Nä int ä ja bitter..

Tycker att det är grymt svårt att säga vad som är "rätt/fel". Det beror på så många faktorer, t.ex. hur nära vänner man är.

Vad tyckte släkten som fick ta emot den magsjuka familjen, kan man undra...?
 
Jag är genetiskt immun mot magsjuka, ca 30% av befolkningen är det så just den delen skulle inte vara ett problem för mig.
Då så handlar det om tiden och om hur lojal jag är med vännen.
Kanske skulle jag göra det - kanske inte.
Om sambon gjorde det så skulle jag däremot undra litet då han inte är immun utan blir sjuk.
 
Skulle verkligen inte vare sig skjutsa eller vilja att sambon gjorde det. Och nästan ännu mindre vara släktingarna som tar emot familjen :arghh:
 
Jag blir rätt så förvånad över vilka tjänster som folk uppenbarligen kan be sina vänner om.
Jag vet att jag varit med om att folk bett mig om udda grejer och jag blivit så överrumplad att jag inte funnit mig och sagt nej.

obegripligt att de inte bara åkte till närmaste hotell (som escodobe också föreslog)
 
Jag begriper dock inte varför de skulle åka trettio mil för att undvika magsjukan?
Närmsta hotell hade varit mitt förslag.

obegripligt att de inte bara åkte till närmaste hotell (som escodobe också föreslog)

Fast de åkte väl inte dit bara för att slippa magsmittan? Resan var ju planerad tidigare, nu tidigarelade de den för att ena föräldern blev sjuk. Om jag fattat rätt.
 
Fast hade det inte varit klyftigare att vänta ett dygn eller två för att kontrollera att man är frisk innan man åker 30 mil för att hälsa på folk?

Att inte göra det är underligare för mig än att det vore att skjutsa kompisen.

(Till CillaW jag loovar, jag trodde jag nästan var frisk!:o)
 
Jag hade inte ens tänkt på magsjukan, men jag tycker att det låter som en helt orimlig tjänst att be om. Jag hade blivit helt paff om någon hade bett mig om något sådant. Att tillbringa hela lediga dagen i en bil bara för att det passar lite bättre för någon annan, skulle jag inte göra om inte livet hängde på det.

Jag hade nog också blivit besviken - eller rentav arg - på sambon. Om min sambo gör så jobbiga - och i mina ögon helt onödiga - tjänster åt andra på kort varsel, så blir ju sambon en rätt opålitlig person för mig att planera saker med. Det hade jag inte varit nöjd med.
 
Däremot så tycker jag att det för det mesta är rimligt att offra tio timmar på att lösa ett problem för en vän i en rejäl knipa utan att kräva rejält betalt. Om man kan hjälpa till.
I nöden prövas vännen typ. Så kul är det oftast inte att hjälpa folk flytta, sitta på blåstjärnan med sjuka djur, spendera natten med någon vars värld rasat men det är sånt man gör om man är vänner. .

Varken jag eller sambon har problem att ställa upp för våra vänner när det krisar. Utan några som helst tankar på ekonomisk ersättning. Men det här kvalade nog inte riktigt in som som "kris" i min värld. Inte tillräckligt stor iaf för att med kort varsel ställa in andra planer och spendera 10 timmar i bil på en ledig påskdag med strålande sol..
 
Alltså jag hade inte varit glad om min sambo hade gjort så. Långt ifrån. Jag hade inte skrivit nånting om det på Facebook däremot, tar aldrig sånt där, men nog hade min sambo fått veta att jag var fett besviken.
 
Varken jag eller sambon har problem att ställa upp för våra vänner när det krisar. Utan några som helst tankar på ekonomisk ersättning. Men det här kvalade nog inte riktigt in som som "kris" i min värld. Inte tillräckligt stor iaf för att med kort varsel ställa in andra planer och spendera 10 timmar i bil på en ledig påskdag med strålande sol..

Jag skulle faktiskt aldrig ha gjort det om det inte var en nödsituation. Och att försöka undkomma magsjuka och i stället troligen smitta så väl mig som familjen man ska hälsa på - räknas inte som nöd i min värld. Snarare korkat. Vad min man väljer att göra med sin tid har jag inga synpunkter på. Vill han hjälpa en vän så är det hans beslut, jag har inga problem med att sysselsätta mig själv.
 
Jag hade inte ens tänkt på magsjukan, men jag tycker att det låter som en helt orimlig tjänst att be om. Jag hade blivit helt paff om någon hade bett mig om något sådant. Att tillbringa hela lediga dagen i en bil bara för att det passar lite bättre för någon annan, skulle jag inte göra om inte livet hängde på det.

Jag hade nog också blivit besviken - eller rentav arg - på sambon. Om min sambo gör så jobbiga - och i mina ögon helt onödiga - tjänster åt andra på kort varsel, så blir ju sambon en rätt opålitlig person för mig att planera saker med. Det hade jag inte varit nöjd med.

Alltså jag hade inte varit glad om min sambo hade gjort så. Långt ifrån. Jag hade inte skrivit nånting om det på Facebook däremot, tar aldrig sånt där, men nog hade min sambo fått veta att jag var fett besviken.

Jag håller med både Petruska och nippe. Det är en STOOOOOR tjänst att be någon om, att lägga så mycket av dyrbar, ledig tid. För en situation som inte handlar om någon kris, utan enbart bekvämlighet för någon annan. Och jag kan inte låta bli att tänka på hur lycklig mottagaren av magsjuk familj måste bli. Underbart att ha en hel hög med kräkande, bajsande människor på besök, som dessutom smittar ner en själv. Uäk.

Nä, den här familjen verkar inte ha hänsyn som en av sina främsta egenskaper. Det är en så stor tjänst att jag har lite svårt att se hur man skulle kunna "bjuda tillbaka". För det hade inte varit aktuellt med ekonomisk kompensation för egen del, det är lite för futtigt för storleken på tjänsten.

Sedan hade jag nog varit tjurig på min partner, som inte värderar vår egentid så högt att han kan säga nej till detta "fantastiska erbjudande".
 
Jag fattade det som att de tidigarelade just för att slippa magsjukan.

Ja, det är så jag menar. Men det lät på er som resan aldrig skulle ha gjorts om en föräldern inte blivit sjuk, att de valde ett mål 30 mil hemifrån istället för att ta in på närmare håll.
 
Varken jag eller sambon har problem att ställa upp för våra vänner när det krisar. Utan några som helst tankar på ekonomisk ersättning. Men det här kvalade nog inte riktigt in som som "kris" i min värld. Inte tillräckligt stor iaf för att med kort varsel ställa in andra planer och spendera 10 timmar i bil på en ledig påskdag med strålande sol..
Nä, jag tycker hela projektet är huvudlöst och var därför jag skrev "rejäl knipa" men jag fick uppfattningen att det var storleken (tiden/dagen)på projektet som var problemet, inte krisfaktorn.
 
Nu var ju personerna inte magsjuka när dom for (den magsjuka medlemmen i familjen stannade hemma) men ditt svar kanske ändå hade varit detsamma.
Jag vet inte exakt hur det fungerar med magsjuka, om man kan smitta eller sprida basilluskerna innan man själv börjar spy..

Hade inte kommit på tanken att be om en sådan tjänst! Än mindre åka iväg med en familj där det precis brutet ut magsjuka. Får en så brukar ju resten få det också och det snabbt... Dom riskerar ju inte bara att smitta ner din sambo utan även dom de skulle till. Tycker familjen agerat jättekonstigt och att din sambo är alldeles för snäll!
 
@Sandros: Jag förstår dig, jag hade också blivit lite tjurig 5-åring om det hänt mig. Hade jag varit släkt till de han skjutsade han jag inte släppt dem innanför dörren när de kom, jag vill inte ha magsjuka! Jag åkte förbi bästa väninnan när jag skulle till särbon senast, hon kastade sig ut när jag kom och sa att jag inte inte fick komma in för den yngsta hade magsjuka. Så gör någon som verkligen bryr sig om sina medmänniskor.

Ingen av mina vänner eller jag själv skulle ens komma på att be om en sådan tjänst. När jag fick en myskväll inställd med särbon (som jag inte träffar så ofta) för att en av hans kompisar bad om hjälp så visade jag att jag inte blev glad och sedan var det bra. Hans kompis ställer alltid upp om det är något och han behövde verkligen hjälp. Visst, jag var besviken över kvällen men vi tog igen det nästa kväll och vad gäller den kompisen blir han alltid kompenserad på något sätt.
 
Personerna de skulle hälsa på hade inga problem med magsjukan utan körde till och med resterande 40 milen från "andra hållet" för att hämta upp den potentiellt magsjuka familjen "på mitten". Min sambo skjutsade alltså bara "en bit" för att det inte skulle bli så långt för de andra att hämta.
 
Jag håller med både Petruska och nippe. Det är en STOOOOOR tjänst att be någon om, att lägga så mycket av dyrbar, ledig tid. För en situation som inte handlar om någon kris, utan enbart bekvämlighet för någon annan.

Ja, jag förstår inte. Bad alltså den här personen att TS sambo skulle offra en hel dag av sin påskledighet bara för att personen själv och dennes familj ska kunna fira påsk? Hur gick tankarna där?

Å andra sidan: Är man väldigt tighta och brukar ställa upp för varandra på olika sätt (rent allmänt; jag vet ju inget om TS sambos och den här personens relation) kanske det inte kändes som någon jättestor grej att åtminstone fråga om. Jag t.ex. (som gillar att köra bil) hade faktiskt ganska lätt kunnat ställa upp och köra ganska många mil för en vän i mer eller mindre nöd, OM läget var det rätta för min del - och det ser jag väl lite som kärnan i det hela. Dels var det inte akut kris och panik och dels var läget uppenbarligen inte alls "det rätta" för TS sambo - han hade ju annat inplanerat.

Så, hade det varit min sambo hade jag faktiskt undrat lika mycket hur sjutton HAN tänkte som ställde upp på det hela - och definitivt låtit honom få veta hur besviken jag blev.
 
Ja, jag förstår inte. Bad alltså den här personen att TS sambo skulle offra en hel dag av sin påskledighet bara för att personen själv och dennes familj ska kunna fira påsk? Hur gick tankarna där?

Å andra sidan: Är man väldigt tighta och brukar ställa upp för varandra på olika sätt (rent allmänt; jag vet ju inget om TS sambos och den här personens relation) kanske det inte kändes som någon jättestor grej att åtminstone fråga om. Jag t.ex. (som gillar att köra bil) hade faktiskt ganska lätt kunnat ställa upp och köra ganska många mil för en vän i mer eller mindre nöd, OM läget var det rätta för min del - och det ser jag väl lite som kärnan i det hela. Dels var det inte akut kris och panik och dels var läget uppenbarligen inte alls "det rätta" för TS sambo - han hade ju annat inplanerat.

Så, hade det varit min sambo hade jag faktiskt undrat lika mycket hur sjutton HAN tänkte som ställde upp på det hela - och definitivt låtit honom få veta hur besviken jag blev.
Det är ju mycket möjligt att "rätta läget för en tjänst" skiljer sig mellan ts och ts sambo. Ts sambo kanske inte alls uppfattade att hans dag var så uppbokad som ts uppfattat den.

Det är något att ta mellan dem i så fall istället för syrliga inlägg på Facebook.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: nowayout
·
Relationer Jag har nyligen fyllt 30 och helt plötsligt känns det inte som jag har några kompisar kvar. De har flyttat till olika städer visserligen...
Svar
17
· Visningar
2 168
Senast: Miao
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 443
Senast: Keb71
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp