Bukefalos 28 år!

Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Härligt:laugh:!

Sverker brukar ju veta hur man får fart på företagen:devil:!
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Det är ju långt ifrån säkert att de hittar vad du hittade. Kingston-sadlarna kan ju ha bytt tillverkare många gånger om sedan den sadel som du slaktade gjordes...

Har en gammal budgetsadel med säkerligen ca 30 år på nacken (följde med en häst som vi köpte för ca 25 år sedan) minst. Ful, plastig och snedsydd är den. Jag började "snitta" lite i den och såg flerfärgad "ull". Får ta och slakta färdigt i kväll, och då kan vi se vad denna gamla sadel innehåller.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Men usch vilken hemsk sadel :eek: Funderar på att köpa mig en egen Mr Kingston och plågsamt avsluta dennes liv!
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

det finns tyvärr allt för många sadelmakare som faktis stoppar om sadlar med strumpor och skräp. Har hört ifrån många olika personer där dom har haft olika sadelprovare och det har sen visat sig att vissa har tagit ut det riktiga och stoppat om med papper, strumpor dyl.
hemskt med sant, så det kan faktis vara så att Kingston sadlarna är stoppade med ull men så har just denna sadeln varit med om en av dom där hemska sadelmakarna.

det allra bästa är faktis att se inåt i en ny kingston sadel.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Okej, jag har gjort en ofullständig sadelslakt och här är resultatet:

Gammal ful halvsyntet-sadel som är, uppskattningsvis, 30 år gammal. Lugn, ingen har ridit i den på ca 25 år... Snygg, va :p?

P9200001.jpg


Inuti såg den ut så här:
P9200002.jpg

P9200003.jpg


Jag brydde mig inte om att ta ut all stoppning, för jag antar att den ser ut så här hela vägen. Lite flerfärgat "jox" med några trådar i. Luktade mögel och äckel, vill jag lova...
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Alla:

Jag har varit i kontakt med Plus (tv programmet) och de tyckte detta var ett intressant ämne och skulle köpa en sadel till deras redaktion och såga sönder den :D

Kul ide, hoppas dom gör det och jag är nyfiken på hur dom ser ut innuti nu!
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*kl*

Jag har en gammal County, eller gammal och gammal, den är från 1992 iallafall.. Synd att den är omstoppad med jämna mellanrum, annars hade det varit intressant vad den (i orginalstoppning) innehöll :p
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*KL*
Efter att ha läst denna tråden är jag ganska glad att westernsadlar saknar stoppning:crazy:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Många äldre sadlar innehåller nåt tagelliknande, som blir stenhårt. Eller om det var det redan från början, kan jag inte svara på eftersom det varit gamla sadlar. T ex en zaldi, nu är ju inte det det dyraste märket, men både en äldre sån och gammal Lewa som jag öppnat har detta tagelaktiga inuti. Inga hårda "bollar" utan de var någorlunda släta men absolut ingen stuns eller formbarhet i sadeln.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Alla:

Jag har varit i kontakt med Plus (tv programmet) och de tyckte detta var ett intressant ämne och skulle köpa en sadel till deras redaktion och såga sönder den :D

Du är min idol som först ifrågasätter hos Börjes och sedan pratar med PLUS.
Det ska bli intressant att se om den de införskaffar ser lika illa ut som din.

För övrigt har jag delat en gammal Kingston som fanns i min ägo ett tag. Bommen var av precis som jag misstänkte.
Dock finns det inte några bilder, och jag rev aldrig ur stoppningen.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Det ÄR tagel som sadlarna är stoppade med.

Det var ett vanligt material både till madrasser åt människor och stoppning i sadlar en gång i tiden...
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Kul ide, hoppas dom gör det och jag är nyfiken på hur dom ser ut innuti nu!

Jag också!

Kan verkligen inte förstå hur man kan utsätta sin häst för billiga skitsadlar...
Dessa sk djurvänner borde jogga 5km i trä-tofflor (gärna som någon annan har gissat storleken på) och se hur bekvämt det är med dålig utrustning :devil:.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

KL

Har idag haft isär en Stübben för omstoppning. Vet inte årsmodell, men med en del år på nacken och antagligen orginalstoppning i.
Den var stoppad med en syntet ull, antagligen någon % med riktig ull, men även trådrester.
Bilderna är inte av högsta kvalitet då mobilen var det enda jag hade till hands...

DSC00258.jpg


DSC00259.jpg
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Många äldre sadlar innehåller nåt tagelliknande, som blir stenhårt. Eller om det var det redan från början, kan jag inte svara på eftersom det varit gamla sadlar. T ex en zaldi, nu är ju inte det det dyraste märket, men både en äldre sån och gammal Lewa som jag öppnat har detta tagelaktiga inuti. Inga hårda "bollar" utan de var någorlunda släta men absolut ingen stuns eller formbarhet i sadeln.

Som någon tidigare skrivit, det är tagel. Gamla armesadlar är ofta stoppade med hästpäls och fjädrar och lite annat smått och gott.
Det finns sadlar än i dag som stoppas med svintagel.
Efter några års användande blir det stenhårt. Men det blir å andra sidan dom flesta stoppningsmaterial
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

efter några år? sadelmakarna jag pratat med har sagt att sadlar som rids regelbundet skall stoppas om med max 18månaders intervall... man kan ju inte titta hur en stoppning är om den passerat bäst föredatumet råge.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Lätt.. fy fan va bra! Hoppas även de hittar något snaskigt :) För det här ÄR ett problem. Hade inte den billiga skiten funnits hade det inte funnits lika många problem.Man får vad man betalar för... Bättre då att vänta in lite kampanjer och andra roliga rea erbjudanden och på så vis kanske få ner prislappen på något BETYDLIGT bättre om man ska köpa ny utrustning. Kan se Sverker framför mig "är det så här det ska va?, är det verkligen så, att oskyldiga människor ska kasta sina pengar i sjön?" Det programmet hade jag då inte missat. Hoppas de tar med de farliga tränsen och STIGLÄDREN med som spricker bara någon tittar på dem... Man kan ju ibland undra varför hästsport är farligt.... är det verkligen sporten i sig som får upp dessa siffror???
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

efter några år? sadelmakarna jag pratat med har sagt att sadlar som rids regelbundet skall stoppas om med max 18månaders intervall... man kan ju inte titta hur en stoppning är om den passerat bäst föredatumet råge.

Förstår inte riktigt vad du menar. Sadlar bör kollas igenom en gång om året av sadelmakare för eventuell omstoppning det håller jag med om.

Om du syftade på att det bildas klumpar i en stoppning av tagel så var det hänvisat till någon som hade sett sadlar med tagelstoppning.

Tyvärr är det många sadlar som har stenhårda stoppningar för att det finns en sån stor okunskap om att sadeln faktiskt bör stoppas om. Stoppningen är ju som sagt en färkvara.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Delvis knapplån.

Det jag tycker är facinerade är att man inte stoppar om sadlar med jämna mellanrum. För vi tar ju förgivet att det är orginalstoppning... Sadeln ser ju trots allt väldigt välanvänd ut.

Ja du.. mina sadlar kollas varje år och stoppas om vid behov så det finns folk som stoppar om sina sadlar ;) Allt handlar om kunskap och pengar.

Men men, det är tydligt att man får vad man betalar för :crazy:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

KL Eller så köper man bara en bra sadel från början... helt sjukt att folk kan tänka sig att lägga mindre pengar på en sadel än t ex ett täcke.. sjukt.. har man råd med häst har man väl råd med sadel också?
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Fast jag vet inte. Jag tycker inte att det är särskilt imponerande att kontakta Plus med en sadel man inte vet något om, som man dessutom köpt med tanken att man skulle förstöra. Kan faktiskt förstå att personalen på Börjes undrade varför i hela friden TS hade öppnat upp sadeln. Det är ju knappast något man som privatperson gör varje dag...

Sadeln är inte ny, och TS vet varken ålder eller hur den har skötts. Det hade varit en helt annan femma om TS hade köpt en NY Kingston och sedan, av någon anledning, fått se att stoppningen inte stämde med beskrivningen alternativt att bommen var full av sprickor/helt av. Nu har man ju faktiskt inte en aning om vad som hänt denna sadel sedan den lämnade affären för ett okänt antal år sedan. Att bommen har en spricka, och träet är ruttet, kan mycket väl betyda att sadeln hängt oanvänd i ett fuktigt stall i många, många år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp