Bukefalos 28 år!

MSM - nytta eller humbug?

Philosophia

Trådstartare
MSM/organiskt svavel påstås ju vara bra, bl.a. för musklernas återhämtning genom att det förbättrar cirkulations- och syreupptagningsförmåga och därmed hjälper till att höja mjölksyratröskeln.

Finns det någon vettig tanke bakom att ge MSM eller är det humbug? Jag har en hund som jag har svårt att höja mjölksyratröskeln på trots vettig träning och funderar på om det kan vara ett vettigt tillskott eller om det är att kasta pengarna i sjön, eller om det rent av kan vara skadligt att ge.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Jag har använt MSM till ett par äldre, lite stela hundar, och för dem var det rena mirakelmedlet - båda två blev mjuka och fina i lederna, stelheten var som bortblåst!

Jag har dessutom provat det till en hund med torr hud och lite tråkig päls, och även där märktes en snabb och mycket tydlig förbättring.

Något annat märkbart var att alla tre blev otroligt mycket piggare efter bara några dagar med MSM, en mycket positiv bonus! Så för mina hundar funkade det perfekt, och jag kommer absolut använda det igen vid behov.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Min tjej som inte funkar sa bra med sad tal det inte. Hon kan utan vidare ata nastan hela middagen pa kottbullar eller stoppa i sig ett par hund kakor med sad utan storre problem, men tal inte mat med sad utan att bli jatte orolig i magen. Nar jag gav henne MSM blev hon jatte dalig i magen trots att det bara var en eller ett par tabletter om dagen.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Jag blir piggare av msm och får finare hud! Men det stämmer med magen. Man måste vänja in kroppen långsamt. Med tanke på att dosen till mina hundar är ett kryddmått så vande jag inte in dem och de reagerade inte.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Jag gav inte Mandy mer, men hennes mage brot fullstandigt ihop. Nu ar hon kanslig, sa det kanske var darfor.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Det låter intressant. Jag ska testa det. Är det något särskilt märke på preparatet som rekommenderas? Jag har tittat på Nutri-Science PerformAid, men det är inte ett rent MSM-preparat utan innehåller även HMB och kreatin.

Jag är dock något skeptisk till att tillsätta ett preparat som innehåller kreatin då de redan äter kreatinrik mat.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

MSM Alavis sökte jag på på nätet, 1 kgs burk till häst. Blir mycket billigare kgpris! Men då äter hela familjen det i perioder. Lång hållbarhet.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Du kanske sett min tråd om stel seniorhund?

Min fråga till dig är: Kollade du upp hundarna hos veterinär innan du började ge MSM? Isf, vad sa denne?

:)
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

MSM Alavis sökte jag på på nätet, 1 kgs burk till häst. Blir mycket billigare kgpris! Men då äter hela familjen det i perioder. Lång hållbarhet.

Alavis verkar vettigt eftersom det tycks finnas i riktigt små förpackningar också. Det är min lilla whippettik som behöver och hon väger bara 10,3 kg. Det kommer ta en evighet att göra av med 1 kg. :D

Motsvarar doseringen den som pumah anger, dvs. ca. 1 krm/20 kg?

Jag gav den här sorten: http://www.hastshopen.se/product.html/msm?category_id=121

Jag märkte ingen påverkan på magen på någon av mina hundar, jag gav 1 krm/dag till hund på ca 22 kg.

Tack för tipsen båda två! :bow:
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

MSM/organiskt svavel påstås ju vara bra, bl.a. för musklernas återhämtning genom att det förbättrar cirkulations- och syreupptagningsförmåga och därmed hjälper till att höja mjölksyratröskeln.

Finns det någon vettig tanke bakom att ge MSM eller är det humbug? Jag har en hund som jag har svårt att höja mjölksyratröskeln på trots vettig träning och funderar på om det kan vara ett vettigt tillskott eller om det är att kasta pengarna i sjön, eller om det rent av kan vara skadligt att ge.

MSM är inte humbug, jag kommer själv att börja ge min tik detta i kombination med glucosamin då hon är äldre och har spondylos. Det finns naturligt i kroppen, men precis som med glucosaminet så tillverkar inte kroppen lika stor mängd vid hög ålder varför hunden har svårare att göra sig av med slagg, tex mjölksyra. Det är även bra för hundar som tränas hårt. Ett vanligt preparat bland tävlingshästar.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

KL

Jag börjar också fundera på om man skulle börja tillsätta typ msm/glucosamin/grönläppad mussla i förebyggande syfte... Jag har en väldigt aktiv tävlingshund som fyller 4 i år, och det kanske inte vore helt tokigt...

Nu har jag aldrig använt några sådana tillskott, så ni som är lite mer bevandrade; om jag skulle börja med något av de tre ovan nämnda, vilket skulle vara "bäst"?

Som sagt, snart 4 årig tävlingshund, helt frisk, aldrig skadad, inga problem med höfter/leder osv....
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

KL

Jag börjar också fundera på om man skulle börja tillsätta typ msm/glucosamin/grönläppad mussla i förebyggande syfte... Jag har en väldigt aktiv tävlingshund som fyller 4 i år, och det kanske inte vore helt tokigt...

Nu har jag aldrig använt några sådana tillskott, så ni som är lite mer bevandrade; om jag skulle börja med något av de tre ovan nämnda, vilket skulle vara "bäst"?

Som sagt, snart 4 årig tävlingshund, helt frisk, aldrig skadad, inga problem med höfter/leder osv....

Då tror jag att MSM är bättre att börja med. Grönläppad mussla innehåller glucosamin :)

MSM förebygger artros, glucosamin är mer när hunden redan har tillståndet, kort beskrivet. Tror att det är en bra idé att tillsätta det i fodret! :)
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Tack för info :bow:! Låter som att MSM är det jag ska fundera på då :)
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Du kanske sett min tråd om stel seniorhund?

Min fråga till dig är: Kollade du upp hundarna hos veterinär innan du började ge MSM? Isf, vad sa denne?

:)
Nej, de var inte så stela att det fanns anledning att uppsöka veterinär. Jag provade MSM därför att jag hade sett det fungera utmärkt på min systers gamla whippet, som var lite stel sådär som gamla hundar kan bli, och det funkade ju på mina golden också. Så det är absolut inget humbug, jag skulle definitivt använda det igen vid behov.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Kl

Nu läste jag precis om någon som i år frågat nationella dopingkommittén om det är karens på MSM och deras svar var "ja, 14 dagar". Jag blir mycket konfunderad eftersom det inte framgår i dopingreglementet. Eller menar de att det skulle räknas som naturläkemedel eller naturmedel, med det brukar väl alltid framgå på förpackningen?
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Har egentligen svårt att tänka mig att det kan vara karens på MSM (och även glucosamin) då det ingår i många torrfoder nu för tiden. Visserligen är mängderna där väldigt, väldigt små - men ändå:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min häst fick till att börja med knäledsinflammation i båda bakknäna, detta ledde till att en gammal skada på vä frambens...
Svar
5
· Visningar
3 337
Senast: Totola
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Allevo
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 124
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 830
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp