När/hur berätta på jobbet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

LilaTiger

Trådstartare
När berättade ni på jobbet och hur tog dom det?

Jag har tänkt vänta till vecka 12 innan jag berättar - och just nu är det reaktionen från jobbet jag oroar mig för mer än något annat...Jag har "bara" jobbat i ett och ett halvt år nu och det känns som att jag precis börjat, och så kommer jag nu och säger att jag är med barn...
Hur länge hade/har ni jobbat på era arbetsplatser innan ni fått barn?
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Jag hade också jobbat 1,5 år på mitt jobb, jag tyckte det kändes lagom, efter ett år försökte jag bli gravid.

Jag var också lite orolig eftersom jag jobbar i en mansdominerad bransch och de inte hade haft någonting med föräldralediga kvinnor att göra förut, men det har funkat jättebra. De blev enbart glada för min skull när jag berättade att jag var gravid. Visst ställde det till lite problem i en del projekt, men som min chef sa "Det är inget som du måste oroa dig för".

Jag berättade redan i vecka 10 eftersom vi hade julfest och jag visste att jag skulle bli avslöjad i och med att jag inte drack alkohol. Andra gången berättade jag också runt vecka 10, jag tyckte inte det fanns någon anledning att låtsas som om allting var bra, när jag i själva verket var jättetrött och mådde superilla.
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Jag tänker berätta den här veckan innan jag går på semester. Därefter kommer det garanterat inte att gå att dölja under tröjan. Har också bara jobbat här i 1,5 år men det är inte mycket att göra åt... Jag är i v25 så efter semestern är det bara typ 2,5 månader kvar att jobba ;)
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Jag berättade för min chef i v. 15. Resten av jobbet fick inget veta förrän i förra veckan, v. 22.

1,5 år på jobbet är väl ingen fara!!! Du kommer ju att ha varit där 2 år innan det är dags för dig att vara mammaledig. Det tycker jag absolut inte att det är något att ha dåligt samvete för!!!

Lycka till!!!
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

En liten fundering bara.. eftersom jag själv försöker att bli gravid och dessutom är utan fast anställning, men söker jobb!!!

Jag tänker nog som du, men varför i hela fridens namn ska vi tjejer ha dåligt samvete för att vi blir gravida? Det är ju det mest naturliga i hela världen att föda barn? Klart att det ställer till lite oreda på företaget en stund innan rekrytering av ersättare är klar, men det är väl knappast så att någon av oss kvinnor är oersättlig? Dessutom har jag vid alla mina grav.vik haft möjlighet att ringa den som är mammaledig och ställa frågor vid behov. Så varför ska vi ha dåligt samvete för att vi fått gåvan att kunna sätta barn till världen?
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Ja, alltså jag har ju pratat med min chef lite allmänt om det då han själv blev morfar för första gången i maj - och han har sagt det att när man anställer en tjej som inte har några barn och är 20+, ja, då får man som arbetsgivare förstå att det med säkerhet kommer att komma barn någon gång...Så han verkar ju förstående så...

Ska i alla fall vänta till vecka 12 om det går (min mamma blev så stor med mig att hon fick börja med mammabyxor i vecka 8 - men jag har ju jeans på jobbet, och det finns ju jättefina mamma jeans som det inte syns att det är just mammajeans...och tröjan jag har över är rätt stor....)
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Jag hade jobbat på min arbetsplats i 4 månader när jag blev gravid och berättade väl i vecka 13-14 nånting för min chef. Inga speciella reaktioner - hon tycker väl precis som jag att man har "rätt" att bli gravid när man själv vill utan att behöva fundera på om man har varit på samma arbetsplats "tillräckligt länge".
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Jag berättade rätt tidigt, definitivt före v 12. Först berättade jag för de jag jobbar närmast pga att jag hade börjat må dåligt och bla kom lite sent en dag pga detta. Sen berättade jag tidigare än jag tänkt mig för min chef bara för att det var omorganisationer på G och jag visste att mitt besked skulle förändra hans sätt att se på organiserandet, jag menar om jag inget hade sagt och allt blivit klart och jag sen berättat då hade han nog gjort om den del. Nu berättade jag tidigt och omorganisationen blev lite skräddarsydd för mig eller hur man ska uttrycka det.
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Hade jobbat i 4 år *räknar* ja 4 år.
de kom på det, tanterna på jobbet i v.17 var på ul v.18 och sedan hade tanterna spridit det till alla :-)
Den här gången kom semestern så lagom så jag är inte tillbaka på jobbet förrens i v.19 och då ska vi göra ul på tisdan så det blir väl lagomt tror jag.
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

Kan ju komplettera med att de andra på jobbet, utom chefen och närmsta kollegor ej fick veta förrän efter v 12, minns ej exakt när men det var just innan vi gick på semester och någon vågade fråga, jag hade inte sagt något. Tror inte alla vet än för några hade redan hunnit sluta för sommaren...
 
Sv: När/hur berätta på jobbet?

jag firade nog mitt nya jobb med ett nyp - och då blev han till...väldigt lyckat att komma efter 3 månader och säga att jag skulle ha barn om ett halvår, men så var det !
jag har jobbet kvar, det var 11 år sen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 799
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 310
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: Destiny_D
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp