När en blir uppsagd - vad händer? Vad ska jag tänka på?

Alltså, de kategorier som du är uppsatt för på AF är de som du kommer att matchas mot, där du bedöms ha goda chanser att få jobb. Du kommer att bli anvisad annonser inom de kategorierna, och du måste söka de jobben. Men du får söka precis vilka jobb du vill utöver detta.
 
Alltså, de kategorier som du är uppsatt för på AF är de som du kommer att matchas mot, där du bedöms ha goda chanser att få jobb. Du kommer att bli anvisad annonser inom de kategorierna, och du måste söka de jobben. Men du får söka precis vilka jobb du vill utöver detta.

Kan jag ändra dem i efterhand, eller är det lagt kort ligger? För nu tog jag ju bara något som lät vettigt eftersom inga kategorier egentligen passar in på mig. Jag är utbildad samhällsvetare/sociolog och det är ytterst sällan de finns som en egen kategori.
 
Men det är väl bara att söka såna jobb som du är utbildad för, då? Skulle du få ett nytt jobb inom handel så har du ju försörjning medan du fortsätter att söka dina drömjobb.

Det är självklart såna jobb jag söker. Jag är rädd att fastna inom handels om jag fortsätter där, när jag jobbade heltid i våras/somras/tidig höst var det jobba, rida sova och jag hade noll energi till någonting utöver det, inklusive att söka jobb. Men är det så att jag inte får något annat eller att arbetsförmedlaren inte tycker att jag har en rimlig chans att få något annat får jag självklart nöja mig med det.
 
Det är självklart såna jobb jag söker. Jag är rädd att fastna inom handels om jag fortsätter där, när jag jobbade heltid i våras/somras/tidig höst var det jobba, rida sova och jag hade noll energi till någonting utöver det, inklusive att söka jobb. Men är det så att jag inte får något annat eller att arbetsförmedlaren inte tycker att jag har en rimlig chans att få något annat får jag självklart nöja mig med det.
Du kan själv lägga in en prenumeration i platsbanken på de jobb du är intresserad av, så får du matchningar så fort det kommer in såna jobb. Kommer då på mail, väldigt smidigt.
Sen finns ju andra sajter för att söka, det brukar de informera om på första träffen :)
För övrigt går det ju att spontansöka hos företag man kan tänka sig att jobba hos, dvs erbjuda sina tjänster även om de inte annonserat ut några jobb.
 
Eftersom jag inte har tid hos arbetsförmedlingen förrän nästa vecka fortsätter jag att fråga här. Jag bråkar med mina sidor hos A-kassan (handels om det spelar någon roll) just nu. Det står att jag ska rapportera in tider för förra veckan, men samtidigt kommer jag inte vidare på sidan och det står att så länge jag är inskriven hos arbetsförmedlingen så sköts inrapporteringen den vägen? Gör det det? Det är ju åtminstone två veckor som kommer gå innan jag träffar arbetsförmedlaren, i och med att jag jobbar nästa vecka på mitt gamla jobb, och därmed inte behöver ersättning den veckan?

Sen skulle jag skicka in arbetsgivarintyg. Jag har ju redan pratat med min chef och HR skulle fixa det, men det skulle ju skickas via snigelpost och med alla :devil: röda dagar har jag inte fått det än. Detta mejlade han om redan innan jag slutade = innan jag kunde logga in och se att de tydligen föredrog arbetsgivarintyg.nu.
 
Eftersom jag inte har tid hos arbetsförmedlingen förrän nästa vecka fortsätter jag att fråga här. Jag bråkar med mina sidor hos A-kassan (handels om det spelar någon roll) just nu. Det står att jag ska rapportera in tider för förra veckan, men samtidigt kommer jag inte vidare på sidan och det står att så länge jag är inskriven hos arbetsförmedlingen så sköts inrapporteringen den vägen? Gör det det? Det är ju åtminstone två veckor som kommer gå innan jag träffar arbetsförmedlaren, i och med att jag jobbar nästa vecka på mitt gamla jobb, och därmed inte behöver ersättning den veckan?

Sen skulle jag skicka in arbetsgivarintyg. Jag har ju redan pratat med min chef och HR skulle fixa det, men det skulle ju skickas via snigelpost och med alla :devil: röda dagar har jag inte fått det än. Detta mejlade han om redan innan jag slutade = innan jag kunde logga in och se att de tydligen föredrog arbetsgivarintyg.nu.
Du måste ju rapportera till a kassan
Af struntar i den saken
Det enda du ska rapportera till af är ditt jobbsökande.
Har också fått Ag intyg med snigelpost. Bara att skicka in.
 
Det står att jag ska rapportera in tider för förra veckan, men samtidigt kommer jag inte vidare på sidan och det står att så länge jag är inskriven hos arbetsförmedlingen så sköts inrapporteringen den vägen? Gör det det? Det är ju åtminstone två veckor som kommer gå innan jag träffar arbetsförmedlaren, i och med att jag jobbar nästa vecka på mitt gamla jobb, och därmed inte behöver ersättning den veckan?
.
Det är olika saker.
Att träffa en förmedlare och att vara inskriven.
Inskriven är du så fort du skivit in dig.

Det kan i värsta fall dröja många månader tills du träffar en handläggare. Det tar tid innan du ens tilldelas en handläggare.
Det är AF som sköter kontakterna med A.kassan, baserat på dina uppgifter.
Förr i världen kunde man lämna in papper till AF. Funkar inte det numera?
(inte varit arbetslös på några år)
 
Det är olika saker.
Att träffa en förmedlare och att vara inskriven.
Inskriven är du så fort du skivit in dig.

Det kan i värsta fall dröja många månader tills du träffar en handläggare. Det tar tid innan du ens tilldelas en handläggare.
Det är AF som sköter kontakterna med A.kassan, baserat på dina uppgifter.
Förr i världen kunde man lämna in papper till AF. Funkar inte det numera?
(inte varit arbetslös på några år)

Jag har fått en tid och en arbetsförmedlare, så det är klart.
 
Du måste ju rapportera till a kassan
Af struntar i den saken
Det enda du ska rapportera till af är ditt jobbsökande.
Har också fått Ag intyg med snigelpost. Bara att skicka in.

Fast det står ordagrant att "om du är inskriven på arbetsförmedlingen sköts rapporteringen via dem"?
 
A-kassekorten går till A-kassan direkt, och man skickar in för två veckor i taget. Det har gått en vecka.

Däremot är det AF som rapporterar till A-kassan att man är inskriven, och att man har rapporterat sina jobbsökaraktiviteter. Det gör man när månaden är slut. TS ska skicka sin första sådana rapport i början av februari.
 
A-kassekorten går till A-kassan direkt, och man skickar in för två veckor i taget. Det har gått en vecka.

Däremot är det AF som rapporterar till A-kassan att man är inskriven, och att man har rapporterat sina jobbsökaraktiviteter. Det gör man när månaden är slut. TS ska skicka sin första sådana rapport i början av februari.

Så jag kan inte rapportera förrän tidigast på måndag, när det har gått två veckor?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 963
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp