Mutter över nattuggla till sambo

vinkelina

Trådstartare
Sambon kunde inte sova så nu ligger jag vaken.

Han har några lediga veckor medans jag måste upp lite efter 5 på morgonen för att hinna till min praktik. Han har svängt på dygnet och kommer och sover runt 2 på natten. Och hur han än smyger vaknar jag, sover rätt lätt.

Går inte direkt att han sover på soffan heller då vi har en rätt öppen planlösning så när Jag stökar i köket på morgonen når det in i vardagsrummet. Finns ingen dörr.

Kan jag "tvinga" honom att gå och lägga sig tidigare = jag får sova. För när jag var ledig och han gjorde praktik steg jag upp med honom (jag vakna före honom av veckarklocka)

Eller är lösningen tält på gården, för honom

Signatur

Hon som är klarvaken och skall upp om fem timmar finsk tid
 
När jag och maken har olika tider på dygnet så brukar jag sova med öronproppar. Då vaknar jag inte när han går upp och stökar... Det är också lättare att somna, trots en massa ljud omkring sig.
 
Vaknar inte av ljud (kan seriöst sova med tvättmaskinen som centrifugerar tre meter från sängen)( sa jag att vi bodde smått) utan är mera närvaron jag vaknar av. Svårt att förklara
 
Det är bara att gilla läget faktiskt. Ibland klaschar tiderna och man störs av den andre. Det är så livet är. Visst får man visa respekt sins emellan, men det innebär också att ifall han vill vara vaken så får han det.

Jag kan se båda sidor av myntet. Jag går upp kl 05.30 på morgonen, men jag lider av sömnproblem, så jag kan lätt vara uppe långt efter midnatt. Och på mina lediga dagar är det ingen ordning alls. ;) Jag hatar att bli väckt av min sambo när jag ska upp tidigt, samtidigt som jag själv hatar att ligga i sängen fast jag inte vill.
 
Fast jag skulle ändå envisas med att prova öronproppar. För, åtminstone för mig så har det en "sövande" effekt just för att det stänger ute det som händer runtomkring.
 
Problemet med öronproppar är väl att man knappast hör och därmed också vaknar av väckaren..
 
Har du talat om för honom att du vaknar lätt och blir trött när han lägger sig så sent? Han kanske inte ens är medveten om det.
 
Jag har faktiskt alltid hört väckarklockan trots öronproppar!
Jag också
Man är så inprogrammerad att vakna till ljudet av sin väckarklocka, så även om man hör den med svagare ljud så vaknar an. Det är ju inte så att man blir helt döv av öronpropparna, utan bara ljuddämpad.
 
Jag går upp 5.15 varje morgon, ibland drar jag mig till 5.45. Går oftast och lägger mig vid 21.30, ibland festar jag till det och är uppe till 22.30. Orkar aldrig hålla mig vaken längre än till 23.
Min man går upp mellan 7-8 på morgonen och går aldrig någonsin och lägger sig före 01, oftast runt 02-03.
Han behöver typ ingen sömn, jag kan inte få nog med sömn. Han kan inte smyga, och jag är löjligt lättväckt. Vi har dessutom en treåring som ligger mellan oss i sängen.

Om han väcker mig när han går och lägger sig kan jag inte somna om eftersom han snarkar och somnar på en sekund. Hopplöst läge. Om jag känner redan när jag går och lägger mig att inatt måste jag sova, då får han snällt sova på soffan. Om jag känner att det är okej att bli väckt får han sova i sängen. Ibland säger jag till honom att om han vill sovai sängen får han lägga sig innan 24, annars får han sova på soffan. Då får han iaf välja själv.

Det är en helt hopplös och dum situation, och dessutom tråkig. Det är ju trist att inte kunna sova ihop med den man älskar. Men jag tänker att det är en fas i livet som inte kommer vara för alltid. :)
Å så är jag väldigt tacksam att jag har en man som förstår hur viktig min sömn är för mitt välmående, och som faktiskt inte klagar över att sova på soffan några dagar i veckan. :love:
 
Jag kan inte sova om min sambo ligger vaken bredvid mig, så jag uppmuntrar han till att vara i tv-rummet eller data-rummet när han vill vara vaken om natten och är ledig.

Jag använder då själv öronproppar för att stänga ut eventuella ljud. Är lättväckt men det kommer inget positivt ur att irritera sig, det gäller att hitta en lösning som ger utrymme för bådas behov :).
 
Min sambo har oxå väldigt sena nattvanor, jag har lyckats bryta mina sena vanor och jag kommer ofta i säng relativt tidigt. Vi har ett ganska stort hus så vi har inte samma problem som ni men är jag trött så har det aldrig varit några problem för mig att somna, Jag ligger aldrig sömnlös och väntar på honom. Jag vet att han kommer när han kommer och sen går jag ofta upp före honom på morgonen.

Att kräva att han ska anpassa sina rutiner efter dig är ungefär lika orimligt som att han skulle kräva att du skulle behöva ligga kvar i ett par timmar när du vaknar för att han vaknar när du går upp.
 
Varför är det ofta(st) den som är vaken på natten som gör "fel" och som är den som ska anpassa sig? Jag är efter nästan ett nästan helt liv som yrkesarbetande professionell nattuggla och jag vet att vi haft den här diskussionen på buke tidigare och ja jag vet att NORMEN är att vara vaken dagtid och sova nattetid men nu vet vi ju alla att alla inte alltid har det dygnet så varför inte bara visa varandra ömsesidig respekt? Han får tassa runt på natten, du får anpassa dig samt ha översikt, du får tassa runt på morgonen/dagen - han får anpassa sig samt ha översikt. Så svårt är det väl inte för någon väl?
 
Varför är det ofta(st) den som är vaken på natten som gör "fel" och som är den som ska anpassa sig? Jag är efter nästan ett nästan helt liv som yrkesarbetande professionell nattuggla och jag vet att vi haft den här diskussionen på buke tidigare och ja jag vet att NORMEN är att vara vaken dagtid och sova nattetid men nu vet vi ju alla att alla inte alltid har det dygnet så varför inte bara visa varandra ömsesidig respekt? Han får tassa runt på natten, du får anpassa dig samt ha översikt, du får tassa runt på morgonen/dagen - han får anpassa sig samt ha översikt. Så svårt är det väl inte för någon väl?
Jag håller i stort med dig, efter att ha varit kvällsarbetande har jag också fått min fair share av skit för att jag sover länge på morgnarna.

I det här fallet ser jag dock att morgonuppstigarens behov måste få gå före av den enkla anledningen att hon jobbar och nattugglan är ledig. :)
 
Jag håller i stort med dig, efter att ha varit kvällsarbetande har jag också fått min fair share av skit för att jag sover länge på morgnarna.

I det här fallet ser jag dock att morgonuppstigarens behov måste få gå före av den enkla anledningen att hon jobbar och nattugglan är ledig. :)
Oavsett jobb eller inte tycker jag att man kan anpassa sig och/samt ha överseende. Rätten att slamra och föra oväsen i vardagen oavsett det är dag eller nattetid, sena kvällar eller tidiga morgnar anser jag bara treåringar har. Liksom. :)
 
Jag vet föräldrar som tassade på tå när barnen sov middag och på kvällen och vars barn sedan blev väldigt lättväckta. Själv fick jag av BVC höra att man inte ska tassa på tå när barnen sover för de vänjer sig vid ljuden och sover i alla fall när de är vanda. Det stämmer definitivt på mina och även på några andras (föräldrar som inte tassade på tå alls) barn och vi kan alltså dammsuga utanför deras rum och allt möjligt. Borde inte det här fungera på liknande sätt när man är vuxen? Att man vänjer sig om den andra slutar smyga omkring utan istället en tid låter en del?
 
Oavsett jobb eller inte tycker jag att man kan anpassa sig och/samt ha överseende. Rätten att slamra och föra oväsen i vardagen oavsett det är dag eller nattetid, sena kvällar eller tidiga morgnar anser jag bara treåringar har. Liksom. :)
Jamen det är ju självklart att man får anpassa sig åt båda håll! Nu är den stackars TS lättväckt så jag tyckte att det gick lite före just den här perioden då nattugglan var ledig. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 814
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 702
Senast: SiZo
·
R
Småbarn Jag har två barn på 7 respektive snart 5 år. Storebror har adhd och är extremt fäst vid sina skärmar, särskilt på vardagskvällarna när...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 333
Senast: Raderad medlem 19815
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp