När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Z

Zandora

Hej!
Undrar lite om varför det sägs att man ska låta hästen stå i två veckor efter att man bytt stallplats?
Hur länge brukar ni låta hästen stå innan ni börjar rida igen?
Hur blir de ifall att man far iväg på nån kurs eller så, då kommer ju hästen till ett nytt ställe me!?
Beror de inte helt på hästen? :confused:
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Jag har aldrig hört att man ska göra så..
Jag fortsätter rida precis som vanligt, har aldrig märkt några bieffekter av det.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

har hört nå om att hästen måste aklimatisera sig?
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Har jag inte hört innan, låter lite konstigt. Började själv rida ganska direkt. :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Du behöver absolut inte låta hästen acklimatisera sig. Sunt förnuft gäller här som med allt annat. Är hästen ny för dej alltså nyköpt så börja arbeta den direkt från marken och lär den att du är den nya ledaren. Är det din egn häst sedan länge så är det väl bara att rida och träna som vanligt. Tror du elitryttarna tar sina hästar till tävlingsplatsen och sedan låter dem STÅ i två veckor innan tävlingen:o ?
Vad i hela världen har du fått detta ifrån?
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

det blir snarare en större förändring för hästen om den är van vid stt jobba varje dag och helt plötsligt ska den stå i 2 veckor!

nej det låter jätte dumt....
sen dessutom, tänk på oss som är på träningar, kurser och åker på tävlings meeting...
hästen ombes prestera maximalt just dom bärmsa dagarna....

rid som vanligt!!
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

ok..jo ja tyckte oxå att de lät lite konstigt!
har tagit min medryttarhäst på foder och därmed flyttat hästen typ 20 min bort från de gamla stallet.
de va ägaren som sa de..!
sen ha vi ju heller inte skrivit på nå avtal om att han ska va ståendes i två veckor så ja gör väl inte direkt nå fel heller om ja rider han som vanligt?!
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Två veckor? Det verkar väl lite väl...

Jag rider när hästen verkar trygg nog att börja följa med ut. I de flesta fall dagen efter ankomst eller ett par dgr senare.

Två veckor kanske det tar för en extremt osäker häst att komma så långt.. Men det bör inte vara någon "medeltid". En häst finner inte sin plats i en flock förrän efter 1-2 år ibland, så det är inget att vänta på.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Hej!
Jag skulle vänta kanske 1 eller 2 dagar innan jag började rida men dom dagarna longera eller promenera så pollen får se sitt nya stallet:)
Efter det skulle jag börja rida som vanligt..

Lycka till! :)
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

jodå..har longerat han lite lätt å gått runt me han de två första dagarna, nu rids han på ridbanan varje dag..
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Har aldrig hört talas om det. Okej att man tar det lugnt de första dagarna... men 2 veckor?
Rid du på som vanligt:)
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

då borde man ju alltid komma 2veckor i förväg till en tävling :P
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

inte 2 veckor kanske, men min nya stod i 1 vecka, då det var första gånnge hon flyttade i sitt 8 åriga liv & var hyperstressad i 5 dagar, åt ingenting, sprang bara runt & skrek..,
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Nä nä det är bara skitsnack, tänk på alla tävlingshästar som åker land o rike runt inte behöver dom nån acklimatiseringstid.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

jag red dan efter att min häst kommit.. bara 20 min el nåt men ändå.

Tror det är lätt att de blir stallmodiga annars
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Verkligen inte. Det blir snarare jobbigare om man ska låta hästarna stå två veckor varje gång de flyttas. Det skulle bli svårt med meetings också :p
Ingen av mina hästar har haft problem med att ridas som vanligt direkt de flyttat, inte ens unghästen när hon flyttade från mina föräldrar och ner till mig vid åtta månaders ålder. (Hon var avvand två månader tidigare f.ö.)
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Folk säger de mest konstiga saker. Sunt förnuft kommer man långt med. Man kan ju åka och tävla hästen tex 40 mil hemifrån och den tar ingen skada av det. jag säger då de. (Ruskar på huvet.):rofl:
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Hej!
Undrar lite om varför det sägs att man ska låta hästen stå i två veckor efter att man bytt stallplats?
Hur länge brukar ni låta hästen stå innan ni börjar rida igen?
Hur blir de ifall att man far iväg på nån kurs eller så, då kommer ju hästen till ett nytt ställe me!?
Beror de inte helt på hästen? :confused:
Jag tror att det där mer gäller om man har köpt en nya häst. Inte om man flyttar sin egna.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 552
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 528
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp