När är betet "riskfritt"?

Sv: När är betet "riskfritt"?

Fast då stämmer det ju rätt bra in på det jag skrev, att man ska vara jätteförsiktig med fångkänsliga hästar när det väl börjar regna igen. Gräset som slås under torka är kanske lågt i socker, men att det sedan EXPLODERAR vid första bästa regn?

Jo det är ju det jag också är inne på med tanke på erfarenheter man gjort genom åren MEN det talar ju totalt emot det som skrivs om just fruktan och fångrisk. Eller så är det som sagt inte alls fruktanet som faktiskt är farligt utan det är något som bildas av fruktanet i ett senare steg vilket alltså inte sker förrän gräset har alla förhållande för att växa. Det har ju i så fall ett samband med inlagringen av fruktan iom detta vad det nu är produceras av just fruktanet men det är så att säga inte fruktanet i sig som är det farliga.

Fortfarande är den intressanta frågan hur snabbt efter att gräset då fått tillgång till vatten kommer denna process i så fall igång och är det en process som så att säga startar på bred front och därmed snabbt går ner till normal nivå igen eller tar minskningen tid.

Här tex har vi nu haft torka i nästan en månad och det har varit torka nästan hela våren innan så även om vi fick en regnig period emellan dessa två långdragna torkor så blev aldrig marken så att säga genomsur emellan utan det har nog aldrig varit så torrt och utbränt som nu. Om de får rätt i sin prognos kommer första regnskuren tydligen redan imorgon framåtkvällen och det kommer regna till och från hela natten, fredag förmiddag skall bli solig för att sedan åter börja regna vid lunch tid. Kommer växla mellan regn och sol lördag o söndag och på måndag skall det komma rejält med regn (25mm).
Den intressanta frågan är sätter hela processen igång pang bom redan i morgon kväll vid första regnet speciellt kanske på förmiddagstimmarna efter när solen åter kommer fram på det nu vattnade gräset och det snabbt kommer tillbaka till normalnivå igen säg från regnstart och fredagen är högrisk eller håller processen på längre så att man typ ända till efter rotblötan som kommer på måndag och även några dagar till skall räkna det som högrisk ?
Hade man haft ett tydligt svar på det hade man kunnat spara många hästar från att drabbas av fång speciellt om det tex bara handlar om fredagen som är högrisk för då är det ju ett smart drag att inte ha några hästar på gräs just den dagen, blir ju lite svårare om det är typ en vecka som är högrisk om man inte har tillgång till grushagar.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Nej, det måste vara något som inte stämmer där!

Och det kanske tyder på att allt vi tror vi vet om gräs och socker är fel... :crazy:

Här regnar det i dag massor efter 3 veckors torka. Mina hagar har dock inte varit särskilt torra, varit grönt och fint hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: När är betet "riskfritt"?

En fundering som kom över mig är det faktum att fruktan är vattenlösligt och det sägs att man kan minska halten genom blötläggning. Iom att man vet att antalet fånganfall ökar lavinartat när det börjar regna efter torka kan förklaringen möjligen vara så enkel att regnet helt enkelt löser upp fruktanet i gräset och att det är i denna upplösta form mer tillgängligt för hästarna att ta upp.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

de presenterade en undersökning/studie om fångrisker (i förhållande till bete) i någon tidning nyligen. Minns tyvärr inte vilken. De hade mätt fruktanet och de ämnen som är aktiva och ökar mycket när gräset är inställt på tillväxt i vallar som var uppväxta och olika nedbetade. Regn efter torka pekade de ut som stor risk. Då är tillväxtämnena som störst. De hade också kontrollerat hur mycket hästarna åt om de betade hela dygnet och med begränsade ättider. De som fick beta begränsad tid åt mera så de fick i sig ungefär lika mycket som de som gick hela dygnet. Det var intressant läsning. Synd att jag inte minns vart jag läste.
 
Senast ändrad:
Sv: När är betet "riskfritt"?

Jag bor inte så långt norrut att det är under fem grader på sommaren. Men naturligtvis ska man vara observant på temperaturen.

När det gäller varför det blir farligt när det regnar efter torka så ska man nog tänka på att det är många faktorer att ta hänsyn till. Jag känner inte till alla som påverkar gräsens fotosyntes och andra reaktioner som hör till tillväxten.

Men är du säker på att det bildas massor av socker i gräs som torkar? Det är inte jag. Den kemiska formeln för fotosyntesen visar att det krävs vatten för att den ska kunna ske:
6H2O + 6CO2 + solljus -> C6H12O6 (socker) + 6O2

När det börjar regna kan det stressade gräset sätta full fart att producera socker och börja växa vilket ger mer gott gräs som en häst gärna äter massor av.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Jag bor inte så långt norrut, jag bor i Bohuslän.... Har mätare som visar lägsta och högsta temp. Förra året var det tom minusgrader i slutet på juni! Och hö med väldigt högt sockerinnehåll till följd...

Säker kan man väl aldrig vara på något som gäller fång, men allt jag läst om gräs, socker och fång säger att gräs som är stressad av torka får extremt högt sockerinnehåll. Men det kanske blir kortvarigt ännu högre direkt efter regn?
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Är det sockerinnehållet som är högt eller fruktanhalten?
Jag tycker egentligen att det är konstigt att gräset kan producera mkt socker i torka.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Båda och! Det reagerar på samma sätt som vid kyla, dvs det blir höga halter av båda socker och fruktan.

Katy Watts skriver såhär:

Stressed plants accumulate sugar
The above process is limited by any kind of plant stress, including cool temperatures [9] [11] drought stress,[4] [5]
[29]
salinity [21] or lack of essential nutrients. [4] [30] Think of it as a factory that makes things that require a
broad inventory of parts. If just ONE of those essential parts is missing, the factory shuts down. If more sugar
keeps being produced during t
he day, but the factory is shut down due to a lack of water, the sugars will
accumulate.
This is a successful evolutionary adaptation for plants, as it allows them to continue to accumulate
and save up sugar and other substrates that will then be readily a
vailable for rapid growth once the limiting factor
is provided. [12] This is why we see just a big jump in growth from a light rain after an extended drought. The
grass has accumulated sugars in the base of their stems and leaf sheaths while in ‘hunker dow
n’ mode, and is
ready to spring into action with the first rain, or warming days or application of deficient nutrient
 
Senast ändrad:
Sv: När är betet "riskfritt"?

Båda och! Det reagerar på samma sätt som vid kyla, dvs det blir höga halter av båda socker och fruktan.

Katy Watts skriver såhär:

Stressed plants accumulate sugar
The above process is limited by any kind of plant stress, including cool temperatures [9] [11] drought stress,[4] [5]
[29]
salinity [21] or lack of essential nutrients. [4] [30] Think of it as a factory that makes things that require a
broad inventory of parts. If just ONE of those essential parts is missing, the factory shuts down. If more sugar
keeps being produced during t
he day, but the factory is shut down due to a lack of water, the sugars will
accumulate.
This is a successful evolutionary adaptation for plants, as it allows them to continue to accumulate
and save up sugar and other substrates that will then be readily a
vailable for rapid growth once the limiting factor
is provided. [12] This is why we see just a big jump in growth from a light rain after an extended drought. The
grass has accumulated sugars in the base of their stems and leaf sheaths while in ‘hunker dow
n’ mode, and is
ready to spring into action with the first rain, or warming days or application of deficient nutrient

Ok intressant (fast lite konstigt). Men då borde det egentligen ara farligt hela tiden from första torkdagen och inte börja när det börjsr regna?
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Ja, så tolkar jag det. Från det att marken blir så torr att gräset inte får vatten så är det "drought stressed" och har högt sockerinnehåll.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Och om så är fallet så är det ju uppenbart att då är det inte det som utlöser fång utan det är någonting senare i kedjan. Har aldrig någonsin hört talas om en häst som fått fång under torka utan då är det ju så riskfritt att tom kända fånghästar klarar att beta.
Så vad är det då för annan process som sätter igång när regnet också kommer är ju då den intressanta frågan för då lär det vara det ämne som då tillverkas som utlöser fång.

För övrigt talar min sockerkänsliga häst totalt emot att gräset skulle vara proppat med socker under torka varför skulle hon helt av ett trollslag tappa alla sina depåer av att gå på ökentorrt bete och äta hö på natten som är skördat under torka ? Hade gräset varit fullproppat med socker vid torka skulle hon ha mega depåer efter att ha levt på den kosten nu en månad.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

KL

Har på sista tiden bytt hö och tyckt att min häst började lägga på sig, så hon får mindre mängd nu. Höet jag använde under vintern var 2a skörden. Energi: 8,0. Smrp: 66. Socker (per kg/ts): 80. Hästen (d-ponny) har hållit sig superfin på detta, och fått bortåt 9 kg. När jag hämtade sist fick jag välja på att ta ny 1a skörd eller förra årets 1a skörd (i väntan på 2a skörden). Jag valde "gammal" förstaskörd. Analysen på den är energi: 8,4/8,3; smrp: 47/50 och socker: 116/109. Två siffror pga två olika analyser, från två olika vallar. Vet inte vilken jag fodrar med just nu, men det är ju väldigt likvärdiga. Gräset är timotej och ängsvingel i alla tre skördar. Det enda som egentligen skiljer är protein (högre i andraskörden) och sockret (lägre i andraskörden). Energin är ju likvärdig. Lite intressant att hon alltså börjar lägga på sig av förstaskörden. Hon är nu nere på ca 7,5 kg/dygn (i stället för ca 9 kg av andraskörden). Hon går inte på gräs.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Det är väl andra sockerkedjor i det torkade jämfört med det som fått en ordentlig skjuts av vatten?
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 576
Senast: super
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 356
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 303
Senast: terrific
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp