När en blir uppsagd - vad händer? Vad ska jag tänka på?

nu var det ett tag sedan jag var arbetslös men måste man inte redan vara medlem i A-kassan i minst ett år och av den tiden arbeta minst 6 mån??? om jag förstod det rätt är inte TS medlem i A-kassan än?

Jag har betalat till A-kassa sen jag började jobba, så jo, det har jag visst. Det jag inte har gjort är att ha varit i kontakt med arbetsförmedlingen, och det verkar som om en inte kan/ska det förrän nuvarande anställning är helt slut?
 
I och med att du har en visstidsanställning så kan han anställa vem han vill.

Och @Tora jag vill egentligen inte bråka med honom, men det känns så klart lite surt att förlora jobbet och sen anställer han någon annan om typ tre veckor. Men förstår om det inte är samma regler när jag inte varit tillsvidareanställd.
 
Och @Tora jag vill egentligen inte bråka med honom, men det känns så klart lite surt att förlora jobbet och sen anställer han någon annan om typ tre veckor. Men förstår om det inte är samma regler när jag inte varit tillsvidareanställd.
Jag tycker du skall ta kontakt med ditt fack med en gång på måndag och höra vad för regler som gäller. Det finns nämligen lokala avtal ibland som kan ge dig bättre villkor. (Finns tex i vissa kollektivavtal att om man har ett vikariat längre än tre månader så har man en månads uppsägningstid dvs ett skriftligt sådant)

Sen när du vet exakt hur det står till så kan du ta ett beslut om du vill ”bråka ” eller inte.

Sen tycker jag inte du skall se det som du bråkar. Du har de rättigheter du har för att någon har kämpat för dom. Att då inte stå upp för sina rättigheter tycker jag är dumt.
 
Nu dök min chef faktiskt upp på jobbet igår, så jag högg honom direkt. Precis som någon misstänkte så var det HR som skulle skriva ett arbetsgivarintyg, men han mejlade nån tjej där och hon skulle fixa det. Dock sa hon att hon inte kan skriva ett sånt intyg innan min tjänst är avslutad = tidigast 2 januari. Och enligt chefen skickar HR sen hem det till mig med (snigel)post, så jag lär ju inte ha det förrän tidigast i slutet av den veckan. Gör det nått? Jag antar att jag inte får en tid hos arbetsförmedlingen den tredje, men OM?
 
Nu dök min chef faktiskt upp på jobbet igår, så jag högg honom direkt. Precis som någon misstänkte så var det HR som skulle skriva ett arbetsgivarintyg, men han mejlade nån tjej där och hon skulle fixa det. Dock sa hon att hon inte kan skriva ett sånt intyg innan min tjänst är avslutad = tidigast 2 januari. Och enligt chefen skickar HR sen hem det till mig med (snigel)post, så jag lär ju inte ha det förrän tidigast i slutet av den veckan. Gör det nått? Jag antar att jag inte får en tid hos arbetsförmedlingen den tredje, men OM?

Det är A-kassan som ska ha det intyget, så det är bara att skicka in det i original när du får det.
 
Och enligt chefen skickar HR sen hem det till mig med (snigel)post, så jag lär ju inte ha det förrän tidigast i slutet av den veckan. Gör det nått? Jag antar att jag inte får en tid hos arbetsförmedlingen den tredje, men OM?
Det är själva anmälan som är viktig. Dvs att det är rätt datum (första arbetslösa dagen) så det inte blir dagar emellan arbetets slut och anmälan.

Intyg och papper kompletterar du med senare, vartefter du får dem. Ta kopia och skicka sedan in dem.
Det kan gå många, många veckor innan du får träffa en handläggare...
 
Jag är väl lite rädd att de ska "tvinga" mig att söka jobb inom typ äldreomsorg och timvik på förskolor (där är en typ garanterad jobb om en bara har körkort här), men det är absolut ingenting jag vill göra, och jag skulle verkligen inte vilja utsätta varken barn eller gamla för mig, på riktigt.

Så du är hellre arbetslös än att jobba?

(nej, jag förstår om du inte vill jobba inom förskola eller äldreomsorg men tycker att det är en lite trist inställning att inte tänka sig ett jobb ens tillfälligt)
 
Så du är hellre arbetslös än att jobba?

(nej, jag förstår om du inte vill jobba inom förskola eller äldreomsorg men tycker att det är en lite trist inställning att inte tänka sig ett jobb ens tillfälligt)

Ja, jag är faktiskt hellre arbetslös än tar jobb som jag har noll kompetens för, bara för att det är "enkelt" att få dem. Jag klarar inte kroppsvätskor. Punkt. Och jag tycker det är sjukt vidrigt beteende att ta ett sånt jobb (där människor är i enorm beroendeställning till de som kommer!) och sen får en kräkas för att någon bajsat på sig, bara för att det är ett jobb som ingen vill ha så de tar det de får. Jag klarar inte ens av att hjälpa mina sjuåriga kusiner på toa.

Jag har en flerårig högskoleutbildning, men har ändå jobbat i butik nu i ett år, så det är inte så att jag vägrar ta jobb som inte är kopplade till min utbildning. Måste jag, så tar jag ett nytt butiksjobb, även om jag helst vill ha ett jobb som faktiskt är relevant för det jag är utbildad för. Annars känns ju hela utbildningen bortkastad? Jag tänker inte ens skämmas för att jag resonerar så, rätt person ska vara på rätt plats, och jag är inte rätt person för ett vårdande yrke.
 
Puttar upp min egen tråd eftersom det har uppkommit ett frågetecken till. I mitten på januari ska större delarna av mitt jobb på mässa, som är årlig och alltid ligger vid den tiden. Nu kröp det fram att chefen hade räknat med att ha kvar mig när han kalkylerade på vilka som skulle få åka (butiken är öppen som vanligt, så några måste stanna hemma och han vet att jag har svårt med att åka iväg många dagar på grund av djur). Han frågade om jag kunde tänka mig att jobba de dagarna, och jag sa ja. Kommer det ställa till med något med A-kassan om han återanställer mig för ett par dagar? (Jag sa också att om jag fått något annat så kommer det inte gå, men att jag samtidigt inte tror det så snabbt efter.)
 
Puttar upp min egen tråd eftersom det har uppkommit ett frågetecken till. I mitten på januari ska större delarna av mitt jobb på mässa, som är årlig och alltid ligger vid den tiden. Nu kröp det fram att chefen hade räknat med att ha kvar mig när han kalkylerade på vilka som skulle få åka (butiken är öppen som vanligt, så några måste stanna hemma och han vet att jag har svårt med att åka iväg många dagar på grund av djur). Han frågade om jag kunde tänka mig att jobba de dagarna, och jag sa ja. Kommer det ställa till med något med A-kassan om han återanställer mig för ett par dagar? (Jag sa också att om jag fått något annat så kommer det inte gå, men att jag samtidigt inte tror det så snabbt efter.)
Ställa till?
Varför skulle det ställa till det för A-kassan?
A-kassan är en försäkring som täcker upp när man inte har anställning. Alla extrajobb och extra timmar rapporterar du ju in på "kassakorten" Det är ganska vanligt att man har lite extrajobb och timmar om man är anmäld dit.

Du får jobba - A-kassan blir glad :)
 
Har precis tragglat igenom allt med AF o A-kassa för min sons räkning och det underlättar betydligt för dig om du ser till att få alla papper. Det du behöver göra är:
1. Anmäla dig med hjälp av mobilt bankid på AF:s hemsida.
2. Be alla arbetsgivare sen 12 månader tillbaka om arbetsgivarintyg som du sen scannar in och laddar upp på AF och A-kassans hemsida, dessutom måste ladda upp dina anställningsbevis på A-kassans hemsida.
3. När alla intyg är inne så måste du lämna rapporter på AF:s hemsida om vilka jobb du sökt, kan lämnas veckovis. Och sen måste du rapportera veckovis på A-kassans hemsida om vad du sysselsatt dig med, dvs antingen varit helt arbetslös eller också jobbat. OBS! För varje gång du jobbat 1 enda dag måste du ha ett nytt arbetsgivarintyg från din arbetsgivare om det inte är så att du jobbar på inringning/timanställning och har ett anställningsbevis som bevisar det.
4. Var beredd på att så fort du tror du lämnat alla rapporter, bevis, papper, skrivit uppsatser osv osv så kommer det komma en ny fråga på A-kassans sida....jag trodde jag skulle bli tokig till slut!!
 
Puttar upp min egen tråd eftersom det har uppkommit ett frågetecken till. I mitten på januari ska större delarna av mitt jobb på mässa, som är årlig och alltid ligger vid den tiden. Nu kröp det fram att chefen hade räknat med att ha kvar mig när han kalkylerade på vilka som skulle få åka (butiken är öppen som vanligt, så några måste stanna hemma och han vet att jag har svårt med att åka iväg många dagar på grund av djur). Han frågade om jag kunde tänka mig att jobba de dagarna, och jag sa ja. Kommer det ställa till med något med A-kassan om han återanställer mig för ett par dagar? (Jag sa också att om jag fått något annat så kommer det inte gå, men att jag samtidigt inte tror det så snabbt efter.)

Det är bara en fördel för dig eftersom a-kassan är tidsbegränsad till 300 dagar och då sparar du dagar av de dagar du kan få därifrån. Det kan ju också vara skönt att få lite lön i januari eftersom a-kassan har sju karensdagar när man inte får ersättning alls.
 
Så du är hellre arbetslös än att jobba?

(nej, jag förstår om du inte vill jobba inom förskola eller äldreomsorg men tycker att det är en lite trist inställning att inte tänka sig ett jobb ens tillfälligt)
Jag föredrar att mina skattepengar hamnar i arbetssökandes fickor o inte till de som tar statlig försörjning som en självklarhet.
 
Ställa till?
Varför skulle det ställa till det för A-kassan?
A-kassan är en försäkring som täcker upp när man inte har anställning. Alla extrajobb och extra timmar rapporterar du ju in på "kassakorten" Det är ganska vanligt att man har lite extrajobb och timmar om man är anmäld dit.

Du får jobba - A-kassan blir glad :)

Jag var rädd att det skulle krångla till allting (för både mig och dem) att han i så fall återanställer mig för endast ett par dagar drygt två veckor efter att jag officiellt slutat. Men då verkar det ju inte vara några konstigheter.
 
Nu har jag massa frågor igen. Jobbar min sista dag idag, men är anställd även imorgon. Så långt som att jag ska skriva in mig på arbetsförmedlingens hemsida på måndag är jag med på. Men;
- när/hur kontaktas a-kassan? Mejl, telefon? Också på måndag, eller måste jag vänta till tisdag i och med att det är röd dag på måndag?
- jag har fått tre dagar i halva januari när jag ska jobba. En av de dagarna är inte en regelrätt heldag a la 8-17, men det är samma tider som jag jobbat nu. Spelar det roll? Ska jag begära ett nytt arbetsgivarintyg och anmäla mig till arbetsförmedlingen igen efter de dagarna?
- igår sa chefen till en av mina kollegor att han tänker ringa mig om det skulle behövas, om någon är sjuk eller är ledig. Hur funkar det om jag bara jobbar någon dag då och då? Skriva in sig igen varje gång?
- när det blir högsäsong sen kommer han behöva ta in extrapersonal som bara sitter i kassan. "Får" han förbise mig då, eller ska han erbjuda mig det jobbet? Tjejen som hade det förra året pluggar i en annan stad, och hon kommer inte kunna börja förrän terminen är slut, medan jag kommer kunna hoppa på direkt redan i april. @svea, du verkade ju insatt?
 
Nu har jag massa frågor igen. Jobbar min sista dag idag, men är anställd även imorgon. Så långt som att jag ska skriva in mig på arbetsförmedlingens hemsida på måndag är jag med på. Men;
- när/hur kontaktas a-kassan? Mejl, telefon? Också på måndag, eller måste jag vänta till tisdag i och med att det är röd dag på måndag?
- jag har fått tre dagar i halva januari när jag ska jobba. En av de dagarna är inte en regelrätt heldag a la 8-17, men det är samma tider som jag jobbat nu. Spelar det roll? Ska jag begära ett nytt arbetsgivarintyg och anmäla mig till arbetsförmedlingen igen efter de dagarna?
- igår sa chefen till en av mina kollegor att han tänker ringa mig om det skulle behövas, om någon är sjuk eller är ledig. Hur funkar det om jag bara jobbar någon dag då och då? Skriva in sig igen varje gång?
- när det blir högsäsong sen kommer han behöva ta in extrapersonal som bara sitter i kassan. "Får" han förbise mig då, eller ska han erbjuda mig det jobbet? Tjejen som hade det förra året pluggar i en annan stad, och hon kommer inte kunna börja förrän terminen är slut, medan jag kommer kunna hoppa på direkt redan i april. @svea, du verkade ju insatt?
Du anmäler dig på tisdag. Kolla hemsidan om det räcker. Annars besök.

Du ska bara jobba, och anteckna tiderna på kassakortet. Inga intyg eller så. Du ska vara inskriven från den dagen du är arbetslös, extrajobb räknas inte. Så vi säger att du får fast arbete 1a april men jobbar typ tre dagar i veckan hela tiden fram till dess, du saknar fast anställning, alltså ska du vara inskriven på arbetsförmedlingen.

Jag rekomenderar ett besök på arbetsförmedlingen , då du verkar ha många frågor.
 
Du skriver in dig på AF på tisdag och fortsätter att vara inskriven tills du har en längre heltidssysselsättning. Ju snabbare du kontaktar A-kassan, desto snabbare kan de handlägga ditt ärende och ge dig pengar. Kolla på deras hemsida - kanske ska du bara fylla i ett par blanketter.

Håll reda på vilka dagar och tider du jobbar så att du kan fylla i det på ditt kassakort sen. Det spelar ingen roll hur mycket du jobbar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 022
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 958
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp