Nä int ä ja bitter..

Oj, här har tråden vaknat till liv igen ser jag.

Jag hade helt klart blivit tjurig och besviken.
Alldeles för kort varsel för att vara okej, det var ju ingen krissituation och dessutom magsjuka i familjen som är väldigt smittsamt.
Jag skulle nog tycka det vore mer konstigt att inte bli besviken i din situation.
Inte var ditt inlägg på fb syrligt heller, jag kunde iaf bara läsa in besvikelse.

Nej mitt fb-inlägg tycker jag också var helt "okej", det handlade ju om mig och min dag och inte om dom :)

Men det värsta är att jag är så jäkla långsint, men efter en vecka av småtjurighet så tänkte jag "Fine, nu släpper jag det där och går vidare. Förhoppningsvis kommer det inte upprepas." Så ringer personen för att småprata lite om ett hus dom köpt och ska flytta till i sommar och kläcker ur sig "Ja, så i sommar får **** (min sambo) bygga staket :up:" Ehh jaha?.. vem har sagt att han VILL bygga staket åt er liksom :meh: Nu tycker han det är rätt trevligt att hjälpa till och hålla på vilket gör det svårare men jag blir så iiiirriterad när det bara tas för givet.

Jag ar inne pa Patruska's linje och skulle varit irriterad/besviken pa sambon som inte talade om for vannen att han inte kunde da han redan hade planer. Eller atminstone sa till vannen att han skulle aterkomma efter att han tjeckat med sambon om planerna for dagen.

Ja men han blev nog ganska överrumplad och sa ja innan han riktigt hade förstått vad han sa ja till. Han hade nog inte heller riktigt samma uppfattning om hur planerad våran dag var eftersom de mesta av planerna involverade den plötsligt magsjuka familjen = inte aktuella längre. Men då ville jag gärna hitta på nåt annat tillsammans vilket vi inte hade hunnit diskutera.
 
- Håller med alla om att det inte är schysst att smitta någon med magsjuka. Grundläggande kunskaper om smittorisker måste de väl ha? Första tiden är de ju som mest smittsamma, egoistiskt att riskera att smitta någon annan då.

De hade tydligen smittat flera personer som de hälsat på men det verkade inte bekomma dom särskilt. Mer typ "shit happens" liksom.
 
Så ringer personen för att småprata lite om ett hus dom köpt och ska flytta till i sommar och kläcker ur sig "Ja, så i sommar får **** (min sambo) bygga staket :up:" Ehh jaha?.. vem har sagt att han VILL bygga staket åt er liksom :meh: Nu tycker han det är rätt trevligt att hjälpa till och hålla på vilket gör det svårare men jag blir så iiiirriterad när det bara tas för givet.

Ett litet samtal med sambon är nog på sin plats. Eftersom den här familjen inte av sig själv verkar ha koll på det här med tjänster och gentjänster och inte heller snappar upp små fina antydningar. Din sambo verkar vara en bussig kille som ställer upp och hjälper folk men kanske inte inser att hans bussighet ibland går ut över dig. Om det nu gör det. Att säga ja till någon innebär ofta att säga nej till någon annan.
 
Det
Oj, här har tråden vaknat till liv igen ser jag.



Nej mitt fb-inlägg tycker jag också var helt "okej", det handlade ju om mig och min dag och inte om dom :)

Men det värsta är att jag är så jäkla långsint, men efter en vecka av småtjurighet så tänkte jag "Fine, nu släpper jag det där och går vidare. Förhoppningsvis kommer det inte upprepas." Så ringer personen för att småprata lite om ett hus dom köpt och ska flytta till i sommar och kläcker ur sig "Ja, så i sommar får **** (min sambo) bygga staket :up:" Ehh jaha?.. vem har sagt att han VILL bygga staket åt er liksom :meh: Nu tycker han det är rätt trevligt att hjälpa till och hålla på vilket gör det svårare men jag blir så iiiirriterad när det bara tas för givet.



Ja men han blev nog ganska överrumplad och sa ja innan han riktigt hade förstått vad han sa ja till. Han hade nog inte heller riktigt samma uppfattning om hur planerad våran dag var eftersom de mesta av planerna involverade den plötsligt magsjuka familjen = inte aktuella längre. Men då ville jag gärna hitta på nåt annat tillsammans vilket vi inte hade hunnit diskutera.


Det låter som din sambo behöver öva på att säga nej. Tyvärr är det vissa människor som alltid vill att alla andra ska ställa upp. Ställer den familjen upp lika mkt för er?
 
@Sandros: Seriöst, om de har köpt hus får de väl dona med det själva?! :banghead: Jag kan be om hjälp med hus/tomtsaker jag helt enkelt inte klarar fysiskt. Är det något jag inte kan ber jag om hjälp så någon kan visa hur man gör. Givetvis är jag extremt tydlig med att ett nej är helt ok och att det är bara att säga till om de vill ha hjälp med något.
 
Det låter som din sambo behöver öva på att säga nej. Tyvärr är det vissa människor som alltid vill att alla andra ska ställa upp. Ställer den familjen upp lika mkt för er?

Vi har aldrig behövt be dom om hjälp med något så jag vet faktiskt inte om dom skulle ställa upp på samma sätt tillbaka. Jag kan tänka mig att dom inte skulle ha samma möjlighet att ställa upp dock då dom har små barn och därför är mer oflexibla än vad vi är.

Problemet är ju egentligen hur man sätter ner foten utan att för den sakens skull nödvändigtvis sluta hjälp till. För oftast har han inga problem med att hjälpa till utan tycker det är rätt trevligt och då känns det lite dumt att säga nej "bara för att". Men samtidigt kanske det är enda sättet, alltså att man säger nej någon gång med den enkla förklaringen att man inte har ork/lust/annat för sig så polletten kanske trillar ner för dom att man inte bara kan ta för givet att han ställer upp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: nowayout
·
Relationer Jag har nyligen fyllt 30 och helt plötsligt känns det inte som jag har några kompisar kvar. De har flyttat till olika städer visserligen...
Svar
17
· Visningar
2 168
Senast: Miao
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 443
Senast: Keb71
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp