Sofiiiia

Trådstartare
Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med och sen torkat torrt och sen smörjt på helosan. Men för någon dag sedan upptäckte jag ett sår, helt runt och sitter i karleden, lika litet som toppen på lillfingret ca. Och nu är han något svullen över kotan och varmare än det andra benet. Detta är alltså ett framben och jan har inga vita ben. Igår var han halt också. Vad skulle ni gjort? Han är en väldigt känslig häst. Låter det som mugg? Eller kan det vara ett skavsår av boots? Han har boots vid ridning. Eller har han trampat på sig själv kanske?

Min tanke är att vänta av denna vecka och ha koll på honom, göra rent, stänga av geggiga delen av hagen. Men kan hältan, svullnaden och såret vara mugg? Ska han stå då? Vill helst inte ringa direkt efter veterinär om det inte absolut är nödvändigt? Brukar ringa för minsta lilla... Tacksam för hjälp! :bump:
 
Har du ingen kunnig i närheten som kan försöka avgöra om det är mugg? Att bli halt av så lite är sällsynt men kan ju vara så?

Du har ingen bild?

Att ringa vet kostar inget, och att känna att man bryr sig när kunskapen tar slut ska man inte tveka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 818
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: Bluefish
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 802
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp