Bukefalos 28 år!

Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Där är jag helt med dig igen. Men det gör ju väldigt många, oavsätt vad han eller hon kan egentligen. Och att ifrågasätta människor man ser upp till är också viktigt. Jag ifrågasätter metoder och teorier, inte människor i sig. Men om en person visar sig ha en inställning till saker som är väldigt olika ens egen så tar man ju självfallet avstånd från den personen och visar inte mycket intresse för att sätta sig in i alla hans/hennes metoder. Dock tycker jag att alla förtjänar fler chanser än en. Varför jag också har ställt en del frågor här för att förstå mer hur en Monty-förespråkare resonerar. :bow:

Du gör allting så svart eller vitt, så enkelt.
Du verkar ha en väldig avresion mot Monty, och verkar tro att alla som inte tycker som du har svalt hela konceptet med hull och hår.
Mig har du tex inte svarat.
Jag är ingen "förespråkare", som jag skrev är jag nu mer inne på Hempfling och mig själv faktiskt, men jag ser inte detta hemska i Monty som du gör.
 
Sv: Monty Roberts

om man säger så då att de inte bara är ridningen de brister i utan allt arbete från marken..alltså tömmkörning osv inte fungerar.
eller om man ser de på de sättet att hästen faktikst är helt underbar från marken men inte vill ha ryttare..hur gör du då? om du arbetat lääänge från marken men hästen vill endå inte jobba eller respektera att ha nånting på ryggen utan protesterar med bockningar.
Jag hade fortfarande ställt mig frågan varför. Med tanke på hästens natur så bör det ligga fysiska eller mentala problem bakom ett sådant beteende.

Om markarbetet inte brister, och hästen har fullt förtroende för dig och trivs i ditt sällskap, då måste det ligga rädsla/smärta eller annat bakom om den ska protestera på det sättet vid ridning. En häst går inte emot sin ledare om den inte upplever obehag/rädsla.

Sen är det så att vi människor verkar ta för givet att vi har rätt att rida på dessa djur. Vem gav dig rätten att tvinga dig på en häst som inte vill? Är det så att JAG inte lyckas få den att vilja, då har jag inget på hästens rygg att göra.

så du menar att varenda unghäst/häst som bråkar under ridning gör de pga att den inte litar på ryttaren?
om man nu har tränat massor från marken..igen..och hästen litar och trivs fullt med männskan på marken men inte på ryggen..hur gör du då? rider du den överhuvetaget inte då?
Absolut inte. Jag har ingen rätt i världen att tvinga mig på en annan individ på det sättet. Och det är ffa inte det minsta naturligt för hästen. Ridning är ngt man gör tillsammans. Samarbete, njutning. Njuter du av att rida ett djur mot dess vilja? :crazy: Det gör garanterat inte jag. Hästar är dock väldigt schyssta djur och säger aldeles för sällan ifrån. Min häst fick jag LÄRA att våga visa vad han känner. Han kan upplevas lite kinkig ibland, men det är ju han. Jag vill inte trycka tillbaka den han är och det han tycker och känner bara för att jag hellre vill gå min väg. När jag sitter upp på en häst jag aldrig ridit gör jag det i regel utan sadel och antingen i sidepull eller ingenting. För att jag VILL att hästen ska protestera om den misstycker. Hur ska jag annars veta?

Det gäller att vara listig med djur. Min häst tex. hatade att gå till ridbanan när jag köpte honom. Han frös fast i marken och det krävdes mkt övertalning. I hans fall handlade det om att ridbanan var aldeles för liten att trava på för honom och han blev helt enklelt förvirrad och misslyckades konstant efter som att han inte kunde byta gångart till trav när han var där. En ren mental spärr.

Vi red därför bara ut en period, stärkte hans självförtroende, lät honom aldrig misslyckas och gjorde det roligt för honom iaf att ridas övht. Med tiden kunde vi snart få honom att gå till ridbanan utan tvång efter som att han numera hade ett förtroende för sin ryttare. Så gjorde vi så att efter varje uteritt (red ännu endast ut) gick vi alltid in på ridbanan, gjorde en volt, släppte tygeln, berömde och gick tillbaka till stallet.

Att avsluta på ridbanan böev en vana. Han förknippade den med att lyckas, få beröm och slippa allt tryck efter som att han direkt efter fick gå in i stallet och äta havre. Utan tvång så gjorde vi ridbanan till en positiv upplevelse - utan undantag. Efter det ökade vi trycket genom att vi gick in på ridbanan och därinne skulle hästen då alltid sänka huvudet. Detta hade vi övat på ute så det var ngt han kunde och förstod och VILLE göra. Endast positiv förtärkning.

Idag har jag en häst som alltid väljer banan först och som självmant sänker huvudet och lätt går på tygeln utan träns - om han vore musklad nog. :angel: Det gäller att ändra deras upplevelse från ruta 1, alltså från den rutan där hästen ännu inte protesterar. Om du gör det kommer du för det första alltid att göra ert umgänge till ngt positivt och för det andra, visa dig vara en mycket pålitlig individ som aldrig ber om mer än vad hästen klarar av. När hästen slutar ifrågasätta dina hjälper utan bara gör av ren reflex som du vill, då har du ett förtroende.

för de första har jag inte skrivit att jag gör så med hästar..absolut inte men de är så de är för dom flesta..de är få som ja mött som inte håller på så..alltså som inte säger till hästar när dom gör fel.
Människor använder sig väldigt flitigt av bestraffningar. Det är enkelt att skrämma andra till lydnad. Men vetenskapligt sätt är detta egentligen inte det bästa sättet för att få bäst resultat och dessutom är det inte heller det bästa sättet för motparten. Jag måste också tycka att vi anser oss ha väldigt stor kapacitet att avgöra vad som är rätt och vad som är fel, vilket i många fall inte alls stämmer egentligen. Därav är min åsikt att vi inte alls har någon som helst rätt att bestämma vad som är rätt och fel för våra hästar. Det jag kan bestämma är att om du hoppar på mig så försvarar jag mig. Men jag kan inte bestämma att du gör fel som försöker fly undan ngt som du upplever som obehagligt eller otrevligt, bara för att jag vill att du utför det. Jag tycker att det är pinsamt som vi håller på och domderar med våra djur. Jag har ingen rätt att bestraffa ngn, försvara dock är en helt annan sak. Därför arbetar jag endast med positiv förstärkning. Bestraffning sänker bara individen i fråga och skapar aldrig en positiv stämning. Det främjar varken hästens förtroende för mig eller sig själv och det är inte roligt för mig att utföra. Istället för att bestraffa så vägleder jag individen i rätt riktning istället.

är ju de jag skrivit och menat hela tiden? har aldrig påstått något annat.
Jag tyckte mig se ngt som hade ungefär denna mening: "hästen gör som människan säger för att slippa problem". Men jag kan ha missförstått och då ber jag om ursäkt för det. :bow: Det är dock den metoden som jag upplever att Monty använder. Och det är det jag påstår är skillnaden.

har jag inte heller påstått någonstans eller menat.
min häst är stor och jag är liten och skulle jag som du påstår ta ledarskapat bara sådär hade han bara kört över mej totalt.
Va bra! :laugh:

detta har ja heller inte antytt nåt annat om.
Det vet jag, jag skrev "vi". Detta var bara en del i min förklaring om hur människor missförstår djur genom att se på saker med våra ögon. Hur fel det faktiskt kan bli trots att det för oss är så väldigt logiskt.

de är därför join up funkar så bra just för att hästen inser snabbt att de är bättre att komunicera och möta den som driver iväg den än att fortsätta springa.
Men återigen - kommer hästen för att den ger upp? En häst ger inte upp och låter nån annan ta kommandot. Och att valla en häst i cirklar är heller inte ett sätt att få alla hästar att plötsligt se dig som ledare. Ett ledarskap kan ta månader att bygga. Ett förtroende.

Syftet är inte att trötta ut hästen. Det är här skillnaden är. Och sen undrar jag - om en varg jagar en häst, kommer den även i det fallet att vända upp och underlägset gå till vargen med syfte att följa den som sin ledare?

Vart är logiken? ;) Jag ser den inte.

Sen vill jag gärna att du uttalar dig om min andra liknelse som är precis lika logisk. Dvs att join-upen också kan liknas med en varj som genskjuter en häst som kommit bort från flocken för att attakera och döda och äta den. Tycker du inte att detta låter lika logiskt som förklaringen med unghästen? Varför inte?
 
Sv: Monty Roberts

igentligen så tycker vi ju likadant om hur relationen med hästen ska vara och vad ledere osv är bara de att du tycker monty har kassa metoder?
Kanske är det så. Men en del saker som vissa säger talar för att vi inte ser likadant heller på relationen häst-människa. Men det kan ju vara missförstånd.

jag tycker innan du har massa åsikter hit o dit om honom så om du har möjlighet någongång gå och se en clinic och prata med honom om hans metoder och fråga allt som du ifrågasätter och låt honom förklara de..tror jag är mycket bättre och sen kan man få en uppfattning om vad han är för nån och hur han jobbar.
Jag har faktiskt planerat att gå på en clinic men hur ifrågasätter man ngt som är omöjligt att bevisa? Det är ord mot ord. Jag anser att det han gör för hästen är en annan sak än det han påstår att det är. Men jag kan ha fel, precis som han också kan ha fel. Och hur ska någon av oss kunna bevisa det ena eller det andra i en sån difus fråga?

Det är ju så, att man träffar på Monty-föreskpråkare, Hempfling-förespråkare och andra. Jag lyssnar på alla med ett öppet öra. Skulle jag komma i kontakt med Monty så skulle jag även där komma med ett öppet sinne, och kunde jag ställa frågor skulle jag göra det. Men vad kostar en clinic och hur mycket kan man egentligen ha en diskussion med honom på en sådan? Jag tror inte att det skulle löna sig tyvärr. Men stötte jag på en clinic till ett bra pris och i närheten så skulle jag troligen gå. Det som också får mig att backa är att det jag såg på dokumentären faktiskt var väldigt upprörande för mig och det var faktiskt inte alls trevligt att se vad han gjorde med djuren. Skulle jag se en sån sak på en clinic skulle jag tvingas lämna den. Kalla mig blödig och dum, kanske missförstod jag det hela, men som sagt är jag verkligen inte den enda som reagerade mycket starkt när den gick på tv.

Missförstå mig rätt. Om man ser ngt som faktiskt rent av ser ut som plågeri i en sådan grad att man faktiskt börjar gråta, så är det väldigt svårt att känna lust att fortsätta titta. Och det sätter djupa spår även om folk säger att man missuppfattat det hela. Tro mig, det hoppas jag verkligen att jag har gjort. Precis som jag blundar när jag ser något piska på en häst så var detta också en sådan upplevelse. För MIG. Och för många andra. Jag säger inte att han plågade djuren, men jag upplevde vissa saker som rent tvång av rädda hästar som faktiskt vid iaf ett tillfälle nästan kom till skada då den agerade i ren panik.

Ni får förlåta om jag är en känslig människa. Jag såg dock klart dokumentären och jag blev bara besviken. Notera att jag valde att se den av intresse för att jag TRODDE på Monty som en seriös hästmänniska, ngn att lära mig av. Jag hade ingenting ont mot honom innan det - det var mitt första riktiga möte med hans filosofi och min tanke var att jag skulle lära mig av honom. Det var alltså inte fördommar som skapade dessa känslor hos mig.
 
Sv: Monty Roberts

Om du är intresserad av att veta mer finns det säkert källor att hitta. Jag hoppas för allas skull att det inte stämmer.

Det enda jag hittills hittat i ämnet är sådant som jag personligen betraktar som ren dynga, tex den här sidan...eller denna,
berättelser som är så genomsyrade av bitterhet och illvilja att det känns väldigt svårt att ta dem på allvar. Den typen av skit som alltid skrivs när någon blir berömd eller/och rik ;)

Synd, för det hade faktiskt varit intressant på riktigt att läsa någon typ av seriös kritik mot MR...eller snarare mot hans metoder.
Dina invändningar mot joinup är ju i den kategorin :bow: men faller tyvärr i mina ögon på att du inte sett särskilt mycket av det själv.
 
Sv: Monty Roberts

Du gör allting så svart eller vitt, så enkelt.
Du verkar ha en väldig avresion mot Monty, och verkar tro att alla som inte tycker som du har svalt hela konceptet med hull och hår.
Det jag har jömfört här är min åsikt av Montys relation till häst och min åsikt om hur relation till häst ska vara. Jag anser att dom två sakerna är väldigt olika varandra. Kalla det svart eller vitt om du vill, stor skillnad är det iaf. Jag talar alltså om personens inställning och tro och sätt att se på hästkommunikation och relation. Jag anser att det är olika - ja.

Sen anser jag inte att alla som instämmer med ngt som MR förespråkar, håller med honoom till fullo. Jag själv har mycket bra att säga om Hempfling men det finns delar av hans filosofi som jag ännu inte förstår och därför inte heller kan hålla med om.

Mig har du tex inte svarat.
Jag är ingen "förespråkare", som jag skrev är jag nu mer inne på Hempfling och mig själv faktiskt, men jag ser inte detta hemska i Monty som du gör.
Jag vet inte vad du vill att jag ska svara. Man kan ta till sig delar från olika personer och filosofier.
 
Sv: Monty Roberts

Dina invändningar mot joinup är ju i den kategorin men faller tyvärr i mina ögon på att du inte sett särskilt mycket av det själv.
Och det är fullständigt tillåtet. :bow:

berättelser som är så genomsyrade av bitterhet och illvilja att det känns väldigt svårt att ta dem på allvar. Den typen av skit som alltid skrivs när någon blir berömd eller/och rik
Han hade väl varit berömd ett bra tag innan detta kom upp? Ovesentligt kanske. Det finns alltid folk som inte kan acceptera andras framgång så det tvivlar jag inte alls på att det kan vara en möjlighet.
 
Sv: Monty Roberts

Det som avgör vad en handling är, är vad man förmedlar, hur det upplevs av hästen. Inte hur det ser ut ur en betraktares ögon.

Öhhh??
 
Sv: Monty Roberts

Skulle vilja slänga ut en fråga. :)

Ett hbl.sto, runt 10 år. Riden fälttävlan på ganska hög nivå. Tränad av olika tillridare. Mycket "hård i munnen" i den bemärkelsen att hon ibland inte reagerar alls på tygeltag eller annan förhållning. Hon kan arbeta i mkt lugn arbetsgalopp utan att reagera varken tempomässigt eller att man kan rubba huvudet på henne, oavsätt vilket bett man har (bettlös, skarpt i munnen eller kombination). Hon verkar inte stressad, hon bara är helt oberörd av ryttarens inverkan, man kan alltså knappt rubba huvudet på henne med tygeln. Dock extremt känslig för drivande skänkel, har väldigt högt tempo i alla gångarter, mer eller mindre omöjlig att få ner i lugnt tempo, väljer hellre en lugnare gångart. Tittar sällan på människan som håller på med henne. Visar ingen uppmärksamhet och har sällan eller aldrig blicken mot människan i varken hantering eller ridning. Hon är dock väldigt "med" tittar på allt runt i kring (inte rädd) och rör sig snabbt och uppmärksamt. Upplevs pigg, okänslig, respektlös, ouppmärksam. Men är ändå vettig att ha att göra med från marken, hon springer aldrig ifrån en eller drar åt ngt annat håll utan hon lyder ganska väl. Går man förbi hennes box slickar hon öronen bakåt men tar sen fram dem lika fort om man hälsar på henne.

När hon släpps i ridhuset eller annan inhägnad som ej är en hage så springer hon konstant runt, runt i en cirkel runt människan, utan att visa ngn uppmärksamhet alls men reagerar starkt på varända rörelse man gör genom att öka tempot. Har inte öronen bakåt, svettas inte, vidgar inte varken ögon eller näsborrar, flåsar inte, tittar på allt i sin omgivning men verkar inte rädd.

Hur skulle ni börja med denna häst?
Jag skulle först noga kolla hur denna häst mår fysiskt i sin kropp innan jag experimenterade med dess psyke..
Vissa hästar med smärta försöker springa ifrån det,andra "stänger av"..
Hästen verkar inte må så bra.:cry:
 
Sv: Monty Roberts

Jag tycker du har mycket bra och läsvärda inlägg och delar många tankar med dig, både vad gäller MR och hur man bygger förtroende hos hästar. Jag gillar ditt kreativa sätt att tänka kring träning av din häst, kul att höra exempel! Jag har också alltid i åtanke att träna en häst såpass otvunget att den kan känna sig trygg nog att visa om den inte klarar kraven. Hellre att jag får backa i utbildningen än att det senare kommer bakslag!

Vad gäller min syn på MR så tycker jag hans förklaringsmodeller motsäger sig själva och håller knappast. Kanske kan metoden fungera på vissa hästar men som sagt så stämmer ju inte förklaringarna. Ena stunden pratar han hästens språk, nästa gång ska han vara som ett rovdjur och visa klorna. Hur ska man tolka det?

Sedan stämmer det inte alls att hästar gör join up med nykomlingar. De kör dock bort hästar som beter sig felaktigt när de kommer in i en ny flock. Nya hästar som kan de sociala reglerna och lägger sig lägst i rang på en gång blir dock direkt adopterade av nyfikna flockmedlemmar. En häst som har preferens för en annan häst följer den ganska tätt, står och vilar eller betar bredvid. Kanske ska vi jobba mer så?


Och sen är det ju det där med att "rida in en häst på 30 min"... Så gammalmodigt! ;S
 
Sv: Monty Roberts

Och sen är det ju det där med att "rida in en häst på 30 min"... Så gammalmodigt! ;S

han ride inte in hästar på 30min, de säger han själv att de inte är någon bra ide däremot så menar han att de går att sitta in hästen på 30min.
 
Sv: Monty Roberts

Nya hästar som kan de sociala reglerna och lägger sig lägst i rang på en gång blir dock direkt adopterade av nyfikna flockmedlemmar. En häst som har preferens för en annan häst följer den ganska tätt, står och vilar eller betar bredvid. Kanske ska vi jobba mer så?

Hur menar du här?
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på?
 
Sv: Monty Roberts

Javisst och det är väl inget nytt. Stressa dem så endorfinerna slår in eller bind upp dem tills de slutar kämpa osv är ju gamla metoder. Tack och lov finns det många som jobbar annorlunda idag.
 
Sv: Monty Roberts

En häst som söker kontakt med en annan häst gör ingen sk join up. Om den vill bli vän så går den istället nära, ställer sig tex och betar bredvid eller vilar. Stöter den iväg den andra hästen så handlar det ju om att den vill skapa distans.
 
Sv: Monty Roberts

Javisst och det är väl inget nytt. Stressa dem så endorfinerna slår in eller bind upp dem tills de slutar kämpa osv är ju gamla metoder. Tack och lov finns det många som jobbar annorlunda idag.

de är ju annars de som MR jobbar för att de inte ska bli så..är ju de som han är så emot.
 
Sv: Monty Roberts

En häst som söker kontakt med en annan häst gör ingen sk join up. Om den vill bli vän så går den istället nära, ställer sig tex och betar bredvid eller vilar. Stöter den iväg den andra hästen så handlar det ju om att den vill skapa distans.

varje gång jag släppt in min häst i nya flockar har han aldrig fått vara med från början hur mycket han än försöker knö sej in i flocken, ledarhästen kör alltid iväg honom och håller han på avstånd från resten tills helt plötsligt min häst får komma in i flocken utan bråk eller liknande.

vill min häst bli vän med en annan häst så går dom fram till varandra, senast så slickade ledarhästen honom över hela kroppen och dom gick runt och nosade överallt på varandra, de tog ett tag innan dom betade med varandra, sen däremot innan han fick komma in i övriga flocken så körde ledarhästen iväg honom ett bra tag.

tror aldrig jag har sett några hästar som träffas för första gången som bara lugnt ställer sej och betar utan att bry sej om varandra direkt, eller ställer sej och vilar ihop...hade ja gärna viljat se.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

En häst som söker kontakt med en annan häst gör ingen sk join up. Om den vill bli vän så går den istället nära, ställer sig tex och betar bredvid eller vilar. Stöter den iväg den andra hästen så handlar det ju om att den vill skapa distans.

När den stöter iväg den andra hästen flyttar den på den andra hästen. Det är ett dominansbeteende. Våra hästar försöker flytta på oss också. Om vi låter dem.
Men det jag inte förstod var hur du menar att vi ska jobba. Ska vi gå bredvid och beta, eller hur menade du?
 
Sv: Monty Roberts

*KL*

Har skummat igenom tråden lite grann. Jag förstår att man blir skeptisk mot Monty, jag såg en film med honom, Shy Boy, och visst kom hästen tillbaka och allt sånt, men 90% av filmen handlade om honom och hans familj och allt bra dom gjorde, 10% handlade om Shy Boy. Så den filmen gav inte mig särskilt mycket nej, man hade väl större förhoppningar.

Min häst kommer när jag ropar på honom, han är lättlastad, lugn, trevlig och lätt att ha att göra med. Han är två år och jag är bara 18, har haft honom sen föl. jag tror faktiskt inte det är så svårt att hantera hästar om man bara har sunt förnuft och verkligen försöker se allt hur hästens perspektiv, det är jag ett levande bevis på. Jag fick hem en helt ohanterad ettåring när jag var 15 år och hon är idag världens goaste häst, hon lärde mig otroligt mycket.

Det här med alla som försöker tjäna pengar osv, alltså visst, dom ska väl ha nått att leva på dom också men ja...ibland känns de som om dom börjat göra de för pengarna och inte för hästarna vilket kanske var tanken från början. Jag drar mig jättemycket från att ta hjälp av andra hästmänniskor för de e så många som tycker deras sätt är det enda rätta.

Senast i förra veckan fick jag veta saker om en person från säkra källor hur han behandlade hästarna hemma och en massa annat, den personen hade jag planer på att skicka iväg min tvååring på inridning till, men idag är jag helt säker på att jag aldrig kommer våga göra det. Det var en person jag verkligen såg upp till, men inte längre.

Jag visste inte ens vad en join up var när jag fick hem den här ettåringen, vilket för övrigt var min allra första häst. Sen när jag läste om det insåg att jag tagit till samma teknik i hagen på en annan häst jag hade när hon varit svårhämtad.

Vet inte varför ja skriver de här, men det blir sånt tjafs mellan hästmänniskor. jag är trött på det och funderar på att flytta ut i skogen och leva där ensam med mina hästar. kanske hade vart det utlimata om man inte blev påverkad av omvärlden alls.
 
Sv: Monty Roberts

Jag förstår hur du menar.
Man måste verkligen stå på sig ibland för att hävda sig mot andra hästmänniskor. Det är inte alltid man orkar vara så j-kla säker.
 
Sv: Monty Roberts

det blir sånt tjafs mellan hästmänniskor. jag är trött på det och funderar på att flytta ut i skogen och leva där ensam med mina hästar. kanske hade vart det utlimata om man inte blev påverkad av omvärlden alls.

Vad synd att du upplever det så.
Visst kan man bli trött på jag-vet-bäst-attiyden hos en del, men samtidigt går man miste om väldigt mycket mödosamt insamlad erfarenhet om man aldrig tar hjälp från någon annan.

Roligt att du lyckats så bra med din häst :idea: och du har helt rätt i att man kommer väldigt långt med sunt förnuft och ödmjukhet inför hästens eget språk. Dock är det inte säkert det räcker den dag du behöver jobba med en 'problemhäst', dvs en häst med negativ erfarenhet av tidigare behandling...det är då man kan behöva hjälp från andra som kanske har större erfarenhet.
Man får väl helt enkelt sålla, hitta de som har en liknande grundinställning som man själv. De finns, bara man är öppen för att ta till sig även av andras kunskap.
 
Sv: Monty Roberts

tror aldrig jag har sett några hästar som träffas för första gången som bara lugnt ställer sej och betar utan att bry sej om varandra direkt, eller ställer sej och vilar ihop...hade ja gärna viljat se.

Så gjorde faktiskt min pålle och hans nuvarande hagkompis, eller snarare hon förföljde honom och han sket i vilket, sen började han äta och hon smög sig fram till honom sen åt dom ur samma höhög :p
Men kan ha lite att göra med att min häst hade aldrig tidigare gått med annan häst (sedan han lämnade sin mamma) och kompisen är uppväxt på lösdrift så va lite mer som att hon addopterade honom eller ser honom som sin älskade "hingst" :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 532
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp