Hippocampus

Trådstartare
Om man gör MR, hur kan behandlingen förändras då? Ni som gjort MR, ändrades behandlingen för era hästar?
Har någon gjort MR på hov?
 
Det beror ju på vad man hittar. Man gör ju MR för att man inte hittat vad som är fel och således behandlar lite i blindo. Om felet hittas vid MR får man info och kan göra ett behandlingsupplägg som faktiskt matchar skadan.

Vi gjorde MR (framhov) när Nelly var 3 år. Då hade hon varit halt i flera månader utan förbättring, MR gav svar på vad som felades (vilket var ngt helt annat än behandlande veterinär trodde), vi fick förslag på behandling och hästen blev friskförklarad efter två behandlingar.
 
Det beror ju på vad man hittar. Man gör ju MR för att man inte hittat vad som är fel och således behandlar lite i blindo. Om felet hittas vid MR får man info och kan göra ett behandlingsupplägg som faktiskt matchar skadan.

Vi gjorde MR (framhov) när Nelly var 3 år. Då hade hon varit halt i flera månader utan förbättring, MR gav svar på vad som felades (vilket var ngt helt annat än behandlande veterinär trodde), vi fick förslag på behandling och hästen blev friskförklarad efter två behandlingar.
tack!
Vi har pratat om det men så upplever jag att veterinären ibland säger att "behandlingen skulle nog ändå bli likadan" så då blir jag osäker. Men ska prata med henne igen.
 
När vi gjorde MR på Barb fick vi exakta svar på vad i hoven som felades. Det var sidoligamenten och ffa på det inte höger fram. Det gjorde att hon kunde skos med kil för att avlasta det ligamentet ordentligt. Att ha den MR gjord tycker jag kändes bra för framtiden också just om samma problematik dyker om igen. Då kan en direkt sätta in samma behandling istället för att behöva leta igen.
 
När vi gjorde MR på Barb fick vi exakta svar på vad i hoven som felades. Det var sidoligamenten och ffa på det inte höger fram. Det gjorde att hon kunde skos med kil för att avlasta det ligamentet ordentligt. Att ha den MR gjord tycker jag kändes bra för framtiden också just om samma problematik dyker om igen. Då kan en direkt sätta in samma behandling istället för att behöva leta igen.
Ja du vet ju mina problem med min vita. Hon är dålig igen nu. Vänster fram. Som alltid sen 2018.
 
Jag gjorde MR pga strul i hoven. Försökte behandla men fick sedan avliva. Vet inte om det var lättare att få ut livförsäkring eftersom jag hade en diagnos?
 
En i stallet gjorde MR efter återkommande skada (och olika behandlingar). Det blev en annan behandling efter MR, dock blev hästen aldrig bra. Men det hon sa var att hon önskar hon hade gjort MR tidigare
 
tack!
Vi har pratat om det men så upplever jag att veterinären ibland säger att "behandlingen skulle nog ändå bli likadan" så då blir jag osäker. Men ska prata med henne igen.
Veterinären som behandlade min häst ville inte remittera till MR. Hon var rätt envis med div andra förklaringar till hältan. Fick tjata oss till den med hjälp av en väldigt duktig hovslagare. Åker inte till den veterinären igen om man säger så..

Det finns ju väldigt mycket i hoven som kan krångla, är man osäker på diagnosen och problemen håller i eller återkommer så känns det ju viktigt att få mer klarhet.
 
Gjorde MR på båda framhovarna på min häst i Saxtorp för ett år sedan. Hittade skador på båda mediala sidoligamenten till hovleden. Helt klart annan behandling än att bara spruta hovleden och sätta igång snabbare än ligamenten skulle tillåtit igen. Eftersom hans skador inte kommer läka kunde jag äntligen faktiskt få lita fullt ut på min magkänsla sedan många år och inte hela tiden försöka sätta igång honom igen tills han känns ofräsch igen. Han är egentligen sjukpensionär nu men verkar må bättre än någonsin och har bjudit på de finaste passen så för mig betydde även en "dålig" diagnos bara något positivt. Först då kunde jag ju fullt ut förstå vad vi hade att anpassa oss till!
 
Vi behandlar ju med ett par dagars Metacam. Till nästa ”episod” kommer. Vad det nu än är ”som kommer”.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
13 935
Senast: Emuliiaa
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Marvin
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp