Muskelbyggande

S

sennahoj

Är det nån som har bra tips på muskelbyggande foder eller medel?
 
Man ska nog se till så att den har protuiner så det räcker och sen är det nog bara att träna tror jag...
Annars kan du ge den choklad och kaffe, det är doping men det kanske funkar?
:banana: :devil: :cry: :angel: ;) :p :d :bow: :rofl: :bump: :D :confused: :smirk: :eek: :idea: :crazy: :love: :mad: :cool: :) :( :o :o :idea: :smirk:
 
Tillräckliga proteinmängder i foderstaten och ridning!
Har du ingen höanalys så gör en för att veta hur mycket protein pållen får i sig.
 
Havre har väl inte så mkt protein? :confused: Lätt att hästen blir halvtokig istället.....

Ge lucern! Massa protein, och dessutom i form av grovfoder, alltså behöver du inte tänke på risk för korsförlamning, fång, magsår etc..... Välj hacket, inte pelletsen. Hacket har mer struktur. Sen finns det massor av tillskott som ska vara bra för muskelbyggnad, men om det funkar vet jag ej...
 
Tyvärr finns det ju inga genvägar till en välmusklad häst. Dit kommer man med hjälp av en välbalanserad foderstat och korrekt arbete.
Försök få tag på ett bra grovfoder, det är det enda konkreta tipset jag har, baserat på din fråga.
 
Det finns ett bra kosttillskott som heter Master Muscle som jag köper på Granngården. Det är en 30 dagars kur och min häst musklar sig väldigt bra på det. Det är speciellt bra för äldre hästar som har lite svårare att sätta muskler.
 
Muskler behöver arbete, vila och proteiner för att utvecklas.
En balanserad foderstat är nödvändigt. En högre kvot smältbart protein / energi än normalt behövs under tiden hästen förväntas behöva extra proteiner, för muskelbygge, tillväxt eller motsvarande. När hästen har en bra grund muskulatur och styrka kan man återgå till en normal kvot (bör vara strax över 6). Hästen behöver även tillräckligt med energi för arbetet den ska utföra.
Proteinrika fodermedel är t ex lucern, soja, kli. Ett hö med bra värden kan naturligtvis vara nog.
B- och E-vitaminer hjälper musklerna att återhämta sig och återuppbyggas, och kan vara ett bra tillskott om hästen jobbas hårt eller har svårt att sätta muskler.
Vikigt är naturligtvis att hästen mår bra i magen, att tänderna är i gott skick och att den inte har mask t ex, så att den kan tillgodogöra sig fodret.

Vid ansträngande arbete bryts musklerna ner en aning, och vid vila återhämtar de sig och stärks (om hästen får i sig vad näring den behöver). Det tar 48 timmar efter ett ansträngande pass innan muskeln är utvilad och redo för nya tag. Har hästen utvecklat rejält med mjölksyra tar det upp till 2 veckor för musklerna att återhämta sig, så det är viktigt att inte "köra slut på" hästen under träningspassen. Får hästen inte den vila den behöver kommer musklerna succesivt att tunnas ut, just för att man tränar den hårt för att bygga nya muskler. Det är alltså en bra rekommendation att istället ställa av hästen några dagar då och då, t ex inför och efter en muskelbyggar period, och lägga upp arbetet så att det blir vilodagar för hästen efter lite tuffare pass. Vad som är tuffare beror då på hästens utgångspunkt; grundkondis och utbildningsnivå.

Lämpligt på en normal ridhäst i sina bästa år kan vara att rida 3 träningspass i veckan, med t ex ett hopp-, ett dressyr och ett klättrings eller cantringspass i skogen - det är muskelkrävande arbete. Dagen efter ett sådant pass kan man t ex skritta ut en runda eller låta hästen vila. Och en dag kan man rida ett lättare lösgörande pass. Viktigt är förståss att träningspassen sker i lämplig arbetsform, med rätt tillpassad utrustning.
 
Det där har det kommit nya rön på nu. En muskel förväntar sig arbete efter hårt arbete och skall inte ha 48 timmar på sig att återhämta sig utan skall istället förtsätta tränas. Jag skall se om jag kan hitta källan och återkomma om detta.
 
Ja, jag har hört det viskas om detta, men inte hittat någon källa. Har letat på SLU och SVA utan resultat?
Så tills vidare går jag nog på vad jag hittat som rekommenderas, även om det gäller främst trav- galopp och distanshästar - där man har stort intresse av bra träningsupplägg och poängterar vilan noga.
källa 1 och källa 2
Har även lyssnat på en veterinär som föreläste på Göteborg Horse show förra året, och kommer ihåg att det han sa stämde väl in på vad källa 2 anger kring tiden att stärka senor, leder och ligament och lite annat.
Men detta gäller förståss unga och / eller otränade hästar - det blir ju annorlunda när hästen har en bra grundstatus muskel- och kondismässigt, även om de också behöver gå ner i träning efter kraftansträngningar. (enligt dessa källor i alla fall)
Ser fram emot att läsa in mig på andra rön också, även om det rubbar mina cirklar!
 
Det står i tidningen ill.vetenskap, tyvärr vet jag inte i vilket nummer men någongång i höstas.
 
Jag letade på deras hemsida efter artiklar, frågor, nya rön osv kring fysiologi, muskler, träning och återhämtning. Det enda som handlade lite om ämnet var detta som handlade om att hjärtat, som är en muskel, också behöver vila. Kan du leta på deras hemsida och se om du hittar bättre än vad jag gör, du vet ju vad du letar efter?
 
Dodson & Horrell har en komplettering som heter build up som har detta syfte...
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
853
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: Idaw83
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp