Bukefalos 28 år!

Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.
Allvarligt, tycker dom i stallet att du ska må dåligt för att hästar är hästar och beter sig som just hästar :wtf:.
 
@Joss96 såg förövrigt när jag svarade nu senast att jag ändå missat att stallägaren alltså MESSAT dig ang "indirekt uppsägning" ?!

När jag svarade "läste" jag att du blev "tekniskt sett" uppsagd osv - men missade att det var just via sms inte kontakt på telefon ?

Kontakt på telefon och inte Mess är väl ändå MINSTA kriterie att förvänta sig från en seriös stallägare...De allra flesta hade gått steget längre och faktiskt velat bemöta det oavsett exakt situation öga mot öga för bästa möjlighet att kommunicera för bägge parter .

Man skickar inte SMS i egenskap av stallägare till sina inackorderade om det handlar om något seriöst av denna art alls - lika lite som en chef skickar något på sms gällande en anställd att "det finns lite problem ang stämning ang dig kollegor emellan på jobbet . Det är ett problem "

HerreJösses alltså hela situationen!

Återigen : Du har gjort helt rätt i hela denna bisarra situation - som F.ö inte är representativ skulle jag säga ang hästfolk - varesig det är inackorderade individer eller stallägare... :crazy:
 
Senast ändrad:
Jag hade nog inte orkat stå i ett stall med så kass ledning. Så jag tror du gör gott i att flytta under rådande omständigheter.
Har man vek ledare kan det funka om inhyrda är vettiga. Nu verkar ju det inte vara fallet.
Och om då ledningen inte går in och styr upp blir det problem med missämja.

Jag tror inte de har laglig rätt att säga upp dig.
Men det känns kanske inte som ett stall man vill stanna i iaf. Tyvärr!

Hoppas du hittar ngt trevligare för er!
 
Men vad är det för knepiga människor!

De förväntade sig alltså att du betalar när deras häst har blivit skadad, fast ingen vet säkert om din häst har eller inte varit inblandad (!) och dessutom ska du kompensera för att de har sin häst oförsäkrad (!!).

Visst, hade du släppt in din häst in i en hage utan lov, och det var dessutom filmat eller bevittnat av flera personer, då kanske.

Ska någon av de betala om din häst blir halt i hagen, utan uppenbar orsak? Får du välja vilken häst du vill skylla på? Det vore nämligen lika absurt.
 
Jag tror inte de har laglig rätt att säga upp dig.
Men det känns kanske inte som ett stall man vill stanna i iaf. Tyvärr!
Det var inte en ren uppsägning men den underförstådda meningen var att det nog är bäst att du flyttar självmant så slipper jag kasta ut dig. Men jag känner inte att det spelar någon roll om de har laglig rätt eller inte faktiskt... det är iskall stämning nu och jag vet inte hur det skulle se ut o mjag stannade kvar även om jag får lagligt, då blir det väl att jag går runt och är utfryst istället. Har i alla fall uppsägningstid enligt kontraktet så hästarna står åtminstone inte utan tak över huvudet, så det ska nog lösa sig med tiden...
 
Det var inte en ren uppsägning men den underförstådda meningen var att det nog är bäst att du flyttar självmant så slipper jag kasta ut dig. Men jag känner inte att det spelar någon roll om de har laglig rätt eller inte faktiskt... det är iskall stämning nu och jag vet inte hur det skulle se ut o mjag stannade kvar även om jag får lagligt, då blir det väl att jag går runt och är utfryst istället. Har i alla fall uppsägningstid enligt kontraktet så hästarna står åtminstone inte utan tak över huvudet, så det ska nog lösa sig med tiden...

Förstår att du vill flytta. Men är det så att du inte hittar nytt lätt i dina trakter så är jag rätt säker på att vad som skett inte är lagligt skäl till uppsägning.
Så du inte får panik om du bor på ställe med få stall.
 
Det var inte en ren uppsägning men den underförstådda meningen var att det nog är bäst att du flyttar självmant så slipper jag kasta ut dig. Men jag känner inte att det spelar någon roll om de har laglig rätt eller inte faktiskt... det är iskall stämning nu och jag vet inte hur det skulle se ut o mjag stannade kvar även om jag får lagligt, då blir det väl att jag går runt och är utfryst istället. Har i alla fall uppsägningstid enligt kontraktet så hästarna står åtminstone inte utan tak över huvudet, så det ska nog lösa sig med tiden...
Jag tycker att du har hanterat situationen jättebra!

Och om du tvivlar - minns att den här typen av människor aldrig blir nöjda. Det gäller att aldrig någonsin ge dem lillfingret. Hade du vikit ner dig nu och betalat hade det med mycket stor sannolikhet fortsatt att dyka upp saker som de tycker att du borde ta - extra stallpass eftersom deras häst inte går att rida, mer veterinärvård... Ge efter för sådana som de andra hästägarna och stallägaren och du är ägd. Har de dessutom bestämt sig för att du är "busen" så riskerar du att bli utfryst oavsett vad du betalar och fixar - det kommer bara att ses som ett bevis på din "skuld" och att det är ditt fel att de har en häst som inte kan användas etc.

Jag håller tummarna för att du hittar ett riktigt bra ställe.
 
Senast ändrad:
Det var inte en ren uppsägning men den underförstådda meningen var att det nog är bäst att du flyttar självmant så slipper jag kasta ut dig. Men jag känner inte att det spelar någon roll om de har laglig rätt eller inte faktiskt... det är iskall stämning nu och jag vet inte hur det skulle se ut o mjag stannade kvar även om jag får lagligt, då blir det väl att jag går runt och är utfryst istället. Har i alla fall uppsägningstid enligt kontraktet så hästarna står åtminstone inte utan tak över huvudet, så det ska nog lösa sig med tiden...
Styrkekramar. Lugn och fin, livet går vidare.
 
Aldrig i livet att du ska betala för det! Även om det skulle vara din häst så vet man ju inte varför den sparkat. Den andra hästen kan ju ha gjort något först. Dessutom spelar det ingen roll hur det har gått till. Släpper man ihop sin häst med andra så tar man risken att den blir skadad och får själv stå för konsekvenserna om så blir fallet. Punkt och slut.

Herregud, det är inte DU som har skadat hästen!
 
Du ska inte betala en krona oavsett vem som sparkat vem!
Stå på dig!

Och nu läste jag hela tråden.. det finns säkert stall som är lika bra OCH med vettigt folk! Hoppas det löser sig för dig!
 
Senast ändrad:
Hoppas det löser sig för dig! Starkt av dig att stå på dig när de andra beter sig så svinigt.

En häst i min hästs hage hittades en morgon med sparkskada. Detta var ca en vecka efter hopsläpp där min släpptes in i flocken om tre andra. Min blev misstänkt direkt och togs ur hagen. Men ingen anklagade mig eller krävde mig på pengar. Det är ju hästar och ingen av oss kan ju styra vad de gör i hagen? Jag mådde ändå skit fast alla sa till mig att inte tänka på det så. Den sparkade hästen genomgick ett par operationer och efter lång konvalescens och rehab blev den helt återställd.
 
Styrkekramar. Lugn och fin, livet går vidare.
Det är jag övertygad om det gör, blev bara så chockartat att hästeriet plötsligt gick ifrån lugn, ro och rutiner i stallet till att bli krävd på pengar, utfryst och utkastad över en natt :crazy: Har iaf fått några lovande svar på ny stallplats, vart också ett stressmoment eftersom jag blev rädd att få dåligt rykte om mig, man vet ju hur fort ordet går i hästkretsar såhär lokalt. Men verkar inte vara några problem så långt så det här ska nog bli bra till sist ändå.

Tack så jättemycket för alla snälla kommentarer och stöd! :heart
 
@Joss96 förstår din oro utifrån den märkliga situation du hamnat i ...

Men nej - dåligt rykte får man inte bara sådär, när agerandet från stallägare ffa är så väldigt märkligt.
I detta fallet att "be dig flytta" utifrån inackorderades åsikt att det är ditt fel att hopsläppta hästar blivit skadade och den skadade inte är försäkrad .

Alla som är vettigt insatta känner nog dessutom till stallet isåfall känner jag, eftersom du rapporterar att bygden/orten är liten.

ingen seriös bryr sig isåfall om som anledning att du inte skulle vara en bra vettig inack . Snarare lär de se till orimligheten att det är någons fel att någons häst sparkat en annan .
Men det är klart ändå att Jag förstår oron för din del . Men verkligen så en ny hyresvärd som är vettig kommer inte belasta dig för detta .
 
Senast ändrad:
Förstår att du vill flytta. Men är det så att du inte hittar nytt lätt i dina trakter så är jag rätt säker på att vad som skett inte är lagligt skäl till uppsägning.
Så du inte får panik om du bor på ställe med få stall.
Det går att säga upp de flesta avtal helt utan motivering så länge man följer avtalet om uppsägningstid och liknade och hittills har jag inte sett något uppstallingsavtal som har klausuler som hindra uppsägning. Det är inte som med bostäder eller anställningar där man i Sverige har besittningsskydd och särskilda regler kring uppsägningen.
 
Det går att säga upp de flesta avtal helt utan motivering så länge man följer avtalet om uppsägningstid och liknade och hittills har jag inte sett något uppstallingsavtal som har klausuler som hindra uppsägning. Det är inte som med bostäder eller anställningar där man i Sverige har besittningsskydd och särskilda regler kring uppsägningen.

Ok. Fick höra från de som hade stall jag stod i förut att de haft problem med att lagligt kunna säga upp folk. De har drivit stall med 100 hästar nästan 40 år. Och hade tagit hjälp av juridiskt kunniga i några fall. Så jag trodde de hade koll på vad som gäller.
Kanske det inte stämde då iaf. Märkligt!
 
Ok. Fick höra från de som hade stall jag stod i förut att de haft problem med att lagligt kunna säga upp folk. De har drivit stall med 100 hästar nästan 40 år. Och hade tagit hjälp av juridiskt kunniga i några fall. Så jag trodde de hade koll på vad som gäller.
Kanske det inte stämde då iaf. Märkligt!
Det finns många aspekter här, men kan det inte vara så att de haft problem att få folk att verkligen flytta, att följa avtal och få betalt? Mig veterligt finns inget besittningsskydd eller krav på att fortsätta att få tjänster levererade. Stallägaren är dock alltid skyldig att följa djurskyddslagen och kan inte slänga ut hästar hur som helst. Dumpar någon hästen kan det vara knepigt att säga upp den i praktiken.
 
Det finns många aspekter här, men kan det inte vara så att de haft problem att få folk att verkligen flytta, att följa avtal och få betalt? Mig veterligt finns inget besittningsskydd eller krav på att fortsätta att få tjänster levererade. Stallägaren är dock alltid skyldig att följa djurskyddslagen och kan inte slänga ut hästar hur som helst. Dumpar någon hästen kan det vara knepigt att säga upp den i praktiken.

Nej, de beskrev en del olika fall och påhittade scenarion där folk skulle vara svåra att just säga upp utan att missat betala etc.
Det var också problem med de som vägrat betala, någon som sket i sina hästar och drog utomlands etc.
Men då hade ju de lagen på sin sida även om den var utan verkan iom att personen lämnat landet och hade noll tillgångar.
Sen efter internationella tävlingar var en gång en häst kvarlämnad. Haha! Helsjukt! Ingen visste vems den var först och det blev mkt jobb innan man rent lagligt fick sälja den.
Sen hade ju någon också lämnat hur mkt saker som helst(haft ca 10 hästar där). Det dröjde ju innan man rent lagligt fick avyttra sakerna.
De kändes generellt pålästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 456
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp