När en blir uppsagd - vad händer? Vad ska jag tänka på?

Du anmäler dig på tisdag. Kolla hemsidan om det räcker. Annars besök.

Du ska bara jobba, och anteckna tiderna på kassakortet. Inga intyg eller så. Du ska vara inskriven från den dagen du är arbetslös, extrajobb räknas inte. Så vi säger att du får fast arbete 1a april men jobbar typ tre dagar i veckan hela tiden fram till dess, du saknar fast anställning, alltså ska du vara inskriven på arbetsförmedlingen.

Jag rekomenderar ett besök på arbetsförmedlingen , då du verkar ha många frågor.

Jo, jag räknar ju med att jag kommer "bli tvungen" att besöka arbetsförmedlingen i vilket fall, men jag förstod det på tidigare svar i tråden att det kan dröja innan jag får en tid, och att det är viktigt att det blir rätt även innan. Därav frågorna i tråden. ;) Det blir ju lite extra komplicerat just nu för att det är en massa röda dagar precis just här där vi gör brytet.

Men om jag fattar det rätt så är det bara att jobba de dagar jag får möjlighet till, och kan då fylla i det i efterhand om jag inte har fått tid hos arbetsförmedlingen innan chefen vill ha hjälp första gången?
 
Ja, precis. När du skriver in dig på AF så får A-kassan meddelande om det av AF och du får ett startdatum, så att säga. Du kan skicka in ansökan till A-kassan på en gång oavsett när mötet med AF blir.
 
Jo, jag räknar ju med att jag kommer "bli tvungen" att besöka arbetsförmedlingen i vilket fall, men jag förstod det på tidigare svar i tråden att det kan dröja innan jag får en tid, och att det är viktigt att det blir rätt även innan. Därav frågorna i tråden. ;) Det blir ju lite extra komplicerat just nu för att det är en massa röda dagar precis just här där vi gör brytet.

Men om jag fattar det rätt så är det bara att jobba de dagar jag får möjlighet till, och kan då fylla i det i efterhand om jag inte har fått tid hos arbetsförmedlingen innan chefen vill ha hjälp första gången?
Absolut! Du kan jobba heltid i princip, så länge du inte har en fast anställning så är du arbetslös, men får inte ersättning för dom dagar du jobbar. :) af blir bara glad över att du jobbar!
 
Nu har jag frågor igen (förlåt). Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen i måndags (1 januari). Då var jag tvungen att ange ett yrkesområde som jag söker jobb inom. Hur petigt är det med vad jag svarade där? Jag är ju inte sjuksköterska eller lärare eller ekonom = en konkret titel, utan kan tänka mig att jobba inom typ vad som helst bara det är administrativt. Nu fick jag en tid med en arbetsförmedlare, men det är först om två veckor, så jag kan ju inte fråga henne innan dess.

Sen fråga två. Jag har fått brev från A-kassan, och där skulle jag ange vilka veckor jag söker ersättning för? Det vet jag ju inte? Eller jo, jag vet ju att jag inte behöver söka stöd för den veckan där jag ska jobba på gamla jobbet, men sen? Givetvis vill jag ha ett jobb så fort som möjligt, men jag vet ju inte hur lång tid det tar? Plus att rekryteringsprocessen med de jobb som ligger ute nu inte är färdig på länge? Hur ska en veta?
 
Nu har jag frågor igen (förlåt). Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen i måndags (1 januari). Då var jag tvungen att ange ett yrkesområde som jag söker jobb inom. Hur petigt är det med vad jag svarade där? Jag är ju inte sjuksköterska eller lärare eller ekonom = en konkret titel, utan kan tänka mig att jobba inom typ vad som helst bara det är administrativt. Nu fick jag en tid med en arbetsförmedlare, men det är först om två veckor, så jag kan ju inte fråga henne innan dess.

Sen fråga två. Jag har fått brev från A-kassan, och där skulle jag ange vilka veckor jag söker ersättning för? Det vet jag ju inte? Eller jo, jag vet ju att jag inte behöver söka stöd för den veckan där jag ska jobba på gamla jobbet, men sen? Givetvis vill jag ha ett jobb så fort som möjligt, men jag vet ju inte hur lång tid det tar? Plus att rekryteringsprocessen med de jobb som ligger ute nu inte är färdig på länge? Hur ska en veta?
På första frågan, fyll i något lämpligt, ni kommer fylla i mer ordentligt om två veckor.

Sök "alla" veckor direkt. Utom den du vet att du jobbar. Ett senariot är att du har ett nytt jobb som börjar typ 1a mars, då vet du ju när du behöver söka. Just nu måste du söka tills vidare helt enkelt. :)
 
Jag tror det var @svea som skrev om återanställning. Om jag vet, genom skvaller på jobbet, att chefen är i färd med att anställa en annan person efter nyår, kan det ligga honom i fatet? "Måste" han erbjuda mig ett jobb först, eller får han anställa vem han vill?

Det gäller bara - om jag har förstått saken rätt - om du inte har fått fortsatt anställning som explicit grundar sig på arbetsbrist. I övrigt har arbetsgivaren rätt att låta hur många visstidsanställningar som helst att löpa efter varandra, år efter år. Ett visstidskontrakt löper vanligen ut precis innan det att LAS träder in och förnyas därför inte. Sedan anställs istället en ny person på nytt visstidskontrakt, osv.
 
På första frågan, fyll i något lämpligt, ni kommer fylla i mer ordentligt om två veckor.

Sök "alla" veckor direkt. Utom den du vet att du jobbar. Ett senariot är att du har ett nytt jobb som börjar typ 1a mars, då vet du ju när du behöver söka. Just nu måste du söka tills vidare helt enkelt. :)

Så jag kan söka tillsvidare? Och om jag får ett jobb kan en stryka det i efterhand? För som det är nu så är det enda jag vet att jag jobbar 16, 17 och 18 januari och efter det kan jag ju vara arbetslös i en månad eller tre år, liksom.
 
Så jag kan söka tillsvidare? Och om jag får ett jobb kan en stryka det i efterhand? För som det är nu så är det enda jag vet att jag jobbar 16, 17 och 18 januari och efter det kan jag ju vara arbetslös i en månad eller tre år, liksom.
Du lämnar in till a kassan efter antingen varje avslutad vecka eller varannan vecka
Du kan inte skicka in i förväg
Däremot kan du fylla i och spara för att sen skicka in
 
Du lämnar in till a kassan efter antingen varje avslutad vecka eller varannan vecka
Du kan inte skicka in i förväg
Däremot kan du fylla i och spara för att sen skicka in

Det låter ju rimligare än det jag fick för mig. Så jag kan lämna in nu på fredag för den veckan som gått, och sen nästa vecka igen för ytterligare en vecka?
 
När jag var arbetslös senast så skickade jag in veckorna så att ersättningen som skulle betalas kom runt den 25:e så att det passade med när lönen skulle ha betalats ut så veckorna för Januari fick jag ut som Februari lön, detta så att jag inte skulle bli utan pengar
 
Nu har jag frågor igen (förlåt). Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen i måndags (1 januari). Då var jag tvungen att ange ett yrkesområde som jag söker jobb inom. Hur petigt är det med vad jag svarade där? Jag är ju inte sjuksköterska eller lärare eller ekonom = en konkret titel, utan kan tänka mig att jobba inom typ vad som helst bara det är administrativt. Nu fick jag en tid med en arbetsförmedlare, men det är först om två veckor, så jag kan ju inte fråga henne innan dess.
Arbetsförmedlingens system är extremt fyrkantigt. Det går inte att vara arbetssökande inom "vad som helst" utan man måste ange vissa områden. Och det är dessutom begränsat i antal hur många områden man kan ange.
Ange något område som det är okej för dig att de anvisar dig jobb inom. Och sen söker du brett när du letar själv.
 
Arbetsförmedlingens system är extremt fyrkantigt. Det går inte att vara arbetssökande inom "vad som helst" utan man måste ange vissa områden. Och det är dessutom begränsat i antal hur många områden man kan ange.
Ange något område som det är okej för dig att de anvisar dig jobb inom. Och sen söker du brett när du letar själv.
Precis som man inte får lov att ha en tvärvetenskaplig utbildning...:meh:
 
Arbetsförmedlingens system är extremt fyrkantigt. Det går inte att vara arbetssökande inom "vad som helst" utan man måste ange vissa områden. Och det är dessutom begränsat i antal hur många områden man kan ange.
Ange något område som det är okej för dig att de anvisar dig jobb inom. Och sen söker du brett när du letar själv.

Misstänkte detta, så det var så jag gjorde. Lite tråkigt eftersom min utbildning är riktigt bred = kan jobba med ganska mycket, och jag helst inte vill skriva handels som jag jobbat inom nu, eftersom jag gärna vill ha ett jobb inom mitt utbildningsområde den här gången. (Men självklart tar jag ett nytt jobb i affär om det inte går, men helst.)
 
Misstänkte detta, så det var så jag gjorde. Lite tråkigt eftersom min utbildning är riktigt bred = kan jobba med ganska mycket, och jag helst inte vill skriva handels som jag jobbat inom nu, eftersom jag gärna vill ha ett jobb inom mitt utbildningsområde den här gången. (Men självklart tar jag ett nytt jobb i affär om det inte går, men helst.)
Dom kommer skriva in handels det första dom gör :p men du kan lägga in obegränsat med jobb som du kan söka, tror jag?
 
Dom kommer skriva in handels det första dom gör :p men du kan lägga in obegränsat med jobb som du kan söka, tror jag?

Blä. :p

Men de måste väl ändå lyssna på att jag helst vill försöka få ett jobb som passar min utbildning? Den är ju totalt bortkastad om jag ska stå i affär forever? Jag har många gånger känt mig bitter för att jag ens börjat plugga för det här jag har jobbat med nu hade jag kunnat göra direkt efter gymnasiet och tjänat pengar direkt istället. :down:
 
Blä. :p

Men de måste väl ändå lyssna på att jag helst vill försöka få ett jobb som passar min utbildning? Den är ju totalt bortkastad om jag ska stå i affär forever? Jag har många gånger känt mig bitter för att jag ens börjat plugga för det här jag har jobbat med nu hade jag kunnat göra direkt efter gymnasiet och tjänat pengar direkt istället. :down:
Nja, i och med att ditt senaste jobb är inom handels så tror jag att dom kommer "tvinga" dig lägga in det. Jag la själv till massor av grejer, utom mitt senaste arbete, men det var jag tvungen att lägga till. Fast du söker fortfarande vilka jobb du vill :)
 
Nja, i och med att ditt senaste jobb är inom handels så tror jag att dom kommer "tvinga" dig lägga in det. Jag la själv till massor av grejer, utom mitt senaste arbete, men det var jag tvungen att lägga till. Fast du söker fortfarande vilka jobb du vill :)

För jag kunde bara lägga till en grej när jag anmälde mig, och då föll handels självklart bort till förmån för något jag hellre vill. ;)
 
Blä. :p

Men de måste väl ändå lyssna på att jag helst vill försöka få ett jobb som passar min utbildning? Den är ju totalt bortkastad om jag ska stå i affär forever? Jag har många gånger känt mig bitter för att jag ens börjat plugga för det här jag har jobbat med nu hade jag kunnat göra direkt efter gymnasiet och tjänat pengar direkt istället. :down:

Men det är väl bara att söka såna jobb som du är utbildad för, då? Skulle du få ett nytt jobb inom handel så har du ju försörjning medan du fortsätter att söka dina drömjobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
752
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 941
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp