Bukefalos 28 år!

Motionera Staffevalp

Minnie

Trådstartare
Hej!
Vill bara höra era åsikter om att motionera en staffevalp på ca 4 månader. Jag har en kompis som tyvärr har skaffat sig en staffe. Jag skriver tyvärr för att jag anser inte att hon är kapabel till att ha en sån ras. Ska jag vara riktigt kritisk så är hon inte kapabel till att ha någon hund öht. Hon har haft två hundar tidigare och båda dom har hon lämnat bort för att dom var för jobbiga. Och då var det betydligt lättare raser än denna. Denna gång ska det såklart bli annorlunda... Hon snackar om att hon ska gå kurser och dylikt men vi får väl se hur det går med det då hon i samma mening säger att hon tycker sånt egentligen är pisstråkigt. Försökte avråda henne till detta köp men hon hade ju sett en såååå söt valp på blocket. Och samma dag var hon och hämtade den. Nu är valpen som sagt ca 4 månader och hon har börjat jogga med den. Jag anser att det är på tok för tidigt! Hon är ute i ca 30 min. Jag är själv ingen hundexpert och vill gärna ha åsikter från mer erfarna hundägare och speciellt från ägare till denna ras. Så vad anser ni?
När jag sa till henne att det var nog inte så smart att jogga med valpen säger hon att hon pratade med en veterinär när hon hade förra valpen och han hade sagt att så länge hunden inte vart trött var det ok. Hon försvarade sig också med att valpen ändå sprang så mycket om hon hade den lös i skogen.
 
Sv: Motionera Staffevalp

Måste säga att jag är lite kluven i frågan. Jag är iof av åsikten att jag gör allt hunden orkar med. Går inte och kissar på gården med en valp utan den får följa med på promenader/ ut i skogen / träningar m.m men jag lyfter upp den när den blir trött och innan den protesterar.

Men fara ut och jogga med en 4mån valp skulle jag inte göra. Ger ingenting för en sån liten vovve.
 
Sv: Motionera Staffevalp

Inte jogga med liten bebis! Gå lugn promenad kan hon göra, men ut och springa - nej.
 
Sv: Motionera Staffevalp

jag har hört att man inte ska ta långa, ansträngande promenader ( och absolut inte jogga) med en hund under 6 månader.

/ Rebecca
 
Sv: Motionera Staffevalp

jag har hört att man inte ska ta långa, ansträngande promenader ( och absolut inte jogga) med en hund under 6 månader.

/ Rebecca

Med tanke på staffarnas HD statistik så bör man nog vänta ännu längre.
Att vara ute med valpen lös som får lulla omkring i sin egen takt är bara bra för utvecklng av ben/muskulator/ligament etc.
 
Sv: Motionera Staffevalp

vallhund- Jag har ingen personlig erfarenhet av staffevalpar. :) så du har säkert rätt!! I övrigt är det ju ca 6 månader som är rekomenderat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 955
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 005
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp