Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Denna myten hörde jag av vår gamla hovslagare.

Givetvis kommer jag inte på vad det heter, men "bulorna" som vissa hästar har ovanför pannbandet och under pannluggen (där imellan iallfall:smirk:)

Om dessa är stora så tänker hästen mkt, till exempel när man rider så måste man aktivera den me mkt rörelse och tempoväxlingar annars säckar den gärna ihop.
Och hästar som inte har detta är väldigt samarbetsvillig..
 
Sv: Mythbusters på Buke

ahaa, det kan vara förklaringen till det. Fast tjära kanske inte är bra att andas in eller? det är väl tjära i cigaretter? även fast det öppnar luftvägarna lite.....?

Fast det är ju väldigt mycket annan skit i cigaretter också ;)
Ren tjära ska inte vara farligt.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Har ej orkat kolla igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om detta redan är skrivet.

Jag tror på att hästar med två virvlar är speciella i temperamentet.
Känner 5 hästar som har det och lite speciellt sätt.
Linda Tellington Jones skriver om det i sin bok TTouch. Att 75% av hästarna ska va lite speciella och kan överreagera, men kan vara fina tävlingshästar, men kräver hästvana personer.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Mitt ena sto har två virvlar i pannan och jag hade aldrig hört om denna "myten" innan jag hade henne och den stämmer in mycket bra. hon har en egen vilja om jag ska uttrycka mig snällt! :angel:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Ang. hästars syn så har jag hört att de visst kan urskilja färger, men de ser tvådimensionellt. Kontraster ser de bra, och hinderbommar är därför ofta målade med skarpt avgränsade fält i kontrasterande färger. Enfärgade bommar är svårare för hästen att uppfatta, och bommar som har samma färg som underlaget är ännu svårare för hästen att se just p.g.a. den tvådimensionella synen. Om det stämmer, hur lär sig isf en häst att taxera och bedömma avstånd till hinder?

Hej
Jag har för mig att när jag läste på skolan om hästens anatomi och fysilogi att hästar ser olika i olika vinklar ex inget rakt bakåt hyffsat åt sidorna rätt bra framåt dåligt rätt ner så att de ex blir lättare rädda när något kommer bakifrån,kan tro att en svart fläck på vägen är ett hål ex. jag kan ha blandat i hop de olika synfälten men är helt säker på att de ej ser bakåt!
 
Sv: Mythbusters på Buke

är det inte så att om virvlarna sitter brdvid varandra är hästen galen, men om de sitter under varandra är det en trofast ängel sok gör allt för sin ryttare?

Stämmer på de som har två virvlar hemma...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Nåt som man ofta hört är att man absolut skall undvika stångbett på unghästar som är outbildade eftersom de är såååå skarpa. Vissa unghästar trivs faktiskt mkt bättre på stång (nu menar jag alltså vanligt tränsbett som ej är delat och inget med hävstång) eftersom det ligger mer stilla i munnen. Red in min unghäst på detta och det funkade bra mkt bättre än med det tredelade...

jag har hört motsatsen att stångbett ska var mycket behagligare för de flesta hästar (speciellt gummi) för att de ligger still i munnen. ett tex tvådelat åker ju upp i gommen på hästen när man tar i tyglarna. men alla hästar är ju olika och föredrar därför olika bett. det gäller bara att hitta det som passar sin.
 
Sv: Mythbusters på Buke

ni pratar om olika saker. du pratar om stångbett och den du svarade pratade om ett odelat tränsbett. Stor skillnad.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

haha det tror jag inte på. min kompis hade två hästar med två virvlar i pannan och båda var trevliga pållar
 
Sv: Mythbusters på Buke

haha det tror jag inte på. min kompis hade två hästar med två virvlar i pannan och båda var trevliga pållar

jag läste om att hästar med två virvlar kan vara speciella och då slog det mig att dom två e rätt speciella. så det kanske stämmer att de är speciella fast tycker inte alla att ens häst är annorlundare än andra hästar. :D
 
Sv: Mythbusters på Buke

Den bästa myten jag har hört var att hästar, vars svans släpar i backen och blir blöt, får korsförlamning. :banana: Sant eller falskt. :angel:

O_O så om hästen skulle släpa nedre delen av svansen i backen när det är blött får den korsförlamning? okeeej... :rofl:
undra hur de här människorna täckar sina hästar egentligen? halt astronaut-utrustning för fasen! XD
 
Sv: Mythbusters på Buke

av Elkan.
tja vi kan väll ta den om att araber är nervösa och tokiga i skallen...

njae, den går ja inte riktigt med på! :P däremot är de inte avlade på samma sätt som många andra hästar. Hästar av halvblodstyp o varmblodstyp är ju ursprungligen baserade på gårdshästar, kavallerihästar o på andra sätt hästar som avlades för att vara fogliga, ridbara och med ett temperament som gjorde dem lätthanterliga. samma sak var det med arbetshästarna. vem vill ha en 800 kg-klump som man inte kunde hantera?! nä, lugna o fogliga skulle de vara.
araber däremot kommer från helt andra grundförutsättningar. de har under hela tiden fram till början av 1800-talet levt eller halv-vilt och fötts upp i stora flocker i stäpp/ökenländer. de var tvugna till att ha ett mera vaket öga än gårdshästarna i europa. desutom uppskattades vakenheten av uppfödarna, och det var liksom inget som man avlade bort. än idag är arabhästar ganska "vakna och alerta", men folk har en tendens till att missbedömma detta och se det som just nerviga o näst intill dumma i huvet! :rofl:

av nässla.
Och sen alla "rasmyter", tex.
* halvblod/fullblod/araber klarar inte att gå på lösdrift
* islänningar/shettisar/russ kan inte äta kraftfoder
* kallblod reagerar långsammare

finns en arabuppfödare vid namn Louise Hermelin nån km från där jag bor. hon har bl.a fött upp en del riktigt bra distanshästarna i Sverige, o nån galloppör mä om ja inte minns fel! hon har iaf 30-40 hästar som går på lösdrift året om, utan täcken kan ju tilläggas. de har däremot stora vidder att röra sej på, o nåra öppna vindskydd. avelsston, vallacker, tävlingshästar o föl klarar sej alldeles utmärkt på det här sättet, och blir härdade och trevliga individer när man plockar in dem som ridhästar:)
har själv haft min arab på lösdrift, och där var inga klagomål från hans sida:D

islänningar, shettisar o russ kräver ofta inte lika mycke kraft, o en del behöver inte ens det, men det betyder ju inte att de inte kan äta det!

och återigen, kallblod är avlade för att hålla ett visst lugn och vara fogliga, men de reagerar inte precis långsammare än andra hästar. de bara hanterar situationen på andra sätt!

av eerie.
jag tror inte på bomlösa sadlar alls. dom verkar helt ologiska i mina ögon

bomlösa är ganska logiska tycker jag. de fördelar tryck på ett himla bra sätt, är i regel ganska skonsamma (självklart finns undantag!) mot hästen, o gud så bekväma! :D sen finns det ju bra bomlösa, o riktigt urkassa med, det gäller ju att välja en bra, precis som med alla andra sadlar! glida kan de visst göra, som nämnts tidigare i tråden, men det beror ju ofta på att man valt fel modell eller att den helt enkelt inte passar hästen i fråga. eftersom de just saknar bom, så är det ju lite krångligare att märka om den inte ligger helt som den ska på hästen. många slarvar även med utprovningen, just för att "bomlösa passar alla hästar" som man brukar säga.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Haha, det kanske bara gäller för ston? Min valack har två virvlar i pannan, precis bredvid varandra, men han är en ängel i hästförpackning. Myth busted :D
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hej
angående bett så prova hur skarpa de är genom att hålla bettet i båda händerna sedan låter ni någon dra olika hårt i tyglarna vissa bett gör väldigt ont nyper i händerna vissa känns mindre.(lärde oss på häst utbildning)
Jag har ett sto med 2 virvlar och hon är en häxa i vissa lägen!!
mycket bestämd och gillar att testa folk har slungat hovis ett par grr.
men jag tror långt i från alla med 2 vitvlar i p är så.
min häst är rädd för vita hästar.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har hört att hästar med små öron (alltså en jättehäst med ponnyöron) ska vara luriga och hitta på bus medans hästar med stora öron är snälla och tillgivna.

Pållan som jag rider har verkligen jättestora öron (hon såg ut som en mula när hon var liten bebis) och hon är det snällaste som gått i ett par järnskor. Jag skulle lätt kunna lägga grimskaftet i händerna på ett barn.

Dock har hon en "månskära" i ögat och det ska tydligen inte vara så bra. Kommer inteihåg exakt vad det betydde, men nåt var det. Och pållan därhemma kan vara envis, har hon bestämt sig för att inte gå förbi den där stenen så gör hon inte det heller.... Hon fryser helt enkelt fast där hon står.

Hästar med fint huvud är bra tävlinghästar...

Någon som vet närmare???

//Lillan

Haha... min häst har jättestora öron och är världens goaste :love:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Förvirrande nog så är det visst så att ett rakt bett utan hävstång kan kallas för stångbett. Likväl som att ett delat bett (eller rakt, för all del) med hävstång också gör det. ;) Om detta sedan är en helt korrektbenämning är ju svårt att säga men många uttrycker sig på detta sättet i alla fall.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp