Bukefalos 28 år!

När ett rykte blir en sanning

Svenska uppfödare ganska skakig just nu. Priserna ökar och likaså importen av iberiska dressyrhästar - som har fått ett rykte om att vara snälla damhästar i motsats till SWB som bara anses avlas för toppsporten. Ridsports redaktionschef Lena Sellman tittar på problemet.
 
"Men när ett rykte har blivit en sanning tar det lång tid att tvätta bort stämpeln." fast är ju bara att kolla på marknaden. Är väldigt ont om hästar som är stabila, med bra temperament "så kallade tant hästar". Dom säljs med rasande fast om dom är på annons (är ju bara att kolla dom som letar häst på buke, hästarna är sålda av den första som ringt), för folk vill ha stabila hästar dom kan göra "lite allt möjligt" med. Tycker hela denna krönikan känns lite dum och klumpigt formulerad.
 
Min koncentrationsförmåga blir bortfintad av den där första meningen. "Svenska uppfödare ganska skakig just nu." 😵‍💫
Samma här. Läste flera gånger för att hitta var jag läst fel. Hittade inte det.
Men nog har man hört om de som köpt en iberisk häst som visat sig vara svår och het och ej riden på vårt vanliga sätt. Alltså inte bara SWB som inte är tanthästar.
 
Okej, nu har jag läst resten också. Jag tycker som tidigare Ridsport-krönikor att den höll lite lägre nivå än jag hade önskat. För det första, är det verkligen så att de flesta hobbyryttare plötsligt köper iberiska hästar? Finns det inte andra grupper som är minst lika representerade? Tänker på irländska och polska importer t.ex. För det andra känns det som att resonemangen och målgrupperna klumpas ihop lite här. Letar dressyrryttare verkligen snälla tanthästar? Meh.
 
Samma här. Läste flera gånger för att hitta var jag läst fel. Hittade inte det.
Men nog har man hört om de som köpt en iberisk häst som visat sig vara svår och het och ej riden på vårt vanliga sätt. Alltså inte bara SWB som inte är tanthästar.
Ja precis! Det stämde inte riktigt överens med min bild av marknaden, hästarna, eller ryttarna.
 
Ja precis! Det stämde inte riktigt överens med min bild av marknaden, hästarna, eller ryttarna.
Nej kändes mer som någon känga mot dom som köpt iberiska hästar :idea: Jag valde det för jag har gillat som individen jag varit runt skarpt. Skulle väl tror det har sålds fler irländare/belgiska hästar i Sverige, än dom från Spanien/Portugal!
Sedan tycker jag det är lite magstarkt att dra alla Iberiska hästar över samma kam av henne. Är rätt skillnad på en PRE/Lusitano och en korsning (vilket en del säljs till Sverige är), svårare att veta vad man köper, har även stött på fler som köpt PRE vart dessa är rätt mycket hetare än dom Lusitanos jag stött på är, dom har liknande ursprung, men är inte samma hästar och kan inte riktigt jämföras. Förstår inte riktigt hennes "hang up" på dessa hästar, kanske hon borda skriva om importer överlag istället?
 
Nej kändes mer som någon känga mot dom som köpt iberiska hästar :idea: Jag valde det för jag har gillat som individen jag varit runt skarpt. Skulle väl tror det har sålds fler irländare/belgiska hästar i Sverige, än dom från Spanien/Portugal!
Sedan tycker jag det är lite magstarkt att dra alla Iberiska hästar över samma kam av henne. Är rätt skillnad på en PRE/Lusitano och en korsning (vilket en del säljs till Sverige är), svårare att veta vad man köper, har även stött på fler som köpt PRE vart dessa är rätt mycket hetare än dom Lusitanos jag stött på är, dom har liknande ursprung, men är inte samma hästar och kan inte riktigt jämföras. Förstår inte riktigt hennes "hang up" på dessa hästar, kanske hon borda skriva om importer överlag istället?
Jag får intrycket av en text man kanske inte lagt särskilt mycket tankekraft eller tid på, om jag ska vara ärlig.
 
Förutom att jag blir rätt provocerad av kategoriseringen tanthästar vänder jag mig mot argumentet att man borde köpa SWB för att stötta svenska uppfödare. Jag köper inte häst för att stötta någon. Jag köper en häst som passar mig. Jag har fött upp SWB tidigare och förväntade mig verkligen inte att någon skulle köpa dem av lojalitet. Jag ville att de skulle bli sålda till någon som tyckte att de var den bästa häst de träffat.
 
Jag vet inte riktigt vad man vill få ut av denna artikeln? Det känns som att den är skriven av någon kränkt halvblodmänniska som bara vill passa på att hata lite på iberiska hästar för att de "konkurrerar" med människans egen favoritras.

Nu hann jag inte djupdyka på hästmarknaden speciellt länge innan jag hittade min häst men min stallägare som är equiterapeut har sagt att det idag är rätt svårt att hitta ett "vanligt jäkla halvblod" som inte har problem, antingen mentalt eller någonstans fysiskt i kroppen. Det är benbitar hit och dit, KS, spatt och allt möjligt och är den mot förmodan sund så är den så högt i blod att den inte är lämplig för en vanlig hobbyryttare, alt har så bra "potential" att säljaren inte vill sälja till någon som inte tänker satsa på tävling utan bara vill hobbyrida. Jag tycker inte det är konstigt att folk kollar på importer istället i ett sånt läge.
 
Jag vet inte riktigt vad man vill få ut av denna artikeln? Det känns som att den är skriven av någon kränkt halvblodmänniska som bara vill passa på att hata lite på iberiska hästar för att de "konkurrerar" med människans egen favoritras.

Nu hann jag inte djupdyka på hästmarknaden speciellt länge innan jag hittade min häst men min stallägare som är equiterapeut har sagt att det idag är rätt svårt att hitta ett "vanligt jäkla halvblod" som inte har problem, antingen mentalt eller någonstans fysiskt i kroppen. Det är benbitar hit och dit, KS, spatt och allt möjligt och är den mot förmodan sund så är den så högt i blod att den inte är lämplig för en vanlig hobbyryttare, alt har så bra "potential" att säljaren inte vill sälja till någon som inte tänker satsa på tävling utan bara vill hobbyrida. Jag tycker inte det är konstigt att folk kollar på importer istället i ett sånt läge.
Jag säger inte emot dig men jag utgår ifrån att en equiterapeut vanligen inte träffar de oproblematiska hästarna.
 
Jag vet inte riktigt vad man vill få ut av denna artikeln?
Nej, inte jag heller. Men jag undrar om vi vi det här laget inte lagt dubbelt så mycket tid på att analysera den som det tog författaren att skriva den. Med det menar jag att den kanske inte är så noga genomtänkt; resonemangen spretar och man har tryckt in för många försök till poänger som alla är bristfälligt underbyggda. Jag blir lite grinig av sånt för jag tycker det är respektlöst gentemot läsaren. Alternativt lite ledsen om det mot förmodan är en text författaren lagt mer än 20 minuter på.
 
Jag vet inte riktigt vad man vill få ut av denna artikeln? Det känns som att den är skriven av någon kränkt halvblodmänniska som bara vill passa på att hata lite på iberiska hästar för att de "konkurrerar" med människans egen favoritras.

Nu hann jag inte djupdyka på hästmarknaden speciellt länge innan jag hittade min häst men min stallägare som är equiterapeut har sagt att det idag är rätt svårt att hitta ett "vanligt jäkla halvblod" som inte har problem, antingen mentalt eller någonstans fysiskt i kroppen. Det är benbitar hit och dit, KS, spatt och allt möjligt och är den mot förmodan sund så är den så högt i blod att den inte är lämplig för en vanlig hobbyryttare, alt har så bra "potential" att säljaren inte vill sälja till någon som inte tänker satsa på tävling utan bara vill hobbyrida. Jag tycker inte det är konstigt att folk kollar på importer istället i ett sånt läge.
Och storleken?
Varför så stora?
 
Jag tycker hela diskussionen som stället importer mot inhemska hästar, och köpare emot säljare blir ganska förutsägbar och ensidig. De som föder upp och har svårt att få sitt/sina föl/unghästar sålda säger alltid: "Vi har den snälla amatörhästen men ingen vill köpa den till produktionspris", och köparna säger alltid: "Det går inte att hitta den häst jag vill ha på den svenska marknaden, och skulle den finnas kostar den som en ferrari men jag vill ha brunte. Föd upp andra hästar".

"Diskussionen" leder ingen vart.
 
Vore väldigt intressant att sticka ut och provrida några SWB när jag blivit lite mer sadelvan igen (om den dagen kommer). Hur omöjliga är de liksom? Låter ju som rena rama monstren. Befinner de sig ens i samma universum som den genomsnittlige varm-/halvblodshästen för 20 år sedan?
 
Jag tycker hela diskussionen som stället importer mot inhemska hästar, och köpare emot säljare blir ganska förutsägbar och ensidig. De som föder upp och har svårt att få sitt/sina föl/unghästar sålda säger alltid: "Vi har den snälla amatörhästen men ingen vill köpa den till produktionspris", och köparna säger alltid: "Det går inte att hitta den häst jag vill ha på den svenska marknaden, och skulle den finnas kostar den som en ferrari men jag vill ha brunte. Föd upp andra hästar".

"Diskussionen" leder ingen vart.

Problemet är att uppfödarna anser sig ha rätt att få tillbaka produktionskostnaden (+ lite vinst) trots att marknaden säger att hästarna inte är värda så mycket. Inget har ett större värde än vad folk är villiga att betala för det. Oavsett hur mycket det kostat att producera. Sån är verkligheten.

Kanske är svenskfödda hästar en lyxprodukt som få har råd att köpa? I så fall får ju uppfödarna anpassa sig till den verkligheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp