Bukefalos 28 år!

Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Dvs det saknar helt en praktisk funktion.

Tom sambons (minst sagt rakryggade) bruksschäfer är betydligt vekare i bakpartiet än mina tarmar till vallhundar.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja, precis som mycket annat inom utställningarna. Stora öron, mycket hud, för mycket päls.. Genomgående tema :(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

en sund och vacker typ av schäfer!

Fokker25002.jpg
SÅ ska de se ut. :bow:
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det är ju helt tokigt att de inte tänker på ryggens längd när de avlar. Jag känner till ett flertal bruksschäfrar som har problem med just ländryggen, bl a L7S1, spondylos och t o m en extra ryggkota. Inte så att man behöver avla fram riktigt högställda hundar heller, men en kort och stark ländrygg är ju nästan en förutsättning om de har mycket tryck bakifrån.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Detta visste jag inte. Antar att det är för att de inte ska slå i den under jakt?

Alltså, i Sverige kuperar vi ju inte:) Men om man köper en hund från ett land där de kuperar så får du ställa ut den i Sverige, det undantaget gäller enbart grupp 7. Det är ju då för att många av dessa hundarna slår i sönder svansarna, oftast inte under jakt utan i hemmet mot dörrkarmar, väggar osv. Men en sönderslagen svans gör ont och läker ofta dåligt så det leder till kupering ändå. Men så länge man inte slutar kuperar lär de inte sluta slå sönder svansarna, så lite av ett moment 22 det där.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det är ju helt tokigt att de inte tänker på ryggens längd när de avlar. Jag känner till ett flertal bruksschäfrar som har problem med just ländryggen, bl a L7S1, spondylos och t o m en extra ryggkota. Inte så att man behöver avla fram riktigt högställda hundar heller, men en kort och stark ländrygg är ju nästan en förutsättning om de har mycket tryck bakifrån.

Ja, jag håller helt med dig.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sam är utställd en gång på en schäfer-special. Han fick g, vilket är typ en tvåa. I samma klass gick den enda andra bruksschäfern. Den fick också g. Båda fick nedslag på otillräckliga rörelser och då hade båda ändå rätt schysst action i steget.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

KL

Har tyvärr haft häcken full och inte hunnit följa tråden. Har läst sporadiskt och förfasat mig över schäferbilder och filmer. Skönt att höra att några tycker att några raser är finare än de mest extrema som setts i ringarna och att de flesta här verkar sträva efter sunda ideal.

Idag ramlade jag över den här bilden på en cocker (?). Tycker den ser rätt sjuk ut i ansiktet (huvudform, ögon, stopet som verkar intryckt i skallen..) och passar dessutom in i kategorin överdriven päls. Någon kommenterade i ett socialt medie att det var en fantastisk hund. Suck.

Sjukt_ideal_Cocker_antar_jag.jpg
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag har en amris som ser ut så där, förutom färgen då. Jag vet inte hur många gånger jag ska skriva att den fungerar alldeldes utmärkt som normal hund trots pälsen?

Stopet formar man mycket genom pälsen. När man klipper ansiktet "tvärar" man för att markera stopet.

moccasin.jpg

Vår hund så kan ni kräkas vidare. Han är i stallet varje dag, leker på åkern och hoppar i lera med sina hundkompisar. Han är en helt normal hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Kanske skulle tagit mig tid att läsa ändå... Ingen blir gladare än jag av att höra att det faktiskt ÄR en funktionell ras, trots det i mina ögon extrema utseendet.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

34tbgxw.jpg


Inte min, men en bekants amris. Även den utställningspälsad. Den fungerar också som en normal hund.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sam är utställd en gång på en schäfer-special. Han fick g, vilket är typ en tvåa. I samma klass gick den enda andra bruksschäfern. Den fick också g. Båda fick nedslag på otillräckliga rörelser och då hade båda ändå rätt schysst action i steget.

Nu hoppar jag över hela tråden men...

Nog skulle man väl kunna få en bruksschäfer att se väldigt sluttande ut med ena benet fram och det andra långt bak. Det blir ju som en nigning.(?) Annars hade man väl ställt upp dem som vilken annan hund som helst?

Skulle inte det vara meningen från början med det sättet att ställa upp hunden? Sen har folk missuppfattat det och börjat avla fram hundar som ser ut så utan att de är uppställda.

En bekants schäfer blev väldigt tjusig när han uppvaktade min tik, han kunde ju verkligen niga om han ville ;-)
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag har fått för mig att långt kors och rejält tilltagna vinklar gör att hunden sätter under sig bakbenet ordentligt och får upp frambenen till ett "showigt" sprattel. Ett kortare (Flatare) kors ger mer moderata bakbensrörelser?

Ska försöka hitta något på youtube som stödjer min tes.. ;)

Se dressyrhästar???
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Vad är poängen med att ha så svagt kors? Spontant så känns det som att man tappar en del kraft i bakdelen när den blir så låg och övervinklad, samt att en så lång rygg är svårare att hålla frisk och välmusklad.

Rycker igen ett inlägg bara. Min tik hade lite lång rygg och långt kors. Bra vinklad runt om.

Hon fick diskbråck. Jag tror hon hade mer disposition för det helt klart.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

:cry: Jag kan förstå att man kan ställa upp en hund på ett extremt sätt ... men när den ser likadan ut i rörelse, blir man illamående.......

Låt schäfrarna se ut som VI vill att de ska göra. Dvs sunda. Skaffa sen en jättestor ring till utställningarna och låt de ha medhjälpare utanför så att hundarna drar sig låga baken :-) Hur svårt kan det vara!!??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp