Bukefalos 28 år!

Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Jag har fått en trasig Dominus av en kompis - spricka i bommen som upptäcktes av sadelmakaren när den skulle "besiktas"
Jag kan ordna bilder på den i halvslaktat skick om någon är intresserad av att jämföra?
Har tänkt klä av den o visa hur en bom ser ut vid kurser etc.

Funderar dock på slöseriet som blir med allt fint skinn en sån gång? Känns som slöseri att det inte kommer till användning.. Läderkvalitén är det ju inget fel på i mitt fall.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Jag var absolut tvungen att skriva ett inlägg TROTS att tråden är modell äldre. Hade själv en Kingston, som skickades på omstoppning, innehållet hade varit konstull, så den sadeln stämde beskrivningen på. Sen var jag hos samma sadelmakare på prao en gång och hon berättade alla världens rysare om sadlar och stoppning och vad hon hittat i dem. Allt från strumpor, till trådar, tygbitar, godispapper, skumgummistrimlor.. Många av sadlarna var dyra märkessadlar så högst troligt hade de blivit stoppade av någon amatör som ville tjäna pengar. Tyvärr finns det många av dem..
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

har 3 stycken kingston, vill nog slakta någon av dom :devil: men vilken? :P

har två gamla där märkningen knappt syns (en är lite knölig i stoppningen), och en lite nyare modell som är sned :p vad tycker ni :laugh:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

nu är den i soprummet där den hör hemma :devil:
och det här var endå min "nyaste" undrar vad det finns i mina två andra,dom är typ 10 år gamla om inte mer :crazy:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Gjorde oxå en operation på en kingston, för nåt årsedan. Den hade oxå en spricka i bommen och likadan stoppning. Katasfrof att folk lägger denna sadel på sina hästars ryggar. Nog sprickor i alla bommarna fast att det inte alltid märks
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

jag hade klämt och tryckt på min sadel överallt. men kände inte att bommen var av :crazy:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

KL
Slaktade min 20+ år gamla Hubertus i somras. Plastbommen var SNED! Stackars häst... Stoppningen var syntet. Inget särskilt konstigt med den, MEN hur svårt kan det vara att gjuta en bom i plast? Trä borde vara svårare med tanke på åldersringar och annat, men plast?!!
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Intressant och rolig tråd!

Hur har det gått för TS och plus? Har sverker sågat isär någon sadel?;)
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

plastbommar går att värma om, således är det nog någon som värmt den fel.

sedermera så har mycket hänt på 20år i plastindustrin.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

UUUUSH!
STACKARS DEN/DOM HÄSTAR SOM HAFT DEN PÅ SIG :o
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

nästa vecka hoppas jag att jag får tid att slakta min Gammel- Kingston. Den har legat på vinden i åratal att knappt märkningen synns längre.
så blir nog kul att se vad det kan finnas i den.. råttor kanske ? :devil:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*knapp*

Funderar seriöst på att stycka min Stübben CS men det känns lite hemskt, drömde hela min ungdom att få åga en Stübben sadel och nu när jag har en överväger jag att slakta den :cry: nä den får nog hänga kvar i sadelkammaren som minne :D
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*kl*

Hur ser man att det är en kingston?
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Här kommer bilder på en likande sadel. Sadeln var med en häst vi köpte. Det är en Master sadel. Frigoliten i kartongen har inte med sadeln att göra utan hägde sadeln på kartongen för att få lite bilder. Men tråd tussarna är stoppningen i sadeln. Kolla på bommen del metallen och trät i bommen.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1141612_page0.html
 
Senast ändrad:
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*kl*

Hur ser man att det är en kingston?

Lite svårt att förklara,De är märkta med det på "stigläderhållaren" (där man sätter i den remmen som blir över på stigläderna)
Annars kan de vara märkta på knapparna som sitter längst fram på sadeln med ett hästhuvud.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*knapp*

Funderar seriöst på att stycka min Stübben CS men det känns lite hemskt, drömde hela min ungdom att få åga en Stübben sadel och nu när jag har en överväger jag att slakta den :cry: nä den får nog hänga kvar i sadelkammaren som minne :D

skulle vara jättekul att se hur en stubben ser ut innuti. men lite synd att slakta en såpass bra sadel ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dräktig eller ej?
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp