Bukefalos 28 år!

När hästen låter "ihålig"

Sv: När hästen låter "ihålig"

Rolig tråd :D
Jag har ofta hört det, ibland när jag själv rider. `Först trodde jag det hade med sadeln att göra men sen hörde jag det i hagen då blir man ju lite fundersam.
 
Kluckar magen bara hos valacker?

Det där kluckande ljudet, som kommer ibland när man rider,
finns det bara hos valacker?
Har hört att det ska vara så,
men aldrig tänkt på om något sto jag ridit gjort så.
Varför kluckar det?
Gör alla valacker det?
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Fanns visst redan en sådan tråd.
Bra att min blev flyttad.:)
Någon annan som hört att det ska vara håll?
Inte låter vi så när vi har håll?
Fast kanske när vi har druckit precis innan vi springer?
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Jag har ingen aning om vad som stämmer, men jag hörde det rätt mycket på min valack förra sommaren, trodde först det var sadeln men så hörde jag det barbacka också och förstod att det var hästen. Och där nånstans samtidigt magrade han av och vid Kolla masken hade han MYCKET mask:crazy:, efter avmaskningen har jag inte hört att han låter så ihålig längre.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

kl

min häst låter så i olika situationer, ibland när han är uppstressad, o ibland när ja rider o han arbetar på bra..

när han är sådär uppstissad så drar han in magen och ser sådär snygg ut..tänkte de är därför han låter för när ja rider o han arbetar på bra o bär upp än rätt så drar han ju in/spänner magmusklerna också o då låter han ibland..men inte jämt.

jag kan låta liknande när jag joggar ibland när ja inte ätit på länge..låter nästan exakt likadant.

ja har hört de på både ston och vallackar.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

KL
Har hört att det har något att göra med urinblåsan??
Kommer inte ihåg exakt varför...
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Undrar också över det här kluckandet..låter som att magen har hicka:D haha
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Precis detta diskuterade vi i dag när vi var ute och red :confused:
Jag skulle verkligen vilja få ett slut på gissningar om vad detta är. En del säger att det är endast vallacker som låter så om skapet och en del säger att även ston låter så. Någon som verkligen VET svaret på denna gåta :banana:
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

D e inte gott o veta. Min morfar sa d var tarmarna som troligtvis rör på sig så d låter:rofl: ,han var slaktare o vi hade hästar..
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

jag har alltid trott att det är luft i magen som "skumpar runt" :confused::angel:
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Skulle kunna tänka mig att pungen på valacker inte är lika trind och välfylld som den är på hingstar *host*. Med andra ord, mer utrymme för luft att få plats och pressas runt.

Tycker inte att varmblod är överrepresenterade, däremot har jag aldrig hört en ponny låta så när jag tänker efter. Bara hästar.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Det kallas för hingstmage :bump: och en gång i tiden fick jag en vettig förklaring av det.. och det handlade om luft hitochditnågonting och muskelspänningar/rörelser har jag för mig.. ska se om jag ant. kan få fatt i personen som förklarade det så vettigt och jordnära eller om jag kan hitta nån annan liten förklaring till fenomenet..
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

Kl

Här kallas det skällbuk :)

Vet inte vad det beror på men tror själv att det har något med luft att göra.

Har bara hört det från valack och hingst.
 
Sv: När hästen låter "ihålig"

skällbuk? Hihihi, vilket mysigt ord!

mhm, har för mig att det har med skapet/bukmuskulaturen i kombination.. hörde det första gången när jag var typ.. 12 och red min första hingst.. :) hört det då och då sedan dess, och Tror inte att ston kan göra det ljudet.. har iaf aldrig råkat på ett sto med hingstmage/skällbuk :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 662
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
685
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp