Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

deathworship

Trådstartare
Jag har under någon veckas tid känt en liten liten skorpa på skenbenet på vänster bak men inte brytt mig något nämnvärt då min häst är en mästare på skolor ovan mark såfort det blir lite drag ute bland hagarna.

Men i måndags när jag skulle göra iordning honom för att rida så kände jag fler ruvor på benet. tvättade därför efter ridningen med Hibiscrub som jag lär sitta ett tag.
Igår var det ingen större skillnad på benen men lät bli benskydden när jag skrittade ut i snön och tog sedan hand om benet därefter.

Men imorse när jag tog ut hästen ur boxen så var det lite större öppna sår (fortfarande ganska små, men stora jämfört med skorpprickarna jag känt innan) som vätskade lite kletig genomskinlig vätska.
Kliar gör det oxå.

w8q146.jpg


Han har en historia med ganska rejäl mugg men den är läkt sedan fem år tillbaka och såvitt jag känt inte kommit tillbaka. Kan känna en liten liten skorpa på andra bakbenet men på det nu aktuella benet så märks inget.

Undrar bara om någon har sett detta förut och har en susning om vad det kan vara?
Givetvis kan han ha sparkat sig oxå men jag tycker inte det ser ut som sådana sår, och inte heller som skav av skydden iom att det är fler skorpor en bit ovanför där skydden skulle sitta.

Veterinär kommer nästa vecka så jag tänkte så länge de inte blir större eller fler under tiden eller svullet och varmt så väntar vi tills dess. Eller är min häst döende??? :cry:
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Hej!

Jag tror inte han är döende, så brukar inte benen se ut om dom tänker dö i mugg (jo, jag vet av erfarenhet).

Jag tror du kan antingen fortsätta tvätta med hibiscrub och torka ordentligt efteråt eller så låter du bli i väntan på veterinären. Nackdelen med att tvätta är att du kan ta död på bakterierna och att vet inte får se hur "illa" det är.

Men det är iaf jättebra att du har vet. på väg, se till att han/hon odlar vad som finns i muggen INNAN han/hon skriver ut nåt antibiotika bara.

Men jag tror din häst kommer bli frisk:-).

Lycka till!

/Lavinia, som inte haft mugg på länge, jag roar mej med hovar istället..
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Nä du har nog rätt, han var nog mer döende när han fick muggen då han hade mycket hög feber och var svullen. :)

Ja jag är oxå lite tveksam då jag vill veta vad det är för elakt som bor på benet men jag tänkte jag ska se hur det ser ut imorrn så avgör jag då!

Han är juh pigg och glad som vanligt och springer som han brukar så jag tror inte han lider iaf.

Tack för svar och lycka till med hovarna!
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Hej min häst har sån skorv över hela ryggen var på min häst enl vet en hud infektion så hela hästen ska nu tvättas med tror det heter hydrohexosil el dylikt 3 gr med 1 vecka mellan.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Klorhexidinschampo heter det mot infektioner så som mugg,fotskabb och andra hud infektioner på häst :) prova det det brukar vet rek!
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Jag tycker det ser ut som fotskabb. Men fotskabb brukar oftast bara drabba hästar med mycket hovskägg och det ser inte din ut att ha.

Har den på alla fyra ben eller bara på vänster bak ?

Är det inte fotskabb så kan det mycket väl vara rasp som utvecklas utav mugg.
Tycker du gör som du blivit rådd här ovan att tvätta och hålla rent och sedan får veterinären titta på det nästa vecka :)
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Min grannes häst har tydligen nåt liknande på ena benet. Har dock inte kollat själv, men tydligen skulle det vara regnskållor.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Som jag skrivit här ovanför så tvättar jag redan med Hibiscrub vilket har lite högre procent med klorhexidin än de k-hex schampoon som finns för djur.

Tack ändå!
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Ja fotskabb var min första tanke men som du sa så förekommer det mest på kallblod och dyl. Min har knappt hovskägg eller så öht!

Och det är bara på ett ben. tycker det borde smittats till andra oxå?
Frambenen är mörkgråa så de är inte lika känsliga.

Men rasp kan alltså komma flera år efter muggen? Iofs kanske muggen kan ligga latent i kroppen och som sagt muggen som fanns på det benet är juh helt borta, inte ett märke kvar efter det.

Det enda i matväg han fått annorlunda är att det kom en annan sorts hösilage om det kan spela in oxå.
Jag vet inte, försöker se alla möjliga orsaker!
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Fast hur kan du ser att det skulle vara fotskabb???

TS: Jag är så härdad så det där hade jag knappt lyft på ögonbrynet för, min har fått hela karleden full med sår nu igen och så ser hon ut typ 6 månader om året...
Jag hade klippt benet dock, bakterier samlas lätt i pälsen, sen fortsatt med din påbörjade behandling. Hade det inte blivit sämre hade jag inte brytt mig om att ta ut vet., vad ska de göra?

Hösilaget kan mycket väl vara orsaken, min häst reagerar direkt på hösten när hon slutar äta gräs.

Om din häst har en historia av mycket mugg kanske han är som min, autoimun, så så fort balansen rubbas i hästens liv så öppnas det en möjlighet för bakterierna att ta över.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Ja jag är kanske noga med min häst och nu ser juh inte min ut så vanligtvis utan det är första gången på över fem år som det här dök upp. :)

Funderade på det idag om jag skulle klippa så provar det imorrn!

Ang ta ut veterinär så är det inte jag som har bokat tid utan han är hos oss en dag i månaden oavsett så om det då är något kan man lika gärna passa på att visa upp hästen. Kanske finns något mirakelmedel att skriva ut? :D

grejjen är det att varför jag tror det kan vara hösilaget är för att tidigare i höst så fick han smak för ekollon, svullnade upp fruktansvärt i spottkörtlarna. Sedan spelade det ingen roll för han reagerade likadant när jag satte honom i en annan hage, då käkade han rötter och svullnade upp. Nu har han gått i grushage men han kan likaväl ändå blivit extra känsligt?
Nya silage är dessutom mycket blötare än det innan. Magen består däremot av plåt på hästen!
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Kan vara fotskabb, kallbloden i stallet hade det förra året och den tredje hästen, som inte har så mycket hovskägg, hade vintern dessförinnan en mystisk form av mugg som började med krustor för att sedan gå över i sår. Troligtvis var det skabben som orsakade detta redan då, hästen hade aldrig haft mugg förut och denna vintern har han inga problem med sina ben.

MEN, det behöver såklart inte vara skabb, utan kan lika gärna vara något annat! Det är inte lika vanligt att hästar med icke håriga ben visar symptom på skabb, oftast är de bara bärare av ohyran utan att det märks.

Om jag vore du skulle jag behandla det med hibiscrub eller vad du tycker är bäst, och sedan kontakta veterinären som får titta på det.
Ska man hitta skabb måste provet tas ganska djupt, och det är inte alltid det visar rätt heller. Tyvärr verkar det inte vara alla veterinärer som ens vet om att problemet finns. Vi lyckades dock hitta en som visste vad han gjorde :bow:
I sådana fall får man kanske behandla mot skabb ändå.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Det är definitivt INTE fotskabb i alla fall. Fotskabb blir bara skorpor av vit hud av och sitter inte där utan i mer hår. Och det är nåt att glädjas åt!
Hibiscrub låter alldels utmärkt. Och luftigt INGA benskydd.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Det är lite intressant att folk kan sitta och konstatera något sådant med hjälp av en liten bild.
Det kan vara nästan precis vad som helst ju.

Min häst hade krustor runt hela benet när han hade skabb, så det kan sätta sig lite varstans och uppvisa lite olika symptom.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Det är lite intressant att folk kan sitta och konstatera något sådant med hjälp av en liten bild.
Det kan vara nästan precis vad som helst ju.

Haha ja, men det är en del av charmen med forum. :)

Fortsätter med mitt tvättande, blöter man benet ser man lite fler ruvor under pälsen. Nu låter jag juh medlet verka i minst 15 minuter oxå och torkar ordentligt torrt efter.
Har Imaverol med om det kanske hjälper något men än så länge så verkar hibiscruben ändå hjälpa lite emot det iom att den största slutade klibba.

Skrapprov hoppas jag att vi slipper. Har skrapat hunden för Demodex fem gånger och vet hur djupt de tar proven :crazy:

Något är det iaf, sen vad exakt det återstår att se. Hoppas på en större skillnad till helgen iaf. Annars måste det vara något riktigt envist.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Mjaaa... visst kan det vara så men vätskande sår på eller i närheten av ben brukar snarare vara någon form av mugg än skabb. Fotskabbdjuren lever i övre hudlagret inte i underhuden som rävskabben gör, därför blir det sällan sår utom för att de kliar sönder sig. Och som ts säger... Man frågar väl inte på ett forum för att få VETA vad är utan för att få andras gissningar eller åsikter? Det gör jag i alla fall dvs frågar för att få många olika svar så jag kan bilda min egen uppfattning?
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Man frågar väl inte på ett forum för att få VETA vad är utan för att få andras gissningar eller åsikter? Det gör jag i alla fall dvs frågar för att få många olika svar så jag kan bilda min egen uppfattning?

Just det. Du skrev "det är defenitivt inte fotskabb".

Nu ska vi inte kapa tråden mer :)
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Varför jag tyckte det såg ut som fotskabb var för att jag har haft en ardenner som drabbades av fotskabb och det såg exakt ut sådär när man rakade bort hans hovskägg.
Och han hade skabben och de små såren på all ben upp till knäna och även krustor i benvecken.

Rasp kan komma mycket senare efter att hästen haft rasp. Vet en häst som hade problem med mugg, men ägaren lyckades få bukt med det och sedan var hästen fri från det år, minns inte exakt hur länge, men länge.
Sedan kom det lite mugg tillbaka och sedan exploderade det ut i rasp på en gång, men till och med veterinären tyckte det var mycket konstigt, så kanske inte direkt vanligt..

Jag önskar i alla fall TS Lycka Till och hoppas det är något lindrigt så du får bukt med det, men som sagt, låt en veterinär ta prov för att verkligen fastställa vad det är.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Jätte bra att du tvättar med klorhexidin!

Vissa hästar är känsliga för hibiscruben, den blir för stark för dem.
Om hästen reagerar med att svullna som din gjorde efter tvätten bör du fundera på att byta till någon av de andra produkterna som innehåller klorhexidin. De produkter som är avsedda för djur brukar ha 0,5% klorhexidin medans hibiscruben har 2%.

Några av produkterna som finns att välja på är k-hex, pyoderm och hexocil.
K-hex finns även som spray, toppen att använda någon dag i veckan efter det att muggen har försvunnit för att hjälpa till att hålla muggen borta.
Man bara sprayar på, du behöver inte skölja.

Jag säger som flera andra, har du ändå ute veterinären be om en odling så att du får veta om det är bakterier eller svamp som är problemet.
Då får du rätt medel direkt.
 
Sv: Mugg/fotskabb/random svampinfektion på benet? *bild*

Hur ser hagen ut som han går i?
Med så mycket snö som vi hade och sen några dagars mildväder innan det frös på igen så är det rejäl skare. Skaren kan skära sönder ordentligt, visserligen främst på frambenen, men säkert också bak. Nu är det väl inte typiska skador efter skare, men bara en tanke. Det kan ju öppnat upp småsår som bakterier fått fäste i.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 860
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
3 983
Senast: mackan
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 558
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp