Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

ja så kan det ju vara gällande hoppning avstamp och travhästar...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Denna myten då:

"En bomlös sadel passar till alla hästar"

Min egen erfarenhet säger inte samma sak. Av 5 olika typer av bomlösa sadlar, var det en som passade :eek: .... de andra var så långa att de låg på baken o framför manken, gav ingen mankfrihet osv...


jag tror inte på bomlösa sadlar alls. dom verkar helt ologiska i mina ögon
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag menar en vanlig rak stång i munnen utan hävstänger på sidorna, utan ringar ist.. Uttryckte mej konstigt kanske.. :crazy:

Jag red också in min unghäst på ett sådant. Men hörde då "myten" och tänkte försäkerhets skull byta till ett tredelat. Det gick lika bra med det.. :D Men det finns och det jaa.. Är som ett vanligt tvådelat bara att det är rakt inte delat :banana::rofl:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Inte för att jag vet om det räknas som en myt, men jag fick en gång höra att man kan spara ganska mkt bensin om man drar hästsläp och ligger bakom en lastbil, och jag testade och jisses vad lite besin bilen drog :d
 
Sv: Mythbusters på Buke

Nu när du säger det så har jag nog aldrig sett någon sådan skäck. Men jag vet inte..
 
Sv: Mythbusters på Buke

hm, någon sa nåt om hästar med fler än 2 virvlar i pannan vore såna som lär sig svårare men lär sig på riktigt när de väl gör det.

JAG har hört (och gjort erfarenheten) att hästar med minst 2 virvlar i pannan är otroligt lättlärda både negativt och positivt, lär sig nästan vad som helst med en upprepning.

Speciellt det där med fuxmärrar och många virvlar i pannan, de ÄR faktiskt riktiga tjurhuvuden men såå lättlärda (haft själv 4 sådana) :D
underbara djur men kräver någon som vet hur lättlärda de är. och oj vilket temperament =)
 
Sv: Mythbusters på Buke

En annan myt: jag har hört att hästarna som drar vagnar genom New York city lobotomeras för att de ska klara trafiken.

Vad tror ni?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Föl som föds vita/skimlar kommer dö inom 24 timmar eftersom då har de en sjukdom.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det är, typ såhär: Korsar man en konstant skimmel med en konstant skimmel är det stor risk att fölet dör/är döfött, typ 75%, eller så vad det 100%. Konstant skimmlar kan födas som skimmlar eller med grundfärgen.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.

Min skimmel är hagens drottnig:angel:... aldrig att någon här på betet skulle vara kaxig mot henne
 
Sv: Mythbusters på Buke

Var det med ett "vanligt" hackamore eller med ett ponnyhackamore??
 
Sv: Mythbusters på Buke

Enligt uppfödare på Island stämmer det. Islandshästen är ju en ras som tidigare fanns enbart på Island. Ett kargt landskap med näringsfattigt foder, kallt och blåsigt. Likadant väder ungefär som på Shetlandsöarna. Det är ganska självklart att sådana uppväxtförhållande gör att hästarna växer långsamt. Det går ju att broiler föda hästar nu också. om man proppar dem fulla med proteiner växer de för fort och blir icke hållbara.
Pga att islänningar och shettisar utvecklats under sådana tuffa förhållanden tycker jag bara det är logiskt att de växt långsammare.
Uppfödningen på Island har hållit på med detta i generationer och jag är övertygad om att de vet vad de pratar om.
Det är faktiskt en myt. Det är inte proteinet som är boven:cool:


...och kan tillägga att mina vitbenade och välvirvlade hästar inte stämmer med de myter som anges om detta...
 
Senast ändrad:
Sv: Mythbusters på Buke

Roan + Roan kan ju mycket väl ge dödfödda djur i andra arter, så det vore logiskt om det var så även för häst.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har hört om en liknande situation men då handlade det int eomatt hästen kräktes... Han hade gomspalt (ingen vägg mellan näsa och mun alltså) och därför kom en hel del mat ut genom näsan på honom.
Detta var jätteäckligt så hästen gick omkring med ett grönt kladd runt mulen hela tiden...

//Lillan

En tjej i stallet där jag stod förr har ett varmblod som har det problemet (om jag fattade rätt) och han får upp mat genom näsan när han äter....
 
Sv: Mythbusters på Buke

Denna myten då:

"En bomlös sadel passar till alla hästar"

Den myten gick jag på! Och ''passar alla hästar, GLIDER INTE''...
Orsakade en splittrad handled, viss nervositet att rida (iaf min pålle, ''oinriden'' som jag gled av från), tappad lust och nöje med ridning och antagligen fler operationer inom en ganska snar framtid.

De passar inte alla hästar, inte ens rätt normalbyggda hästar med manke, och de glider visst det. (eller, på vissa hästar iaf..)
:smirk:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Av vad jag lärt mig så kan inte hästen spy (normalt) eftersom dess struplock (tror jag det var) bara kan öppnas åt ett håll.
Och kan de spy så är de på väg att dö, eller som i den andra hästens fall har något genetiskt fel eller en sjukdom kanske?

Är ni säker på att hästen verkligen svalde maten? Eller kan den ha stannat kvar i strupen precis innan struplocket och att hästen lyckats få upp det igen i näsborranra.
Tror denna myt kan bekräftas eller avskrivas med hjälp av veterinär.

Det har jag fått lära mig på hästgymnasiet med.
 
Sv: Mythbusters på Buke

men hur är det med en grå sten på en grusväg...ser dom den som någon disigt konstigt då kanske? kanske därför dom ibland är så rädda för stenar:smirk:


Hästar är väl rädda för stenar för att de tror att det kan vara rovdjur? Iaf vad jag har hört. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp