När får hunden vara lös

Limelight

Trådstartare
Började diskutera med en kollega på jobbet häromdagen om när man får ha sin hund lös eller inte. Ni kanske kan svar på den frågan?.

När får man ha sin lös och på vilka villkor?. Jag har hört något att i tätbebyggda områden måste man ha sin hund kopplad annars får man ha den lös nästan överallt om inget annat anges, stämmer detta?.
 
Sv: När får hunden vara lös

Jag kan inte mycket om regler och sådant, Men jag kör efter att ; När du har 120% kontroll i alla situationer kan du ha hunden lös.
 
Sv: När får hunden vara lös

Om jag inte fått det alldeles om bakfoten får du ha hunden lös överallt om du har kontroll på den förutom på de platser där det är koppeltvång (typ Stockholms innerstad).
 
Sv: När får hunden vara lös

det finns vissa områden som är skyddade och där är det strikt koppeltvång som gäller, t ex nationalparker och naturskyddsområden. kyrkogårdar är en annan typisk plats där du inte får ha din hund lös. en del kommuner har också koppeltvång inom tätbebyggt område. men detta skiljer alltså från kommun till kommun!
 
Sv: När får hunden vara lös

Som redan skrivits så varierar det.
I en del nationalparker får hundar inte vistas öht, även om de är kopplade.
Hundar får aldrig störa/driva vilt annat än jakthundar under jaktsäsong för förekommande bytesdjur.
Under naturens barkammartid (mars-augusti) skall hundar hållas såsom om de vore kopplade, dvs mer eller mindre gå fot om de inte är kopplade.

På komunala badplatser får hundar inte vistas under badsäsong, oavsett koppel, samma gäller en del kyrkogårdar.

mvh
 
Sv: När får hunden vara lös

I en del nationalparker får hundar inte vistas öht, även om de är kopplade.

vilka? det finns väl ett par områden där människor inte får vistas utan tillstånd, men finns det nationalparker där man får vistas utan hund?
 
Sv: När får hunden vara lös

På komunala badplatser får hundar inte vistas under badsäsong, oavsett koppel,


Här i Göteborg får hundar vistas på vissa badplatser. Kopplade då såklart. Det står på Göteborgs stads hemsida vilka, jag minns inte riktigt men bland annat den i Sisjön. Så det kanske är individuellt för kommunerna att bestämma?
 
Sv: När får hunden vara lös

Då var det som jag misstänkte nästans iaf, ska påpeka till min kollega som hade fel :D, han trodde man var tvungen att ha hunden kopplad jämt, förutom hemma på tomten där hunden kan få springa fritt.

Men visste faktiskt inte att hunden var tvungen att vara kopplad på naturskyddsområden, säger sig kanske själv, men har aldrig tänkt på det, så där lärde jag mig ngt nytt :).
 
Sv: När får hunden vara lös

Minns inte, har för mig att det var Saarek.
Orkar inte söka nu, någon annan kanske vet?
 
Sv: När får hunden vara lös

Gå in och kolla på din kommuns hemsida.

Här i Gbg får hundar inte heller vistas på lekplatser eller grönområden avsedda för lek (lite svårtolkat men jag tolkar det som att tex fotbollsplaner är förbjudet område).

Parantes: Jag gick en långpromenad med min hund i Sisjön för första gången i höstas. Hade honom okopplad och såg inte förrän jag var tillbaka på parkeríngen att det var ett naturreservat:o. Min hund är iof inte det minsta benägen att jaga andra djur men ändå... jag tycker det är viktigt att anpassa sig efter sådana här regler.
Dock såg jag väldigt många med okopplade hundar där:confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 760
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 202
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp