Bukefalos 28 år!

När började ni som medryttare?

Z

Znusmumriken

Hej!
Undrar när ni blev medryttare för första gången, hur mycket erfarenhet osv :)
Jag själv ska bli medryttare för första gången efter sommaren(om allt går i en bra riktning nu) och har ridit i ca 5-6 år och är 13 år.

Intressant och se hur/om det varierar! :bow:
 
Sv: När började ni som medryttare?

Eftersom inga svar kommit in än , kan jag väl vara först! :)

Jag hör väl egentligen inte hemma här eftersom jag aldrig varit medryttare. Min första häst blev ett "Spontan" köp efter att inte ha sett en häst på 6 år!
Då var jag 16 år gammal med en 12-årig varmblods valack och med 0 erfarenhet, ja ung och dum heter det väl :grin:.

Dock hade jag tur denna häst vart gudasnäll och lärde mig otroligt mycket!

Jag har dock haft hjälp av ett par medryttare genom åren och kan kanske berätta vad jag uppskattar som hästägare?

Tänk på att alltid försöka meddela i god tid om du någon gång/dag får förhinder. Att vara noggrann med både häst och utrustning. Att tänka på både din och hästens säkerhet i alla situationer. Och det viktigaste av allt, våga fråga om det är något som är oklart eller du inte förstår.

Då tror jag att det kommer gå galant! Lycka till med dig! :)
 
Sv: När började ni som medryttare?

Tjena!
Jag är 16 år, eller jag blir 16 år om några dagar rättare sagt! Jag började rida två terminer på en ridskola sedan så fann jag en medryttarhäst som stod i ett stall nära mig. I annonsen stod det att ägaren var ridlärare och det fanns även en yttligare häst, perfekt för mig! Jag var ju i behov av att utvecklas och hade en hästintresserad kompis. Vi hade en underbar tid där och vi lärde även känna nya människor bland annat en tjej i samma ålder som oss. Hon hade hade hästar en liten bit ifrån vårat stall. Tillsammans red vi ut, alla tre och där fann jag min andra medryttarhäst som jag red emellanåt.

Den första medryttarhästen som jag hade blev för liten i takt med att jag växte och flyttade över till en annan häst i samma stall. En D-ponny, när denna sedan flyttade så stod jag tomhänt i några månader. Men hästmänniska som man är så har jag letat överallt efter en ny häst att sköta om. För någon månad sedan hittade jag en jättemysig häst, en mil från mig. Ägaren håller lektion för mig, jag åker med på hästtävlingar och jag känner verkligen hur detta kommer vara utvecklande för mig.

Som du ser så har jag haft väldans flyt och det är någonting som jag är oerhört tacksam för. Jag hoppas att du hittar någon fin häst att ta hand om för det är verkligen superroligt och det är en bra erfarenhet om man vill köpa häst senare i livet.

11-12 år - Ridskola.
11-12 år - Medryttare på B - ponny.
12-13 år - Medryttare på D - ponny.
13-14 år - Medryttare på häst.
14-15 - Ridskola.
15 -16 år - Medryttare på häst.

Så ser ungefär min riderfarenhet ut, inte såå många år men det har varit väldigt lärorikt och kul!

Lite länkar med hästannonser:
www.medryttare.nu
www.blocket.se
www.hastnet.se
www.allaannonser.se


Sätt upp lappar, ut med annonser själv (men lämna inte ut för mycket information om dig, finns en hel del idioter där ute :crazy:!). Våga ring runt och testa dig fram, var positiv och visa att du kan - det kommer du långt med. Ett stort lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: När började ni som medryttare?

Jag började som 14-15-åring och red ett par olika hästar i ett privatstall i min kommun. Vet inte om det kallas medryttare, jag betalade ju inte och hade väl egentligen inget ansvar som så :D Men häst/stallägaren fungerade som en förlängning av ridskolan, visade mig saker man inte fick lära sig på ridskolan etc. (Började på ridskola som 8-åring).

Min första riktiga medryttarhäst började jag på när jag var 16. Sen har det rullat på och jag är idag 25 och rider fortfarande som medryttare :) Vet inte om jag någonsin kommer att ha tid och råd med en egen. Men ibland saknar jag att vara i stallet oftare än bara 2 dagar i veckan. Funderar på att skaffa en halvfoderhäst så småningom och därefter trappa upp ;)
 
Sv: När började ni som medryttare?

Tjena!
Jag är 16 år, eller jag blir 16 år om några dagar rättare sagt! Jag började rida två terminer på en ridskola sedan så fann jag en medryttarhäst som stod i ett stall nära mig. I annonsen stod det att ägaren var ridlärare och det fanns även en yttligare häst, perfekt för mig! Jag var ju i behov av att utvecklas och hade en hästintresserad kompis. Vi hade en underbar tid där och vi lärde även känna nya människor bland annat en tjej i samma ålder som oss. Hon hade hade hästar en liten bit ifrån vårat stall. Tillsammans red vi ut, alla tre och där fann jag min andra medryttarhäst som jag red emellanåt.

Den första medryttarhästen som jag hade blev för liten i takt med att jag växte och flyttade över till en annan häst i samma stall. En D-ponny, när denna sedan flyttade så stod jag tomhänt i några månader. Men hästmänniska som man är så har jag letat överallt efter en ny häst att sköta om. För någon månad sedan hittade jag en jättemysig häst, en mil från mig. Ägaren håller lektion för mig, jag åker med på hästtävlingar och jag känner verkligen hur detta kommer vara utvecklande för mig.

Som du ser så har jag haft väldans flyt och det är någonting som jag är oerhört tacksam för. Jag hoppas att du hittar någon fin häst att ta hand om för det är verkligen superroligt och det är en bra erfarenhet om man vill köpa häst senare i livet.

11-12 år - Ridskola.
11-12 år - Medryttare på B - ponny.
12-13 år - Medryttare på D - ponny.
13-14 år - Medryttare på häst.
14-15 - Ridskola.
15 -16 år - Medryttare på häst.

Så ser ungefär min riderfarenhet ut, inte såå många år men det har varit väldigt lärorikt och kul!

Lite länkar med hästannonser:
www.medryttare.nu
www.blocket.se
www.hastnet.se
www.allaannonser.se


Sätt upp lappar, ut med annonser själv (men lämna inte ut för mycket information om dig, finns en hel del idioter där ute :crazy:!). Våga ring runt och testa dig fram, var positiv och visa att du kan - det kommer du långt med. Ett stort lycka till!

Tack så mycket för tipsen! :D och ja, det verkar ha varit väldigt kul!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När började ni som medryttare?

Haha såg nu att du hade redan hittat en medryttarhäst, blev lite för snabb där!
Men jag önskar dig fortfarande lycka till och ta till dig av tipsen från personen som skrev innan mig, väldigt vettiga ord!
 
Senast ändrad:
Sv: När började ni som medryttare?

Jag började som 14-15-åring och red ett par olika hästar i ett privatstall i min kommun. Vet inte om det kallas medryttare, jag betalade ju inte och hade väl egentligen inget ansvar som så :D Men häst/stallägaren fungerade som en förlängning av ridskolan, visade mig saker man inte fick lära sig på ridskolan etc. (Började på ridskola som 8-åring).

Min första riktiga medryttarhäst började jag på när jag var 16. Sen har det rullat på och jag är idag 25 och rider fortfarande som medryttare :) Vet inte om jag någonsin kommer att ha tid och råd med en egen. Men ibland saknar jag att vara i stallet oftare än bara 2 dagar i veckan. Funderar på att skaffa en halvfoderhäst så småningom och därefter trappa upp ;)

Tummen upp!
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag red på ridskola mellan att jag var 5-16, sedan hade jag ett uppehåll och blev sedan medryttare vid 18.
Min första medryttarhäst fick jag via bukefalos, men hade även en hel del annonser ute. Den hästen red jag i ungefär ett halvår. Betalade då 500:- i månaden.

Hästen jag rider nu kom jag i kontakt med via bekanta. Jag betalar skoningen varannan månad (800:-). Jag har ridit honom i cirka en månad och ser fram mot den tid vi har framför oss.

(Fast jag är inte helt säker på om det är en häst och inte något skumt, annat djur... :p)
nisseskakar_145344488.jpg
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag har aldrig varit medryttare utan hade 15 hästar att ta hand om dag 1 på minhästkarriär.. Hih, snacka om läskigt!! Alltså allt från föl till 15åringar och unghästar.. Red de mesta och hanterade. Lärde mig supermycket.
De som ägde hästarna hade precis fått en son, så de gick i hagen bara och behövde hjälp och jag flyttade till landet 1v före, så de kom förbi och frågade om jag och syrran gillade hästar.

Det jag ser som nuvarande hästägare, hade en medryttare.. Sett på vänner som misssköter sig..

-Kom inte efter 8-10 på kvällen, kom i tid eller säg till att du inte kan.
- Planera dina dagar efter hästen (dra inte bara hem till vännerna istället de dagar du ska komma), det visar att du bryr dig och att du är ansvarig. Kan du inte komma av andra hinder, säg till senast på morgonen samma dag, gärna tidigare..
-Sköt om hästen, slarvborsta inte, tvätta utrustning, skubba bort lera med mera om det finns på hästen.
-KLIPP INTE manen och svansen utan lov! ;) Min häst snaggades manen och svansen på...:crazy:
-Lyssna på ägaren gällande ex kondition, säger hon att hästen inte ska galopperas ännu, gör inte det heller.. (Risk att hästen skadas,du får skiten eftersom hon själv inte galopperar...)
- Ge aldrig hästen någon extra mat eller mindre mat. Tycker du att hästen är för pigg och får ex för mycket havre, prata med ägaren först då, hö är bäst att aldrig ge mindre hur lockande det än är när hästen är tjock. (min hingst går lätt ner i vikt, får nästan 20kg HÖ om dagen vår och höst, det tyckte medryttaren var för mycket och gav bara 10, min syster kom på henne.)
- Prata mycket med ägaren,de vill gärna bli uppdaterade om hur det går.
- Ska du betala? Slingra dig inte ur det, många hästägare som sedan snackar skit. ( min kompis fick väldigt mycket skit snack bakom ryggen när hon inte fått studiebidrag ännu och inte kunde betala på ett par dagar.)

Osv. ;)
Lycka till!:bump:
 
Sv: När började ni som medryttare?

För övrigt, skritt-trav-galopp, erfarenheten ägaren kräver är ju ett krav. Sköter man sina tider och vågar ochvill rida så är man ju mogen. Men en ide är att ha en snäll häst, dumt att börja med en häst som kan bocka/stegra..
Kan du grunderna, leta efter en snäll häst, läromästare eller liknande! :)
Man är mogen när man vågar ta steget.
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag red på ridskola mellan att jag var 5-16, sedan hade jag ett uppehåll och blev sedan medryttare vid 18.
Min första medryttarhäst fick jag via bukefalos, men hade även en hel del annonser ute. Den hästen red jag i ungefär ett halvår. Betalade då 500:- i månaden.

Hästen jag rider nu kom jag i kontakt med via bekanta. Jag betalar skoningen varannan månad (800:-). Jag har ridit honom i cirka en månad och ser fram mot den tid vi har framför oss.

(Fast jag är inte helt säker på om det är en häst och inte något skumt, annat djur... :p)
nisseskakar_145344488.jpg

Så mysigt det låter! :bow:
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag har aldrig varit medryttare utan hade 15 hästar att ta hand om dag 1 på minhästkarriär.. Hih, snacka om läskigt!! Alltså allt från föl till 15åringar och unghästar.. Red de mesta och hanterade. Lärde mig supermycket.
De som ägde hästarna hade precis fått en son, så de gick i hagen bara och behövde hjälp och jag flyttade till landet 1v före, så de kom förbi och frågade om jag och syrran gillade hästar.

Det jag ser som nuvarande hästägare, hade en medryttare.. Sett på vänner som misssköter sig..

-Kom inte efter 8-10 på kvällen, kom i tid eller säg till att du inte kan.
- Planera dina dagar efter hästen (dra inte bara hem till vännerna istället de dagar du ska komma), det visar att du bryr dig och att du är ansvarig. Kan du inte komma av andra hinder, säg till senast på morgonen samma dag, gärna tidigare..
-Sköt om hästen, slarvborsta inte, tvätta utrustning, skubba bort lera med mera om det finns på hästen.
-KLIPP INTE manen och svansen utan lov! ;) Min häst snaggades manen och svansen på...:crazy:
-Lyssna på ägaren gällande ex kondition, säger hon att hästen inte ska galopperas ännu, gör inte det heller.. (Risk att hästen skadas,du får skiten eftersom hon själv inte galopperar...)
- Ge aldrig hästen någon extra mat eller mindre mat. Tycker du att hästen är för pigg och får ex för mycket havre, prata med ägaren först då, hö är bäst att aldrig ge mindre hur lockande det än är när hästen är tjock. (min hingst går lätt ner i vikt, får nästan 20kg HÖ om dagen vår och höst, det tyckte medryttaren var för mycket och gav bara 10, min syster kom på henne.)
- Prata mycket med ägaren,de vill gärna bli uppdaterade om hur det går.
- Ska du betala? Slingra dig inte ur det, många hästägare som sedan snackar skit. ( min kompis fick väldigt mycket skit snack bakom ryggen när hon inte fått studiebidrag ännu och inte kunde betala på ett par dagar.)

Osv. ;)
Lycka till!:bump:

Tack så mycket! användbara tips jag kommer att komma igåg :idea:
 
Sv: När började ni som medryttare?

För övrigt, skritt-trav-galopp, erfarenheten ägaren kräver är ju ett krav. Sköter man sina tider och vågar ochvill rida så är man ju mogen. Men en ide är att ha en snäll häst, dumt att börja med en häst som kan bocka/stegra..
Kan du grunderna, leta efter en snäll häst, läromästare eller liknande! :)
Man är mogen när man vågar ta steget.

Tackar! :D
 
Sv: När började ni som medryttare?

Helt säker på att det inte är resultatet av en tjuvbetäckt älg? ;)

Skojar bara, h*n är jättesöt :)

Jag är osäker, du kan ha en poäng där! :D Det skulle kunna förklara de stora kliven och den långa näsan...

Hehe, jag vet ^^
 
Sv: När började ni som medryttare?

Red en termin på ridskola när jag var 12 och hade uppehåll tills jag var 18 och red ytterligare en termin sedan blev jag medryttare i ett turridningsstall. Blev medryttare på en privathäst strax där efter och sedan har jag varvat med egen häst, foderhäst och medryttarhästar.
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag började på ridskola när jag var 6 och blev medryttare när jag var tolv. Hade ridit i 6 år alltså. Sedan fortsatte jag på ridskolan två år till eftersom jag mest bara red ut på medryttarhästen. Efter de två åren slutade jag dock på ridskolan och red bara på medryttarhästen men då mer träning, Jag har fortfarande samma medryttarhäst, är nu 17 år. Jag betalar 300-350 per månad.

Jag "hittade" min "medis" genom att helt enkelt cykla upp till hästgårdarna strax utanför orten och knacka dörr. ;) Inte det vanligaste sätten men det funkade bra för oss.
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag var fjorton år när jag blev skötare/medryttare på min första häst. Hästen i fråga var en gammal fjording som inte gjort annat än gått i hagen senaste tio åren och som hade otroligt bestämda åsikter om var-hur-när saker och ting skulle göras. Det var en rolig och lärorik tid men samtidigt också ganska tuff tid.

Vi kamperade ihop i ca tre år innan vi gick skilda vägar. Detta är nu 26 år sedan och hästen är död sedan många år tillbaka, men jag tänker fortfarande på honom väldigt ofta :)

Lycka till med din nya kamrat, jag hoppas att ni får mkt roligt ihop!
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag var nio år gammal, hade hästen cirka fyra dagar/vecka (men inga utsläpp och fodringar). Jag hade då ridit på ridskola i tre år och sammanlagt i sex.
 
Sv: När började ni som medryttare?

Jag blev medryttar epå en b-ponny som var välutbildad, lite svårare att rida inte alls som ridsolehästarna men ägarna bodde vid stallet så fick hjälp ibland. Var iallafall 12-13 år tror jag, behövde också bara ta han dom hästen och rida, dvs ingen mockning eller så.

Hade ridit i 2.5-3 år tror jag,
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp