Bukefalos 28 år!

När allt vänds upp och ner...

Jättesvårt. Och det här är anledningen till att många företag har som policy att man min inte gärna ser förhållanden mellan arbetskamrater. Det blir jobbigt och tråkiga konsekvenser för arbetsgivaren.

Om han inte gör mer än du skriver här, tror jag det kan bli bakslag att gå till chefen. Då har han verkligen lyckats rubba dig, och han kommer då att få förklara sin sida av saken för chefen, det är ju en fjäder i hatten eftersom hans sida är en HELT annan än din. Å andra sidan kan du inte ha det som det är nu.

Jag hade personligen spelat det helt kallt och varit Frosty the Icequeen. Inte otrevlig, men olidligt korrekt. Inte låtit honom rubba mig en mm. Lätt att säga, svårt att agera. Men att ge honom uppmärksamhet genom att låta honom få utrymme att ge sin version till chefen hade jag inte sett som annat än jobbigt för mig själv.
Jag tror du har rätt i det du skriver. Det känns som att gå till chefen är och kommer bli ett bakslag. Jag tror inte det gynnar mig och vill helst undvika det.

Jag är korrekt och jag gör mitt jobb med glans. Där finns inget att komma med. Jag önskar bara att jag inte tog åt mig så mycket när han trycker på mina knappar.
 
Jag är korrekt och jag gör mitt jobb med glans. Där finns inget att komma med. Jag önskar bara att jag inte tog åt mig så mycket när han trycker på mina knappar.

Det där får du träna på. Tänk istället att han ger dig bra tillfällen att hamra in att du är förbi det där. Han är historia och helt passé i ditt liv.

Öva hemma på bra meningar som du kan använda. "Du, jag har lagt det där bakom mig så jag tycker inte vi behöver dra upp gammal skåpmat", "känns inte arbetsrelaterad, kan vi hålla oss till jobbet?", "jag tycker vi hoppar över den personliga biten, jag är inte intresserad av att diskutera det med dig" och lite i den stilen.

Det är skönt att kunna falla tillbaka på automatsvar när det blir trångt läge. Och se det som en fördel att få banka in hos honom att DU har kommit över det där och att HAN bör gå vidare....
 
Jag kanske tänker helt fel nu, trött som få, kan inte sova och ska upp om mindre än fem timmar igen men funderar på om jag inte ska träffa honom. Säga ifrån och att om han inte skärper sig att jag tar det steget vidare till chefen. Jag tror nämligen inte han ser själv hur han beter sig och som kollegan sa så har han uppenbarligen svårt att släppa taget för han vet inte hur han ska hantera det.

Ja, det låter som att du tänker helt fel nu. Gör du detta vågar jag lova att han kommer att intensifiera sitt spel, och öka upp inblandningen av era kollegor och annan "publik". Ge honom inte den här responsen, bit ihop och följ @Lovisaleonora s tips. Tänk mata inte trollet...
 
Han har inte försökt prata om oss på jobbet alls och det är skönt. Det som är jävligt är att han försöker få mig att verka inkompetent inför cheferna och försöker köra över mig på jobbet om hur allting ska göras och att han har en ganska elak ton i allt han säger när ingen är i närheten men aå fort någon är i närheten lägger han på charmen och skrattar och ler så jag mår illa.

Jag tar till mig tipset om att skaffa mig lite invanda svar att ta till om jag behöver. Och att jobba på att vara iskall.
 
Han har inte försökt prata om oss på jobbet alls och det är skönt. Det som är jävligt är att han försöker få mig att verka inkompetent inför cheferna och försöker köra över mig på jobbet om hur allting ska göras och att han har en ganska elak ton i allt han säger när ingen är i närheten men aå fort någon är i närheten lägger han på charmen och skrattar och ler så jag mår illa.

Jag tar till mig tipset om att skaffa mig lite invanda svar att ta till om jag behöver. Och att jobba på att vara iskall.

Jag tror nog dina chefer är tillräckligt skärpta att se igenom hans eventuella försök att svartmåla dig (speciellt efter trasslet med listorna). Se till att han inte kan ändra något du skrivit, håll dig kall och gör ditt jobb. Han verkar vara väldigt bra på att skjuta sig själv i foten.
 
Fast chefen vet väl om att ni haft en relation och att den är över?

Hade jag varit chef hade jag begripit att det är tufft att ha upprepade gemensamma pass med ett ex där uppbrottet inte varit okomplicerat. Att det i en första fas är besvärligt iom att det är infekterat er emellan. Att det kan påverka arbetet?

Jag vet inte om TS ska behöva gå in på detaljer till chefen - mer än att berätta att det är tufft att ha alltför många gemensamma pass och höra om det är görligt att minska det?
 
OM det är så att x-et skrivit upp sig på 10 extrapass och alla dessa sammanfaller med ts ordinarie pass så skulle ett sätt att ta upp det med chefen vara: - Jag och x har brutit upp från vårt förhållande och det var lite småstruligt/jobbigt/(valfritt) för mig känns det inte bra att alla extrapassen han skrivit upp sig på sammanfaller med mina.

Men en stoooor tunna is i magen och färdiga svar är också ett bra alternativ :-)
 
Helt ärligt: som chef gäller det att få ihop schemat.

Att människor då har olika privata strider igång, får man som anställd helt enkelt hålla utanför arbetet.

Nu är det ju ts som har problem, inte ex:et, och att klaga hos chefen riskerar nog faktiskt att sätta ts i sämre dager än ex:et, så länge det inte finns något konkret att gå på.
 
Jag tror du har rätt i det du skriver. Det känns som att gå till chefen är och kommer bli ett bakslag. Jag tror inte det gynnar mig och vill helst undvika det.

Jag är korrekt och jag gör mitt jobb med glans. Där finns inget att komma med. Jag önskar bara att jag inte tog åt mig så mycket när han trycker på mina knappar.
Fortsätt att jobba med glans och håll hela ditt fokus på just jobbet. Du är där för just denna sak och inget annat. Låt honom göra bort sig själv inför kollegor och chef, det kommer han klara med glans alldeles på egen hand!

Att gå till chefen och gnälla över att han tar extrapass är ingen väg att gå. Du skriver att ni är en liten grupp och passen måste ju täckas. Chefens prio måste vara att se till att det finns bemanning inte bana väg för medarbetares privata konflikter.

Du kommer fixa detta! Peppdans :bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump:

Edit: Ser att jag är 2:à på den bistra bollen.
 
Fast chefen vet väl om att ni haft en relation och att den är över?

Hade jag varit chef hade jag begripit att det är tufft att ha upprepade gemensamma pass med ett ex där uppbrottet inte varit okomplicerat. Att det i en första fas är besvärligt iom att det är infekterat er emellan. Att det kan påverka arbetet?

Jag vet inte om TS ska behöva gå in på detaljer till chefen - mer än att berätta att det är tufft att ha alltför många gemensamma pass och höra om det är görligt att minska det?
Lite så tänker jag också. :)

En bra chef är mån om sina anställda och förstår att det är viktigt att de anställda mår bra och att de känner sig trygga på jobbet.
Det ditt ex håller på med är trakasserier och en vettig chef ser till att lösa eller eliminera problemet.

Säger som @tanten, prata med chefen. Du behöver inte berätta allt om er annat än att det påverkar din arbetsförmåga på jobbet och att du är mån om att kunna göra ett så bra jobb som möjligt. (Vilket är svårt med honom efter dig).

Grattis till din fasta anställning!
 
Säger som @tanten, prata med chefen. Du behöver inte berätta allt om er annat än att det påverkar din arbetsförmåga på jobbet och att du är mån om att kunna göra ett så bra jobb som möjligt. (Vilket är svårt med honom efter dig).

Grattis till din fasta anställning!
Tack ;)

Fast det stämmer ju inte, det påverkar inte mitt jobb, inte alls för jag gör allt jag ska och allt rätt. Däremot får han mig ur balans och får mig att må dålig. Men han får mig inte att inte kunna göra mitt jobb. Då hade jag kunnat ta upp det.
Så jag håller med @Lovisaelionora att gå till chefen just nu ger nog bara mig bakslag för jag har egentligen inget konkret att komma med och dom måste få verksamheten att fungera. Det är deras prio.

Nu fick jag höra att han bytt bort helgen vi skulle jobba ihop ensamma. Ska kolla i eftermiddag om det verkligen stämmer. På vardagarna kan jag smita undan ganska mycket om jag behöver andrum så det kan fungera bättre men inte på helgerna.

Jag gillar ju egentligen mitt jobb och framförallt arbetsplatsen för övrigt så det känns skit att han ska förstöra det.
 
Tack ;)

Fast det stämmer ju inte, det påverkar inte mitt jobb, inte alls för jag gör allt jag ska och allt rätt. Däremot får han mig ur balans och får mig att må dålig. Men han får mig inte att inte kunna göra mitt jobb. Då hade jag kunnat ta upp det.
Så jag håller med @Lovisaelionora att gå till chefen just nu ger nog bara mig bakslag för jag har egentligen inget konkret att komma med och dom måste få verksamheten att fungera. Det är deras prio.

Nu fick jag höra att han bytt bort helgen vi skulle jobba ihop ensamma. Ska kolla i eftermiddag om det verkligen stämmer. På vardagarna kan jag smita undan ganska mycket om jag behöver andrum så det kan fungera bättre men inte på helgerna.

Jag gillar ju egentligen mitt jobb och framförallt arbetsplatsen för övrigt så det känns skit att han ska förstöra det.
Det är det jag menar. Han får dig att må dåligt. Det betyder dålig arbetsmiljö och det är chefens sak att uppmärksamma.

Att du gör ditt jobb, dessutom på ett väldigt bra sätt är jättebra och visar verkligen att du är en balanserad och ansvarstagande person.

Jag tror inte att hans trakasserier gör din arbetsförmåga sämre.
Däremot din arbetsmiljö.
Och för att må bra behöver du en bra arbetsmiljö. Du har rätt till det så det är absolut tillräckligt för att ta upp med chefen. Om du vill, såklart!
 
Jag klurar lite på det här med att han är så himla arg på mig. Kanske har han bara svårt att släppa taget. Funderar på om det kan underlätta och få honom att släppa om han vet att det inte finns nån graviditet?
Jag vill ju inte prata med honom, han har ju heller inte frågat något alls om just det men snart kommer kollegan som vet om det fråga har jag på känn och på ett sätt vill jag att han ska få veta det från mig (känns som om det är så det ska fungera) än från någon annan.

Eller så kanske jag bara ska skita i det och vill han veta så får han fråga själv, jag tvivlar dock på att han kommer göra det, och säga till kollegan att det är en sak mellan han och mig?
Båda lär ju räkna ut det hela tids nog tänker jag. Sen skapar han väl en egen sanning om det med i så fall..
 
Jag klurar lite på det här med att han är så himla arg på mig. Kanske har han bara svårt att släppa taget. Funderar på om det kan underlätta och få honom att släppa om han vet att det inte finns nån graviditet?
Jag vill ju inte prata med honom, han har ju heller inte frågat något alls om just det men snart kommer kollegan som vet om det fråga har jag på känn och på ett sätt vill jag att han ska få veta det från mig (känns som om det är så det ska fungera) än från någon annan.

Eller så kanske jag bara ska skita i det och vill han veta så får han fråga själv, jag tvivlar dock på att han kommer göra det, och säga till kollegan att det är en sak mellan han och mig?
Båda lär ju räkna ut det hela tids nog tänker jag. Sen skapar han väl en egen sanning om det med i så fall..

Jag säger spontant NEJ. Du ska inte ta ansvar för hans känsloläge eller att han har svårt att släppa taget. Att det inte finns en graviditet kommer ju synas förr eller senare - och jag tänker att det är VÄLDIGT underligt att han inte frågat dig, jag tror att det är med flit för att du ska ta nån sorts initiativ - så mina två cent - GÖR INGENTING - prata inte med honom. Jobba bara på som vanligt och skit i att han försöker få igång dig.
 
Jag säger spontant NEJ. Du ska inte ta ansvar för hans känsloläge eller att han har svårt att släppa taget. Att det inte finns en graviditet kommer ju synas förr eller senare - och jag tänker att det är VÄLDIGT underligt att han inte frågat dig, jag tror att det är med flit för att du ska ta nån sorts initiativ - så mina två cent - GÖR INGENTING - prata inte med honom. Jobba bara på som vanligt och skit i att han försöker få igång dig.
Jag tror du har helt rätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
822
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 200
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 061
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp