Bukefalos 28 år!

När har ni vänt barnen framåt?

Vi köpte den tvärtom för att den fått flera bra recensioner i olika test för bra benutrymme, extra lång rygg och tar hög vikt (25 kg) och skulle räcka länge. Ca 5 år står det. Izi plus X1 heter vår modell. Den är utan Isofix, de med Isofix brukar inte kunna ta 25 kg ens.

Vår izi plus (ej X1) går också till 25 kg, den sitter med bälte. Har läst på BeSafe att det står till cirka 5 år men på många andra ställen skriver man att den räcker till cirka 110 cm "bara" och en del barn är ju så långa vid 3-4 år.

När vi köpte den 2019 så var det dem "bästa" bilbarnstolen just då enligt tester. Men nu har det ju kommit många fler så den anses inte som en av de bästa längre. Men för oss fungerar den fortfarande bra.

Jag tror säkert vår dotter kommer kunna sitta i den närmare ett år till sett till länggden på ryggen och vikten är inga problem. Lite sämre benutrymme än Axkid One dock så kanske att hon bara sitter i den varianten snart ändå.

Kl. Här är vår långbenta snart 5 åring i Axkid One. Gott om plats kvar för både ben och rygg. Benutrymmet kan göras ännu större. Hon väger cirka 17 kg så långt kvar till maxvikt också.
1000002885.jpg
 
Än så länge sitter hon även bra i BeSafe izi plus som enligt många ska vara utväxt redan vid 3-4 års ålder.
Vi hade Besafe izi plus och det blev trångt för benen tidigt för vårt yngsta barn som är rätt stor, vände framåt strax innan 4 år. Äldsta kunde sitta längre, tror vi vände vid 5 år.

Jättebra med stolar som förbättrar benutrymmet. Det ska ju gå att åka långt också utan att behöva sitta skräddare eller att benen somnar.
 
Vår izi plus (ej X1) går också till 25 kg, den sitter med bälte. Har läst på BeSafe att det står till cirka 5 år men på många andra ställen skriver man att den räcker till cirka 110 cm "bara" och en del barn är ju så långa vid 3-4 år.

När vi köpte den 2019 så var det dem "bästa" bilbarnstolen just då enligt tester. Men nu har det ju kommit många fler så den anses inte som en av de bästa längre. Men för oss fungerar den fortfarande bra.

Jag tror säkert vår dotter kommer kunna sitta i den närmare ett år till sett till länggden på ryggen och vikten är inga problem. Lite sämre benutrymme än Axkid One dock så kanske att hon bara sitter i den varianten snart ändå.

Kl. Här är vår långbenta snart 5 åring i Axkid One. Gott om plats kvar för både ben och rygg. Benutrymmet kan göras ännu större. Hon väger cirka 17 kg så långt kvar till maxvikt också.
Visa bifogad fil 144624
Och @Sedna Tror det är modellen X1 som ska hålla extra länge på längden. Sonen är längre än 110 och sitter bra i den fortfarande, men jag tror ju inte den räcker till 5 år längdmässigt (han är lång för sin ålder, vi föräldrar är långa också).
 
Och @Sedna Tror det är modellen X1 som ska hålla extra länge på längden. Sonen är längre än 110 och sitter bra i den fortfarande, men jag tror ju inte den räcker till 5 år längdmässigt (han är lång för sin ålder, vi föräldrar är långa också).
Osäker på om vi hade X1, men antagligen inte. Har inte haft något barn bakåtvänt på två år så det är sånt jag glömmer. Dock vet jag efter vilken långkörning vi vände yngsta barnet och då var han knappt 4 år. Resten är glömt. :D
 
Osäker på om vi hade X1 eller inte. Har inte haft något barn bakåtvänt på två år så det är sånt jag glömmer. Dock vet jag efter vilken långkörning vi vände yngsta barnet och då var han knappt 4 år. Resten är glömt. :D
X1 kom någon gång under år 2019, innan dess fanns den inte :)
 
X1 kom någon gång under år 2019, innan dess fanns den inte :)
Stolen hade ett sidokollisionsskydd (vilket ska ha kommit med X1) och vi bytte från babyskyddet 2019, så verkar som vi hade den ändå.

Äldsta hade i alla fall inte X1 och kunde sitta bakåtvänt längre, låter inte helt rätt utifrån vad ni skriver men så var det. :)
 
Vi hade också izi plus till ettan, han är född 2018 och vi köpte stolen på hösten så gissar att det inte var x1? Upplevde den iaf som trång för honom när han blev 4, både för ben och kropp, och då hade vi den ändå bak i en Skoda superb så alla förutsättningar för gott om plats.
 
De två äldsta som nu åker framåt vände vi när de vi var mellan 6 och 6,5 år. Yngsta är 2,5 och ska åka bakåt lika länge.

Stolarna vi har är Axkid minikid 2 och Klippan opti 129.

Framför allt Klippanstolen är en grym stol för att kunna åka på säkraste vis länge. Min nioåring åkte i den stolen för två månader sedan då en kompis skulle med i bilen och det var enda lediga sätet. Han fick sitta med böjda ben såklart men fick plats utan problem 😊
 
Jag vill passa på att uppmana alla som vänder sina barn tidigt att det inte bara handlar om att man har uppnått NTFs rekommendation om minimiålder för framåtvänt åkande. Det handlar också om att barnet måste kunna sitta korrekt i en framåtvänd stol. ( Midjebältet ska ligga mot låren inte mot magen, knävecket ska nå ut utanför kanten på stolen och axelbältet ska inte vara närmare halsen än axeln).

När vi vände vår son som då var 6 år och 3 månader och lite mindre än genomsnittet storleksmässigt så provade vi många bältesstolar. Vi hittade 2 (!) stolar att välja på som han satt bra i. Vill inte riktigt tänka på hur många 4-åringar som åker framåt i stolar de inte vuxit i, för även om han är lite mindre än snittet var han betydligt större än de flesta 4-åringar…
 
Jag vill passa på att uppmana alla som vänder sina barn tidigt att det inte bara handlar om att man har uppnått NTFs rekommendation om minimiålder för framåtvänt åkande. Det handlar också om att barnet måste kunna sitta korrekt i en framåtvänd stol. ( Midjebältet ska ligga mot låren inte mot magen, knävecket ska nå ut utanför kanten på stolen och axelbältet ska inte vara närmare halsen än axeln).

När vi vände vår son som då var 6 år och 3 månader och lite mindre än genomsnittet storleksmässigt så provade vi många bältesstolar. Vi hittade 2 (!) stolar att välja på som han satt bra i. Vill inte riktigt tänka på hur många 4-åringar som åker framåt i stolar de inte vuxit i, för även om han är lite mindre än snittet var han betydligt större än de flesta 4-åringar…
Jag tycker stolen vår dotter har hjälper henne sitta korrekt. Hon är ganska kort för sin ålder. Men vi provade en ny bakåtvänd först som skulle vara för längre barn, men hon satt väldigt obekvämt i den.
Det är svårt! Man vill ju göra rätt.
Men jag håller verkligen med om bakåtvänd så länge det går! Och vad jag förstått är det ingen mening att vända på grund av åksjuka. Något jag sett i min närhet. Barnet vändes innan tre men spydde lika mycket ändå..
 
Men jag håller verkligen med om bakåtvänd så länge det går! Och vad jag förstått är det ingen mening att vända på grund av åksjuka. Något jag sett i min närhet. Barnet vändes innan tre men spydde lika mycket ändå..
Å andra sidan kräktes min son nästan varje lite längre resa (>1 mil) bakåtvänd från kanske 3,5 års ålder och framåt. Det försvann på en gång han vändes framåt. Han har aldrig kräkts i bilen sen dess.

(Jag är all for att ha dom bakåt så länge som möjligt, men ville bara bidra med mitt motsatta perspektiv)
 
Senast ändrad:
Jag tycker stolen vår dotter har hjälper henne sitta korrekt. Hon är ganska kort för sin ålder. Men vi provade en ny bakåtvänd först som skulle vara för längre barn, men hon satt väldigt obekvämt i den.
Det är svårt! Man vill ju göra rätt.
Men jag håller verkligen med om bakåtvänd så länge det går! Och vad jag förstått är det ingen mening att vända på grund av åksjuka. Något jag sett i min närhet. Barnet vändes innan tre men spydde lika mycket ändå..
Att åka bakåtvänt kan förstärka åksjukan hos äldre barn, tveksamt om det har någon betydelse för en åksjuk 2-åring men hos ett äldre barn på 4-6 år kan det absolut spela roll.
 
Jag tycker stolen vår dotter har hjälper henne sitta korrekt. Hon är ganska kort för sin ålder. Men vi provade en ny bakåtvänd först som skulle vara för längre barn, men hon satt väldigt obekvämt i den.
Det är svårt! Man vill ju göra rätt.
Men jag håller verkligen med om bakåtvänd så länge det går! Och vad jag förstått är det ingen mening att vända på grund av åksjuka. Något jag sett i min närhet. Barnet vändes innan tre men spydde lika mycket ändå..

Ja det går ju inte helt att stirra sig blind på hur många cm en stol räcker till heller eftersom barn har ju olika proportioner. En stol är på riktigt urvuxen på längden när barnets rygg är för lång för stolen. Och det sker ju vid olika totallängd beroende på hur långa ben man har.

Jag tycker att den största utmaningen var det sociala när det var 5-6 år. Andra barn vars fyraåriga småsyskon redan satt framåt tyckte vår 6-åring satt i en bebisstol osv. Och jag har verkligen fått hålla mig från att säga vad jag egentligen tycker när andra barn ska påpeka att våra åkt bakåt. 🙄

Framför allt dottern klagade en del vid långresor på att det var obekvämt efter ett tag. Men där var vi mer hårdhudade. Det är betydligt mer obekvämt med bruten nacke..
 
Storebror vände vi strax efter han fyllt fyra. Lillasyster blir 4 i år och planen är att hon ska sitta bakåtvänd så länge det går, gärna till 4,5-5 år. Båda har/haft Britax maxway.
 
Jag vill passa på att uppmana alla som vänder sina barn tidigt att det inte bara handlar om att man har uppnått NTFs rekommendation om minimiålder för framåtvänt åkande. Det handlar också om att barnet måste kunna sitta korrekt i en framåtvänd stol. ( Midjebältet ska ligga mot låren inte mot magen, knävecket ska nå ut utanför kanten på stolen och axelbältet ska inte vara närmare halsen än axeln).

När vi vände vår son som då var 6 år och 3 månader och lite mindre än genomsnittet storleksmässigt så provade vi många bältesstolar. Vi hittade 2 (!) stolar att välja på som han satt bra i. Vill inte riktigt tänka på hur många 4-åringar som åker framåt i stolar de inte vuxit i, för även om han är lite mindre än snittet var han betydligt större än de flesta 4-åringar…

Det är detta jag inte riktigt förstår. Som jag förstått skulle det vara i princip omöjligt för oss att hitta en framåtvänd bältad stol där bältet skulle hamna korrekt på benen och inte för långt ut på axeln och knäna utanför kanten för vår dotter på 110 cm. Ändå åker så gott som alla barn på hennes förskola som är 3 eller äldre framåtvänt och de flesta är kortare än henne och nästan ingen är 125 cm.

Jag antar att det då sitter väldigt många barn som är mellan 3 och 6 år framåtvänt som skulle kunna bli rejält tilltygade vid en krock (mosade inälvor, skadad ryggmärg, och kanske till och med skallskador från stolen framför då så små barn kanske inte ens stannar i stolen vid en krock. Eller tänker jag tokigt?

Kl.

Vi har bekanta som vänt framåt redan vid 2 års ålder, jag har berättat varför våra kommer åka bakåt så länge det går men de verkat helt obrydda om riskerna deras barn utsätts för genom att sitta framåtvända så tidigt.

Än så länge klagar inte vår dotter alls på det faktum att hon åker bakåtvänt. Efter 2 timmar i bilen brukar hon behöva sträcka på benen och kan klaga på lite ont i rumpan. Men troligen hade hon behövt röra på sig då även om hon hade suttit framåtvänt. Framåtvänt ska de ju helst inte sova då bältet kanske hamnar fel om de råkar luta sig och vi tycker det är himla bra att barnen sover i bilen på längre resor.
 
Det är detta jag inte riktigt förstår. Som jag förstått skulle det vara i princip omöjligt för oss att hitta en framåtvänd bältad stol där bältet skulle hamna korrekt på benen och inte för långt ut på axeln och knäna utanför kanten för vår dotter på 110 cm. Ändå åker så gott som alla barn på hennes förskola som är 3 eller äldre framåtvänt och de flesta är kortare än henne och nästan ingen är 125 cm.

Jag antar att det då sitter väldigt många barn som är mellan 3 och 6 år framåtvänt som skulle kunna bli rejält tilltygade vid en krock (mosade inälvor, skadad ryggmärg, och kanske till och med skallskador från stolen framför då så små barn kanske inte ens stannar i stolen vid en krock. Eller tänker jag tokigt?

Det korta svaret är ja, så är det. Jag skulle tro att det som du skriver i princip är omöjligt att hitta en stol där ett barn på 110 cm sitter korrekt i alla avseenden. (Att framåtvända stolar är godkända från 100 cm är tyvärr inte samma sak).
 
Det är detta jag inte riktigt förstår. Som jag förstått skulle det vara i princip omöjligt för oss att hitta en framåtvänd bältad stol där bältet skulle hamna korrekt på benen och inte för långt ut på axeln och knäna utanför kanten för vår dotter på 110 cm. Ändå åker så gott som alla barn på hennes förskola som är 3 eller äldre framåtvänt och de flesta är kortare än henne och nästan ingen är 125 cm.

Jag antar att det då sitter väldigt många barn som är mellan 3 och 6 år framåtvänt som skulle kunna bli rejält tilltygade vid en krock (mosade inälvor, skadad ryggmärg, och kanske till och med skallskador från stolen framför då så små barn kanske inte ens stannar i stolen vid en krock. Eller tänker jag tokigt?

Kl.

Vi har bekanta som vänt framåt redan vid 2 års ålder, jag har berättat varför våra kommer åka bakåt så länge det går men de verkat helt obrydda om riskerna deras barn utsätts för genom att sitta framåtvända så tidigt.

Än så länge klagar inte vår dotter alls på det faktum att hon åker bakåtvänt. Efter 2 timmar i bilen brukar hon behöva sträcka på benen och kan klaga på lite ont i rumpan. Men troligen hade hon behövt röra på sig då även om hon hade suttit framåtvänt. Framåtvänt ska de ju helst inte sova då bältet kanske hamnar fel om de råkar luta sig och vi tycker det är himla bra att barnen sover i bilen på längre resor.

Men ni ser ut att ha en ganska rymlig bil? Våra barnstolar står liksom monterade dikt an mot ryggstödet på bilen, i bägge bilarna (och ja, de är monterade enligt konstens alla regler) så när jag såg din bild med fötter nedstoppade mellan bilstol och bilsätet fick jag en liten aha-upplevelse och förstår plötsligt hur folk kan ha barnen bakåtvända längre!

Alltså, jag skulle jättegärna ha min femåring bakåtvänd ett tag till. Vi behövde skaffa en fjärde bakåtvänd bilstol för ett halvår sedan när lillasyster var klar med babyskyddet och då vägrade jag framåtvänd trots att det sparat oss en stol, men när hon sitter dubbelvikt för att få plats med benen har jag ändå viss förståelse för hennes önskemål om att få åka som kompisarna. Hade hon suttit som din hade jag kört över de önskemålen!
 
Men ni ser ut att ha en ganska rymlig bil? Våra barnstolar står liksom monterade dikt an mot ryggstödet på bilen, i bägge bilarna (och ja, de är monterade enligt konstens alla regler) så när jag såg din bild med fötter nedstoppade mellan bilstol och bilsätet fick jag en liten aha-upplevelse och förstår plötsligt hur folk kan ha barnen bakåtvända längre!

Alltså, jag skulle jättegärna ha min femåring bakåtvänd ett tag till. Vi behövde skaffa en fjärde bakåtvänd bilstol för ett halvår sedan när lillasyster var klar med babyskyddet och då vägrade jag framåtvänd trots att det sparat oss en stol, men när hon sitter dubbelvikt för att få plats med benen har jag ändå viss förståelse för hennes önskemål om att få åka som kompisarna. Hade hon suttit som din hade jag kört över de önskemålen!

Den bilen är en VW ID3. Den är inte jättestor men inte pytteliten heller. Axkid one är en väldigt kompakt stol trots att den rymmer långa barn. Finns flera olika bakåtvänd som rymmer längre barn utan att ta jättemycket plats.

Än så länge åker hon långresor i BeSafe izi plus och där får hon inte ner fötterna framöver utan håller dem mot ryggstödet på bilsätet. Hon har långa ben och många kommentarer att det ser trångt ut för benen men hon klarar att sitta så två timmar utan att klaga sen får vi pausa.
 
Den bilen är en VW ID3. Den är inte jättestor men inte pytteliten heller. Axkid one är en väldigt kompakt stol trots att den rymmer långa barn. Finns flera olika bakåtvänd som rymmer längre barn utan att ta jättemycket plats.

Än så länge åker hon långresor i BeSafe izi plus och där får hon inte ner fötterna framöver utan håller dem mot ryggstödet på bilsätet. Hon har långa ben och många kommentarer att det ser trångt ut för benen men hon klarar att sitta så två timmar utan att klaga sen får vi pausa.
Vi köpte en av dessa stolar som specifikt ska passa långa barn i mindre bilar (maxway plus), när vi var tvungna att byta ut stolen med isofix-fäste för att hon blev för tung för det, men även den börjar bli trång. Å andra sidan börjar lillasyster på bara 15 månader växa ur stolen vi har fram i samma bil, eftersom den hamnar för nära rutan om vi höjer ryggen mer, så det är verkligen en liten bil.

Som sagt, jag är inte jättepositivt inställd till att vända henne nu när hon fyller fem, och fick verkligen en tankeställare när jag såg din bild, men vi har inte möjlighet att byta bil(ar) just nu utan jag får nog ändå vara glad att det gått såpass länge ändå.
 
Men ni ser ut att ha en ganska rymlig bil? Våra barnstolar står liksom monterade dikt an mot ryggstödet på bilen, i bägge bilarna (och ja, de är monterade enligt konstens alla regler) så när jag såg din bild med fötter nedstoppade mellan bilstol och bilsätet fick jag en liten aha-upplevelse och förstår plötsligt hur folk kan ha barnen bakåtvända längre!

Att stolarna är monterade dikt an ryggstödet är väl i sig inte konstigt? Det känns som en förutsättning för att barnen ska få plats när benen blivit lite längre.

Många (inte riktat till dig utan generellt) verkar också tro att stolen måste monteras helt placerad på baksätet. Så är det i de flesta fall inte. Många stolar kan monteras 1/3 utanför sätets kant, vilket såklart ger helt andra förutsättningar för barn när de blir lite större 😊
 

Liknande trådar

Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
22 351
Senast: sthu
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 146
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp