Bukefalos 28 år!

När hästen låter "ihålig"

Carinjo

Trådstartare
När man rider så blir det ju ibland att hästen låter ihålig varje steg. Vad beror det egentligen på? Och vad betyder det?
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Fattar inte riktigt... Ihåligt kan ju låta på många olika sätt beroende på vad som är ihåligt, trä, metall?

Fast ibland när man rider kan det ju låta som när man "piskar" med spöet jättesnabbt och hårt i luften (inte när man sitter på hästen. ;)) Kan ju låta så om man tar ett snöre och snärtar till luften också. Om det är det du menar vet jag faktiskt inte vad det beror på. :D
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Menar du det kluckande ljudet som man hör hos valacker? Det beror av någon anledning på att dom är kastrerade, vad jag hört.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Ja det är det kluckande ljudet jag menar. Men varför bara hos valacker? Är bara nyfiken..
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Det kluckande ljudet har jag hört på två st hingstar också..
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Ja det är det kluckande ljudet jag menar. Men varför bara hos valacker? Är bara nyfiken..

Och jag har hört det hos två eller tre ston.

Sök här på forumet, vet att det varit uppe någon liknande tråd tidigare. Tveksamt om man kom fram till något bra svar dock...
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

jag har bara hört det på kill-hästar :p
aldrig någonsin på ston, och ändå rider jag ett par såna om dan...
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Har hört det på självaste Briar, nu när vi var nere i tullstorp. Han är hingst om någon undgått det..
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Det där svischande ljudet uppkommer ibland när hästen svischar svansen.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

*Kl*
Min hingst låter så när han är lite (eller mycket) spänd vid ridningen.

Trodde förut oxå att det bara var på valacker men tydligen inte.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

*Kl*
Min hingst låter så när han är lite (eller mycket) spänd vid ridningen.

Trodde förut oxå att det bara var på valacker men tydligen inte.

Har bara hört det på valacker, men har inte umgåtts med lika många hingstar som valacker, däremot har jag lagt märke till att ljudet uppstår när hästen är spänd, slappnar den av så försvinner ljudet.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Det kan nog stämma mycket bra då jag ofta hör det när hingstar visar upp sig i hagen ;P
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Det där svischande ljudet uppkommer ibland när hästen svischar svansen.

Haha, jag är lite dålig på att förklara men det är det kluckande ljudet jag också menar. :angel: Fast jag tycker det låter exakt som när man snärtar till med spöet i luften. :D
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

jag hörde det på min lilla hingst igår när han sprang lös på banan.
så det e nog lite olika där,men antagligen mest vanligt hos valacker..
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Själv tror jag att det är vanligare på valacker än ston(av den enkla slutsatsen att jag aldrig hört det på nåt sto), dock lika vanligt på hingstar. Men eftersom att gemeneman inte har hingstar så dras slutsatsen att det är vanligast på valacker. Vad det beror på tror jag inte nån vet igentligen utan det finns många olika teorier men jag har aldrig sett nån fakta på det. Mina hästar låter så när de blir lite spända och uppstissade övernåt.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Jag har hört att det beror på att hästen har håll. Hur mycket sanning som ligger i det vågar jag däremot inte satsa på. Tyckte det där med luften mellan skapet/juvret och insidan av låret.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
608
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp