När en häst byter ägare, hur registreras detta???

J

Jo_bo

Vid köp av häst skriver ju givetvis båda parter under ett varsitt kontrakt, och köparen tar över registreringshandlingarna m.m.
Hur gör säljaren/köparen sedan för att den nya ägaren ska registreras. Skriver man på ett litet ägarbyte-papper och skickar till något hästförbund eller skickar man in sitt kontrakt någonstans??

Hur gjorde ni för att registreras som ägare av hästen ni köpt?

Jätte glad om jag får svar:)
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Hej!
När jag köpte mitt halvblod för ett år sedan skrev vi först ett kontrakt, ett till oss var.
Sedan fyllde de i ett ägarbytespapper som de skickade till ASVH och efter det fick jag ett ägarbevis och det fyller jag i sin tur i om jag mot förmodan skulle sälja henne vidare.Man får också en liten klisterlapp att klistra i sitt hästpass om att man är ny ägare.
Så gick det till när jag köpte Magrinette i alla fall :d
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Magrinette skrev:
Hej!
När jag köpte mitt halvblod för ett år sedan skrev vi först ett kontrakt, ett till oss var.
Sedan fyllde de i ett ägarbytespapper som de skickade till ASVH och efter det fick jag ett ägarbevis och det fyller jag i sin tur i om jag mot förmodan skulle sälja henne vidare.Man får också en liten klisterlapp att klistra i sitt hästpass om att man är ny ägare.
Så gick det till när jag köpte Magrinette i alla fall :d


Man kan alltså göra detta utan att skicka in passet? Köpte min häst för snart ett år sedan, men jag litar inte på att skicka in passet så jag har struntat i det ännu, men om det var så enkelt och man slipper skicka in passet kan jag nog tänka mig att göra det. Kostade det något?

Kan tillägga att min häst är importerad dock.
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Jo_bo skrev:
Vid köp av häst skriver ju givetvis båda parter under ett varsitt kontrakt, och köparen tar över registreringshandlingarna m.m.
Hur gör säljaren/köparen sedan för att den nya ägaren ska registreras. Skriver man på ett litet ägarbyte-papper och skickar till något hästförbund eller skickar man in sitt kontrakt någonstans??

Hur gjorde ni för att registreras som ägare av hästen ni köpt?

Jätte glad om jag får svar:)

Hejsan!

När jag köpte häst för ca: 2,5 år sedan så skrev vi kontrakt och sedan skickade säljaren in hästens pass till rasföreningen för att ägarbytet skulle skrivas in. I höstas blev jag delägare i ytterliggare en häst och samma sak skedde då. Alltså säljaren skickar in passet som registreras om och sedan skickas till köparen. Detta var för två helt olika raser och rasföreningar. Jag tror att det fungerar lika dan´t i alla föreningar nu i och med att alla hästar skall ha pass.

Tänk som så att det är som att köpa ny bil. Som säljare skickar du även där in registrerings pappren för att köpet skall gå igenom och vara gilltigt. Minst lika viktigt (om inte viktigare!) när du köper häst att passer registreras om tycker jag, som att bilen har rätt ägare på papperet.

Mitt råd är alltså att du omgående skickar in passet så att det är du som står som ägare och ingen annan.

Mvh Myy
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Du ska inte behöva skicka in passet. Det räcker att du och förra ägaren skriver på blanketten för ägarbyte som du får från den avelsförening där hästen är registrerad. Kostar nån hundralapp.
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Det beror på var hästen är registerad vad/vilka handlingar som ska skickas för att registera ägarbytet.
T ex ASVH (halvblod) har infört ett ägarbevis som skickas in vid ägarbyte. Man får då som ny ägare ett nytt ägarbevis och en ettiket att klistra in i passet. Passet följer hela tiden med hästen.
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Tack för alla svar!
Den häst som jag ska köpa är en korsningsponny, därav vet jag inte i nuläget vilken förening den tillhör, kanske hästavelsförbundet? Men som jag har förstått det ska jag inte göra något utan säljaren ska skicka in pappret som jag sedan får på posten och skriver på.
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

Jag vet inte hur det fungerar på SH, men när det gäller trav- halvblods- eller fullblodshästar så ska både säljare och köpare skriva under papperna vid ägarbyte innan de skickas in för registering av ägarbytet.
 
Sv: När en häst byter ägare, hur registreras detta???

starcraft skrev:
Man kan alltså göra detta utan att skicka in passet? Köpte min häst för snart ett år sedan, men jag litar inte på att skicka in passet så jag har struntat i det ännu, men om det var så enkelt och man slipper skicka in passet kan jag nog tänka mig att göra det. Kostade det något?

Kan tillägga att min häst är importerad dock.


Min häst hade inget pass när jag köpte henne, utan bara ID-bok. Men den behövdes inte skickas in, bara ägarbeviset.
Ja det kostade, kommer inte i håg hur mycket tyvärr, lite över 100 lappen tror jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 043
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 151
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp