Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

the_connemara

Trådstartare
Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt.

Det är inga spark/skrap/skavsår utan ser precis ut som den typen av sår fästingar kan ge - när det vätskas och varar sig precis där fästningen satt sig så fästingen till slut (efter kanske ca 3 dagar?) trillar bort. Fast det är ingen fästing närvarande. Det blir alltså bara som en liten varig klump i pälsen och pillar man bort klumpen så döljer sig ett ca 1*1 mm hårfritt område. I enstaka fall blöder det liiite men oftast är det bara rosa hud under.

Det kan dyka upp ett "sår" som en liten prick typ mitt på kronan efter en ridtur. Spelar ingen roll om man tvättar rent/smörjer/struntar i det. Dagen efter kan det vara borta eller så kan det vara typ 5 till runtomkring (kanske på ett område av 5*5 cm, eller så har det blivit större. Eller så är det ett nytt på ett annat ben. Helt ologiskt.

Sommartid är det fler/oftare och han har jättelätt att bli tjock i benen av såren då (även av "vanliga" sår, som om han sparkat sig eller liknande). De sitter aldrig så frambensskydden stör (vanliga senskydd) men periodvis går han utan bakskydd (lååga strykkappor) eftersom de kan sitta i nederkanten. Aldrig någon feber och aldrig regelrätt lymfangit.



Nu i fredags var vi på årets första terrängträning och nu är han tjock i 3 ben med små sår och jag börjar tröttna, han oxå för han HATAR när man pillar i pälsen/tvättar sår osv. Förutom att se över skydden (byta/slopa/anpassa) så vill jag nu gärna få tips på hur man sköter benen/såren på bästa sätt. För jag har aldrig behövt bry mig om småsår, jag lever väl inte direkt efter devisen att "små sår och fattiga vänner ska man inte förakta" utan drar mig snarare för att tvätta för mycket/använda annat än vatten.

Igår tvättade jag rent noga med lactacyd och smorde på en, normalt sett, superbra fet lanolinsalva (typ rent ullfett enbart). Idag var det värre. Då tvättade jag rent med grönssåpa och smorde med en mild baybsalva - silonsalva.

Men vad ska man egentligen göra? Är jodopax/jodopaxvatten bra i detta fallet när såren inte torkar ut på en dag som de vanligtvis gör utan istället ger svullna ben?
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Hittade också småsår/krusor på insidan kotan höger fram på vår vallack, lite lite på höger fram, han har också vart tjock i det högra benet inte i det vänstra. Pillade i går bort allt (smår hårtussar med lite skorv i) blev lite fläckvist kalt med rosa hud kvar. Blötte inte upp det utan höll det torrt och så sprutade jag med "blå spray" som ska vara uttorkande och mot svamp, har benskydd eller lindat när han rids och spolar bena kallt efter varje tur och vi fick för oss att det är nåt som trivs när det är fuktigt, testar nu att hålla torrt och köra med uttorkande spray, se i em om det ser nåt bättre ut, annars får vetten kolla upp det om det inte blir bra.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Det beror på, ibland hjälper bara tvätt med hibitane på mugg (som det verkar vara) samt någon bra salva, jag har A-vitaminsalva, som är bra när det är enstaka skorpor. Är det mera och envist så kanske man behöver prata med veterinär om att få något utskrivet och kolla så att det inte finns någon bakterie som ligger bakom.
Mugg kan komma av annat än fukt men det kanske du vet? Det kan komma inifrån och handla om ämnesomsättning och mage också, eller allergi mot något.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Din häst var skimmel va?

Jag skulle rekomendera att testa något solskyddsmedel.
Min gammelmann fick liknande (vita ben bak) och när han fick solskyddsfaktor hjälpte det.

Lycka till.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Vår vallack= fullblod= inget hovskägg alls och har aldrig haft mugg förut, han är även torr o fin i karlederna, skorven är just bara på insidan av kotan höger fram och lite,lite på höger fram. Det kan ju vara mugg men dom som vet hur mugg brukar se ut säger att det inte ser ut som mugg, dom tror det är nå svamp. Får kolla och testa behandla mot mugg om inte blå sprayen verkar funka.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Regnskållor! Just det där med de små lösa pälsbitarna som blir som penslar är karakteristiska, du kan googla på det. Är en bakterie så tvätta och försöka hålla så torrt som möjligt, de trivs i vama fuktiga och syrefattiga miljöer. Är det mycket kan man kontakta veterinären.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Jösses vad mycket var, tack :bow: Svarar generellt nu först och citatsvarar på era inlägg där det behövs :)

Vi har fått så många tips IRL, bara av att prata med tv an mina tränare och vår vet, man vet ju varken ut eller in :eek: Ena sidan tror på mild tvätt och mjukgörande salva och andra sidan tror på att torka ut och inte röra alls (risk att sprida svamp om det är det).

Alla gissade på någon typ av störning i tarmen eftersom benen svullnar och "angreppet" av såren blommat upp, vanligt vis håller de sig ju nere och går över på ngn dag. Vi själva tror oxå på något sådant (spec som de gick över i sommarhagen dagen innan träningen med blöta/svettiga skydd och 2 dagar innan såren blommade upp mer) men det känns ändå lite "hemskt" att bara låta benen vara, men det är vad vi gör just nu. Pålle fick av vet ordinerat bakjäst och majsolja i maten i 2-3 veckor och se om han själv lyckas komma i balans, annars fanns andra grejer i maten man kunde ge. Såren ska vi lämna fria utan skydd/tvätt/smörja så länge han inte blir så svullen att han blir rent halt och så ska han motioneras för svullnadens skull (går ner jättemycket! Inte direkt vid skritt men av vanliga/hårda pass).
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Hittade också småsår/krusor på insidan kotan höger fram på vår vallack, lite lite på höger fram, han har också vart tjock i det högra benet inte i det vänstra. Pillade i går bort allt (smår hårtussar med lite skorv i) blev lite fläckvist kalt med rosa hud kvar. Blötte inte upp det utan höll det torrt och så sprutade jag med "blå spray" som ska vara uttorkande och mot svamp, har benskydd eller lindat när han rids och spolar bena kallt efter varje tur och vi fick för oss att det är nåt som trivs när det är fuktigt, testar nu att hålla torrt och köra med uttorkande spray, se i em om det ser nåt bättre ut, annars får vetten kolla upp det om det inte blir bra.

Vi fick oxå tips på blåspray, ska kolla efter det i helgen. Låter ju bra om det är uttorkande :laugh: Iofs, det innehåller väl typ bara alkohol och färgämne va? Kan man inte lika gärna tvätta med sprit då? Eller har det mer effekter/man sprayar bara på och "rör inte runt"?

Det beror på, ibland hjälper bara tvätt med hibitane på mugg (som det verkar vara) samt någon bra salva, jag har A-vitaminsalva, som är bra när det är enstaka skorpor. Är det mera och envist så kanske man behöver prata med veterinär om att få något utskrivet och kolla så att det inte finns någon bakterie som ligger bakom.
Mugg kan komma av annat än fukt men det kanske du vet? Det kan komma inifrån och handla om ämnesomsättning och mage också, eller allergi mot något.

Allergi var vi inne på först, har länge funderat på om pålle är lite pollenallergiker eller liknande :D Hur testar man det? Vetten vi pratade med sa att "visst, vi kan ta ett blodprov men lika gärna som det kan påvisa något som vi kan behandla och han blir frisk så kan de visa ingenting eller så är behandlingen inte rätt", tyckte blodprov var väldigt luddigt i detta fallet som förstaval.

Ang bakterier/svamp, får vetten skrapa lite då och odla eller hur kollar det sådant?

Mammas sto får mugg på sommaren varje år när det är torrt. Hennes hud behöver bara hållas mjuk så hålls muggen i schack. Därför det känns lite fel att inte smörja min häst, av vana liksom ;)

Din häst var skimmel va?

Jag skulle rekomendera att testa något solskyddsmedel.
Min gammelmann fick liknande (vita ben bak) och när han fick solskyddsfaktor hjälpte det.

Lycka till.

Yes han är skimmel men har svarta ben och svart hud. En hov som är vit inuti :D Dock kan det lite förklara varför småsåren i vissa fall uppträder mitt på kronan/kronranden på framsidan av benet. Hmm. Vad har man för solskydd då i sådana fall? Vi har helosan sol hemma men belv starkt avrådda att använda helosan pga den bakteriedödande effekten, hästen behöver komma i balans själv och klara a dylika ting i första hand. Så kanske inte så smart att smörja med den varje dag? Vanligt solskydd till människa kanske? Han kan få mitt svindyra som är hudvänligt :D

Vår vallack= fullblod= inget hovskägg alls och har aldrig haft mugg förut, han är även torr o fin i karlederna, skorven är just bara på insidan av kotan höger fram och lite,lite på höger fram. Det kan ju vara mugg men dom som vet hur mugg brukar se ut säger att det inte ser ut som mugg, dom tror det är nå svamp. Får kolla och testa behandla mot mugg om inte blå sprayen verkar funka.

Min är ju ponny, dock med moderat hovskägg men typ 2 cm tjock päls på benen - alltid klippt på benen vintertid. Annars torkar de aldrig :eek: Så benen är alltid generellt torra och rena och det är lättare att hålla koll på såren. De syns inte nu tex, trots att han är relativt nyklippt sedan några veckor tillbaka, pälsen/huden är bara "knölig" vid en första anblick. När han inte gick att klippa på bakbenen så syntes ev sår oftast inte förrän de läkt och hudskorpan kom ut från pälsen - den är väldigt kompakt på benen.

Regnskållor! Just det där med de små lösa pälsbitarna som blir som penslar är karakteristiska, du kan googla på det. Är en bakterie så tvätta och försöka hålla så torrt som möjligt, de trivs i vama fuktiga och syrefattiga miljöer. Är det mycket kan man kontakta veterinären.

Hmm, bara på benen? Jag har sett "vanliga" regnskållor på rygg o rumpa och tja, kanske lite samma beteende? Men stämmer det in på att han har mest problem på sommaren torrt och torra ben? Eller kan det uppkomam bara sådär av en 2 h blöt träning?
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Den blå sprayen innhåller som man förr kallade genciana ? Användes mot svamp i underlivet och på ömma tuttvårtor när man ammade . Det är den som ger den lila färgen . Alltså bra mot svamp .

Kallas idag ros???? någonting


Inte ett utömmande svar menkanske till hjälp ;)

Man kan även prova att spraya Virkon som är både bakteriedödande och svampdödande på benen .


Mvh Mia
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

metylrosanilin? Står det iaf på burken jag skaffade i helgen :) Låter dock lagom kul, anilin är väl inte så värst trevligt?

älgen: Denna? http://www.hasttema.se/butik/produc...=1727&osCsid=b8c209d2ec1c643d70acea2172c2490d

Ponnyn äter med glädje sin jäst och sin olja, de tjocka benen blir saaaaakta bättre men han har inte ett dugg ont av dem, så länge han slipper allt vad skydd heter vilket han gör. Rider som vanligt, har både dressyrtränat och hoppat lite. Nu i lördags var dock det enda "friska" benet sen innan tjockt :cool: Nåja, vi väntar och ser var som händer.

De tidigare lite varande prickarna trillar nu loss med pälsen om man petar försiktigt - pillar och borstar väääldigt sparsamt om det nu skulle vara något som sprider sig men man måste ju försöka hålla lite koll. Under är slät, oskadd hud.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Japp så heter det kallades genciana ? Förr men det som du hittat är rätt produkt mot svamp .

Var fick du tag på det ?

Mia
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Gekås :D Raditals blåspray. Dock hade deras andra blåspray (annat märke alltså, kanske kan varit Emin?) hade dock oxå detta metylrosanilin.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Gekås :D Raditals blåspray. Dock hade deras andra blåspray (annat märke alltså, kanske kan varit Emin?) hade dock oxå detta metylrosanilin.

Ha ha självklart men du sa burk ;) Därav trodde jag du fått tag på *riktigt * metylrosanilin (finns på recept ).

Har jämfört och det är olika styrkor på blåsprayen vit flaska har mindre än den flaskan som är genomskinlig (blå)
Det kan även användas till fötterna vid lamellröta kan det fungera beroende på om det är svamp/bakterier ;)

Tror du jag gillar denna produkt :D

Mia
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

KL
jag tycker det låter som den mer "passiva" typen av mugg, dvs såna där små, isolerade sår som dyker upp och man kan få leta efter dom, men ändå påverkar de tydligen ngt enormt i och med att hästen blir svullen.

vad jag fått lära mig har vissa jordar bakterien i sig, och kan vara det som orsakar det. Min häst fick vid ett tillfälle när vi stod uppstallde på ett nytt ställe för kanske 5 år sen nu, såna. det var torrt och ö.h.t ingen lera eller sånt ute. Jag hittade inte ngt ö.h.t först, men han svullnade i sitt vita ben så inåt sjutton. När jag mikrosopiskt gick igenom benet hittade jag några krustor i kronan som var rätt stora när man väl hittat dem.
Jag hade ute veterinär och fick bort dem, samt svullnaden via virkon bad ca var 3:e dag, med nogsam torkning efteråt, och sen spritbandage några nätter.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Oj, det tänkte jag inte ens på, förlåt för förvirringen :D

Men som rent ämne går det väl säkert att få tag i, tror du inte? Det är väl en kemikalie som alla andra typ? Ser iaf så ut om man bara googlar lite snabbt :)
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Passiv mugg, haha :D Tja, låter ju lite så :)

Tidigare har vi aldrig haft problem med fötter/ben på hästarna. Mammas sto har på äldre dagar börjat få någon typ av mugg sommartid. Det avhjälps genom att smörja noga med mjukgörande salva minst 1 g/dag. Bara huden hålls mjuk så håller den sig fin. Så det känns nästan mer som någon åldersgrej? Har bara vart de sista åren, hon blir 21 nu och har gått i dessa hagarna sedan hon var föl.

En av unghästarna kom med bärrandsröta som inte blivit bra i stallet innan (den hästen misstänktes väl snarare smittat hela stallet, då de innan inte haft några problem och de åren fick massor...) men hon blev frisk hos oss rätt kvickt.

Och så min valack nu då, som normalt sett har dessa små enstaka krustorna som du beskriver och sommartid kan svullna lite/mycket i ett/max två ben och så går svullnaden ner snabbt igen. Vanligtvis märker man skillnad från dag till dag och det är kanske 1-2 gånger/sommar benet är så svullet att jag skrittar en dag, annars bara lite mer jämntjockt, kanske 5-max 10 ggr/sommar typ? Men det är ju alltså något som är helt borta på en halv vecka. Inte som nu seeeeegdraget.

Kom dit tillbaka fler gånger eller du kanske flyttade igen?
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

haha, jag hittade inget bättre ord än passiv när den är sådär enstaka och bara ngt ytte pytte och ändå ger så stor reaktion, men det var inte helt rätt ord :D

Min häst fick det på senhösten, torr och fin hage, ingen väta och inga leriga ben eller sånt. jag behandlade och sen över vintern var det lugnt och sen flyttade vi på våren. stod bara där den korta tiden i samband med en konvalecens då jag behövde den typen av uppstallning det var frågan om.

för mig låter det kanske som ni har ngn jordbakterie, om stoet också visat?
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Men stoets har helt annan karaktär. De kommer enbart en bit in på våren/sommaren. I somras funderade vi tom på om det kunde vara någon typ av brännskada/känslighet mot solen trots svarta ben. För henne är bara i karleden/precis runtomkring och det blir liksom bara torrt och så spricker huden lite där det är torrt. Sedan ser det ut som mugg runt/i där det spruckit lite - typ som att när det väl har "gått sönder" lite så blir det irriterat/muggaktigt.

Tiger har året runt något litet, främst på framsidan av kronorna. Men det vandrar jättemycket, tänk hagsår! Ena dagen på ena benet och så försvinner de på någon dag, en annan dag på två andra ben osv osv. Skillnaden är bara att det ser inte alls ut som sår av yttre påverkan, därav min muggformulering i början av tråden. Tjock i benen blir han oxå bara när det är varmt, men han verkar ju inte gilla värme på något vis så varför inte ;)

Ang jordbakterie så kanske det isf är Tigerdjuret som dragit hit det. Stuterihästar som går på blandade beten...? Minns inte riktigt när stoet började känna av karlederna på somrarna riktigt men Tiger har ju stått här 5.5 år nu så troligtvis efter att han kom hit. Fast vad gör man åt det isf? Har inte riktigt bete att plöja upp =/
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·
M
Katthälsa Min katt började halta för ca 3 veckor sen, efter lite kläm här och var tyckte jag det kändes som det kom från skulderbladen. Eftersom...
Svar
10
· Visningar
3 507
Senast: Bison
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·
Hästvård Min häst brukar få som en liten sårskorpa runt fästingarna, och efteråt blir det som en liten knuta just vid bettet, precis som det...
Svar
4
· Visningar
2 671
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp