Bukefalos 28 år!

Motionera med sin häst

B

Bettan_G

Nu kommer äntligen en liten glad tråd här :) Idag har jag gått ca 4,5 km med min sköthäst, runt hela byn. Det var jätteroligt för att hon lyssnar på allt jag bad henne om, hon travade (för det mesta) i den takt jag ville, hon voltade när jag bad henne, hon stannade och lyssnade uppmärksamt :) Det var inte så kallt heller, runt -10 C så det var skönt att fara ut å jogga.
Nån mer som brukar motionera med sin häst? Kanske fara ut å jogga med h*n eller simma, vad som helst :D Ge några tips också på idéer som man ha kul tsm med isn häst och sammtidigt träna både sig själv och hästen.

:bow:
 
Sv: Motionera med sin häst

Vi brukar mest gå lata promenader i skogen :D jag och min tös. Strosar runt, stannar och kollar på saker, äter lite gräs (hon dårå:angel:) njuter av solen eller kollar nya stigar.

Tycker det är jättekul att gå ut och gå med henne, även om jag kanske lika gärna kunnat rida så är det en annan känsla och en annan närhet att gå ut och gå tycker jag.
 
Sv: Motionera med sin häst

Tja, promenader har jag tagit många med hästen, men brukar sällan bli mycket mer än ett par kilometer. Men visst har det hänt att det blivit längre också och ibland även joggingsträckor (brukar dock falla på för dåliga skodon för löpträning, annars följer hästen "fot").
 
Sv: Motionera med sin häst

Nu kommer äntligen en liten glad tråd här :) Idag har jag gått ca 4,5 km med min sköthäst, runt hela byn. Det var jätteroligt för att hon lyssnar på allt jag bad henne om, hon travade (för det mesta) i den takt jag ville, hon voltade när jag bad henne, hon stannade och lyssnade uppmärksamt :) Det var inte så kallt heller, runt -10 C så det var skönt att fara ut å jogga.
Nån mer som brukar motionera med sin häst? Kanske fara ut å jogga med h*n eller simma, vad som helst :D Ge några tips också på idéer som man ha kul tsm med isn häst och sammtidigt träna både sig själv och hästen.

:bow:

okej jag är väll lite tokigt lagd men
jag brukar oxå gärna ta sparkstöttingen när jag är ute och prompar med pållarna.
här i höstas när det var barmark tog jag lilltösen min i barnvagnen och hästarna på varsin sida funkade det oxå

så detta är bra motion för både hästarna och matte:D
 
Sv: Motionera med sin häst

Promenerar med min häst gör jag ganska ofta, kanske 1 dag varannan vecka när jag egentlgien skulle tagit en skrittur men kände att jag lika gärna kunde röra på mig...
Ibland klättrar jag min häst för hand, det känns bra :D
Jag behöver också muskler :angel:

Ska nog ut och köra några repor i backen imorgon :D
 
Sv: Motionera med sin häst

Blir mkt promenader på vintern då man ändå bara kan skritta. Då kan man ju lika bra gå och få motion själv. Mina kära pållar har en förmåga att pinna på i 120 oxå så man är genomsvett när man kommer hem och känner sig nyttig :D Jogga vågar jag inte längre efter den ena hästen fick ett frispel och gav mig en rejäl känga på låret. 10 cm längre ner hade det tagit knät och sån tur har man inte 2 gånger. Gamlingen skulle jag visserligen våga det med men tycker bättre om att gå :)
 
Sv: Motionera med sin häst

Jag brukar jogga med min häst. Dock inte nu när det är så jäkla akllt, får bli under sommaren. Mkt roligare att jogga med hästen än själv. Man får lite drag hjälp plus att man inte stannar hela tiden och vilar utan rör sig hela tiden:p Första gången fattade inte hästen ngt alls, haha, fick typ springa och dra henne. Men efter en gång gick det jättebra och hon verkade tycka det var skoj.

Sen är jag ute och promenerar lite med henne ngn dag i veckan. Brukar promenera med henne när hon har sin vilodag.
 
Sv: Motionera med sin häst

Min första foderhäst fick följa med på mina distanspass (upp till 2 mil). Han var så välhanterad från marken att det var bara att trycka ner änden på grimskaftet i byxlinningen och springa, han höll sig alltid ca metern snett bakom. Underbar polle
 
Sv: Motionera med sin häst

vad kul att jag fick lite svar : ) jag funderar på om jag ska gå in till byn idag elr gå den rundan jag tog igår, aja får se hur jag gör! men det har aldrig hänt att eran häst har vlivit rädd för något och sprungit hem när ni har varit ute å gått/sprungit med eran polle?
 
Sv: Motionera med sin häst

jag brukar gå ut och gå småa skrittpromenader i skogen (alltså mitt i skogen) om hästen skall ha en vilodag eller om han jobbat hårt dagen före.. jag tänkte börja motionera mej mera till sommarlovet då jag har mera tid, så då skall jag fara ut o jogga med honom.. :D
 
Sv: Motionera med sin häst

Jag går oxå promenader (väldigt fort om min herre får som han vill) med min lille herre :p han verkar tycka det är skönt. Mycket mer nu på vintern siom sagt men även på våren och sommaren när han ska vila. Skönt med sällskap.

Tömköär honom myckt nu då han är under uppbyggnad och det är ena riktiga motionspass och roliga sådanan då man inte tänker på hur jobbigt det är och springa eller hur läng man håller på och skritt jobbet gör ju så att jag ockå får vilopauser :bump:

min förra häst joggade jag oxå med men har jag inte gjortmed den nya än, kommer nog till våren :rofl:
 
Sv: Motionera med sin häst

Hehe...jag brukade ut och jogga med min häst en tid för några år sen...bara jogga några korta sträckor då han är lite väl het att ha att jogga med. :)
Men nu när jag har tillgång till så fina grus och asfaltsvägar så har jag börjat cykla med honom i stället...då är det lite lättare för mig att hänga med när han travar...:angel:
 
Sv: Motionera med sin häst

kl
Jodå,nu i januari har det blivit en hel del promenader med hästen och hunden,då jag varit opererad i handen och ej kunnat rida! Så ett par gånger i veckan har vi traskat runt på 1-2tim-prom! Och pållen har sett ut att trivas med det!
 
Sv: Motionera med sin häst

Promenderar mina hästar minst 1 gång i veckan, oftast efter träningspass då jag lika gärna kan ta en ordentlig promenad för hand.
 
Sv: Motionera med sin häst

jag och pållen brukar gå promenader ganska ofta. det var ganska länge sen sist som vi joggade ihop, men nu blev jag inspirerad :banana: marken är inte så hård längre, så det borde vara ok!

jag har även haft med henne när jag cyklat i skogen, men hon har lite vedtraveskräck och prejade mej ibland. jogga är nog säkrare...
 
Sv: Motionera med sin häst

Jag har alltid promenerat mycket med mina hästar. Det blev liksom invävt i vardagen när jag hade unghäst och bara gick och tömkörde massor. Så har det rullat på. Längsta turerna har väl legat runt 3 timmar, då var jag lite trött efteråt ;)

Nu har jag en arab och jag vill gärna komma ut på distansbanorna, så så fort mitt knä tillåter jogging blir det nog en hel del joggingrundor. Bra att spara på hans rygg och förbättra min kondis :)

Brukar ha repgrimma och grimskaft, det har alltid funkat bra.
 
Sv: Motionera med sin häst

Kl

Är ute med min unga dam minst en dag i veckan, men inte så jättelånga svängar då det har varit så förbannat kallt.
Men vi ska ta en långpromenad så fort det slutat blåsa och kylan lagt sig lite :angel:

Grimma/repgrimma och långrep (4 m) är alltid på då vi promenar :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp