Bukefalos 28 år!

När började ni som medryttare?

Sv: När började ni som medryttare?

Jag började som medryttare ganska sent, jag var nog 17 år gammal tror jag. Hade då två islandshästar som medryttarhästar, betalade ingenting. Hade då jobbat regelbundet i ett stall i fyra år och ridit väldigt mycket olika hästar, ridit in och tränat unghästar, hade många, många timmars riderfarenhet. Jag fick islandshästarna genom en annons vet jag, jag fick nämligen en problemhäst slängd i famnen efter bara någon månad via samma annons som jag glömt att ta bort. Slutade då rida de två stona och tog mig an denna oinridna hingst. Eftersom jag hade mycket erfarenhet av inridning, tillridning och problemhästar så var det inga problem, det enda problemet var att jag inte hade vett att ta betalt under det år som jag hade hästen som min och red in och red till den. Jag betalade istället 800:- och min omgivning tyckte att jag var rätt dum i huvudet som betalade för ett jobb som andra med min erfarenhet tar ~3000:- för i månaden... men jag avgudade den lilla hästen så jag betalade och fortsatte.

Efter det köpte jag egen häst och jag har inga planer på att vara hästlös någonsin igen.
 
Sv: När började ni som medryttare?

jag började som 13 åring som medryttare på ett kallblodstravar sto som var outbildad och fungerade som fölmärr men som inte trivdes med att bara gå och skrota och hade väll ridit ett 10 ett gånger bara. hade däremot gått på travskola och hållt på med trav sen jag var 7. så jag hade endel häst i bagaget ändå, ridning dock fick jag klura ut på egen hand och lära mig själv och med viss hjälp av ägaren, jag red uteslutande i skogen.

jag lärde mig otroligt mycket på denna häst, jag fick rida henne så mycket jag ville, det var inte jag som var bestämde utan det var hästen, oftast var hon snäll och tog hand om mig på bästa sätt, andra gånger var hon inte alls lika snäll. det var hon som lärde mig att inte ge upp, vara kreativ och hitta lösningar på dom problemen som uppstog. framförallt så var det hon som lärde mig att det handlar om att samarbeta och ha roligt tillsammans med hästen.

Ägarna till hästen var underbara och dom fanns där som stöd. jag fick lära mig ta ansvar för en häst på en helt annan nivå. jag fick dessutom på köpet en ny lite bästa vän när hästen fick föl. jag satt i hagen med dem gick på promenader i hagen med fölis i hälarna, klappade, myste, pratade. Stoet tycker att det var jätte bra när jag kom för då fick on vila och fölis blev överlycklig för jag var hennes lekkompis (dom gick först i flock med andra ston och föl, men pga smitta som spred sig mellan fölen fick dom gå ensamma större delen av sommaren)

när fölis var avvand kunde jag så smått börja rida igen och när fölis växt till sig var jag med vid inkörning.

Jag lärde mig alltså inte rida enligt skolboken, men det gick bra det med! framförallt under de tre åren lärde jag mig se och börja läsa av hästar. speciellt den sommaren i fölhagen!
 
Sv: När började ni som medryttare?

Gud så mysigt alltihop låter! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
Svar
18
· Visningar
747
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 500
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilka banor finns?
  • Prova på trav
  • Att köra travhäst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp