jobbar FÖRST med relationen. När du har en relation kan du utnyttja vilka riktningar som helt, även cirklar. Men det Monty gör – enligt min mening – är att driva/valla en rädd/stressad/aggressiv häst tills den inte ser någon annan utväg än att underkasta sig. SÅ fungerar det inte i hästvärlden. Ni kanske gör annorlunda, Monty kanske också gör olika olika ggr, men av det lilla jag sett och läst så är det ren och skär vallning av häst utan förtroende han håller på med. Att arbeta en häst på volt är inte ens i närheten. Där är det inte drivningen som är vikten.

”min ena häst var helt förstörd när vi fick henne och jag utförde något som liknar en join up (visste inte vem MR va när vi fick henne utan gjorde det här på egen hand, något som jag lärt mig av en av mina instruktörer och sett hästar göra) i hennes hage. en stor hade på 6ha. Det tog ungefär en kvart tills jag fick henne att komma till mig. Hon underkastade mig inte på ett psykiskt nedbrutet sätt, utan hon var villig att lyssna på mig, inte "slippa" undan att fortsätta springa. när jag utförde den här join upen använde jag mitt kroppspråk för att få henne åt det håll jag ville, på så sätt sprang hon inte iväg till andra änden av hagen.”
Då undrar jag: Hur fick du en förstörd häst utan förtroende att lyssna på ditt kroppsspråk? Beskriv tillvägagångssätt och hur hästen uppfattade det du gjorde. Och vad som fick henne att vilja lyssna.
Jag har också haft en liknande upplevelse med en unghäst som kom hit från england. Han hade en stoflock på ca 6-7 hästar och en hage på ca 8 hektar mitt i sommaren. Jag förde en kommunikation från marken och trots att han tog med sig sin flock till andra sidan hagen gång på gång vandrade han slutligen till mig efter 10 minuter och följde utan grimma med mig till grinden. Detta skulle kunna liknas med det du gjorde och kanske var det samma sak. Men isf. Var det inte ngn join-up du gjorde. Jag vallar aldrig en häst för att få underkastelse. Jag skapar ett intresse, en trygghet och ett lugn genom att BJUDA IN, inte mota bort.

Ingenting är omöjligt.
Instämmer till fullo. :bow:

menar, ett rovdjur, på HÄSTENS RYGG!! Hemskt
Hästar bär ryttare utan att på ngt sätt ha ett förtroende sins imellan. Själv rider jag min häst utan sadel o träns och med största respekt för hans önskan. Just för att aldrig göra ridningen till ett tvång. Om han väljer att ha mig på ryggen så är det för att han vill det, för han vet att jag aldrig skulle tvinga hoom. Också här har jag ett stort ansvar – att få honom att tycka att jag är trygg, intressant och rolig att följa. Det handlar inte om underkastelse i den bemärkelse – det är här NH:n i sverige blivit så fel idag – det handlar om förtroende, ömsesidig respekt och FRI VILJA. Skulle jag mota bort min häst skulle han söka sig tillbaka. För att han vill, inte för att jag är överlägsen honom. Ibland jobbar jag tom med min häst och låter HONOM ta kommandot. För att lära mig och för atts tärka hans självkänsla.

Bara för att MR har marknadsfört en viss metod, hans metod.
Metoder är till för människor som tror att alla individer är lika.

du som verkade veta så mycket borde väl förstå det, eller hur?
Tycker du att jag verkar veta mycket? Då har du helt missbedömt mig.

En gång när jag skulle hämta min häst från hagen vägrade han komma in. Så istället för att springa efter honom jagade jag iväg honom, men han sprang inte ifrån mig, fastän hagen går på 3 hektar!
Av vilken anledning? Så om jag går ut i en hage och jagar iväg en häst så kommer den till mig? Säg det till dem som jagar sina hästar i timmar utan att få ett möte. :smirk: Varför skulle en häst komma till ett rovdjur som jagar den? Det finns ingen logik – ge min logiken!? Ni jämför det så gärna med hästbeteenden men tänk efter – vi ÄR inga hästar för en häst. Vi är rena rovdjur. Så jämför istället detta med en liknande situation med tex en varg. Vad skulle hända då? Paralellerna ni försöker dra tar inte med alla auspekter.

Däremot att visa ointresse/nonchalans, är ett mycket dominant beteende. Ett tillvägagpngssätt som ofta visat sig framgångsrikt på rätt individer är att kräva plats. Det är också en typ av vallningen men hästen har fritt utrymme och du fokuserar på allt UTOM den. Den kan utan hinder gå undan för dig – vilket är fullständigt naturligt – och den får då utrymme. Mycket dominant och ett bra sätt att finna rätt sinnesstämning själv vilket är mkt viktigt. Kan jömföras med join-up efter som att det innebär vallning i viss bemärkelse men är inte alls samma sak som en join-up.

NH, var räddningen för honom och mig.
NH kan vara precis vad som helst. Men det är väldigt positivt att höra att ni har en bra relation.

Det står dig naturligtvis fritt att vara, men jag undrar, med all respekt, hur pass väl du är insatt i dem. Har du tex läst Montys böcker, där han ingående beskriver hur han utarbetat sina metoder utifrån att han spenderat långa tider tillsammans med vilda mustanger?
Denna vackra historia om vilda mustanger – den visade sig väl vara ganska mycket bluff och båg iblandat i. Rena lögner en hel del vad jag har hört. Men jag känner inte Monty och kan därför inte avgöra en sån sak. Många människor före honom har dock granskat vilda djur under lång tid och ÄNDÅ missuppfattat det mesta. Varför? För att vi ser saker ur människans ögon, och dessutom inte kan se allt som sker djuren imellan med våra ögon. Dessutom har hand paraleller inte visat sig alltid vara så genomtänkta.



Har du bevistat någon av hans clinics?
Endast via dokumentär, inte på riktigt. Bla var det en hel del tvång där han tvingade in hästen rakt in i det som orsakade panik hos den. Han fick avbryta det hela och fortsätta en annan dag då det blev för stor risk att hästen skadades. Jag har läst en del av det han skrivit, men långt ifrån allt. Jag anser att tvång, rädsla och våld aldrig hör hemma i hästhantering.

Du skriver ju föresten själv att dina hästar driver bort en häst ur flocken för att sedan välkomna den in när den ber om det efter ett tag.. Det är ju en join-up! Men kankse inte som Monty Robets gör
Det som avgör vad en handling är, är vad man förmedlar, hur det upplevs av hästen. Inte hur det ser ut ur en betraktares ögon.

NH är en bra grej, men i sverige har vi gjort om NH till någon sorts lekstuga för att göra det tillåtet att skämma bort sin hästar till ren odräglighet.
Jag tror också att det kan vara så. Varför jag aldrig skulle döpa en filosofi. Det är bäddad för att missförstås och bli någonting helt annat än vad det eg. är.

Monty använder för det första hästarnas eget språk vilket svenska Nh utövare inte gör..
Jag anser att de båda arbetar utifrån ett rovdjurs perspektiv, i regel. Men det är min åsikt, jag är öppen att ändra min syn på Monty precis som med allt annat. Ge mig bara logiken. :p


LÄGGER TILL att jag endast framför min åsikt. Mina ord är inte lag, och kommer aldrig att vara. :bow: Jag är dessutom alltid öppen för en ny åsikt om någon kan komma med en logisk förklaring. Jag kan också försätta mig i eftertanke kring en förklaring som jag måste fundera över. Som ngn sa innan: Ingenting är omöjligt. :p Kan hålla med om att mina ord var hårda till en början.
 
Sv: Monty Roberts

vad för källa har du för att säga så? skulle va kul o veta..eller lyssnar bara på rykten? för isåfall kanske man ska försöka ta reda på de innan man säger sånt.
ja har hört mycket om vad som skulle kunna vara bluff men inte om shy boy..

men e ju klart..allting kan ju vara bluff..ingenting kanske är sant av vad han gör med hästarna..

Jag har läst det någon stans, mins ej var!
Det jag läste var att flocken som Shy Boy levde med inte alls var vild utan var van vid människor.Sen vet inte jag om det är sant.
 
Sv: Monty Roberts

Fast om jag och ett par andra i den här tråden säger att vi har skickat iväg/jagat iväg/skrämt iväg -använd vilket uttryck du vill- våra hästar istället för att gå efter dom timme efter timme (tro mig, join-up eller vad du vill kalla det, kan också ta flera timmar men oftast tar det kortare och kortare tid för varje gång man utför den).

Och alla våra erfarenheter säger att våra hästar tillslut själv kommer till oss. Det bevisar ju att metoden funkade för oss.

Det kanske hade gått fortare att få tag i hästen om man bara gått efter den men där säger min egen erfarenhet att när jag kommer 3 meter nära min häst så travar han 30 meter bort och ställer sig och äter... Dvs, SÅ kan vi också hålla på i evigheter men jag tror hästen tröttnar fortare på join-up metoden än sin egen "fuck-you metod".


Och annars håller jag med om att man inte ska höja NÅN till skyarna, däremot kan man plocka vissa delar som man tycker är bäst från varje tränare eller om man har ett eget sätt som funkar bra.


Hur skulle du själv göra med en häst som inte vill komma i en 10hektar stor hage? Av ren nyfikenhet då du kanske sitter på ännu bättre "knep" :idea:

Och slink inte undan nu och säg att "min häst går aldrig ifrån mig" för är det så så tror jag dig... Men om du skulle hämta vilken häst somhelst som inte vill komma till dig ;)
 
Sv: Monty Roberts

Dom lär ju garanterat ha sett människor, vi lever på 2000-talet och inte många riktiga vildhästflockar finns kvar...
Dom träffar på elledningar, helikoptrar och konstgjorda vattenhål... Dom lär ha sett/känt lukten av människor...

Men för den sakens skull behöver dom inte vara tama :idea:
 
Sv: Monty Roberts

Jag är helt med på ditt spår att man måste granska allt kritiskt.

Mitt första möte med "NH" var Monty Roberts, och det som jag tog till mig var hans motstånd mot fysiskt våld.
Nu är jag mer inne på Hempfling, läser just nu hans böcker och känner att hans tekniker passar mig bättre. Men jag har nog inte riktigt samma syn som dig på Join up. Har gjort en såkallad Join up på min unghäst en gång. Höll på i fyra minuter och han var inte ett dugg stressad. Avslutade redan då han började sänka huvudet, jag var inte ute efter någon total underkastelse. Vi fick en fullbordad follow up och efter det tyckte jag att vår relation blev mycket bättre. Jag tog rangen ifrån honom helt enkelt. (Nykastrerad kaxig unghäst.)
Nu är det sju månader senare och jag arbetar med min egen "NH" och försöker suga i mig så mycket som möjligt av Hempflings visdomsord. Men även där finns så klart detaljer som jag tar med en skopa salt.
Det är nog någonting man ska tänka på, du var själv inne på det. Hästarna är individer och jag tror inte att en "metod" fungerar exakt likadant på alla.
Att kommunicera med hjälp av kroppsspråk, DET tror jag dock funkar på i princip alla hästar.
 
Sv: Monty Roberts

Denna vackra historia om vilda mustanger – den visade sig väl vara ganska mycket bluff och båg iblandat i. Rena lögner en hel del vad jag har hört.

Jag har läst det någon stans, mins ej var!
Det jag läste var att flocken som Shy Boy levde med inte alls var vild utan var van vid människor.Sen vet inte jag om det är sant.

Varför öht sprida dylika vaga påståenden, helt utan källanvisning :confused:

Vi vet alla att det finns en ohygglig massa 'sanningar' att läsa på internet ;) men ska man få till en vettig diskussion för/emot något anser jag att det krävs liiite mer välunderbyggda argument för att det alls ska bli intressant att diskutera.
 
Sv: Monty Roberts

Jag ska få träffa Monty Roberts under den här veckan och jag undrar lite vad ni tycker om honom...:p

Jag tycker personligen att han har ett bra kroppsspråk som fungerar bra på hästarna, men egentligen inget mer...:cool:

Har hört att han bara kan "sin grej" som han gör och kan visa upp den (vilket jag tror han endast kommer göra när jag får träffa honom) men kan inte visa oss hur vi ska göra och hur vi ska bli bättre hästmänniskor...:cool:

Det jag har sett från honom är Join-up och follow-up som visar att man kan kommunicera med vilda hästar och "problemhästar". Men sen då? Hur kan man själv som hästskötare/ägare/tränare lära sig av det?:confused:

Jag håller med dig precis! En duktig hästmänniska men ingen pedagog som kan lära andra.
 
Sv: Monty Roberts

Min åsikt är att ”knäckt” innebär att hästen kapitulerar, ger upp. Man knäcker den mentalt så mkt att den slutar göra motstånd och överlämnr sig till fienden. Det kallas också att kuva hästen. Den lyder av rädsla/brist på hopp.

kan inte du förklara skillnaden då som inte jag förstår.

om du rider eller ska rida en bockande galning som verkligen inte vill ha ryttare på sej och som tydligt visar då att den helt enkelt inte vill..den vill inte acceptera ryttare överhuvetaget.

sitter du av hästen då och tycker att hästen ska inte behöva kapitulera eller acceptera än som ledare..de är ju att knäcka hästen av nåt då att fortsätta rida hästen och envisas med att ha hästen som ridhäst..för den vill ju inte underkasta sej?..alla hästar borde isåfall vara totalt knäckta eftersom vi rovdjur rider på dom och bestämmer över varje steg dom ska gå vare sej dom vill de eller inte.

är inte isåfall alla "lydiga" hästar knäckta då? hästarna måste ju då insett att de inte är någon ide att säga emot människan för människan blir bara väldigt arg då..
alla hästar som inte ifrågasätter människan..är dom knäckta och kuvade? de borde dom vara enligt dej..o de förstår jag inte.

hästar som kanske går ifrån dej i hagen..skiter du i att ta in hästen då eftersom den inte ska behöva lyda eller underkasta sej människan?

så vad exakt är skillnaden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Måste hästen vara 100% lydig för att se en som ledare? Har du aldrig haft en dålig dag eller helt enkelt inte känt för att göra just det, just nu?

Jag tror inte man måste följa sin ledare till punkt och pricka, bara för att det är ledaren och man tycker om den. Då är man ingen ledare, utan en diktator. Och en diktator kuvar sina undersåtar till lydnad.

Om hästen bockar som en galning hade jag nog väntat tills det var säkert att sitta av, sen funderat på om stackarn har ont någonstans. Det kanske är så simpelt som träningsvärk, men det kan göra nog så ont.
När jag rider och hästen inte vill gå dit jag vill, inte fan tvingar jag honom. Men jag säger inte heller "okej lilla vän, då gör vi som du vill", utan jag plockar fram trumfkortet: Kompromiss! jag vill höger, du vänster, då går vi väl rakt fram då. Omvänd psykologi brukar med fungera ypperligt.
Vill han inte bli fångad i hagen använder jag mig av en trevlig metod; jag sätter mig helt sonika på baken mitt i hagen, så får han komma och fånga mig. Det kan ta lite tid, men varför inte? Såhär på våren är det helt underbart att sitta ute! Sen kanske man inte hinner rida, men man hade en trevlig och avkopplande stund med sin häst.

Ingenting här i livet är svart eller vitt.
 
Sv: Monty Roberts

Jag tror att man till viss del läser in betydlig mer i hästen än vad den är förmögen att känna.
Hästar lever i hierarkier. De blir inte kränkta av att befinna sig lågt på rangskalan, utan det är ett mänskligt sätt att resonera. Kan en häst känna sig kränkt överhuvudtaget? Jag tvivlar på det.
Då vi ställer oss över hästen i rang accepterar den det såvida vi förtjänar ledarskapet. Dvs den känner sig trygg i vårt sällskap och kan lita på att vi beskyddar den. Kamp om ledarskap handlar väl många gånger om att människan inte är tillräckligt trygg som ledare och hästens överlevnadsinstinkt talar om för den att den bör ta kommandot?
Hästar vallar ständigt varandra. Det är ett sätt att befästa hierarkin.
Ranghöga hästar driver bort ranglåga hästar från höbalen till synes helt utan orsak, men förmodligen har den ranglåge givit någon signal som den ranghöge reagerar på. Jag tror inte att hästarna knäcker varandra.
Att däremot jaga en stressad häst i en liten inhägnad på ett aggressivt och stressande sätt, det är inte gott hästmannaskap i mina ögon, lika lite som att slå hästen.
Har sett Monty göra Join up på video, har inte haft nöjet att se honom i verkligheten, och de Join ups jag sett har inte varit stressade, utan lugna och långsamma medan han hela tiden talat till publiken. Hästen har joggat runt med intresset fäst på Monty.
Enda join up jag sett med honom som varit stressad var ett ohanterat sto. Själva poängen där är att hon var ohanterad. Hon var stressad över att befinna sig i corallen, stressad över alla människor och över att drivas bort från den enda någorlunda trygga varelsen i närheten - Monty.
Då de gjort followup var hon lugn.
De gick vidare med att rida in henne, någonting jag inte gillade, men man får minnas att det här är en helt annan värld då det gäller hästhantering. Här snackar vi cowboys.
I vår hästhantering behöver vi inte gå så snabbt fram. Vi rider inte in de mängder hästar som det verkade som om dessa människor gjorde på hans tid, utan kan ta det i hästens takt. Vilket Monty faktiskt rekommenderar.
Lite funderingar från mig bara :)
 
Sv: Monty Roberts

jag har inte skrivit nånstans att alla hästar ska lyda minsta lilla vink man gör..sen tycker nog jag att väluppfostrade hästar ska inte köra över än eller liknande..dom ska respektera än precis som vi ska respektera dom.

alla bockande galningar har inte ont någonstans..vissa vill inte acceptera ryttare helt enkelt och är envisa som bara den..jag tar för givet att man har kollat att hästen inte har ont någonstans.

alla hästar kommer inte fram till än i hagen bara för man väntar ut dom, vissa hästar är smartare än så och vet när dom ska komma och inte komma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

jo ja håller med dej..de är de här med att hästarna är knäckta såfort dom slutar göra motstånd som jag inte förstår.
 
Sv: Monty Roberts

Och alla våra erfarenheter säger att våra hästar tillslut själv kommer till oss. Det bevisar ju att metoden funkade för oss
Absolut, det funkar för Monty också. Men på vilket sätt är frågan. Hur ser er relation ut ur hästarnas ögon? Det slutar såklart här, där det börjar bli nästintill omöjligt att bevisa för någon part. Men jag respekterar din åsikt. Jag har min egen. :bow:

Dvs, SÅ kan vi också hålla på i evigheter men jag tror hästen tröttnar fortare på join-up metoden än sin egen "fuck-you metod".
Och här säger du ju precis det jag sagt. Join-upen bygger inte på hästspråk, det bygger på att få hästen att ge upp.

Och annars håller jag med om att man inte ska höja NÅN till skyarna, däremot kan man plocka vissa delar som man tycker är bäst från varje tränare eller om man har ett eget sätt som funkar bra.
Där håller jag absolut med dig. Men i Montys fall så bygger hans filosifi och sätt att utveckla metoder, inte på hästspråk enligt mig. Varför jag inte heller kan anamma något av det jag hittills sätt av honom.

Hur skulle du själv göra med en häst som inte vill komma i en 10hektar stor hage?
Jag anser först och främst att alla är individer och individer är olika. De är olika från födseln och har också upplevt olika saker, hanterar saker olika, behöver olika saker, etc. Därför är det rent av korkat att komma och säga att det finns en metod som fungerar för alla - enligt mig.

Men jag kan ju beskriva den upplevelsen jag hade med unghästen från england som jag nämnde. :) Hagen var bara 8 hektar dock. Det var ett tag sen, jag kommer inte ihåg allt i detalj men jag minns hur jag gick tillväga någorlunda. Detta tog ungefär 10 minuter.

Jag gick ut i hagen eg helt ovetande om hans sinne efter som att jag aldrig hanterat honom innan. Detta var också ett av mina "aha-moments" varför jag jobbade helt på känn och kanske inte är helt tydlig. Jag experimenterade alltså, hade inte upplevt detta än utan det var första gången.

Jag mötte hästen och observerade hans sinnesstämning och reaktioner för att vika av INNAN han gav sig av. Jag gav honom utrymme efter som att hans sätt tydde på att jag kom för nära - detta såg jag genom att observera att han spände sig, betraktade noga och även reaktionen på hans flock som också avbröt vad de gjorde och väntade in en reaktion med blicken mot mig. Precis som när de laddar inför flykt. Jag rundade honom (på aaaavstånd) utan att visa honom uppmärksamhet. Det jag var ute efter var att känna av honom helt enkelt. Så börjar jag alltid med en häst. Genom att testa hans reaktioner och sinnesstämning kan jag också avgöra vad det är för individ jag har framför mig och hur jag ska gå till väga på bästa sätt med just honom - för alla är olika.

Denna häst ville inte på några villkor fångas och drog snart iväg när jag la tryck genom att "gå över gränsen". De flydde från mig, runt mig, inte mot mig. De stannade och hästens uppmärksamhet var inte riktad mot mig. Jag mötte upp ett av hans ston, testade gränser och han gav sig till slut av igen, denna gång åt mitt håll varpå jag genast kunde agera MED flocken, efter som jag var I den, och avvek sen tydligt åt helt motsatt håll. Detta fick unghästen att reagera lite förvånat och stanna upp inte lika långt bort denna gång. Jag rundade honom igen och stannade. Sen väntade jag. Det jag nu gjorde var såklart också med syfte att hela tiden känna av honom, men min tanke var att hitta en kommunikation oss emellan. Hittills hade han bara haft flykt i sinnet, inget annat. Han uppmärksammade mig för att fly, inte för att se mitt kroppsspråk. Notera att jag under hela tiden i hagen var fullständigt lugn och trygg i mig själv och det jag gjorde. Jag reagerade snabbt men tydligt och helt utan att ändra sinnesstämning. Det är så otroligt viktigt när det kommer till djur. Din sinnesstämning är halva kommunikationen trots att den kan verka oviktig. Och jag gick aldrig på hästarna när de gav sig av, tvärt om. Det lilla tryck jag gav var mycket kort och hade inget syfte alls att skrämma eller jaga bort dem. De flydde för att unghästen inte ville fångas, inte för att jag drev på honom/bad honom att gå.

Trots att jag vistades i närheten av dem visade jag stor nonchalans genom att inte fokusera på unghästen utan på platsen. Jag tog plats genom att fokusera vart jag ville helt utan unghästen i åtanke. Detta är ett mkt dominant beteende som hästar gör inom flocken - den ranghöge tar den andres plats. Nu hade jag kanske bara 10 meter mellan mig och unghästen. Det jag gjorde nu är ett dominant beteende som hästar gör sins imellan i flock när de leker fram rangordning på ett ganska lugnt och fridfullt sätt, redan som små. När han rörde sig, utövade jag precis samma rörelse som honom, samtidigt. Gick han till vänster, gick jag med, stannade han gjorde jag det också och med väldigt stor precition med hjälp av att hinna se hans muskelrörelser innan han rörde sig, och genom att innan ha lärt mig läsa av honom under vistelsen i hagen. Jag speglade mao hans rörelser - vår rörelse var en. Jag reagerade på HANS signaler och vi hade en one-way-communikation efter som att han kunde kommunicera med mig nu. Han noterade det jag gjorde och märkte att jag inte närmade mig honom. När jag kände att han lugnat sig och uppmärksammade mina rörelser, då, mitt i en rörelse, bröt jag den - han var påväg åt höger och jag stoppade honom. Efter som att vi redan nu kommunicerat och han blivit van vid att jag rörde mig och med mitt kropspspråk och inte såg det som ett hot, så blev han inte rädd. Och efter som att vi varit en och samma rörelse en stund så reagerade han direkt genom att följa min gest av ren reflex. Jag hade tagit över hans rörelse. Detta är alltså ren hästkommunikation, såhär leker hästar med varandra från ung ålder. Utan tvång.

Jag fick övertyga honom några ggr till och slutligen stannade han och stod helt stilla en stund, jag bjöd in och han kom direkt - jag har aldrig upplevt en så snabb reaktion på en inbjudning. Sen gick vi tillsammans utan lina övht, till grinden, med flocken kvar längst bort i hagen. Där lämnade jag honom och gick in själv. Tanken var att jag skulle ut och rida med min syster men jag ansåg att det inte var aktuellt längre för honom. Jag hade "bråkat" med honom tillräckligt för en dag.
 
Sv: Monty Roberts

Att inte ta hänsyn till individen innebär att du inte jobbar med en häst utan med ett föremål. Alla har vi olika erfarenheter, upplevelser och sätt att hantera och se på saker på.
 
Sv: Monty Roberts

Att inte ta hänsyn till individen innebär att du inte jobbar med en häst utan med ett föremål. Alla har vi olika erfarenheter, upplevelser och sätt att hantera och se på saker på.

Okej. Men det jag sade var att jag TAR hänsyn till individen eftersom alla är olika individer.
 
Sv: Monty Roberts

Ska du gå hela dagen? I så fall kommer du garanterat att se min häst :D Han ska vara med på morgonen och bli bedömd av Monty. Får se vad Monty säger, om min pålle får vara med på clinicen på eftermiddagen eller inte.
 
Sv: Monty Roberts

NU börjar det bli intressant för nu börjar du själv förklara hur du ser på relation häst-människa och det du beskriver är ju just det. Häst-Människa, inte Häst-Häst. Nu har du själv sagt att du inte arbetar utifrån hästens perspektiv.

om du rider eller ska rida en bockande galning som verkligen inte vill ha ryttare på sej och som tydligt visar då att den helt enkelt inte vill..den vill inte acceptera ryttare överhuvetaget.
Vad beror detta på?
Jag gissar att du vill påstå att hästen helt enkelt inte vill, den tycker att det är jobbigt/tråkigt. Då undrar jag: Varför vill du utsätta en häst för ngt sådant om den inte vill?

Dessutom, om du ser logiskt på det. En flock måste samarbeta för att fungera. Om en individ inte samarbetar motas den bort. För att överleva måste hästen leva i flock. Mao vill en häst samarbeta sålänge den trivs och flocken utgör en trygghet för den. Ingen häst tvingas till vistelse i flock, den är fri att gå när den vill. Om din häst bråkar är det för att DU brister. Den trivs inte med dig, den känner inte trygghet hos dig, eller så finns det annat den vill göra istället. Vart ska du då börja. Tja kanske i den änden där DU BRISTER.

Vad hade jag gjort. För det första hade jag avbrutit långt innan det gått till den nivån av protest. Sen hade jag börjat om från början med att från marken lära känna hästen och söka efter sätt att göra mig till en intressant och trygg individ. En individ som hästen VILL vara med, oavsätt HUR. Och sen utveckla det. Ridning, träning, umgänge är en NJUTNING! Eller vad tycker du att det är? En kamp?

Sen kan jag aldrig sluta gråta över hur NH:n i sverige förstört synen på vad en ledare är. Jag har träffat få som vet det. Att du säger att du "tog ledareskapet" är en helt galen formulering och talar antingen för att du använder ord som kommer från andra, eller att du faktiskt inte vet vad du pratar om. Inget illa menat mot dig, men jag ska förklara. Återigen detta är min åsikt. :bow:

är inte isåfall alla "lydiga" hästar knäckta då? hästarna måste ju då insett att de inte är någon ide att säga emot människan för människan blir bara väldigt arg då..
Här har vi det. Du menar här precis det jag säger - att relationen i Montys fall, och tydligen även i ditt, bygger på att ta kontrollen från hästen. Att kuva den till underkastelse. Kuvning och våld är inte bara fysiskt, det vet vi redan idag. Att bräcka någon till underkastelse, det är det du beskriver och intygar att en relation ska bygga på och där faller ju sista biten på plats. Du bygger er relation på rädsla: "Om jag inte lyssnar blir det ännu värre".

så vad exakt är skillnaden?
Skillnaden är att jag påstår att en relation ska bygga på på ÖMSESIDIG respekt (ömsesidig innebär att respekten kommer från båda håll), trygghet, förtroende och samarbete. Det bygger på vänskap och ffa: man kan aldrig TA ett ledarskap. Det är något man FÅR. Genom att visa att man är en indivi som är mer trygg att följa än vad hästen anser sig själv att vara. Om jag inger mer trygghet åt hästen än han själv gör, då är jag en individ att följa och ty sig till. För den största instinkten är överlevnad. Och då FÅR jag hans förtroende, dvs han lämnar sig åt mig att leda honom. För att han vill.

Ska vi ta detta med ledare nu då.
Vad är en ledare? Vi kan ju starta med ordet. Ordet är för oss ofta en person som bestämmer. En bra ledare bestämmer saker som är bra för andra. Det som blir fel här är att ledare i djursammanhang av ngn anledning ofta ses som en stark individ som slåss för sin sak och "tar kommandot". Det fungerar inte så.

Jag vill byta ut ordet till "guide" eller "ledsagare". En ledsagare/guide är en person som du med förtroende kan följa. Hans syfte är att hjälpa dig och att visa dig vägen.

Ledaren bestämmer inte, ledaren tar intiativet och efter som att de andra litar på honom, så följer de honom och hans signaler. Inte för att han vill, utan för att de vill. Sen är det ju så att om en ledarindivid har en individ i flocken som stör de andra, så utsätts både ledaren och de andra för fara, och därav kan då en ranghög individ jaga bort den individ som stör och gör flocken sårbar. Mycket enkelt, mycket logiskt.

Ledare i en hästflock blir den som får de andras förtroende. Den individ som de andra tror har bäst kapacitet att hålla flocken säker och garantera dess överlevnad. För att detta ska fungera måste flocken hålla sams och samarbeta. Alltså är en bråkig/aggresiv häst eller en häst som verkar hotfull, INTE en bra ledare. Tvärt om är det oftast de som aldrig behöver slåss om sin rang, de som de andra tyr sig till och det är också de som får den mest harmoniska flocken. När man ser en bunt hästar tror man ofta att det är de som tar de andras mat på det mest aggressiva sättet, de som stör mest och tar för sig, att DE är ranghöga hästar.

Återigen har vi här missförstått totalt. Den ranghögsta hästen är den som aldrig behöver bråka. Sen finns det flockar av hästar med individer som är ranglåga djur, som alltså inte har huvudet att agera ledare men inte heller har någon annan som kan ta platsen. Då brukar bråkandet bli värre. En dålig flock skapar oro, och de ranglägsta hästarna reagerar ofta genom att de vill ta kommandot, och det gör de ofta genom att bete sig aggressivt/bråkigt - detta är osäkerhet.

Hästar är lata av naturen, precis som vi. :p De vill inte vara ledare om någon annan gör jobbet bättre. Med ledarskap kommer mycket ansvar och det är ffa en osäker position att ha.

Min teori. Jag vill fortfarande understryka att jag inte säger att detta är det enda rätta. Jag kan ha fel precis som alla andra. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 644
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 289
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 848
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp