Bukefalos 28 år!

Mystisk galopp?

K

Krulidut

Lös longerade fullblodet nu förra *ömmh* Lördagen och i galoppen såg jag det att hon ibland hoppade jämfota med bakbenen ja exakt som en hare..
Frågade ägaren sedan på kvällen om hon har haft någon skada eller dyl. men det hade hon tydligen inte.. dock har hon ett vitmärke på v. has men tror inte att det har nått ihop med detta... *hon har massa vita märken på frambenen med...*

Iallfall, underlaget i corallen var sådär halvbra lite lerigt (du vet som det kan bli när det ligger gräs uppe på och hästren får springa lite så springer dem ju upp materialet så det blir lerigt..*
Sedan sprang hon på en lite mindre volt än vad hon kunnat.

Försäkte hon balansera upp sig utan att sätta inunder bakbenen?
Hon är ganska omusklad så kan det vara i balanseringssyfte?
Jag har inte vart med om att hon gör så när man rider...

Har en film där man ser det kan lägga in den senare

lägger till: om man kollar ryggen ömmar hon ingenting, dock är hon omusklad i rygg, rumpa, buk, bog, bringa och hals :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mystisk galopp?

:rofl::rofl::rofl:

Fullblod ska kunna skjuta iväg fort i galopp:idea: Dom avlas för det.

Det där gör dom om dom är upphetsade, drev du runt hästen när du löslongerade?
Ett fullblod har ett väldigt stort register i sin galopp i alla fall om dom är vältränade.
Det är inget fel på den för att den skjuter fart med båda bakbenen och hoppar hare :rofl:

Däremot - jaga inte på den när du löslongerar, det blir stor kraft i de där frånskjuten så hästen kan gå omkull t o m om underlagt är lite dåligt, på en trång ridbana.
 
Sv: Mystisk galopp?

förlåt då :D

nej men hon galoppera lungt, hade inte änns med pisken.. hon lyssnar bra på rösten... jobbar på att hon ska lungna sig så hon fick inte galoppera snabbt, osså är hon MYCKET omusklad, har gått 1 g i veckan hela hösten tills nu då hon går varje helg... så musklad är hon då inte :angel:
 
Sv: Mystisk galopp?

Nu menade jag register i galoppen i förmågan att variera sprången, dom där harsprången har dom ändå.:idea: Men hon ska inte göra så om hon är lugn utan det är i spänning.
Den ska kunna variera och även galoppera med "normala" bakben.
Det där är för att skjuta fart.
 
Sv: Mystisk galopp?

Så kan hästen jag rider göra ibland när han blir pigg och spänd och jag inte låter honom öka farten. Då hoppar han till jämfota med bakbenen något språng!

Jag tror att det är helt normalt! :)
 
Sv: Mystisk galopp?

kl

tycker man titt som tätt ser unghästar (allt från ponny till hbl) göra så vid longering.
blir ett par "rejsa-på"-språng för att de inte orkar bära sig i galoppen.
(har du sett tex en betande häst som plötsligt flyr från ngt? då brukar de ta till den sortens harsprång för att få yupp farten snabbt)
 
Sv: Mystisk galopp?

Min häst gjorde så en dag nyligen när jag longerade på utebanan, det var väldigt blåsigt då så hon var väldigt pigg..
 
Sv: Mystisk galopp?

var under "stormen" som jag såg detta..

till alla: Förstås om jag kollar på filmen ser jag att hon skjuter fart, men återgick till normalt tempo efter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni vet väl vem jag är vid det här laget... Billie och Loka i alla fall. :p Jag är bekymrad. Nu när jag har en annan hund att jämföra...
Svar
4
· Visningar
10 119
Senast: barajag...
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 618
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp