När en blir uppsagd - vad händer? Vad ska jag tänka på?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv till att kunna plocka in mig som sommarjobbare om inte annat över sommaren, sen blev projektet förlängt först till sista september och nu slutligen året ut. Men nu kommer det ta slut efter nyår, och arbetsgivaren har ingen möjlighet att anställa mig på annat sätt, så nu kommer jag bli arbetslös vid årsskiftet.

Jag har aldrig tidigare blivit uppsagd utan att ha haft ett annat jobb att gå till. Officiellt har jag enbart varit arbetslös en termin precis efter gymnasiet, sen dess har jag pluggat (på campus och distans) samt jobbat på somrarna fram tills jag fick den här anställningen. Nu har det gått en vecka, och jag har fått fullt med funderingar på vad som kommer hända sen. Alltså, den där biten med att söka nya jobb fattar så klart jag också (:p) men jag tänker mer praktiskt. A-kassa (vart vänder en sig?), arbetsförmedlingen (ska en gå dit? vad kan de göra? kan de tvinga en att ta ett jobb en inte vill ha? när ska en i så fall gå dit, nu? eller när den andra tjänsten helt upphört? det kommer ju vara precis i mellandagarna i så fall?). Är med i facket, och har jobbat i lite drygt ett år.

Sen är nästa fråga, det här med att stämpla? Jag har bara jobbat deltid på mitt nuvarande jobb (eftersom inget annat erbjuds där), och jobbade ett halvår på ett annat deltidsjobb parallellt (april-oktober). Delvis var det på grund av den här projektanställningen, och att jag visste att det kanske inte skulle bli mer där efter att projektet tog slut, men sen ändrade sig deras förutsättningar snabbt, och de hade inte råd att ha kvar mig. Min pappa trodde då att jag skulle kunna stämpla upp till en heltid (den tiden jag inte jobbade på det andra stället), men en kollega sa att en måste ha jobbat heltid ett helt år för att få göra det. Så då är ju min fråga om jag inte får stämpla alls nu eftersom jag bara jobbat deltid i ett år? Som ni märker har jag tusen frågor, och någon som är mer insatt i det hela får gärna ta sig tid att komma med tips på hur en ska tänka och göra. :)
 
Du får stämpla men det är baserat på vad man tjänat innan
Du skriver in dig på af via datorn första arbetslösa dagen.
Begär ut arbetsgivarintyg för det måste a kassan ha

De tvingar dig inte ta första bästa jobb men du måste lämna in en rapport i början av varje månad hur många jobb du har sökt, samtal om jobb du ringt intervjuer du har varit på osv
För att få ut a kassa måste du detta
 
Fyller på ovanstående svar. Du får pengar baserat på vad du tjänar, inte hur många procent du jobbar.

Jag var arbetslös typ 2 månader mellan jobb och studier och dom tittade på mitt CV och sa typ "vi kommer inte bråka så mycket med dig, du verkar ju kunna ordna arbetssökande själv". Så var jag tvungen att skicka in en rapport på att jag sökt jobb typ en gång i månaden, men eftersom jag skulle börja plugga efter några månader så sa dom i princip att jag inte behövde lägga ner jättemycket energi på att söka jobb.. :p
 
Jag har både blivit uppsagd och avslutat prjektanställnignar och vikariat ett antal gånger i livet. Det är ingen stor sak.

Nr 1. Första arbetslösa dagen ska du anmäla dig på arbetsförmedlingen.
AF reder ut stämpling och annat för dig. Har du jobbat deltid får du stämpla för den tid du jobbat. Utan pengar blir du inte.

Arbetsförmedlingen har hel fel namn. De förmedlar inga jobb. De sköter hanteringen av papper och ersättnignar. Jag har aldrig vareitmed omj att AF skulle tvinga ut någon på ett jobb. De har för det första inga jobb. Den absoluta majoriteten av tjänster kommer aldrig till AFs kännedom. Och skulle de ha några jobb så hinner de inte matcha sökande till tjänster.

Skyddsombuden och myndigheterna har varnat för att AFs personal har så mycket att göra att arbetsmiljön är en katastrof. Jag jobbar så jag har kontakt till AF. Handläggarna hinner itne sköta sina jobb och de är sjukskrivna elelr slutar, så personalomsättningen är rätt brutal.

/tanten, varslad
 
Senast ändrad:
Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen, annars kan du får strul med SGI och liknande, det får inte finnas minsta lilla glapp mellan sysselsättningar. När du skrivit in dig blir du oftast kallad till en första träff och den får du inte missa.

För att få ut A-kassa måste du oftast ha varit med i A-kassan i minst 12 månader, och ha minst 6 månader där du jobbat minst 50%. Du vänder dig till den A-kassa du är med i - vänd dig till facket om du är osäker. Du får skicka in arbetsgivarintyg från alla dina jobb det senaste året, så räknar A-kassan ut hur mycket du får. Kolla även med facket om du omfattas av någon inkomstförsäkring, då kan du få högre ersättning.

Eftersom du har jobbat mer än ett år har du företrädesrätt till återanställning enligt LAS, det ska stå angivet om du har det eller inte på ditt uppsägningsbesked. Om du har det så ska du anmäla anspråk på företrädesrätt till arbetsgivaren.
 
Och eftersom det här då ligger så idiotiskt i tiden, så måste väl första arbetslösa dagen vara 2 januari och inte första, som det egentligen är? För arbetsförmedlingens personal jobbar väl i alla fall inte på nyårsdagen? (Jag jobbar sista dagen lördag 30/12, men kontraktet gäller även nyårsafton, det är bara det att jag är ledig då.)

Jag är väl lite rädd att de ska "tvinga" mig att söka jobb inom typ äldreomsorg och timvik på förskolor (där är en typ garanterad jobb om en bara har körkort här), men det är absolut ingenting jag vill göra, och jag skulle verkligen inte vilja utsätta varken barn eller gamla för mig, på riktigt.
 
Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen, annars kan du får strul med SGI och liknande, det får inte finnas minsta lilla glapp mellan sysselsättningar. När du skrivit in dig blir du oftast kallad till en första träff och den får du inte missa.

För att få ut A-kassa måste du oftast ha varit med i A-kassan i minst 12 månader, och ha minst 6 månader där du jobbat minst 50%. Du vänder dig till den A-kassa du är med i - vänd dig till facket om du är osäker. Du får skicka in arbetsgivarintyg från alla dina jobb det senaste året, så räknar A-kassan ut hur mycket du får. Kolla även med facket om du omfattas av någon inkomstförsäkring, då kan du få högre ersättning.

Eftersom du har jobbat mer än ett år har du företrädesrätt till återanställning enligt LAS, det ska stå angivet om du har det eller inte på ditt uppsägningsbesked. Om du har det så ska du anmäla anspråk på företrädesrätt till arbetsgivaren.
För att förtydliga. "Glapp mellan sysselsättningar" är AF-svenska. Dt betyder inte att det inte får finnas mellantid mellan anställlningar, utan att man måste ha "jobb/anmäld hos AF" i obruten följd för att de ska vara nöjda.
Dvs anmäl dig till AF första arbetslösa dagen!
 
Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen, annars kan du får strul med SGI och liknande, det får inte finnas minsta lilla glapp mellan sysselsättningar. När du skrivit in dig blir du oftast kallad till en första träff och den får du inte missa.

För att få ut A-kassa måste du oftast ha varit med i A-kassan i minst 12 månader, och ha minst 6 månader där du jobbat minst 50%. Du vänder dig till den A-kassa du är med i - vänd dig till facket om du är osäker. Du får skicka in arbetsgivarintyg från alla dina jobb det senaste året, så räknar A-kassan ut hur mycket du får. Kolla även med facket om du omfattas av någon inkomstförsäkring, då kan du få högre ersättning.

Eftersom du har jobbat mer än ett år har du företrädesrätt till återanställning enligt LAS, det ska stå angivet om du har det eller inte på ditt uppsägningsbesked. Om du har det så ska du anmäla anspråk på företrädesrätt till arbetsgivaren.

Jag har inte fått något papper från arbetsgivaren, han har enbart sagt upp mig muntligt. Det fick jag däremot på det andra stället. Ska jag alltså be om det? Jag jobbade 50% oktober 16-april 17, sen 100% till oktober (på två ställen dock) och efter det sänkte han mig för att han inte fick ha så många timmar, så sista månaderna har det legat på 40%. (Därav att det är lite skönt att det tog slut, jag måste få mer tid/pengar än jag fått här.)

Sen är de här två jobben inte inom samma bransch. Jag gick med i handels när jag började här förra året, men det andra jobbet var egentligen unionen som skulle varit inblandade. För att krångla till allting ytterligare var mina två kollegor anslutna till metall (de var mekaniker, jag satt i receptionen), och jag tyckte det räckte med handels så jag har ju bara betalat fackavgift till ett fack hela tiden. Kommer det ligga mig i fatet nu?
 
Jag har inte fått något papper från arbetsgivaren, han har enbart sagt upp mig muntligt. Det fick jag däremot på det andra stället. Ska jag alltså be om det? Jag jobbade 50% oktober 16-april 17, sen 100% till oktober (på två ställen dock) och efter det sänkte han mig för att han inte fick ha så många timmar, så sista månaderna har det legat på 40%. (Därav att det är lite skönt att det tog slut, jag måste få mer tid/pengar än jag fått här.)

Sen är de här två jobben inte inom samma bransch. Jag gick med i handels när jag började här förra året, men det andra jobbet var egentligen unionen som skulle varit inblandade. För att krångla till allting ytterligare var mina två kollegor anslutna till metall (de var mekaniker, jag satt i receptionen), och jag tyckte det räckte med handels så jag har ju bara betalat fackavgift till ett fack hela tiden. Kommer det ligga mig i fatet nu?
Papper på uppsägningen vet jag inte om du behöver?
Däremot måste du få ett intyg på att du jobbat. finns speciella blanketter för det.

Att du jobbat på två olika ställen behöver inteinnebära något krångel alls. Det är ju bara naturligt att jobba på flera ställen när en tjänst inte är fulltid.
Lämna in alla papper som rör tjänsterna när du anmäler dig. Ha med ett CV också - det brukar AF vilja ha.
 
Så en fråga som egentligen inte rör nya anställningar/arbetsförmedlingen, utan mer den anställning som avslutas nu. Jag har ju en massa intjänad semester från det här året, plus två betalda arbetsdagar kvar från i år, som jag inte tagit ut/kommer kunna ta ut nu eftersom jag slutar. Vad händer med dem? Schemat fungerar inte för gruppen om jag hade tagit ut det nu den tid som är kvar, så arbetsgivaren har inte ens föreslagit det.

Grejen är att jag hade elva intjänade semesterdagar även på det andra stället som chefen ville att jag skulle tagit ut innan jag slutade. Jag ville inte förlorar pengar, så jag jobbade uppsägningstiden ut. Fick typ 2000 kronor, som vi tror är semesterersättning och inte en fullvärdig betalning för de dagarna (hade varit en full månadslön från det stället annars), men det är ett litet ställe och jag orkade inte tjafsa. Men här rör det sig ju både om mycket mer, det är ett stort nationellt företag och jag behöver verkligen få ut så mycket pengar jag bara kan. Vad gäller?
 
Så en fråga som egentligen inte rör nya anställningar/arbetsförmedlingen, utan mer den anställning som avslutas nu. Jag har ju en massa intjänad semester från det här året, plus två betalda arbetsdagar kvar från i år, som jag inte tagit ut/kommer kunna ta ut nu eftersom jag slutar. Vad händer med dem? Schemat fungerar inte för gruppen om jag hade tagit ut det nu den tid som är kvar, så arbetsgivaren har inte ens föreslagit det.

Grejen är att jag hade elva intjänade semesterdagar även på det andra stället som chefen ville att jag skulle tagit ut innan jag slutade. Jag ville inte förlorar pengar, så jag jobbade uppsägningstiden ut. Fick typ 2000 kronor, som vi tror är semesterersättning och inte en fullvärdig betalning för de dagarna (hade varit en full månadslön från det stället annars), men det är ett litet ställe och jag orkade inte tjafsa. Men här rör det sig ju både om mycket mer, det är ett stort nationellt företag och jag behöver verkligen få ut så mycket pengar jag bara kan. Vad gäller?
De ska du få ut när du slutar. Jag får mina i januari för att de ska kunna jämka ev sjukdagar.
 
Så en fråga som egentligen inte rör nya anställningar/arbetsförmedlingen, utan mer den anställning som avslutas nu. Jag har ju en massa intjänad semester från det här året, plus två betalda arbetsdagar kvar från i år, som jag inte tagit ut/kommer kunna ta ut nu eftersom jag slutar. Vad händer med dem? Schemat fungerar inte för gruppen om jag hade tagit ut det nu den tid som är kvar, så arbetsgivaren har inte ens föreslagit det.

Grejen är att jag hade elva intjänade semesterdagar även på det andra stället som chefen ville att jag skulle tagit ut innan jag slutade. Jag ville inte förlorar pengar, så jag jobbade uppsägningstiden ut. Fick typ 2000 kronor, som vi tror är semesterersättning och inte en fullvärdig betalning för de dagarna (hade varit en full månadslön från det stället annars), men det är ett litet ställe och jag orkade inte tjafsa. Men här rör det sig ju både om mycket mer, det är ett stort nationellt företag och jag behöver verkligen få ut så mycket pengar jag bara kan. Vad gäller?
Semestern ska du få ut i kontanter, om du har intjänad semester
 
Räcker det att anmäla sig på arbetsförmedlingens hemsida 2 januari, eller måste jag åka dit?
 
Jag har inte fått något papper från arbetsgivaren, han har enbart sagt upp mig muntligt. Det fick jag däremot på det andra stället. Ska jag alltså be om det? Jag jobbade 50% oktober 16-april 17, sen 100% till oktober (på två ställen dock) och efter det sänkte han mig för att han inte fick ha så många timmar, så sista månaderna har det legat på 40%. (Därav att det är lite skönt att det tog slut, jag måste få mer tid/pengar än jag fått här.)

Sen är de här två jobben inte inom samma bransch. Jag gick med i handels när jag började här förra året, men det andra jobbet var egentligen unionen som skulle varit inblandade. För att krångla till allting ytterligare var mina två kollegor anslutna till metall (de var mekaniker, jag satt i receptionen), och jag tyckte det räckte med handels så jag har ju bara betalat fackavgift till ett fack hela tiden. Kommer det ligga mig i fatet nu?

Facket spelar ingen roll, det är a-kassan som du söker pengar från.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp