Bukefalos 28 år!

Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

När det gäller Amrisarna ser inte jag pälsen som det största problemet. Hörselgångar som är så trånga att de får kroniska öronproblem och ögonproblem, både entropion och sicca, är ju ett större problem för hundarna än pälsen.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Lånar min egen knapp.

När jag ser dessa hundar så undrar jag när nu uppfödarna lyckas försvara och ignorera uppenbara exteriöra avvikelser som ger hundarna hälsoproblem så vad görs inom olika raser för att undvika problem som inte är lika uppenbara?
Tänker t.ex. på olika mentala svagheter (rädslor exempelvis). Allergier. Tandlossning.
Ni som har raser där dessa bekymmer finns hur pratas det om det inom rasen och vad gör man för att förbättra läget?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

I min ras (westie) har förvisso allergibitarna blivit bättre, men jag tycker fortfarande att det tas för lätt på det. Man har snarare accepterat att rasen generellt är känslig istället för att till varje pris motverka detta genom avel. Jag upplever generellt att man liksom inte riktigt tänker på sånt här inom småhundsraserna, åkommor normaliseras så länge det inte är extremt på något sätt.

Mentaliteten prioriteras inte heller precis, hunden ska vara snäll och käck. Skotträdsla är det nog ingen som funderar över, även om jag inte upplever det som ett stort problem inom rasen.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag har mopsar och jag upplever att det tyvärr finns en del förnekelse i uppfödarkretsar. Absolut inte alla, men somliga i det gamla gardet verkar inte vilja kännas vid att det finns några problem. Det är väl jobbigt att man aktivt har deltagit i att få fram hypertypade hundar som inte är sunda. Problemen i min ras är ju främst andning och ögon. Därutöver finns det några andra rasbundna sjukdomar som man jobbar med, bl.a. demodex. Där tycker jag att man är mycket bättre. Men när det gäller nos och ögon verkar det vara svårare. Nu vill jag tillägga att det absolut inte är alla mopsar som har den sortens problem som visas i den där BBC-dokumentären. Båda mina är små energiknippen som både springer i skogen och tränar på BK utan problem. Men pigmentös keratit har de båda två och det är sorgligt tycker jag.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja det är ju ganska intressant ffa om man jämför med andra raser med mutation för korta ben tex drever o västgötaspets.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp