Bukefalos 28 år!

När blir DU rädd?

Panzerkat

Trådstartare
Alla har vi varit rädda på något sätt i häst/ridsammanhang, och det skulle vara intressant att veta hur andra reagerar. Berätta vad, och motivera gärna :)
Jag blir ganska spak när hästen bockar, jag blev avslängd en gång när jag var barn, gjorde en fet kullerbytta och tog hela smällen på ryggen, vilket ledde till att jag tappade luften så pass att jag höll på att kräkas..själv då?
 
Sv: När blir DU rädd?

De dagar hästen är superpigg och drar iväg i galopp och inte saktar av när jag ber honom. Då är det inte mkt att göra än att hänga med och hoppas att han lugnar ner sig innan vi ska över vägen...
Jag jobbar på hans lyhördhet dock. Såhär kan det ju inte vara.:smirk:
 
Sv: När blir DU rädd?

Blir inte rädd för så mycket, men igår när vi red en riktigt brant nerförsbacke med bla nerhopp från en platta på 1m och berg och lera var jag lite skraj! :D
Satt barbacka också, så det va bara och hålla i sig och blunda och hoppas att man inte skulle åka över hästens huvud.. :rofl:

Men vi överlever det mesta. :)

Tycker mest det är roligt om hästen drar iväg eller bockar/sparkar bakut.. sålänge man klarar av det.
 
Sv: När blir DU rädd?

När det går för fort i nedförsbacke eller på väldigt olämplig mark (typ väldigt mycket rötter, stenar, lerigt osv.) kan jag bli lite orolig för att hästen ska skada sig eller gå omkull, dock inte rädd.
När hästen bockar (alltså inte skuttar lite av glädje, utan flyger rakt upp och ner som värsta rodeohäst), reser sig (inte bara lite en enstaka gång utan upprepat, högt, med risk att slå över) och så blir jag rädd när hästen blir väldigt skrämd eller upprörd av ngt (rädd att den ska vända helt om och sticka med mig).

Jag blir rädd när någon annan ryttare flyger av, då blir jag orolig att han/hon ska ha skadat sig eller blivit skrämd.

Sedan blir jag väldigt rädd när hästen beter sig ovanligt, eller när den har skadat sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När blir DU rädd?

med nuvarande medryttarhästen har jag aldrig varit rädd. den enda gången jag vet att jag varit riktigt chockad/rädd var med egna hästen. första gången hon fick "blackout" när vi mötte kossor. hon var livrädd och backade ut på ett fält där hon stod i en kvart och bara blåste av skräck. hon märkte inte att jag satt på ryggen längre, gick inte att kontakta henne på något vis, därefter backade/sidsteppade hon rakt ut i vägen, fortfarande rätt ovetandes om att jag satt på ryggen... :crazy:

fick hem henne tillslut, och det hände aldig något så obehagligt igen, men det var första (och hittills enda) gången jag kände att jag nite hade NÅGON som helst kontroll, och det är rätt otäckt när man sitter på en 650-kilos klump...
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blir rädd när jag känner att jag inte har kontroll.
Jag vill ha koll på vad hästen gör hela tiden när jag rider.
 
Sv: När blir DU rädd?

Håller med föregående talare - ogillar att inte ha kontroll. Förlorad kontroll i kombination med trafikerade vägar är jag mest rädd för i hästsammanhang. Det värsta som kan hända är ju tycker jag att hästen blir rädd, man tappar kontrollen och hästen springer rakt ut framför en bil eller liknande, eller att man ramlar av, tappar hästen och att den blir påkörd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När blir DU rädd?

en gång när jag körde min förra shettis och hon började skena rakt mot e20:crazy:
 
Sv: När blir DU rädd?

Om jag rider en häst som känns som om den skulle kunna dra iväg när som helst...:crazy:
 
Sv: När blir DU rädd?

När min häst började bråka med en annan häst när vi red, det resulterade i att både jag och min kompis åkte av och min häst sprang hem på en stor, asfaltsväg. DÅ var jag LIVRÄDD, var helt övertygad att hon skulle antingen gå omkull eller bli påkörd. Men hon klarade sig med en tappad sko ;)
 
Sv: När blir DU rädd?

FeatherCloud skrev:
med nuvarande medryttarhästen har jag aldrig varit rädd. den enda gången jag vet att jag varit riktigt chockad/rädd var med egna hästen. första gången hon fick "blackout" när vi mötte kossor. hon var livrädd och backade ut på ett fält där hon stod i en kvart och bara blåste av skräck. hon märkte inte att jag satt på ryggen längre, gick inte att kontakta henne på något vis, därefter backade/sidsteppade hon rakt ut i vägen, fortfarande rätt ovetandes om att jag satt på ryggen... :crazy:

fick hem henne tillslut, och det hände aldig något så obehagligt igen, men det var första (och hittills enda) gången jag kände att jag nite hade NÅGON som helst kontroll, och det är rätt otäckt när man sitter på en 650-kilos klump...


Läskigt...när man känner sin häst väl, så är det mer obehagligt när sånt händer, en främmande häst är det ju ganska givet med att man inte har full koll på läget.
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blir rädd då han backar och slänger sig hejdlöst in i saker. Han är då okontaktbar och tar jag i honom så reser han sig.. han är lite utav en drummel med sina ben så han kan rätt lätt gå omkull också när han inte ser sig för. (har tagit kontakt med NH tränare så vi får jobba med vem som är ledare :angel: )

Har jag större ytor när detta inträffar är jag inte rädd. I skogen, på en väg eller i en brant klätterbacke är det INTE roligt!
 
Sv: När blir DU rädd?

malinsky skrev:
Jag blir rädd då han backar och slänger sig hejdlöst in i saker. Han är då okontaktbar och tar jag i honom så reser han sig.. han är lite utav en drummel med sina ben så han kan rätt lätt gå omkull också när han inte ser sig för. (har tagit kontakt med NH tränare så vi får jobba med vem som är ledare :angel: )

Har jag större ytor när detta inträffar är jag inte rädd. I skogen, på en väg eller i en brant klätterbacke är det INTE roligt!
:eek:

10
 
Sv: När blir DU rädd?

mm, det var MYCKEt otäckt.. efter den ridturen ställde jag in hästen i boxen, fixade allt (jag var väldigt spak kan jag säga), cyklade hem, la mig på sängen och stortjöt och funderade på att sälja hästen.. :crazy:
 
Sv: När blir DU rädd?

Om hästen blir stark, tittig, springig, istadig, hoppar omkring osv. Och om de petar ut ytterbogen. Fast jag är nog rädd för det mesta numera när jag är med hästar.
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blir rädd om hästen sticker och jag känner att jag har tappat kontrollen på den.
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blev rädd i söndags, när min häst såg ett spöke, kastade om och jag for av, landade med bakhuvudet först och sen ryggen, tappade luften och kunde inte resa mig på en lång stund, det gjorde så :devil: ont i ryggen! Sen var jag helblind = helt svart, en bra stund innan jag började se dubbelt... Så här sitter jag nu med hjärnskakning... (Och väntar på att yrseln ska ge med sig så att jag kan rida igen! :idea: )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 310
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp