När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

När jag flyttade min egen häst drygt 90 mil fick han stå några ca en vecka innan jag red första gången. Det blev en stor omställning för honom att dels flytta så långt och komma från en liten gård med 4 hästar där han är född och uppväxt till detta ställe med ca 20 hästar och mycket folk omkring sig.
Men det är ju från häst till häst hur de reagerar. Med honom hade det nog inte varit någon bra idé att rida tidigare, och det är först nu efter ca en månad han känns trygg i ridhuset. Ut har vi tyvärr inte kommit än, men hoppas på finväder i helgen =) Han är van att alltid bara ridas i skogen så han tycker nog detta är jättekonstigt, men hellre ge honom tid än stressa fram något. Så som de flesta andra sagt är det bara sunt förnuft som gäller för att bestämma hur länge de behöver göra sig hemma först.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

jodå..har longerat han lite lätt å gått runt me han de två första dagarna, nu rids han på ridbanan varje dag..

Lite nyfiken... Varför rids han bara på ridbanan?:confused:
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Hej!
Undrar lite om varför det sägs att man ska låta hästen stå i två veckor efter att man bytt stallplats?
Hur länge brukar ni låta hästen stå innan ni börjar rida igen?
Hur blir de ifall att man far iväg på nån kurs eller så, då kommer ju hästen till ett nytt ställe me!?
Beror de inte helt på hästen? :confused:

NÄ det tycker jag är onödigt. Dumt att låta hästen bli uttråkad och samla på sig överskottsenergi och kanske dra på sig dåliga vanor det första man gör. Jag tycker dock man inte ska ställa för höga krav på hästen fysiskt sett första tiden om hästen inte är van vid att resa runt. Den kanske har svårt för att slappna av under natten i boxen och inte känner sig riktigt fit for fight.

En häst som är van är det inget konstigt att åka på kurs osv med. En helg klarar de flesta, och efter det åker man ju hem igen och vilar upp sig.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Oj vad jag skulle få det jobbigt när jag skulle åka på tävlingar. Eftersom på ungefär hälften av tävlingarna så bor hästen och jag över på tävlingsplatsen p g a att det är över 15 mil till tävlingsplatsen. Vet inte om jag skulle ha möjlighet att åka dit med honom 2 veckor innan tävlingen :angel:
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

nej ja menar att han rids varje dag! även på ridbanan.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Jag red inte Chappe förens dagen efter. Men de va för att hon inte åkt transport på 10 år och jag visste inte hur hon bettede sig i en annan miljö
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

Det där är något gammalt och förlegat tankesätt. Allt handlar om sunt förnuft. Att flytta en häst brukar inte vara några problem men tex unghästar som byter stall och rutiner för första gången eller en häst som har stått på samma ställe väldigt länge, behöver ibland tid på sig att anpassa sig till nya omgivningar och rutiner.

Dessutom kan foderbyten ställa till problem med tjocka ben etc men det brukar inte visa sig förrens efter ca 2v...

Många hästar kopplar av bättre om de har gått på en lite ridtur, sett omgivningarna och vet vad som väntas av dem. Men man behöver inte sätta igång och träna stenhårt om hästen verkar spännd och nervös.
 
Sv: När hästen flyttas till ett nytt ställe?

De gånger jag flyttat min häst har jag kommit igång med ridningen direkt.. Nån dag att spana in stället.. Men sen kör jag på som vanligt.. Min tjej är som vanligt..:)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 552
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp