Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Inte visste jag att det var en given parameter att medryttaren slarvade. Det kan lika gärna vara otydlig info från hästägaren eller någon i stallet som visade på fel hage när medryttaren frågade.

Grejen är att de flesta försöker göra rätt. Något gick snett och utan att veta vad så blr det här med syndabock knepigt.

En given parameter för den här diskussionen var ju att informationen om hagdispositionen var tydlig.
 
Så det är dåligt menar du att inte hata på någon det första man gör utan att den är här och kan försvara sig eller att någon här egentligen vet som vad hände?

Och ja, jag förutsätter att folk oftast gör så gott dom kan men ibland blir det fel ändå. Hur just denna enskilda personen valde att agera vet jag inte dock och därför kan jag inte ha någon åsikt om denna enskilda människa.

Är det mig du tillskriver att hata etc?

Jag är inte ens i närheten av att hata, och att sitta och diskutera någon fiktiv person som inte är namngiven känns heller inte relevant "ska försvara sig".

Är det NÅGON som har en åsikt om den existerande eller icke-existerande personen? Vi andra diskuterar ett handlande.
 
En given parameter för den här diskussionen var ju att informationen om hagdispositionen var tydlig.
Och ytterligare en parameter som är tydlig är att det inte framgår vad som lett till att hästen hamnade fel. Det är din tolkning. Om det var pga slarv och i så fall vem vems framgår inte.

Tydlig hagdisposition hjälper exv inte om medryttaren inte har koll på att den finns eller inte förstår den. Det finns folk som är helt hopplösa när det gäller att tolka alla former av kartor. Jag tycker det är olyckligt att utse syndabockar utan att veta vad som hänt.
 
Som flera sagt så vi vet inte om hästägaren pekat och tyckt "hagen därborta". Om medryttaren bara på vinst och förlust släppt i en hage. Om informationen om hagschema sågs av medryttaren eller ej.

Jag anser hästägaren varit oaktsam. Men medryttaren anser jag det övht inte går att bedöma, det är för lite information.

Sen kan "mycket tydligt" för en vara rena virrvarret för en annan. Vet när jag flyttade till ett stall och "Nisse" skulle gå i "Stallhagen". Klart som korvspad om man vet vilken hage som kallas Stallhagen. Ingen hjälp när man inte visste och två hagar låg lika nära stallet.
 
Puttar upp tråden med ett liknande scenario, men ändå helt andra förutsättningar...

Jag har min häst inackorderad i ett stall. En annan hästägare som också har sin häst inackorderad i stallet skaffade precis ny medryttare. Denna medryttare släppte ut deras häst i fel hage - dvs hagen som min häst och hans kompisar går i. Det gick så illa att min blev sparkad innan någon hann upptäcka felet och ta ut hästen som hamnat i fel hage (stallägaren såg att de stod och sparkade mot varandra). Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Nu står jag alltså med en skadad häst som ev kan behöva veterinärvård (har kontakt med veterinär) och behöver åka flera ggr per dag för sårvård, kolla temp osv. De vars häst som sparkade min har inte sagt ett ljud till mig och det känns ur mitt perspektiv som att de åtminstone borde höra av sig och be om ursäkt för vad de (genom sin medryttare) orsakat. Vad hade ni gjort och ev krävt av den andra hästägaren i detta fall?

Fy så trist :( hoppas din häst klarar sig så lindrigt undan som möjligt.

När jag kom ny till ett stall för ett par år sen så gjorde jag en liknande grej. Vi var ca 10 olika personer i stallet där alla hade rullande schema på in och utsläpp. Första gången jag skulle släppa ut så råkade jag släppa ut fel hästar i fel hage. Och jag märkte det inte. Det upptäcktes av den som skulle luncha. Nu hände det verkligen ingenting, hästarna hade varit jättesnälla. Men det hade å andra sidan kunnat gå riktigt illa.

Jag skämdes något extremt mycket och kontaktade respektive hästs ägare så fort jag fick veta om vad jag gjort för att kolla så att det verkligen var lugnt och att ingen hade fått något sår. Och självklart bad jag om ursäkt. Och jag kan få "skamsköljningskänslor" än idag när jag tänker på det. Såååå pinsamt.

Så det minsta medryttaren och hästägaren borde göra (gjort) är att be om ursäkt. Alltså, jag kan inte förstå hur en INTE kan be om ursäkt. Misstag händer, absolut. Det får en vara beredd på. Men då gör en väl så gott en kan för att ställa allt till rätta igen, kan jag tycka.
 
Jag förstår inte varför folk gillar så mycket att gotta sig i att andra gör fel och misstag. Lär av misstagen istället och ändra om i rutiner och gör informationen bättre. Ingenting blir bättre av att dömma den enskilda personen som inte kan vara här och förklara vad det var som hände.
Jag gillar inte att gotta mig. Tycker det är en tråkig händelse bara , självklart ett misstag,men ändå rent slarv !
 
@Joss96 Har läst igenom tråden och vill bara skriva några rader.

1. Jag tycker att du utifrån det du skrivit har hanterat hela situationen på ett föredömligt sätt. Bra att du stod på dig! Man kan aldrig kräva någon annan på pengar för en olycka som inte orsakats av ren oaktsamhet. Man har sin häst med sällskap i hagen helt på egen risk och har ett ansvar som djurägare att ha försäkring eller sparkonto som täcker veterinärvård. Det är helt irrelevant om någon sett att det är din häst eller ej.

2. Jättetrist att du råkat hamna i ett "kompis-stall" där de andra verkar gå efter sina relationer och tycken istället för vad som faktiskt är korrekt. Det är precis som du skriver kanske lika bra att du får hitta ett annat stall där denna typen av beteende inte förekommer, och inte riskerar att förekomma på samma sätt.

Ta dig tid, lämna med flaggan i topp (vilket du verkligen gör). Ev. "dåliga rykten" är det bara att slå hål på och även se till att inte sprida några själv.

Hästägandet är roligt! :heart Du får bara se det som att du råkat träffa på fel folk. Bara att ta nya tag och hitta en stallplats dit du kan längta istället.
 
Jag tycker det är helt förbluffande att varken medryttare, men framför allt hästägare inte kontaktat och bett om ursäkt för det inträffade! Hur har man mage att bara låtsas som ingenting?
De kanske inte vet vad som hänt, alla talar om dem och inte med dem. Det händer ibland att folk förutsätter att andra har koll men inte har det.

Men ja det är märkligt att de inte bett om ursäkt.
 
@Hellez1

Gå och prata med dem. Ingenting och ingen mår bättre av att du går och är bitter och besviken och fattig och skadad häst alldeles själv och beskriva det på ett forum.

De, ägarna till andra hästen, kanske bara inte fattat vad som hände. Uppenbarligen fattade knappt stallägaren heller.

Prata. Ta med någon om du mår dåligt. Det skulle jag göra.
 
@tara Tack för omtanken, men jag är varken bitter eller fattig. Däremot undrade jag hur andra hade ställt sig till en liknande situation, då min personliga åsikt är att man åtminstone ber om ursäkt om man orsakar skada. Men alla tänker ju och reagerar olika, vilket vi också sett lite av i svaren.

I TS fall så hade jag aldrig ens tänkt tanken att någon skulle ersätta någon annan, har man godkänt att hästen går i grupp med andra så är man också beredd att stå för eventuella skador som kan uppkomma i gruppen. Men i mitt fall är det ju inte riktigt så...

Ägarna är fullt medvetna om att detta har hänt och att min häst blev skadad. Stallägaren har pratat med dem om det och har förtydligat till dem att de måste (även enligt avtalet) introducera medryttare ordentligt för att undvika liknande misstag igen. Jag känner inget behov av att gå på dem, utan fokuserar på att min häst ska bli bra igen.

Att ha information på flera ställen tror jag inte mycket på, det känns som bäddat för problem när informationen börjar motsäga varandra. Tex står det på tavlan i stallet att Putte går i hage 1, men på skylten vid hage 1 står inte Puttes namn. Vart ska då Putte gå?
 
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :( Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.

Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada :( Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala om min häst är "dum" och slår. Kan förstå hur de tänker på ett sätt och att de är arga och oroliga för sin häst. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen (deras) är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? :( Har inte haft mina hästar i mer än 1,5 år och var inte alls beredd på att hästägarkarriären skulle inledas så här...

Haha aldrig! Finns inga bevis och har man gått med på att släppa ut sin häst med andra får man räkna med att det kan hända saker.
Det kan det ju även om hästen går själv.

Jag har varit i samma sitts som du. Eller aldrig blivit krävd på pengar men alla i stallet påpekade varje dag hur tråkigt nu när person X's häst var skadad pga Min häst :grin:

Jag har haft min häst skadad med pga andras hästar. Hallå. Det är väl normalt.

Men ja, tråkig stämning
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp