Bukefalos 28 år!

Mumsiga rötter! Ledset gräs :(

moiran

Trådstartare
Jag har länge haft en häst som älskar gräsrötter den här delen av året då gräset inte växer. Sonen ärvde (o)vanan, men ingen av de andra är särskilt intresserade. Vinterhagarna är rätt magra beten och far illa av att rötterna blir uppgrävda, och två hästar gör dubbelt så mycket skada än en. Mer en dubbelt i det här fallet... :meh:

Finns det någon anledning till beteendet? Har de brist på något som de andra inte har (de två är ju släkt och kanske har något ärftligt problem)? Vad skulle det i så fall vara? Eller har delar de bara samma begär efter saftiga rötter?

De har fri tillgång på kraftfoder och träd/buskar och hästkompisar att roa sig med. De använder bara ungefär 1/4 av hagen med undantag för någon enstaka gång. Det är inget fel på den andra delen av hagen, så ytan på hagen borde inte vara ett jätteproblem heller även om den inte är så stor (ca 1 ha delat på 4 hästar för sonen, tanten går på flera gånger större (orkar inte mäta upp på googlemaps) med färre kompisar och kan knappast klaga på storleken i alla fall).

Kan jag rädda marken?
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp