Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Förrsten så verkade de mycket bättre nu säger mamsen (jag är i skolan på veckorna). Kanske hjälper jästen/oljan, kanske var det bara "som vanligt" fast värre (dvs de går över av sig självt efter ett tag utan behandling). Att man aldrig kan veta riktigt :p
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Kanske långsökt men kan det vara så att han får någon reaktion på skydden? Fungerar det att köra utan eller slår han på sig?
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Du menar denna gången eller allmänt?

Allmänt så nja, det tror jag inte, de sitter inte så och syns oftast efter hagvistelse.

Ang denna gången så tror jag skydden i allra högsta grad irriterat/gett upphov till den stora mängden sår/svullnad/reaktion. Normalt sett går han med senskydd fram och halvhöga strykkappor bak varje ridtur, lindor runt om på de väldigt få (i år hittills 1 gång och andra gången förra veckan naken pga såren) dressyrträningarna på bana och vid terränghoppning höga terrängskydd runt om + neoprenboots runt om. En terrängträning sitter ju dessutom skydden på över 2 h oftast och det blir fort väldigt svettigt under skydden + vattnet (som dock oftast är sista hindret hos oss men man tillbringar ju ändå en liten tid där).

Nu har jag hela tiden sedan de tjocka benen kom ridit utan skydd för att inte irritera mera, det är inga problem alls eg. Jag har bara skydden som extra försäkring (utom de dagar vi bara lullar runt i skogen i skritt/trav/galopp men inte utövar något direkt arbete utan har springer mest fritt). Dock vill jag inte hoppa terränghinder utan skydd, då kommer jag inte våga rida ordentligt öht och jag rider alltid med brodd. Har beställt nya, mycket luftiga terrängskydd nu dock och kommer slopa bootsen/ha ett par vanliga, mjuka gummiboots fram bara. Hoppas det kan bidra till att inte irritera benen kanske?

För övrigt var det typ det första min ena tränare frågade - har du tvättat skydden med något han kan vara känslig mot? Så det var inte alls en långsökt fråga :) Jag tvättar dem dock enbart i hästschampo för hand och sköljer noga + låter torka direkt.
 
Sv: Konstiga småsår/sårvård/"mugg"?

Jag har ingen aning vad man gör om det skulle vara såna jordar. Jag har aldrig uppfattat det som det är något någon häst "smittar ner" jordarna med, utan att det isåfall bara är ngn bakterie som råkar trivas i vissa jordar. Men jag vet inte som sagt, kanske kolla med vet vad denne vet?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
M
Katthälsa Min katt började halta för ca 3 veckor sen, efter lite kläm här och var tyckte jag det kändes som det kom från skulderbladen. Eftersom...
Svar
10
· Visningar
3 507
Senast: Bison
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·
Hästvård Min häst brukar få som en liten sårskorpa runt fästingarna, och efteråt blir det som en liten knuta just vid bettet, precis som det...
Svar
4
· Visningar
2 671
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp