När börja vaka?

Sv: När börja vaka?

Jag skulle kolla det stoet dygnet runt from nu! hon har ju många tecken på att fölning är på gång, i och med matvägran och sedan hetsätning...

Jag börjar vaka med kamera o svettdetektor ca 10 dagar-2 v innan beräknad fölning beroende på om det är en förstföderska eller en gammal rutinerad märr som man har mera tecken att gå på .
 
Sv: När börja vaka?

*kl*

Vi har kollat stona med kalkstickor våra 3 fölningar och det har stämt bra. Man har vetat när det varit på G och börjat vaka i stallet några dygn före. Har som mest sovit en vecka i stallet.

De två senaste fölningarna hade vi en kamera vid boxen med monitor i fikarummet där vi sov. Det var ljud på denna så man hörde om det stånkades i stallet. Satte väckning mitt i natten så man inte skulle somna för djupt.
Vi hörde direkt när vattnet gick på båda och kunde se det första på monitorn och gick sedan ut utanför boxen.
 
Sv: När börja vaka?

Blev också lurad av mitt ena sto. Först fölade ett sto och hon hade tydliga tecken med vaxproppar och allt enl "skolboken". Ett och ett halvt dygn senare fölade det andra stoet utan att ens ha vätska i juvret! Hon visade absolut inga tecken och vi var så trötta efter första fölningen så vi kände att vi ville sova en natt utan vakning. Tydligen kan de "smitta" varandra med fölning och påskynda fölningarna. På morgonen när vi kom ut i stallet stod ett förskrämt föl och en förskrämd mamma och var livrädda förvarandra. Vi åka till vet och hämta Oxytycin som gjorde susen. Hon fick lite grumlig vätska i alla fall till en början. Vi fick bremsa stoet och lugnt men bestämt hjälpa fölet till spenarna. Efter mycket pip och sparkar så lät hon fölet dia själv efter ett dygn ytterligare. Pust, det var en pärs! Så börja vaka i tid!
 
Sv: När börja vaka?

*kl*

Jag har börjat vaka på min om nätterna nu som är på dygn 324. Hon visar alla möjliga tecken på att det är på gång, med släppta bäckenband, svansgnugg, matvägran (som har utbytts mot hetsätning i omgångar). Juvret har dock blivit mindre de senaste dagarna samtidigt som hon har rätt ordentliga förvärkar.

En sak som jag tyckte var väldigt märkligt i natt då jag aldrig hört talas om det är att när hon ligger ner och har förvärkar så gnäggar hon det där typiska "mammagnägget". Jag höll på att hoppa högt första gången, för jag har sängen så att jag inte ser henne, men jag hör vad hon pysslar med. När jag kollade henne då låg hon utsträckt på sidan och hummade.
 
Sv: När börja vaka?

En sak som jag tyckte var väldigt märkligt i natt då jag aldrig hört talas om det är att när hon ligger ner och har förvärkar så gnäggar hon det där typiska "mammagnägget". Jag höll på att hoppa högt första gången, för jag har sängen så att jag inte ser henne, men jag hör vad hon pysslar med. När jag kollade henne då låg hon utsträckt på sidan och hummade.


Men vad gulligt ändå:)
 
Sv: När börja vaka?

KL
Efter att ha startat den här tråden så frösvann alla eventuella tecken på att fölning var nära förestående (ja förutom att hon är dräktig då ;)). Igår hade hon dock ändrat humör så det blev till att "sova" i stallet inatt. Frågan är nu bara hur :devil: gör man för att sova? Minsta lilla ljud gör att jag vaknar = jag har inte sovit någonting alls.
I morse hade de nya svaga tecknen försvunnit de med känns som om det här kan bli en långdragen historia då hon bara är på 320 idag :crazy:
 
Sv: När börja vaka?

Kan bara rekommendera dig att skaffa kalkstickor (Caballa) från Kerstin Darosenius. När vi hade 4 rosa rutor tog det ca 1.5 dygn innan fölet kom så man kan säga att vi bara vakade "på riktigt" i två nätter. Fram tills dess hade vi kamera med ljud men höjde beredskapen ordentligt efter att stickorna visat på att mjölken var klar för fölning. Mitt sto fölade på dygn 353 så om du börjar vaka nu och hon väntar så länge som mitt sto så kommer du i värsta fall att vara så slut när fölningen väl äger rum att du sover som en stock. Stickorna kostar bara några hundralappar och hon skickar dem med posten.

/Lycka till!
 
Sv: När börja vaka?

Funkar de även om stoet har helt genomskinlig mjölk utan spår av vitt i sig? Så såg "mjölken" ut på min väns sto när det fölades?
 
Sv: När börja vaka?

Hejsan!

Vi köpte några stickor från nån i skåne tror jag det va som man skulle ta och doppa i mjölken för att de sen skulle visa rödare o rödare ju närmre fölningen det va.

Kan säga att dom stickorna som vi testade på "mitt" sto och min kompis sto stämde inte ett skit!

Mitt sto fick hela tiden "inom ett dygn" men det tog tre veckor över tiden och kompisens häst gick två veckor över tiden trots stickan sa annat.

..... till ett annat "ärende"

Nu däremot har jag ett sto hemma, förstföderska som nu i två dagar inte betat speciellt utan bara stått och tittat ut över hagen hela tiden. Inga juver, men bäckenbanden är mjuka,trampar o växelvis byter ben osv. Kan tillägga att hon för övrigt är pigg och ingen feber!
Våra veterinärer här föredrog fölning ute men jag ska ärligt säga att med detta vädret så vill jag inte låta henne stå ute i natt!

Vad tycker ni här? Fölning ute el inne över lag?

Givetvis är boxen stor med bra underlag och hagen är bra med att fölet hamnar I hagen o inte utanför om hon skulle välja ute och i närheten av staketet och det är bar och fin betesmark.

Jag kan tycka att det finns både för och nackdelar med båda?

Jag har hittintills valt ute då vi har hagen precis utanför fönstret och hästen i sig är lugnare av att få vara ute dygnet runt. Samt att vädret tillåtit det men nu är det ju pi**väder ju :(
 
Sv: När börja vaka?

ja. kamera uppe i god tid och vakar från två veckor före beräknad fölning. Ibland kan det bli drygt om de går över en två veckor...Men man blir glad om de får för tidigt.
 
Sv: När börja vaka?

Ja det funkar, stickorna mäter kalkhalten. Oftast brukar nog utseendet på mjölken börja gå åt det liiite grumligare hållet när stickorna visar att allt är klart men inte alltid tror jag. Observera att man måste vara noggrann med hur man utför testet. Att bara doppa stickorna i mjölken som nån skrev här funkar inte. De som säljer stickorna är mycket noggranna med att poängtera att de bara visar när man INTE behöver fölvaka. Mjölken kan vara klar flera dagar i förväg men är den INTE klar blir det inget föl.

MVH Caroline
 
Sv: När börja vaka?

Så då skulle stickorna alltså funkat på Diana, Vamp och Sotarn trots halvfyllt juver, reffen visade 10 och vatten ur spenarna. (morgonen)

Dom fölade trots dessa värdelösa tecken.
Men jag vakade p.g.a. jag visste på andra sätt att dom skulle föla.

Bara hämta reserv från frysen.
AM
 
Senast ändrad:
Sv: När börja vaka?

Nu har bäckenbanden släppt men tempen är den normala (37,6). Hon kliar svans litegrann men inte mer än hon kliar resten av sig. Hon är helt manisk med allt kliande nu. "Mjölken" är fortfarande helt genomskinlig men magen kanske har sjunkit en aning. Hon är nu på dygn 329.
Det blir nog inte föl i natt men imorgon kanske (hoppas) :D
 
Sv: När börja vaka?

Ja ston är bland de lurigaste jag vet *suck*
ett sto lurade oss alltid på den stationen jag jobbade på sist, hon fölade alltid i hagen, vi hann aldrig ta in henne, hon visade banne mig ingenting nån gång..
JAg vakade bara ett par nätter för min fölade ju 2 veckor för tidigt den rackaren. men fölet mådde bra som tur var, har inget större förtroende för de veterinärer som finns i närheten inte.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i Maj i år, väldigt mager o undernärd ( 4 år ) misstänkte till en början att hon kunde vara dräktig pga att hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 058
Senast: Moa092
·
Avel Ok, lång historia kort. Upptäckte fosterrörelser på mitt sto för ca en månad sedan men då jag inte var säker på om det verkligen var...
Svar
8
· Visningar
2 161
Senast: Nariko
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp