Bukefalos 28 år!

MSM - nytta eller humbug?

Sv: MSM - nytta eller humbug?

Precis min tanke! Men det var ändå en draghundsförare som hade ställt frågan i februari i år och fått svaret att det är karens. Jag bad i alla fall om ett förtydligande, dvs. om det är karens när det ges som kosttillskott till frisk hund.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Dopingkommitténs sekreterare har semester t.o.m idag meddelade det automatiska mejlsvaret som jag fick. Så jag får nog tidigast svar i morgon.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

*KL*

Jag verkar totalignoreras av SKK:s dopingavdelning. De har inte svarat på någt av mina tre mejl. I alla fall skickade fetange samma fråga och fick följande svar:

Hej,
Med de effekter som anges vid användning av ren MSM ses detta såsom ett naturläkemedel och har 14 dygns karenstid.

Med vänlig hälsning

Brith Andersson

Tävlingsavdelningen
Svenska Kennelklubben
163 85 Spånga

Det är alltså karens på MSM!

Eftersom det även finns MSM i foder som riktar sig till tävlande hundar så skickade jag en följdfråga om det enbart gäller rent MSM.
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Svaret på följdfrågan (som fetange skickade eftersom jag tydligen fortfarande totalignoreras av SKK):

"Hej,

I foder finns idag ett antal olika slags tillskott i mindre koncentrationer; glukosaminer m fl. Hittills har inte detta föranlett några synpunkter, då förutsatt att inte tillverkaren uttalar exempelvis löften om att just tillskott xx skulle bota åkomman xx.
I fodersammanhang är inte koncentrationen i närheten av denna rena produkt av enbart MSM – som då har en hög koncentration.

Generellt är dopingkommissionens råd att stor försiktighet ska råda vid användning av olika tillskott och vid kombinationer av olika tillskott.
Dels för att dessa inte genomgår samma tillverkningskontroll som ordinarie läkemedel gör och dels för faran med kombination av olika tillskottssubstanser som sammantaget eventuellt kan komma att orsaka negativa effekter.
Med vänlig hälsning
Brith Andersson

Tävlingsavdelningen
Svenska Kennelklubben
163 85 Spånga"
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Lånar tråden lite grann. Kan man ge MSM och glucosamin samtidigt utan att de är skadligt? Vad vet ni om den där musslan? Grönläppad tror jag?
Och vad tror ni om att ge något/några av dessa preparat till unghundar i förebyggande syfte?
 
Sv: MSM - nytta eller humbug?

Lånar tråden lite grann. Kan man ge MSM och glucosamin samtidigt utan att de är skadligt? Vad vet ni om den där musslan? Grönläppad tror jag?
Och vad tror ni om att ge något/några av dessa preparat till unghundar i förebyggande syfte?

Många ledblandningar innehåller både glucosamin och MSM - det är en mycket bra kombination och dom har olika egenskaper.

Det är helt bortkastat att ge i förebyggande syfte till unga hundar utan problem och inget man ska göra:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min häst fick till att börja med knäledsinflammation i båda bakknäna, detta ledde till att en gammal skada på vä frambens...
Svar
5
· Visningar
3 337
Senast: Totola
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Allevo
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 124
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 830
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp