Mythbusters på Buke

O

Oops

Mythbusters på Buke,

(lägger den här tråden, i brist på bättre vetande, på hästhantering kan vänlig moderator i fall detta är fel flytta till rätt ställe)


Tänkte att vi skulle försöka Avslöja/Bekräfta :cool: olika myter och påstående som far omkring så väl i RL som cybern. Välkomna att bidra med era egna favoritmyter.

Vad är fakta, vad är myt? Eftersom allt i hästvärlden inte är så vällutforskat gissar jag att vi kommer behöva acceptera välgrundade logiska resonemang, egenupplevda erfarenheter är också av intresse

Här kommer några att börja med:

1.Hackamore kan knäcka nosryggen på hästen …
2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …
3.Vissa hästar har så svaga ben att dom behöver slå på sig och få överben..

Känner att jag bara måste kommentera #3 direkt (hittad här på buke).

Ett överben uppkommer som följd av en skada och även om bentillväxten ökat i området betyder inte det att det blir starkare än om det fått vara helt …, någon annan mer hemma i anatomitermer kan säkert förklara detta bättre. Jag tänker lagat är alltid lagat …

MEN jag kanske har helt fel … Hjälp mig Avslöja eller Bekräfta denna och andra myter!

//Oopsan
 
Sv: Mythbusters på Buke

Ja, det var en bra idé.
Vad gäller hackamore har jag sett ett skelett på ett hästhuvud där just nosbenet gått av...så jag antar att den myten om hackmore är rätt i alla fall.
Men hur är det med fuxar, speciellt ston och deras temperament då?
Eller att vita hästar mobbas i hagen, eller att hopphästar ska ha ögonen placerade mer framåt än åt sidan på huvudet för att se bättre framåt - alltså mot hindret??? Någon som hört detta??
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.
 
Sv: Mythbusters på Buke

goldengalactica skrev:
Vad gäller hackamore har jag sett ett skelett på ett hästhuvud där just nosbenet gått av...så jag antar att den myten om hackmore är rätt i alla fall.

Hmmm nu ska jag vara riktigt jobbig:cool: . Men enligt principen en svala gör ingen sommar....

Ok ett skelett med knäckt nosben, hur vet du att de var pga ett Hackamore? Om vi antar att det stämmer, hur såg situationen ut där det hände?

Status Hackamore myt, ett skelett med nosben av indikation att myten är sann.

Mer bevis! Pro och Con efterfrågas innan vi kan dra några slutsattser!

//Oopsan
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hackamooret kan ju bara knäcka nosryggen om det sitter långt ner...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Ohh! Min favoritmyt!!

Som ryttare med hackamore som jag är så stöter jag ofta på denna kommentar. Jag skulle vara intresserad av att få en av veterinär dokumenterad skada av det här slaget och hur det har gått till.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Näsbenet är faktisk riktigt tunn längst ner. Så ponera att hacket sitter för långt ner, vilket jag sett att det ofta gör, och häst går omkull/ryttaren faller av, och hästen trampar på tygeln. Det är nog ingen omöjlighet, tänk på att det är metallskena i hacket!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Nåt som man ofta hört är att man absolut skall undvika stångbett på unghästar som är outbildade eftersom de är såååå skarpa. Vissa unghästar trivs faktiskt mkt bättre på stång (nu menar jag alltså vanligt tränsbett som ej är delat och inget med hävstång) eftersom det ligger mer stilla i munnen. Red in min unghäst på detta och det funkade bra mkt bättre än med det tredelade...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jo, det är ju sant! Ingenting är omöjlig.

Men hur vanligt är det? När myten kommer igång så låter det många gånger som att hackamoret är rena dödsfällan.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Coffeaclub skrev:
Nåt som man ofta hört är att man absolut skall undvika stångbett på unghästar som är outbildade eftersom de är såååå skarpa. Vissa unghästar trivs faktiskt mkt bättre på stång (nu menar jag alltså vanligt tränsbett som ej är delat och inget med hävstång) eftersom det ligger mer stilla i munnen. Red in min unghäst på detta och det funkade bra mkt bättre än med det tredelade...


Ett rakt stångbett utan hävstång?? Jag förstår inte hur du menar!
 
Sv: Mythbusters på Buke

har alltid fått lära mig att ett så tjockt bett som möjligt på hästen men kan av egna erfarenheter inte göra annat än bojkotta detta!

ser alltför många hästar (särskilt små ponnies) som helt enkelt inte kan stänga munnen ordentligt på ett bekvämt sätt

lägg till en nosgrimma och jag vill inte veta följderna
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag menar en vanlig rak stång i munnen utan hävstänger på sidorna, utan ringar ist.. Uttryckte mej konstigt kanske.. :crazy:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Coffeaclub skrev:
Jag menar en vanlig rak stång i munnen utan hävstänger på sidorna, utan ringar ist.. Uttryckte mej konstigt kanske.. :crazy:
Har bettet ingen hävstång är det inget stångbett...

Då är det bara ett rakt/oledat bett.
 
Sv: Mythbusters på Buke

goldengalactica skrev:
Ja, det var en bra idé.
Vad gäller hackamore har jag sett ett skelett på ett hästhuvud där just nosbenet gått av...så jag antar att den myten om hackmore är rätt i alla fall.
Men hur är det med fuxar, speciellt ston och deras temperament då?
Eller att vita hästar mobbas i hagen, eller att hopphästar ska ha ögonen placerade mer framåt än åt sidan på huvudet för att se bättre framåt - alltså mot hindret??? Någon som hört detta??

Det beror på var nosbenet är av. På ett hästhuvud finns det ju ett tund litet nosben som sticker fram ut skallen och jag kan mycket väl tänka mig att det inte är så jättestakarkt. Sen beror det också mycket på hur mycket ryttaren drar i tyglarna. Om man hugger till allt vad man orkar kan nog nosbenet mycket väl gå av, men kom ihåg att det nog då handlar om att dra riktigt ordentligt.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Cecely skrev:
Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!


Samma här!
 
Sv: Mythbusters på Buke

vilse skrev:
Har bettet ingen hävstång är det inget stångbett...

Då är det bara ett rakt/oledat bett.


Tänkte samma tanke för jag fick inte heller ihop det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp